IRC-Galleria

Tiedot

Luokittelu
Pelit
Perustettu
20.12.2004
Tilastot
Käyntejä: 6 534 (1.7.2008 alkaen)
Koko
137 jäsentä
Tyttöjä: 25 (19 %)
Poikia: 112 (81 %)
Keski-ikä
38,2 vuotta
Otos: 85 jäsentä
Tyttöjen keski-ikä: 35,6 vuotta
Poikien keski-ikä: 38,6 vuotta
Ylläpitäjä
Patralgan
Valvojat
Patralgan

Pystytkö tekemään shakissa matin, jos sinulla on ainoastaan torni ja kunkku ja vastapuolella ainoastaan kunkku?

  • JohnnyLondonJohnnyLondon[#1] 9. tammikuuta 2013 17:58:32

    Näytä tulokset
    Vastataksesi tähän kyselyyn ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
    30.12.2012 14:32
    <Efflux>
    Kyllä voi, jos vastapuolen kuningas on laudan reunalla, oma kuningas ruudun välillä suoraan edessä ja torni samalla reunalla kuin vastapuolen kuningas. Oma kuningas estää liikkeen pois laudan reunalta ja torni syö sen.

    06.01.2013 01:25
    <Fluffo>
    On noita tullu tehtyä.. haasteellisempi on lähetillä ja ratsulla tehdä matti.. ;) ainakin kun peli on tasan jos ei onnistu 50 siirron aikana.

    07.01.2013 12:01
    <Efflux>
    Jäi vielä mietityttämään, miksi on niin paljon "ei"-vastauksia?

    08.01.2013 11:34

    <JohnnyLondon>
    Shakki on babylonialaisten 3000 vuotta vanha lautapeli, missä torni oli alun perin norsu ja sillä pystyi liikkumaan neljä ruutua suuntaansa. Kuningatar oli niin kuin kuningas eli pystyi liikkumaan yhden ruudun suuntaansa. Jos pelataan alkuperäisillä säännöillä, niin päästyään mokulla vastakkaiseen reunaan, ei välttämättä ota kuningatarta, vaan norsun, hevosen tai lähetin.

    08.01.2013 12:41
    <JohnnyLondon>
    Pelaan päivittäin shakkia tietokonetta vastaan ja en ole hävinnyt ihmiselle ainakaan viiteen vuoteen. En tiedä sitten, olenko hyvä vai ovatko kaikki kaveripiirissäni tyhmiä.

    08.01.2013 15:52
    <JohnnyLondon>
    Nuo kombot hevonen/hevonen ja lähetti/hevonen vastaan kuningas ovat teoriassa mahdollisia, mutta käytännössä mahdottomia ellei vastapuoli tosissaan halua hävitä ja pelaa kunkkua kulmaan.

    08.01.2013 15:58
    <JohnnyLondon>
    Siksi on niin paljon "ei-vastauksia", kun moni pelaa satunnaisesti eikä säännöllisesti. On selvää, että satunnaisesti pelaava ei osaa tehdä tornilla ja kunkulla mattia, vaikka päivittäin pelaavalle se on itsestäänselvyys.

    08.01.2013 16:06
    <Neurogenocide>
    Kun lukee shakki kirjallisuutta niin oppii paljon sellaista mitä ei-lukenut ja tällöin voittaminen käy aika helpoksi ja kuten mainitsit niin päivittäinen peluu opettaa paljon enemmän verrattuna siihen että pelaisi silloin tällöin. Älykkyydestä ei tällöin ole kyse suoraan.

    08.01.2013 16:21
    <Neurogenocide>
    ...ja vielä sekin että jos on älykäs mutta omaa keskivertoa huonomman muistin niin on ihan turha yrittää lähteä kilpailemaan. Hyvä muisti on ehdoton vaatimus shakissa.

    08.01.2013 16:22
    <Ouch>
    Pelaan erittäin harvoin, mutta on silti itsestäänselvyys, että se on mahdollista. Esim. vastustajan kunkku kulmassa, oma kunkku ruudun päässä ja torni pitää viereisen ruudun uhattuna.

