IRC-Galleria

Tiedot

Luokittelu
Elämänkatsomus ja filosofia
Perustettu
28.12.2004
Tilastot
Käyntejä: 1 440 (1.7.2008 alkaen)
Koko
4 jäsentä
Tyttöjä: 2 (50 %)
Poikia: 2 (50 %)
Keski-ikä
31,6 vuotta
Otos: 2 jäsentä
Poikien keski-ikä: 31,6 vuotta
Ylläpitäjä
Stiina

Jäsenet (4)

Siluettinamhasdiwayasihana^^
« Uudemmat - Vanhemmat »
Katkelma toisaalle kirjoittamaani tekstiä aiheesta hindulaisuus, hinduksi ryhtyminen, sekä oma lyhyt pitkä historiani kaiken sen parissa.


## Etkö sinäkään ole hindu???

En tätä nykyä tunnusta yhtä tahi toista maailmankatsomusta omakseen. Aloitin humpat Hare Krishnojen parissa, jatkoin kohti jutun juuria Gaudiya Matha -liikkeen vaishnavien parissa, ja viimeinen episodi vaishnavismia kului puolen vuosikymmenen aikana Intiassa, aiempiin poppoisiin sen enempää enää kytkeytymättä.

"Hare Krishna" on Prabhupadan aloittama liike. Osa Gaudiya Mathan poppoota on sittemmin omaksunut saman tittelin, mutta vanhemman gaudiya-vaishnava -tradition edustajat perinteen kotomaassa eivät tunne, saati sitten käytä, kyseistä nimikettä. Hindulaisiksi heidät (kuten myös minut) miellettiin kautta linjan, omalta kohdaltani muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta.

Vaishnavismin jäädessä omalta osaltani historian lehdille siirryin Advaita-vedantan pariin (Shivananda, Ramana, jne.), hääräsin niinikään Shaiva-osastolla sekä eri sortin buddhalaisissa piireissä horisonttia avartaakseni. Tätä nykyä maailmankatsomukseni on pirteä synteesi tätä kaikkea sekä paljon muuta. Näiden seikkailujen satoa suomeksi esim. osoitteessa http://www.valaistuminen.com/.


## Hindu on vain puhdas sellainen. Käännynnäinen ei ole aito hindu. ... hinduksi synnytään, ei käännytä.
## Intian niemimaalla pitää syntyä ja hinduksi, jotta on mahdollista päästä moksaan eli pois jälleensyntymisen kiertokulusta...

Tätä samaa tarinaa ollaan kuultu jo tällä palstalla jo iät ajat, mutta toistaiseksi ei kukaan ole tämän ajatuksen perusteita esitellyt. (Mutta siitä huolimatta samaa tarinaa tarjotaan vuosi toisensa perään.)

Hindulaisuus on fuusio lukemattomia samansuuntaisia traditioita, joiden näkemykset syntyperäisestä statuksesta ja kääntymisestä ovat varsin kirjavia. Näinollen "puhdasta hindulaisuutta" ei edes ole olemassa, saati sitten että sellaisena olemiselle olisi täsmällisiä kriteereitä.

Koulukirjoihin päätyneiden ylimalkaisten katsausten sijaan kannattanee perehtyä laajan tradition rikkaaseen perimään, länsimaissa asuvalle eritoten tutkimalla eri perinteiden opetuksia ja kirjallisuutta, joihin pohjaten voi sitten halutessaan vaikkapa matkata itse Intiaan asiaan perehtymään "aitojen hindujen" kera.

Johtuen traditioiden kirjavuudesta keskustelu nk. "intialaisen hindun" kanssa saattaa tarjota hyvinkin suppean perspektiivin hindulaisuuteen. Mikäli hinduun törmäät ja häntä haastattelet, kysy samalla mitä perinnettä tämä edustaa, jotta saat viitekehyksen hänen ajatuksilleen siitä, mitä hindulaisuus on. Heiltä oppinet runsaasti hindulaisesta kansanuskosta, jumalista ja jumaltarustoista. Jutut upanishadeista ynnä muusta filosofisesta paatoksesta saattavat heidän kanssaan jäädä vähemmälle.

Askeetikkona Intiassa eläessäni sain hyvin lämpimän vastaanoton kirjavalta joukolta "Intian hinduja", jotka tarjosivat yösijaa ja kestittivät "aidon" hindulaisen pyhän miehen tapaan, ja tulipa vastaan matkan varrella jokunen oppilaakseni vonkaavakin, nimenomaan tätä niemimaalla syntynyttä ehtaa hinduainesta. Heitä ei näyttänyt närästävän ihonvärini — mielenkiinto oli enempi siinä, mihin malliin dharmaa harjoitin.

