1. päivä - Lauantai

Lauantai-aamuna kerättiin kimpsut ja kampsut kasaan ja matka itärannikolle alkoi. Reissussa minun lisäksi Taina ja Italialainen Paola. Lento lähti puolen tunnin matkan päästä Cedar Rapidsista jonne saatiin kyyti Zackiltä ja reitti kulki Chicagon kautta Bostoniin. Bostoniin saavuttiin iltapäivällä ja ekana käytiin majoittumassa kivaan hostelliin Back Bayssä ja lähdettiin kiertämään kaupunkia. Käveltiin Newbury streetiä pitkin keskustaa kohti. Newbury street oli tosi nätti eurooppalaisen näköinen ostoskatu. Muutenkin Boston on paikoittain hirmu eurooppalaisen näköinen, ja "vanhan" näköinen kaupunki. Suurinosa rakennuksista on suht matalia verrattuna esim. New Yorkiin. Keskustassa kierreltiin ensin Public gardenissa ja Boston Commons Parkissa ennen kuin alettiin kiertämään Freedom Trailia. Freedom trail on parin mailin mittainen punaisella viivalla katuun merkitty reitti läpi Bostonin keskustan, ja sen varrella on paljon historialisia kohteita. Ekana iltana kierrettiin reitti puoleen väliin ja palattiin takaisin hostellille Starbucksin kautta (Ihanaa kuumaa kaakaota!).

2. päivä - Sunnuntai

Sunnuntaina syötiin aamupalaa hostellilla ja lähdettiin metrolla Harvardia kohti. Käytiin kävelemässä Harvard Squarella ja sieltä käveltiin pitkin Cambridge streetia ja Massachusetts avenueta MIT:lle (Massachusetts Institute of Technology). Sieltä metrolla Freedon trailin toiseen päähän ja käveltiin loput freedom trailistä. Keskustassa käytiin syömässä Legal Sea Foodissa Hummeria! Olihan se hyvää, mutta oli myös kallein ateria jonka olen ikinä syönyt! (tai ainakin kallein jonka olen ikinä itse maksanut! ). Näitten merenelävien jälkeen käytiin katselemassa Bostonin satamaa ja loppuilta käytettiin shoppailuun ja hostellilla lepäilyyn.

3. päivä - Maanantai

Maanantaiaamuna kierreltiin vielä Bostonin keskustassa ja nähtiinpä siellä joulupukkikin! Pystyttivät juuri joulukuusta Park streetin puistoon (jo ennen kiitospäivää!!). Iltapäivällä siirryttiin takaisin Loganin kansainväliselle lentokentälle ja lentoa odotellessa kirjoiteltiin postikortteja. Meidän lentoa edeltävä lento JFK:lle peruttiin ja LaGuardialle lähtevä lento oli tunnin myöhässä, joten saimme innolla odottaa oman lentomme kohtaloa. Ja olihan se lopulta tunnin verran myöhässä. Lopulta päästiin kuitenkin New Yorkiin JFK:lle ja pienten kommelluksien jälkeen päästiin lopulta hostellillemme joka sijaitsi Harlemissa, 128th streetillä. Välillä olo oli hieman "valkoinen" verrattuna muihin alueen asukkeihin

Majoittumisen jälkeen lähdettiin kiertämään keskustaa ja ekana saavuttiin Times Squarille! Siitä käveltiin Broadwaytä pitkin Empire State Buildingille ($19) jonka turvatoimet olivat yhtä tiukat kuin lentokoneeseenkin, tai kenkiä ei tarvinnut ottaa pois, mutta muuten sama homma . Sen jälkeen vuorossa oli Madison Square Garden ennen hostellille paluuta.

4. päivä - Tiistai

Aamulla huristeltiin metrolla ihan Manhattanin eteläkärkeen Financial districtille, syötiin aamupalaa Wall Streetillä jonka jälkeen jonotettiin lautalle jolla päästiin Liberty Islandille tuijottelemaan vapauden patsasta! Lauttalippu makso $12 edestakaisin ja tulomatkalla lautta pysähtyi Ellis Islandilla jossa USA:han siirtolaisiksi tulleet ihmiset on aikoinaan pidetty ennen kun niitä on päästetty maahan. Saarella toimii nykyään ilmainen museo jossa kerrotaan siirtolaisten oloista saarella. Sieltä löyty paljon juttua suomalaisistakin! Paras oli ehkä audio-kirjastosta löytynyt vanhan mummelin (joku 80-90v) haastattelu. Hän oli tullut parikymppisenä laivalla New Yorkiin ja puhui edelleen suomalaisella aksentilla englantia! Ja välillä kesken haastattelun unohti puhua englantia kokonaan ja vaihtoi kielen suomeksi

Liberty Islandin jälkeen käveltiin taas Broadwayta pitkin World Trade Centerille, tai sille mitä siitä on jälellä. Siitä jatkettiin City Hallin kautta Chinatowniin ja sieltä SoHon ja Greenwich Villagen kautta Washington Squarelle. Sieltä metrolla Grand Central Terminalille, josta Paola meni käymään United Nations kierroksella ja minä ja Taina jäätiin syömään ja kiertelemään ympäristöä. UN:n jälkeen käveltiin 5th Avenueta ylöspäin ja käytiin Rockerfeller Centerillä ennen hostellille paluuta.