    08.01.2013 16:22
    <Darvi>
    Lähetillä ja hevosella on mahdollista pakottaa matti, se on vain vaikeaa. Kahdella hevosella ei voi pakottaa mattia. Kavereita vastaan pelaaminen ei kerro sun taidoista mitään. Kokeile pelata ihmisiä vastaan netissä. Se on paljon hauskempaa kuin konetta vastaan.

    08.01.2013 16:29
    <JohnnyLondon>
    Lähetillä, hevosella ja kunkulla ei voi pakottaa kunkkua kulmaan. Se on 100% mahdottomuus eli kunkun on pakko pelata itsensä kulmaan.

    08.01.2013 16:31
    <zipmunk>
    get a life..

    08.01.2013 16:59
    <ShesOffbeat>
    En osaa pelata shakkia.

    08.01.2013 17:18
    <zombah>
    JohnnyLondon: olet 100% väärässä. lähetillä, hevosella ja kunkulla voi pakottaa vastustajasta matin, se on vain aika haastavaa. Tästä tietämättömyydestä päätellen pelaat myös aika köykäisiä vastuksia vastaan jos et ole viiteen vuoteen hävinnyt, tervetuloa vaan turnauksiin ja vastaaviin :)

    08.01.2013 17:26
    <JohnnyLondon>
    Voin sanoa 100% varmuudella, että lähetillä, hevosella ja kunkulla ei voi pakottaa vastapuolen kuningasta kulmaan. Teoreettinen mahdottomuus, ellei itse pelaa kuningasta kulmaan. Mielelläni osallistun ja sellainen kai järjesteään keväällä täällä Jyväskylässä.

    08.01.2013 17:29
    <JohnnyLondon>
    Olen diplomi-insinööri ja minulla oli lukiossa liki ysin keskiarvo ja matematiikka oli vielä paras aineeni koulussa. Miten joku voi vaittää noin vajaa-älyistä, että lähetillä, hevosella ja kunkulla voi pakottaa kunkun kulmaan, kun se on teoriassa mahdotonta.

    08.01.2013 17:30
    <zombah>
    JohnnyLondon: älä nyt viitsi tehdä itsestäsi idioottia väittämällä enemmän pelanneita vastaan. katso nyt vaikka näistä, tai mistä nyt haluatkaan: http://en.wikipedia.org/wiki/Bishop_and_knight_checkmate & http://www.thechessworld.com/learn-chess/3-endgame/119-kn...

    08.01.2013 17:35
    <JohnnyLondon>
    Eli lähinnä vajaa-älyisen tekstiä väittää, että lähetillä, hevosella ja kunkulla voi pakottaa kunkun kulmaan.
  • JohnnyLondonJohnnyLondon[#2] 9. tammikuuta 2013 18:07:46

    08.01.2013 17:39
    <zombah>
    se 100% varmuus lähinnä on vajaa-älyistä, kun aika nopeasti tarkistamalla käy ilmi että olet väärässä :).

    08.01.2013 17:42
    <zombah>
    BTW, tervetuloa tosiaan FICS:iin (freechess.org), voidaan ottaa matsi vaikka heti.

    08.01.2013 17:47
    <JohnnyLondon>
    Tietysti kunkulla voi hävitä lähettiä, hevosta ja kunkkua vastaan. Mutta jos osaa pelata kunkulla, häviäminen on teoriassa mahdotonta.

    08.01.2013 17:49
    <JohnnyLondon>
    Tulen mielelläni heti kun vain ehdin.

    08.01.2013 17:50
    <JohnnyLondon>
    Niin kauan ennen kuin joku voittaa minut hevosella, lähetillä ja kunkulla, väitän että se on vajaa-älyisen puhetta.

    08.01.2013 17:54
    <Neurogenocide>
    @JohnnyLondon: Eiköhän joku ammattilainen veis sua ihan miten tykkää.