BabaBomValaistumisen seksologiaaLuonut: BabaBomSunnuntai 21.06.2009 00:11

Jatkoa edellisestä eli selibaatin suhteesta henkiseen kasvuun, tänään kosketuspintana eritoten buddhalainen maailma.

-=-=-=-=-=-

Mitä tulee sielunkehitykseen ja valaistumiseen, sen suhde selibaattiin odottaa vielä selvitystään. Mitä tulee erilaisiin fantasmaagisiin väitteisiin selibaatin hyödyistä, niitä 130-vuotiaita tiibettiläisiä odotetaan edelleen en masse saapuvaksi ihmisten ilmoille.

Vaikka joku yksilö olisikin seksin kokenut valaistumiselleen haitalliseksi, kyseessä ei toki ole minkäänlainen universaali laki, jonka olisi jonkin opinkappaleen johdosta pädettävä jok'ikiseen ihmisolentoon. Seksi ja selibaatti ovat juuri niin haitallisia, kuin omaksumasi viitekehys niistä tekee.

Buddhalaisena tiedät, etteivät niin psyykeen kuin kehonkaan elementit ole lähtökohtaisesti hyviä tai pahoja; ne ovat olemassa vain omassa neutraalissa itseisarvossaan. Ihmiset sälyttävät niiden ylle moninaisia drishtejä, värittyneitä näkemyksiä, ja elävät mielikuviensa maailmassa. Seksistä kummajaisen itselleen luova varmasti myös seksin myötä kärsii.

Samyag-drishti viittaa asioille ominaisen luonteen havaitsemiseen, ei niiden kuorruttamiseen lukemattomin projektioin. Dukkha eli murhe syntyy puolestaan asioihin takertumisesta — ei asioista itsestään. Seksi, kuten mikä tahansa muukin, muodostuu ongelmaksi mikäli siihen ei suhtauduta järkevästi ja kohtuudella.

BabaBomHengen siemenetLuonut: BabaBomLauantai 20.06.2009 02:22

Toisaalla oli keskustelua selibaatista, henkisyydestä ja antaumuksellisesta uskonnosta keinona selibaatin maksimointiin. Tässä niille, joita aihe kiinnostaa. Avaus eritoten Krishna-uskonnon yhteydessä.

-=-=-=-=-

Olen henkilökohtaisesti tavannut valtavan kirjon eri Krishna-traditioiden bhaktoja, enkä ole metodia sinänsä sen mainiommaksi havainnut selibaatin suhteen kuin minkään muunkaan hartaususkonnon parissa. Silloin kun selibaatin parissa ahkerammin puuhastelin, toimivimmiksi havaitsin Hatha-joogan ja Chigong-tradition metodit sublimoida seksuaalista energiaa. Huomattavasti konkreettisemmat efektit, koska psykofyysistä kokonaisuutta harjoitetaan kokonaisvaltaisemmin.

Mitä tulee bhakti-metodin toimivuuteen, kysehän on pitkälti ihmisen oman psykologian muovautumisesta uusille raiteille. On sitten kyseessä Krishna, Shiva tahi Jeesus, uskonnolliset mystikot ovat autta aikain ammentaneet "armoa ja energiaa" moninaisilta jumaluuksiltaan.

Jos mantraa hoettaessa pysyvät siemenet pussissa, se ei sinänsä vielä ole todiste siitä, että Krishna olisi Jumaluuden Ylin Persoonallisuus, eikä kyseinen jumaluus kyllä miltään Kosmiselta Selibaatin Kontrolloijaltakaan ainakaan minun silmääni vaikuta. No, mikäli toimii niin mikäs siinä.

Selibaatin suhde henkisyyteen on ylipäätään kyseenalaista. Mikäli on todella olemassa jotakin metafyysistä, transsendentaalista jne. joka on muuttumatonta tai ikuista, ja joka me jossakin ydinolemuksessamme olemme, tämän transkendenssin tulisi olla moisille fyysisille vaihteluille immuuni.

Etiikan osa henkisessä kasvussa on toki aivan asia erikseen, mutta selibaatissahan ei ole kyse etiikasta, koska siemensyöksy ei itsessään loukkaa kenenkään oikeuksia. Etiikan pariin kuuluu se, minne on soveliasta siemeniään kylvää.

Mikäli siemensyöksy tuo tietoisuuden "kehon tasolle", silloin lienee aiheellista oppia suhtautumaan kehon tasoon luonnollisena osana olemassaoloamme. Henkisyydessä ylipäätään mennään vikateille tavoiteltaessa aina jotakin, joka on juuri piirun verran liian kaukana, kuten kuuluisa sateenkaaren pää.

