IRC-Galleria

Tiedot

Luokittelu
Muut
Perustettu
17.4.2012
Tilastot
Käyntejä: 325
Koko
4 jäsentä
Tyttöjä: 1 (25 %)
Poikia: 3 (75 %)
Ylläpitäjä
Linda46

Moving out

  • Linda46Linda46[#1] 17. huhtikuuta 2012 23:46:22

    Onko kotoa muuttaminen a) mukavaa b) pelottavaa c) jännittävää d) en muuta koskaan kotoa.
  • jäämies90jäämies90[#2] 18. huhtikuuta 2012 11:50:23

    Se on ehdottomasti jännittävää, ja kyllä vähän monimutkaista. Koko ajan täytyy kysellä juttuja.....
  • Linda46Linda46[#3] 19. huhtikuuta 2012 21:03:12

    Jännittäväähän se on! Onkin hyvä kysellä juttuja kavereilta ja vanhemmilta. Tulee vähemmän mokia sillä tavalla.
  • jäämies90jäämies90[#4] 21. huhtikuuta 2012 14:18:39

    Haluaisin muuttaa omaan kotiin, jos saisin opiskelupaikan koulusta, johon hain keväällä. Mietin vaan, että pärjäisinkö edes omillani? Onko mahdollista saada tukia riittävästi jostain? Pärjäisinkö opiskelijatuella ja asumistuella?
  • pasi88pasi88[#5] 21. huhtikuuta 2012 18:10:24

    Äiti sanoo, ettei ole kiire muuttaa kotoa. Mietin kuitenkin, että milloin on noloa asua vielä kotona ja milloin viimeistään pitäisi pois muuttaa?
  • Linda46Linda46[#6] 21. huhtikuuta 2012 20:35:43

    Opintotuki ja asumistuki eivät tietystikään kovin isoja ole. Riippuu varmasti paljon siitä, minkä hintaisen asunnon onnistuisit hankkimaan. Esimerkiksi soluasunnon saattaa saada halvemmalla, kuin jos asuisit ihan yksin. Ellei esimerkiksi vanhemmillasi ole sinua mahdollisuus auttaa, voit tietysti aina yrittää hankkia myös osa-aika työtä. Joka tapauksessa kehoitan sinua laskemaan tulosi ja menosi tarkkaan, ennen kuin muutat omillesi. Näin vältyt turhilta vaikeuksilta. Tsemppiä, mutta harkintaa myös sinulle!
    jäämies90 kirjoitti 21.4.2012 11:18: Haluaisin muuttaa omaan kotiin, jos saisin opiskelupaikan koulusta, johon hain keväällä. Mietin vaan, että pärjäisinkö edes omillani? Onko mahdollista saada tukia riittävästi jostain? Pärjäisinkö opiskelijatuella ja asumistuella?
  • Linda46Linda46[#7] 21. huhtikuuta 2012 20:40:58

    pasi88 kirjoitti 21.4.2012 15:10: Äiti sanoo, ettei ole kiire muuttaa kotoa. Mietin kuitenkin, että milloin on noloa asua vielä kotona ja milloin viimeistään pitäisi pois muuttaa?


    Tähän ei mitään yhtä vastausta ole. Kotoa muuttaminen täytyy tuntua sinulle itsellesi oikealta päätökseltä. Kavereiden tai muiden tuttujen painostuksesta sitä ei kannata tehdä. Jokainen meistä on omanlaisensa, niin myös sen suhteen milloin on valmis muuttamaan kotoa. Se, mikä on hyvä aika yhdelle, ei välttämättä ole toiselle. Kavereihin ei siis kannata itseään siinä suhteessa verrata. Toimeentulon turvaaminen on omilleen muuttamisessa yksi tärkeimmistä kriteereistä. Itsenäistyminen rahattomana ei ole ollenkaan mukavaa. Kehoitan sinua kuuntelemaan itseäsi ja keskustelemaan asiasta äitisi kanssa.
  • Linda46Linda46[#8] 21. huhtikuuta 2012 20:41:36

    Linda46 kirjoitti 21.4.2012 17:35:
    jäämies90 kirjoitti 21.4.2012 11:18: Haluaisin muuttaa omaan kotiin, jos saisin opiskelupaikan koulusta, johon hain keväällä. Mietin vaan, että pärjäisinkö edes omillani? Onko mahdollista saada tukia riittävästi jostain? Pärjäisinkö opiskelijatuella ja asumistuella?