    08.01.2013 18:00
    <JohnnyLondon>
    Minun täytyy kokeilla tuota asiaa ensi keväänä, kun täällä Jyväskylässä on kuulemma joku shakkiturnaus.

    08.01.2013 18:04
    <RaNtAt>
    Ootko Ikinä ees pelannu shakkia koska lähetillä kuningattarella ja hevosella voi pakottaa kuninkaan mattiin t:äo 190 p.s. Ja ihan näin huvin vuoks tuu tänne orivedelle haastamaan vain lupaan etten pelaa täysillä sua vastaan

    08.01.2013 18:06
    <JohnnyLondon>
    Kyse on kylläkin lähetistä, hevosesta ja kuninkaasta. Opettele edes lukemaan.

    08.01.2013 18:16
    <JohnnyLondon>
    Tehdään sitten sillä tavoin, että niin kauan kyse on vajaa-älyisen puheesta ennen kuin joku tekee matin minua vastaan lähetillä, hevosella ja kunkulla. Minulla on vain kunkku. Otan haasteita mielelläni vastaan.

    08.01.2013 18:22
    <NuffSaid>
    Nyt on kyllä virtuaalipippelit ennätyslukemissa.

    08.01.2013 18:24
    <magneetti>
    Chuck Norris pystyy sillä kuninkaalla syömään sen tornin ja ahdistamaan toisen kuninkaan nurkkaan luovutusvoittoon.

    08.01.2013 18:27
    <zombah>
    ...ja niin pitkään kun kukaan ei vie minua kuuhun, tuumin et kuuhun meneminen on 100% varmasti mahdotonta ja vajaa-älyistä väittää et moinen olisi mahdollista :).

    08.01.2013 18:38
    <\slampig>
    @JohnnyLondon: Voitko lukee vaikka ton wikipedialinkin, missä sut todistetaan vääräksi, tohon lähettiin ja ratsuun liittyen. "checkmate can be forced in at most thirty-three moves from any starting position where the defender cannot quickly win one of the pieces "

    08.01.2013 18:45
    <Heimovelipuoli>
    mun mielestä on helvetin tyhmää alkaa leveilemään jossain galtsussa omista saavutuksillaan ja äo-tuloksillaan... ps:jos tätä pilkun nussimista jatketaan: se on vajaaälyinen ei vajaa-älyinen

    08.01.2013 18:51
    <JohnnyLondon>
    Pitääkö tuo sitten paikkaansa. Niin kauan kyse on vajaa-älyisen puheesta ennen kuin joku tekee matin hevosella, lähetillä ja kunkulla minun kunkkua vastaan.

    08.01.2013 18:52
    <JohnnyLondon>
    Tehdään sitten sillä tavoin, että niin kauan kyse on vajaa-älyisen puheesta ennen kuin joku tekee matin minua vastaan lähetillä, hevosella ja kunkulla. Minulla on vain kunkku. Otan haasteita mielelläni vastaan.

    08.01.2013 18:56
    <Neurogenocide>
    Tätä on hulvattoman hauskaa seurata sivusta. Priceless.

    08.01.2013 18:56
    <JohnnyLondon>
    Oletko varma, että tuossa wikipedian linkissä ei ole kysessä lähetti, lähetti ja kunkku vastaan kunkku. Siihen se kyllä kävisi.


    08.01.2013 19:02
    <Aapokana>
    Täytyy olla todellinen evo jos menee möhlimään sellaisen tilanteen :D Ja kyllä pystyn ahdistamaan kuninkaan nurkkaan nii saa matitettua. Pitää vaa varoo ettei mitenkään tule tasapeliä :'D

    08.01.2013 19:43
    <Ouch>
    Vain vajaaälyinen kirjoittaa "vajaa-älyinen".

    08.01.2013 19:51
    <Yliannos>
    mikä ajaa ihmisen huoraamaan huomiota ihan oikealla rahalla ihan virtuaalisessa ilmapiirissä? tänään haastattelussa pseudonyymin JohnnyLondon alla kulkeva irc-galleriakäyttäjä. kerrotko meille, Johnny - tai "Mika" -, mikä saa ihmisen hakemaan jonkinlaista kieroutunutta mielihyvää kun on tunnettu yhdellä sivustolla - eikä edes omana itsenään? miltä se tuntuu?

