Rakas päiväkirja, tänään oltiin siis HELLSINGissä. Siellä oli Studia-opiskelumessut nimittäin joten koulun kanssa mentiin sinne. Kirjoitanpa päivästä kronologisesti:

0600 - HERÄTYS

Olin pistänyt kännykän koville äänille, jotta varmasti heräisin tasan kuudelta. Heräsin todella, se kuulosti ihan palohälyttimeltä, joten oli suljettava "ihan vitun nopee". Sitten istuinkin koneella vähän aikaa heräten pikkuhiljaa. Tein aivojumppaa kirjoittamalla jotain Joukkoliikenneforumeille [http://jlf.cc]. Sitten aamiaista - tai lähinnä eväitä väsäämään. Bussi koululle oli lähdössä klo 0639, joten kiirettä piti.
Puin kiireesti jotain vaatteita ylleni, onneksi en ihan tyylittömästi pukeutunut. Sitten laitoin patterit digipokkariin ja otin mp3-soittimen pois latauksesta ja pakkasin tavarat laukkuun. Vielä piti eväät pakata, mikä sujuikin yllättävän nopeasti. Ehdin jopa bussiin kun onnistuin puristamaan tämän kaiken noin viiteen minuuttiin.

0645 - BUSSISSA

Ei mitään ihmeempää, matkustin aivot nollilla kohti koulua ja haaveilin raideliikenteestä.

0720 - KOULUN PIHA

Abiturienttitovereita piha täynnä, lisänä vieläpä kaksi Sirpan bussimatkat Oy:n bussia, meidän luokalle tosin ei ollut kaksikerrosbussia. :( Hain koulun limuautomaatista vähän virvokkeita ja asetuin bussiimme istumaan. Kirsi (nick: Lillemann) tuli viereen istumaan.

0740 - KOHTI HELSINKIÄ

Linja-automme lähtivät kohti Helsinkinä, reittinään Tanhuankatu-Sammon valtatie-Hervannan valtatie-Itäinen ohitustie (vt 9)-Hämeenlinnanväylä (vt 3)-Mannerheimintie. Juttelin Kirsin kanssa kaikesta maan ja taivaan väliltä ja nähdessäni jotain mielenkiintoista huudahdin, "kato <juttu>!" varmaan joka 30. sekunti. Selkeesti ei enää kiinnostanu mun jutut siinä Sydän-Hämeeseen tultaessa :D. Puhuttiin sitten soittimista ja sirkuksesta sitten onnistuin sanomaan "jos sää eläväks tykinkuulaks ryhtyisit niin ongelmiahan tulis siitä että miten sää saisit sen säkkiPILLUN...", seurauksena suuri ja mahtava *reps*. Tietenkin täysin tarkoittamatta puhuin säkkipillusta ja nyt Kirsi vittuilee mulle siitä.
No, sitten lopulta olimme Nurmijärven Klaukkalassa eli PK-seudun kartalla. Olin onnesta soikeana kun tajusin, että pystyin sormella karttasta näyttämään olinpaikkamme. Pian olimmekin jo Mannerheimintiellä, jossa juutuimme 20 minuutiksi aamupäiväruuhkaan. Noin kymmenen skurua, siis spåraa eli ratikkaa (raitiovaunua) ajeli ohitsemme, pärkkele meidät olisi voitu jättää vaikka Mejlahteen ratikkapysäkille. Matkan kohteemme nääs oli ensiksi eduskuntatalo, ja sehän sijaitsee Mannerheimintien varrella.

1000 - RIKSDAGSHUSET

Kävimme Suomen aivoissa, Itse Valtiaiden kuvaamissa Suomen Eduskunnan tiloissa. Meno oli paljon hiljaisempaa kuin siinä teeveestä tutussa tynnyrin muotoisessa eduskuntatalossa. Kansanedustaja Tiura (kok.) esitteli meille talon viimeistä yksityiskohtaa myöten. Nyt tiedän miksi talon ainoa epäsymmetrinen kohta Valtiosalissa on olemassa. 5 ruusuketta toisella ja 4 toisella puolella merkkaavat Suomen historiallisia maakuntia, jee.
Esittelyn päätteksi meidät vietiin Kansallisen Kokoomuksen rp. tiloihin kuuntelemaan miten Kunnon Kansalainen vaikuttaa voi politiikkaan. Kimmo Sasi esitteli perin pohjin, sitten kysyin kysymyksen mutta minulta menivät pasmat sekaisin, koska muuan luokkatoveri häiritsi minua. No eipä tuo mitään. Lopuksi katsoimme Valtion Propagandafilmin demokraattisesta vaikuttamisesta Eduskunnan leffateatterissa. Se oli järkyttävä. Sitten pääsimme takaisin linja-autoihin.