Niitä kultaruukun löytäneitä ja siemenensä aivoihin nostaneita kun on aniharvassa asiaa todistamassa, dialogi liikkuu lähes järjestään teorian tasolla, piireissä missä hyvänsä. Olen henkilökohtaisesti kaiken tällaisen kanssa aikani vehdattua päätynyt siihen, että elämä eri aloillaan on runsaasti mielekkäämpää keskityttäessä suhtautumaan ja ymmärtämään tiedetysti olemassaolevaa — ei erilaisten utopioiden tavoitteluun.
Palautin nettiin 2007 työn alla olleen Bhagavad-gita -käännökseni, joka on tällä erää keskeneräinen ja odottamassa parempaa aikaa.

http://www.valaistuminen.com/bhagavadgita/

::::::::::::::::::::::::::::::
::::::: Bhagavad-gita ::::::::
::::::::::::::::::::::::::::::
:: Käännös - Ananda Loponen ::
::::::::::::::::::::::::::::::

Teksti on käännetty suoraan alkukielestä. Apuna on käytetty useita erilaisia ja erilaatuisia käännöksiä sekä viittä sanskritinkielistä kommentaaria (Shankara, Ramanuja, Sridhara, Madhusudana, Baladeva). Kommentaari keskittyy ainoastaan käsitteiden yleiseen selventämiseen kommentaaritraditioon nojaten, ei uuden tulkinnan luomiseen.

Tässä kansiossa sijaitsevat sekä DOC- että PDF-tiedostoiksi tallennetut kappaleet ovat valmiita, eivät kuitenkaan kriittisesti tarkistettuja. Ainoastaan DOC-tiedostoina olevat käännökset ovat keskeneräisiä. Niissä olevien diakriittisten sanskrit-tekstien lukemiseen tarvitset Unicode-kirjaimia tukevan fontin (esimerkiksi ilmainen DejaVu), mikäli sellaista ei vielä ole järjestelmääsi asennettu.

http://www.valaistuminen.com/bhagavadgita/
GeeVees-artikkelisarja luotaa reilun vuosikymmenen elämää hindulaisuuden Gaudiya-vaishnava -suuntauksen puitteissa. Suurennuslasin alla omien kokemusten ohella ovat tradition keskeiset opit, niiden käytännön toteutus, vaihtoehtoiset sovellukset, sekä mielenkiintoiset yhtäläisyydet ja eriävyydet mainittavien intialaisperäisten traditioiden kanssa.

-=-=-=-=-

- http://www.halfsatori.com/2008/11/geevees-great-repercussion.html
- http://www.halfsatori.com/2008/12/geevees-00-roots.html
http://exbhaktat.valaistuminen.com

Usealla palstalla asustanut eXbhaktat-foorumi avaa ovensa laajemmalle yleisölle! Palsta on omistettu kaikille (uus)uskontojen parissa näppinsä polttaneille, maailmankatsomustaan avartaville, elämää ihmetteleville etsijöille ja kulkijoille.

Nimi eXbhaktat juontuu sanskritin sanasta bhakta, joka tarkoittaa uskonnolleen tai traditiolleen hartaasti omistautunutta seuraajaa. Monet intialaisperäiset lahkot ja liikkeet ovat länsimaihin rantautuessaan karkeasti hyödyntäneet tätä hyväntahtoista henkisen etsinnän toivoa; ilmaista työvoimaa, psykologista ja seksuaalista väkivaltaa, rahastamista... Syntilista on monilla pitkä kuin nälkävuosi.

Muutaman vuoden foorumi toimi ainoastaan entisten Hare Krishna -liikkeen jäsenten puintipalstana; jutut tuli kuitenkin monella tarvetta myöten jutelluiksi, ja palsta hiljeni kokolailla tuoreen jutunjuuren hyhmettyessä. Alkuperäisestä jäsenistöstä on vielä mukava kourallinen jäljellä; on ateistia, buddhalaista, hippiä, kristittyä, neo-hindua, pakanaa ja vapaa-ajattelija, joista monet ovat viettäneet runsaat vuodet Krishnaliikkeen munkkeina tai nunnina siirtyen eteenpäin kohti omaa, itsenäistä elämää ja avarampaa ajatusmaailmaa.

Suurempaan maailmaan siis — tervetuloa itse kullekin rotuun ja lahkoon katsomatta! Jokaisella, enemmän tai vähemmän kokeneella tahi vasta asioiden laitaa arvailevalla, on omat arvokkaat aatteensa jaettavana universaaleiden ilmiöiden maailmassa. Pidetään keskustelu kauniina, kehittävänä ja ohjenuoriemme hengessä!

http://exbhaktat.valaistuminen.com
« Uudemmat - Vanhemmat »