    08.01.2013 19:51
    <JohnnyLondon>
    Ratkaisu tuossa lähetti, hevonen ja kunkku pelissä vastaan kunkku tapahtuu siinä kohden, kun kunkkua yritetään ahdistaa kulmaan. Sen juuri haluan näyttää, että se ei onnistu mitenkään jos pelaan kunkulla hevosta ja lähettiä vastaan. Jos menen kulmaan, häviän.

    08.01.2013 19:55
    <JohnnyLondon>
    Yliannos. Yritän tänään olla mahdollisimman paljon esillä, kun yritän saada päivän kuvan. Siinä selitys.

    08.01.2013 19:58
    <Skalcoholic>
    no huhu, lapsellista ::DD

    08.01.2013 20:58
    <JohnnyLondon>
    Ouch: Vain vajaa-älyinen kirjoittaa vajaaälyinen. Kun on vokaalit sanoissa peräkkäin tulee tavuviiva.

    08.01.2013 21:01
    <JohnnyLondon>
    Väitän, että minua ei voita itse pirukaan ratkaisukohdassa, kun kunkkua yritetään ahdistaa hevosella, lähetillä ja kunkulla kulmaan. Kun en ole hävinnyt yhdelle ihmiselle ainakaan viiteen vuoteen, niin on selvää että kulmaan en mene.

    08.01.2013 22:41
    <RaNtAt>
    siinäs väität mutta oletkos huomannut että et ole pelannut läheskään nerojen kanssa shakkia

    08.01.2013 22:59
    <JohnnyLondon>
    Jos kyseessä on oikea nero, niin tämä ei edes tule pelaamaan minua vastaan hevosella, lähetillä ja kunkulla, kun minulla on vain kunkku. Oikea nero tietää jo, että se menee tasapeliksi.

    08.01.2013 23:32
    <JohnnyLondon>
    Tai toisin päin, jos minulla on lähetti, hevonen ja kunkku ja vastassa shakkinero, jolla on vain kunkku, en lähde edes pelaamaan. Kättelen vain ja sanon, että tasapeli.

    08.01.2013 23:49
    <RaNtAt>
    eei välttämättä

    09.01.2013 01:39
    <JohnnyLondon>
    Vaikka piru ja shakin maailmanmestari yhdessä pelaisivat minua vastaan hevosella, lähetillä ja kunkulla, pitäisin sitä vain vähä-älyisten touhuna. Tuo on pelattua eikä wikipediasta luettua tietoa.

    09.01.2013 15:16
    <JohnnyLondon>
    Jos minulla on kaksi lähettiä ja kunkku ja vastapuolella shakin maailmanmestari ja kunkku, pelaisin, kun tiedän voittavani. Jos minulla on lähetti, hevonen ja kunkku ja vastassa shakin maailmanmestari, jolla vain kunkku, en pelaisi. Tasapeli, sillä vastustaja ei varmasti pelaa kunkkuaan kulmaan, vaikka joku mökin mummo niin tekisi.

    09.01.2013 15:20
    <JohnnyLondon>
    Nero tietää, että hevosella, lähetillä ja kunkulla ei saa mattia, jos vastustaja ei pelaa kunkkuaan kulmaan. Vajaa-älyiset pelurit zombah, slampig yms. eivät sitä tiedä. Siinä on neron ja vajaa-älyisen ero.


