"Harvardin ja East Anglian yliopistojen tutkijat selittävät tuloksiaan omenien ja marjojen sisältämillä flavonoideilla, joiden on laboratoriokokeissa havaittu suojaavan aivojen dopamiinineuroneja. Dopamiinilla on keskeinen sija Parkinsonin taudissa.Nyt julkaistussa tutkimuksessa erityisesti antosyaniini-flavonoidit, joita on runsaasti mustikassa ja yleensäkin sinisissä ja violeteissa hedelmissä ja kasviksissa, sekä omenat liittyivät pienempään Parkinson-riskiin. Omenan suojavaikutus saattaa sekin selittyä antosyaniinilla, jota löytyy omenien kuorista." (Neurology-lehden julkaisemat tulokset perustuvat 49 000 miehen ja 80 000 naisen seurantatietoihin. Noin kaksikymmenvuotisten seurantojen aikana Parkinsonin tautiin sairastui 800 osallistujaa.Parkinsonin tautia sairastaa n. 10 000 suomalaista.)
-
Päivän Fakta, joka päivä Facebookissa ja täällä.