    Opintotuki ja asumistuki eivät tietystikään kovin isoja ole. Riippuu varmasti paljon siitä, minkä hintaisen asunnon onnistuisit hankkimaan. Esimerkiksi soluasunnon saattaa saada halvemmalla, kuin jos asuisit ihan yksin. Ellei esimerkiksi vanhemmillasi ole sinua mahdollisuus auttaa, voit tietysti aina yrittää hankkia myös osa-aika työtä. Joka tapauksessa kehoitan sinua laskemaan tulosi ja menosi tarkkaan, ennen kuin muutat omillesi. Näin vältyt turhilta vaikeuksilta. Tsemppiä, mutta harkintaa myös sinulle!
  • -mikko44-mikko44[#9] 21. huhtikuuta 2012 21:09:55

    Miten oppisin laittamaan ruokaa? Asun omillani ja valmisruoat alkavat tulla jo korvistakin! Sitä paitsi ne käy kukkarolle!
  • pasi88pasi88[#10] 22. huhtikuuta 2012 01:19:32

    Mistä voi kysellä asuntoja ja miten tietää, että pystyy asumaan yksin ja pärjää?
  • Linda46Linda46[#11] 22. huhtikuuta 2012 19:38:12

    pasi88 kirjoitti 21.4.2012 22:19: Mistä voi kysellä asuntoja ja miten tietää, että pystyy asumaan yksin ja pärjää?


    Kaupungeilla ja kunnilla on vuokra-asuntoja, joita voi kysellä asuntotoimistoista. Lehdissä on myös silloin tällöin vuokrataan ilmoituksia, joita kannattaa tarkkailla. Voit itsekin laittaa ilmoituksen lehteen. Ilmoituksessa kannattaa kuvailla millaista asuntoa haet ja mistä päin. Jos olet opiskelija, voit kysellä koulusta, onko paikkakunnalla opiskelija-asuntoja. Pärjäämisessä auttaa kun valmistuu muuttoon huolella. Laske, onko sinulla taloudellisesti mahdollisuus tulla toimeen. Muutto saattaa olla pelottava asia aluksi, mutta pikkuhiljaa luotto omiin kykyihin kasvaa ja yleensä asiat sujuvat. Kysele rohkeasti vanhemmiltasi ja muilta luotettavilta aikuisilta näistä asioista.
  • Linda46Linda46[#12] 22. huhtikuuta 2012 19:42:01

    -mikko44 kirjoitti 21.4.2012 18:09: Miten oppisin laittamaan ruokaa? Asun omillani ja valmisruoat alkavat tulla jo korvistakin! Sitä paitsi ne käy kukkarolle!


    Kaiva koulun kotitaloustuntien ohjeet esiin ja muistele siellä oppimaasi. Netistä löytyy hyviä reseptejä ohjeineen. Työväen- ja kansalaisopistot järjestävät myös kokkikursseja. Pyydä tuttua ruoanlaittotaitoista ihmistä opastamaan sinua kädestä pitäen. Muutamalla perusohjeella pääset jo pitkälle. Itse tehty ruoka on maukkaampaa, terveellisempää ja edullisempaa. Kannustan sinua opettelemaan!
  • jäämies90jäämies90[#13] 22. huhtikuuta 2012 19:45:34

    Oon seurustellu yhen tytön kans kuukauden. Me haluttais muuttaa yhteen. Miten se onnistuis? Me ollaan vielä ysillä.
  • pasi88pasi88[#14] 22. huhtikuuta 2012 20:42:38