    09.01.2013 15:41
    <JohnnyLondon>
    On sitä tullut pelattuakin. Reilun kahden kymmenen vuoden aikana keskimäärin yksi peli päivässä, tosin niistä 95% tietokonetta vastaan. Ja kyllä tietokoneesta vastusta löytyy.
  • FluffoFluffo[#3] 10. tammikuuta 2013 00:04:01

    Kuningas lähetin värisee kulmaan ja lähetillä matti.. vaikeudet on vaan patti ja se että 50 siirtoa aikaa.. jos pelaisin turnauksia niin mielummin ykkönen taulukkoon kun 0,5.. kannattaa opetella. keskipelissä tulee joskus kivoja tilaisuuksia voittaa 2 kevyttä tornista ne tarvis sitten vaan hyödyntää eikä alentua pisteenjakoon.. :)
  • 16578571657857[#4] 10. tammikuuta 2013 02:38:40

    Ei, en pysty. Olen todella huono shakissa.
  • marginaalimarginaali[#5] 10. tammikuuta 2013 11:35:43

    Ratsulla ja lähettimellä matin tekeminen on lasten leikkiä .. nöyryyttäny paria urpoa sillä tavalla
  • JohnnyLondonJohnnyLondon[#6] 11. tammikuuta 2013 16:51:11

    On aivan sama, onko vastassa mökin mummo vai shakin maailmanmestari, sillä kunkulla pystyy pelaamaan väkisin tasapelin lähettiä, hevosta ja kunkkua vastaan. Se on samanlainen rutiinisuoritus, kun kun pelaisi kunkulla ja tornilla matin vastapuolen kunkkua vastaan.
  • marginaalimarginaali[#7] 11. tammikuuta 2013 17:12:38

    Eikä pysty .. noilla nappuloilla voi pakottaa kuninkaan shakkimattiin:D
  • JohnnyLondonJohnnyLondon[#8] 13. helmikuuta 2013 15:41:56

    "Eikä pysty .. noilla nappuloilla voi pakottaa kuninkaan shakkimattiin:D"

    Ei mitenkään mahdollista. Matti on mahdollista vain siten, että pelaa kunkun kulmaan ja lähetillä tehdään matti. Et ole tainnut koskaan edes pelata shakkia.

    Täällä Jyväskylässä oli muuten perinteinen shakin talviturnaus, missä pelataan sm-pisteistä. Sain alkukarsinnassa vastaan Anssi Halmesojan, joka oli muuten turnauksen neljäs, joten huonoa vastaan en pelannut. Yritin vaikka miten, mutta Halmesoja voitti minut. Näin kävi ensimmäisessä shakkiturnauksessani.
  • marginaalimarginaali[#9] 15. helmikuuta 2013 01:46:53

  • marginaalimarginaali[#10] 15. helmikuuta 2013 01:47:49

    siitä luet ekan rivin ja opettelet nuo muutkin keinot shakkimatin tekemiseen
  • JohnnyLondonJohnnyLondon[#11] 15. helmikuuta 2013 11:20:26

    Tuo on luettua eikä pelattua tietoa. Pelattua tietoa on, että hevosella, lähetillä ja kunkulla ei saa kunkkua mattiin ellei pelaa kunkkua kulmaan. Pelaa shakkia, äläkä lue virheellistä tietoa.
  • marginaalimarginaali[#12] 15. helmikuuta 2013 12:09:32

    http://www.youtube.com/watch?v=PWZ7h2yrJME Siinä.. tuo intialainen jätkä melkei tavuttaa sulle mite se tehään.
  • JohnnyLondonJohnnyLondon[#13] 15. helmikuuta 2013 12:12:46

    Itse elät valheessa, kun vain toistat lukemaasi tietoa etkä osaa kyseenalaistaa asioita. Minun ei tarvitse lukea mitään, kun se on nimenomaan pelattua tietoa, että kunkulla voi pelata aina tasapelin hevosta, lähettiä ja kunkkua vastaan.