5. päivä - Keskiviikko

Aamulla käveltiin Central Parkin halki ja käytiin katsomassa kaikki tärkeimmät jutut. Sen jälkeen käytiin Bloomingdalesilla josta oli ihan pakko käydä ostamassa jotain. Miljoona kerrosta ja kauppa on tietysti koko korttelin kokoinen... ihan koko kauppaa ei keritty käydä läpi. Vaatteet oli "hieman" liian kalliita miun kukkarolle, jopa 40% alennuksella, joten oli tyytyminen johonkin hieman halvempaan, kuten big brown mug! Mutta sainpahan little brown bagin Sen jälkeen vuorossa oli vielä lisää ihmettelyä 5th Avenuella, josta löytyi myös World of Disney -store jossa oli hirmusesti kaikkea Disney tavaraa! Sen jälkeen olikin aika hakea tavarat hostellilta ja mennä bussilla LaGuardialle josta meijän lento lähti Washington D.C:tä kohti vain puoli tuntia myöhässä.

Washingtonissa meitä vastassa oli Ingrid. Ingrid oli viime keväänä Wienissä yhtä aikaa vaihtarina ja oli tosi mukavaa nähdä Ingridia pitkästä aikaa! Washingtonista on n. 3h ajomatka Charlottesvilleen, Virginiaan (lounaaseen päin), jossa Ingrid opiskelee oikeustieteellisessä ekaa vuotta (University of Virginia). Oltiin perillä sen verran myöhään että käytiin vain syömässä IHOP:isa (International House Of Pancakes) ja mentiin suoraan Ingridin luokse. Ennen nukkumaan menoa katsottiin jakso Gilmore Girlsiä ja eikö siihen pitäny tietysti jäädä heti koukkuun... ihan kuin seurattavia sarjoja ei olis muutenkin jo tarpeeksi!

6. päivä - Torstai - Thanksgiving

Aamulla nukuttiin pitkään kun kerrankin ei tarvinnu lähtee minnekään eikä ollu hirmusta listaa tehtävistä ja nähtävistä jutuista. Pitkin päivää katsottiin Gilmore Girlsiä ja välillä käytiin hakemassa meijän bussiliput seuraavalle päivälle, ja katsomassa University of Virginiaa ja muutenkin tutustumassa kaupunkiin. Sitten loppupäivä kuorittiin perunoita ja pilkottiin parsakaalia ja autettiin muutenkin kiitospäivän aterian teossa. Illalla syötiin Ingridin opiskelukavereiden kanssa oikein loistava kiitospäivän ateria kalkkunoineen, kurpitsapiirakkoineen yms. Aterian jälkeen oltiinkin sitten loppuilta ihan ähkyssä.

7. päivä - Perjantai

Aamulla oli taas aikainen herätys ja siirryttiin bussilla takaisin Washington D.C:hen jossa oltiin vain reilu tunti myöhässä, kun bussikuski onnistui mm. eksymään matkalla... Tällä kertaa oltiin eri hostelleissa kun halvemmassa ei ollukaan tilaa kaikille. Minä ja Taina oltiin halvemmassa hostellissa, joka sijaitsi taas mustien asutusalueella, ja Paola oli kalliimmassa hostellissa paremmalla alueella. Käytiin viemässä tavarat hostellille ja tavattiin valkoisella talolla, josta lähdettiin kiertämään paikkoja. Washingtonhan itsessään on hyvinhyvin pieni ja kaikki "nähtävä" on lähekkäin, joten paikkojen kiertämiseen riitti hyvin yksi päivä. Käytiin katsomassa mm. Washington monument, World Was II memorial, Lincoln memorial ja U.S. Capitol. Ainoastaan Pentagon on kauempana ja sinne ei viitsitty lähteä kävelemään, mutta sekin nähtiin tulomatkalla jo bussista Illaksi hostellille ja hyvissä ajoin nukkumaan, vaikka korealaiset pojat kuinka yrittivät houkutella baariin, niin viikon reissuamisen jälkeen jalat ei suostunu enää liikkumaan minnekään.

8. päivä - Lauantai

Aikanen herätys ja mentiin Amtrak-junalla Baltimoressa sijaitsevalle lentokentälle josta meidän lento lähti. Matka kesti n. puolisen tuntia ja lento oli kerrankin ajoissa! Taas Chicagon kautta Cedar Rapidsiin ja sieltä Airport Shuttlella Iowa Cityyn! Vihdoinkin kotona!