    Mulla on armeijaan lähtö edessä. Oon kuullu, että ne maksaa kämpän siltä ajalta. Asun vielä kotona, mutta haluisin muuttaa. Mistä tään saa selville?
  • -mikko44-mikko44[#15] 24. huhtikuuta 2012 01:51:40

    Me riidellään mun tyttöystävän kanssa koko ajan... Se uhkas lähteä ja jättää mut yksin asumaan. Mitä mä voin tehdä, tuskin pärjään jos se häipyy?
  • Linda46Linda46[#16] 24. huhtikuuta 2012 14:04:40

    jäämies90 kirjoitti 22.4.2012 16:45: Oon seurustellu yhen tytön kans kuukauden. Me haluttais muuttaa yhteen. Miten se onnistuis? Me ollaan vielä ysillä.


    Kun rakastuu, haluaa olla rakastamansa henkilön kanssa yhdessä koko ajan. Se on ihan luonnollista. Sinä ja tyttöystäväsi olette kuitenkin vielä kovin nuoria muuttamaan yhteen. Suhteenne on vielä suhteellisen tuore, tutustuminen on vasta aluillaan. Tunteiden myllertäessä on vaikeaa ajatella asioista järkevästi. Nauttikaa suhteestanne ja toisistanne vailla asumiseen liittyviä huolia. Nuoruus on ihanaa aikaa, varsinkin kun vierellä on tärkeä ihminen. Yhteen muuttamista voi alkaa ajatella kun olette tutustuneet toisiinne kunnolla ja huomaatte suhteenne olevan vakaalla pohjalla. Malttakaa muutama vuosi!
  • Linda46Linda46[#17] 24. huhtikuuta 2012 14:09:56

    pasi88 kirjoitti 22.4.2012 17:42: Mulla on armeijaan lähtö edessä. Oon kuullu, että ne maksaa kämpän siltä ajalta. Asun vielä kotona, mutta haluisin muuttaa. Mistä tään saa selville?


    Täältä saat tietoa armeijan aikana maksettavista tuista.

    http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/180701095903EH

    Onko tukien maksaminen kuitenkaan syy muuttaa omaan asuntoon? Armeija-aika voi olla stressaavaa ja vanhempien tuki sinä aikana tarpeellista. Voi olla parempi keskittyä armeijaan sinällään ja harkita muuttamista rauhassa sen jälkeen. Muuttamisessa on oma hommansa ja siihen liittyy kaikenlaisia hankintoja. Vuokra täytyy myös pystyä maksamaan armeija-ajan jälkeen.
  • Linda46Linda46[#18] 24. huhtikuuta 2012 14:17:33

    -mikko44 kirjoitti 23.4.2012 22:51: Me riidellään mun tyttöystävän kanssa koko ajan... Se uhkas lähteä ja jättää mut yksin asumaan. Mitä mä voin tehdä, tuskin pärjään jos se häipyy?


    Koettakaa selvittää tyttöystäväsi kanssa ongelmanne keskustelemalla niistä rauhassa. Jos ero kaikesta huolimatta tulee, löydät varmasti keinon selviytyä. Vanhempien ja muiden luotettavien aikuisten kanssa keskustelu yleensä auttaa saamaan asiat oikeisiin mittasuhteisiinsa. Se, mikä nyt tuntuu maailmanlopulta, muuttuu ajan mittaan arvokkaaksi kokemukseksi, josta voi oppia. Hae apua Kelalta tai sosiaalitoimistosta, äläkä päästä esimerkiksi laskuja kasaantumaan. Sotkujen selvittäminen voi viedä vuosia. On siis parempi hoitaa asiat ajallaan, vaikka sillä hetkellä tuntuisikin paremmalta ummistaa silmänsä koko sotkulta. Toivotaan, että sinun ja tyttöystäväsi asiat selviävät!