IRC-Galleria

Netari

Netari

Meidän kanssa voi jutella kahdestaan Netari-chatissa tiistaista torstaihin klo 18-21. :)

Selaa blogimerkintöjä

Pelit ja tiedePerjantai 27.10.2017 13:18



Tiede on paras ja oikeastaan ainoa metodi jolla voimme kerätä luotettavaa tietoa maailmasta. Sen vahvuus perustuu siihen, että se tekee parhaansa kumotakseen omat löytönsä. Jos olisimme kehittäneet vaikkapa arkkitehtuuria pelkän uskon ja mutu-tuntuman varassa, sen sijaan että teimme parhaamme varmistaaksemme löydöstemme toimivuuden, eivät asumuksemme varmaan olisi kovin kestäviä.

Yhdistettynä parhaisiin puoliimme – uteliaisuuteen, empatiaan ja tahtoon parantaa maailmaa – tiede on auttanut meitä nousemaan luolista lämpimiin, mukavuuksilla täytettyihin asuntoihin, parantamaan kuolettavia sairauksia ja hiljattain kohoamaan avaruuteenkin asti.

Harva viihdeteollisuuden muoto on enemmän sidoksissa tieteeseen kuin videopelit. Alkaen 2D- ja 3D -pelimaailmojen luomisesta ja mallinnuksesta, huipentuen mahdollisimman aitoon fysiikan ilmiöiden - kuten kitkan, valon tai orgaanisen materiaalin - simulointiin ja joukkoistamisen hyödyntämiseen lääketieteellisessä tutkimuksessa. Jälkimmäisestä hyvä esimerkki on Cancer Research UK:n Cell Slider (2013), älypuhelinpeli: yli 200 000:n pelaajan avulla luokiteltiin 2016 tammikuun loppuun mennessä lähes 2 miljoonaa rintasyöpäkuvausta. Tehtävä olisi ollut käytännössä mahdoton ilman suuren pelaajajoukon apua.

Useat tutkimukset myös osoittavat selvästi pelaamisen kognitiiviset edut, esimerkiksi muistikapasiteetin paraneminen (Clemenson & Stark, 2015), oppimisen helpottuminen (Franceschini et al., 2013) sekä kyvyn tehdä nopeita päätöksiä paineessa ja vähemmän puolueellisesti (Morewedge et al., 2015). Pelejä luodaan tieteellä, ja niillä puolestaan luodaan tiedettä riippumatta siitä onko kyseessä puhtaasti viihdekokemus, opetuspeli vai jotain siltä väliltä.

Jokainen peli voi kuitenkin opettaa jotakin, tai innostaa oppimaan. Suurin osa peleistä on englanniksi, ja dialogista sekä teksteistä on ymmärrettävä ainakin perusviesti – oletko koskaan tarttunut sanakirjaan tai kysynyt kaverilta? Onneksi olkoon, opit vierasta kieltä! Kenties olet roolipelaaja? Englannin lisäksi lienet oppinut resurssien säästämistä ja päätöstesi kauaskantoisuutta. ”Palikkapulmat” taas pelistä riippumatta opettavat järjestelmällisyyttä, toiminta nopeita päätöksiä, ajoitusta ja tiimityötä.

Uuden oppiminen on ilo. Siinä on jotakin kauniin inhimillistä, löytää ja jakaa löydöksiään. Täydellinen esimerkki tästä on pelaajien yhteisöt ja ”Wikiat”, joihin he keräävät ja päivittävät pelien pienimmätkin detaljit, bugit, ohjeet ja huvittavuudet. Ne ovat olemassa, jotta jokainen pelaaja saisi kaiken tarvitsemansa tiedon pelistään. Sitä ei ehkä tule ajatelleeksi, mutta pelien pelaaminen on pelaajille nimenomaan tieteellistä tutkimusta – viihteenä.

Henri, verkkovapaaehtoinen

Pelit ja tiedePerjantai 27.10.2017 13:30, 99 vastaajaa

Pelit ovat nykyisin osa melkein kaikkien arkea. Digitaalinen pelaaminen on myös merkittävä osa kulttuuria ja yhteiskuntaa. Millainen yhteys peleillä ja tieteellä on?
Onko pelaamisesta pelaajalle hyötyä?
Hyödyttääkö pelien kehittäminen myös muita aloja ja tiedettä yleisemminkin?
Luuletko että pelit näyttelevät tulevaisuudessa entistä tärkeämpää roolia myös opetuksessa ja tieteessä?
Oletko pelannut oppimispelejä? Jos olet, kerro kommenteissa mitä!
Näytä tulokset
Vastataksesi tähän kyselyyn ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Etkö vielä ole jäsen?

Liity ilmaiseksi

Rekisteröityneenä käyttäjänä voisit

Lukea ja kirjoittaa kommentteja, kirjoittaa blogia ja keskustella muiden käyttäjien kanssa lukuisissa yhteisöissä.