1130 - SKATTALLE

Bussimme lähtivät jonkin ajan päästä, ajoimme Mannerheimintietä Lasipalatsin, Makkaratalon, Wanhan yo-talon ja Svenska teaternin ohi, Erottajalta käännyimme Espalle ja menimme tietty Kauppatorin ja Presidentinlinnan ohi Katajanokan suuntaan. Skattalla eli Katajanokalla meidät dumpattiin tien sivuun ja kävelimme loppumatkan (n. 300 m) Wanhaan satamaan.

1200 - STUDIA-MESSUILLA

Studia-messuja leimasi väentungos. Siellä ei päässyt kunnolla liikkumaan yhtään mihinkään ja oppilaitosten kojuja tuntui riittävän loputtomiin. Keräsin kiinnostavimmat ja loput otin kohteliaisuudesta (ja palkintojen toivossa). Löytyipä paikasta kaksi vetonaulaksi tarkoitettua tanssimattoilupistettä. Toinen, pienempi piste, oli Jyväskylän AMK:n esittelypisteessä. Katselin kun Keskisen Matti (nick: [XenonTech]) danketti kybällä, mutta matto liusui alta joten -> FAILURE. Ihmiset olivat ihan "ooh", kunnes pari seuraavaa dankettajaa kokeilivat. Säälittävää touhua -- siis ihan kuin minä ekaa kertaa matolla. Yksi jalka keskellä mattoa ja yhdellä jalalla nuolia... "töks töks töks". HEI ALOITTELIJAT EI SE NOIN TOIMI!
Sitten tuli mun vuoroni. Vedin normaaliin tyyliini jonkun standard-tason kappaleen. Maton tuntuma oli paska. Se liusui alta ja sukat jalassa on muutenkin paska dankettaa. Pääsin kappaleen läpi, mutta en kovin mairittelevasti. Sitten olikin aika etsiä minne Matti katosi. Löysin hänet jonottamassa Helian vastaavaan, tosin paljon show-rikkaampaan danketusmestaan. Siellä oli oikein seremoniamestarit kannustamassa ja kehumassa dankettajia parhaansa mukaan. Tullessani siinä danketti joku heavy-vaikeustasolla kohtalaisen hyvin. Sitä seurasi muutama poissaolija (sillä aikaa täytin ddr-ilmouttautumiskupongin), sitten Matti danketti ja hyvin dankettikin, tosin kengät jalassa Logic3:n perustanssimatolla tulee rumaa jälkeä matosta. Se meni aivan rytyille tanssin aikana joten Matti feilasi senkin. Paljain jaloin olisi varmasti päässyt läpi. Itse menin taas astetta helpommalla tasolla jotain A-nimistä kappaletta, joka on minulle suht. tuttu. Keräsin näin katu-uskottavuutta, pääsin sen jopa läpi (sain D:n ja palkinnoksi tikkarin). Minun jälkeeni tuli muudan erikoisen ulkonäön omaava puNkemojrock-tyttö, joka oli ihan onneton dankeemaan. Ehkä vuoden päästä sitten animeconissa sekin tyttö on parempi, jos edes ymmärtää tulla siis.
Oli taas aika etsiä lisää lärpäkkeitä ja kilpailuja. Lopulta päätimme lähteä Itikseen, seurueeseen kuuluivat minä, Matti, Lasse (nick: Larryman) ja Saimi (nick tuntematon toistaiseksi).