    Taidat olla pikkuisen tyhmä, kun ei tarvitse laittaa napit pelilaudalla siten, että kunkku on matissa. Voin pelata milloin hyvänsä tasapelin vastaasi ja näet itse, että asia on noin. Pelaa siis shakkia äläkä toista lukemaasi, kun et osaa kyseenalaistaa lukemaasi.
  • marginaalimarginaali[#14] 15. helmikuuta 2013 12:17:56

    :)) kato toi video ja kerro kohta mis sä toimit eritaval kuninkaalla välttyäkseks matilta
  • JohnnyLondonJohnnyLondon[#15] 15. helmikuuta 2013 15:23:42

    Tuo video meni kuin elokuvissa, sillä vastapuolen kunkku oli valmiiksi toisen kunkun edessä. Normaalisti siinä menee jo paljon siirtoja, kun kunkku tuodaan toisen kunkun eteen ja en tarkkaan tiedä montako siirtoa saa tehdä tuossa asetelmassa, kun peli merkataan automaattisesti tasapeliksi. Ehkä 30 siirtoa ja kello käy koko ajan ja siirtoa on mahdollisuus miettiä loppupeleissä enää 30 sekuntia. Tasapelin todennäköisyys on suurempi kuin voitto, sillä jos kunkku muljahtaa yhden kerran karkuun, siirrot tulevat jo tayteen ja peli merkataan tasapeliksi.

    Sitä ihmettelin, miksi kunkku ei toisella siirrolla hyökännyt keskikentälle päin vaan siirsi sen uudestaan kulmaan. Jos kunkku heiluu keskikentällä, se on ahdistettava kulmaan lähetin ja kunkun avulla, sillä jos hevosta siirtää lähetin linjan takaa, kunkku muljahtaa aina karkuun.

    Olen pelannut tietokonetta vastaan shakkia vaikka kuinka paljon. Helpot tasot voitan hevosella, lähetillä ja kunkulla pelkkää kunkkua vastaan, mutta jos vastassa on vaikea taso, aina on mennyt tasapeliksi.
  • JohnnyLondonJohnnyLondon[#16] 18. helmikuuta 2013 18:30:12

    Tuo 30 siirron sääntö on shakissa ihan hyvä. Vaikka kumpikin osapuoli on siirtänyt alkuasetelmista 30 siirtoa ja yhtään nappia ei ole syöty, peli merkitään tasapeliksi. Pelkällä kyttäilyllä peliä ei pysty voittamaan eli jonkun on yritettävä ratkaisua ja syötävä nappeja.
  • ZoUWiZoUWi[#17] 18. helmikuuta 2013 22:14:21

    Shakissa on sellainen tuore 1500-luvulta peräisin oleva sääntö kuin että jos kumpikaan pelaaja ei 50 siirron aikana joko siirrä moukkaa tai syö yhtään nappulaa, saa kumpi tahansa pelaajista todeta pelin tasapeliksi. Halutessaan molemmat voivat jatkaa pelaamista mutta kumpi tahansa voi todeta tuossa vaiheessa tilanteen tasapeliksi.

    Tuo 30-siirron sääntö minkä varmaan löysit googlella tarkoittaa että vaikka peli olisi jumissa, kumpikaan pelaaja ei voi ennen 30. siirtoa todeta (edes yhteisellä sopimuksella) peliä tasapeliksi.

    Kerro mikä tahansa kuningas vs. kuningas, lähetti ja ratsu tilanne niin minä kerron miten se voitetaan alle 50 siirrossa.

    Ps. se että saa DI:n paperit kouraansa kertoo lähinnä siitä että joku on riittävän sinnikäs päntätäkseen ulkomuistiin kaavoja sen verran että pääsee tenteistä läpi. Se että pitää sitä vielä jonain meriittinä kertoo lähinnä siitä että henkilö on riittävän hölmö kuvitellakseen että ulkoa opettelulla on jotain todellista merkitystä.
  • JohnnyLondonJohnnyLondon[#18] 19. helmikuuta 2013 10:06:01

    Tuo 30 siirron sääntö on tietokoneeni shakissa eli se katkaisee pelin automaattisesti, jos kumpikin on siirtänyt 30 siirtoa eikä yhtään nappia ole syöty sen aikana.

    Ei minulle mitään tarvitse neuvoa, sillä osaan itse tehdä matin hevosella, lähetillä ja kunkulla jos siirtoja on 50 eikä 30.