1300 - MATKA ITÄKESKUKSEEN

Ulkopuolella oli hirveä lössi porukkaa odottamassa ilmaista nonstop-bussia. Kyllästyimme odotteluun ja lähdimme jo kävelemään pois, mutta tuota pikaa bussimme jo tulikin, joten riensimme pysäkille oitis. Menimme takaovesta sisään ja täytimme takapaikat ensimmäisten joukossa. Bussi täyttyi sangen pikaisesti ja monet jäivät rannalle ruikuttamaan. Pikavuoromme Katajanokalta Rautatientorille kesti ehkä 10 minuuttia ja saapuesamme Mikonkadun pysäkille Rautatientorin kupeessa ei ollut vaikeata päätellä mennäkö Rautatientorin vai Kaisaniemen metroasemalle. Molemmat kun ovat aivan yhtä lähellä, mutta olimme tietystikin menossa idän suuntaan, joten Kajsaniemi oli mielekkäämpi vaihtoehto.
Metrolaitureille kesti noin kaksi-kolme minuuttia katutasosta. Ensin hissillä kauppakerrokseen ja sieltä liukuportaita myöden metrokerrokseen, n. 30 metrin syvyyteen maan pinnasta. Järkevintähän olisi suora hissiyhteys katutasosta metrolaiturille, en ymmärrä mitä järkeä tällaisessa ratkaisussa on.
Tilasimme kertaliput metroon kännyköillämme liukuportaissa seistessämme. Viestiin "A 641" ilman lainausmerkkejä ja viesti numeroon 16353, hinta €1.90. Keskinen tosin meni ja tuli pummilla. Kun olimme vain muutaman sekunnin päässä laiturilta, huomasin että oranssi tuubi Mellungspaskan suuntaan oli saapunut asemalle. Huikkasin kavereille että "tosson meirän metro" ja riensimme junaan. Sitten selitin koko junamatkan ajan tohkeissani metroasemista, Helsingin kaupungin historiasta ja Kajsa Wahllundista tjsp. jonka perustaman ravintolan mukaan Kajsaniemi on saanut nimensä. Helsingin metron ehdottomasti suloisin asema on Siilitie - Igelkottsvägen. <3

1345 - ITIKSES

Lopulta olimmekin 13 min matkan jälkeen Itäkeskuksessa ja meitä odotti vaellus Dancing Stage Euromix-DDR-laitetta kohti. Kävimme välissä tilaamassa heseateriat, jotka söimme sitten Itiksen toisessa päässä danketushuoneessa. Matti oli ainoa meistä joka danketti, me muut vain söimme ja juttelimme. Minä myös pelehdin kamerani kanssa ja nauhotin Matin MAX300-hyppelyt arvosanalla A. Sitten tulikin taas kiire: kello oli jo 1420 ja Matti saanut viimeisen tanssinsa tanssittua. Lähdimme puolijuoksua taas Itiksen halki kohti metrosteissiä ja lopulta Pitkän Marssin jälkeen olimme Ruoholahden suunnan laiturilla.

1430 - TAKAISIN SKATTALLE

Vartosimme metroa laiturilla kaksi minuuttia (rakastan metron neljän minuutin vuoroväliä! tai no joo oikeestaan melkein kaikkea metrossa). Matka kesti taas 13 minuuttia Kaisaniemeen. Olimme uutispimennossa, mutta siitäkin huolimatta -- tai ehkä juuri sen vuoksi -- heitin läppää, että "mitähä jos joku jäis metrojunan alle ja me myöhästyttäis sen takii bussistamme". Olisi saanu jäädä vitsailematta, tässä syy: http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/tuoreet/artikkeli/1101981480342
Vain pari tuntia aikaisemmin kuin me olimme liikkuneet metrolla siis oli koko liikenne vielä ihan sekaisin! Kauheata.
Kuitenkin, Kaisaniemessä tajusimme, että tässähän voisi vaikka kiirehtiä. Hölkkäsimme koko matkan Yliopistonkatua Suurtorille ja sieltä Aleksanterinkatua rantaan. Sitten olimme hetken eksyksissä Uspenskin katedraali ainoana maamerkkinämme. En ollut varma kummalla puolella sitä olimme, joten ainoa keino oli katsoa kartasta. Siitä osasin paikallistaa meidät ja kiersimme sitten yhteistuumin Uspenskin katedraalin oikealta puolelta, nelosratikan reittiä kunnes näimme bussin terminaalipysäköinnissä. Olimme viittä vaille perillä, juuri ajoissa ja hikisinä.

1500 - PALUU TAMPEREELLE

Paluumatka sujui väsyneissä tunnelmissa. Kaivoin kartan taas esille ja repeilin tyhmille paikannimille varmaan tunnin verran kunnes en enää jaksanut. Sitten juttelin Matin kanssa abiristeilystä, tisseistä ja loleista perus-4chan-läpän turvin ja pian olimmekin jo Pirkanmaalla. Loppumatkasta keskustelu järkevöityi, kun aihe vaihtui VR:n lippujen kalleudesta marisemiseen. Muutaman aasinsillan kautta onnistuin muuttamaan keskustelun pikaratikkakeskusteluun, ensin tähdentäen että VR:n monopoli on Iso Paha Susi, joka pitäisi purkaa. Sitten paasasinkin jo paikallisliikenteestä, joka olisi tosi jees, koska se ulottuisi Vehmaisiin, Hervantaan (ja sitä kautta Vuorekseen), Kalkkuun, Ylöjärvelle ja Lentävänniemeen 15 min yhteydellä Keskustorille. Sitten tietenkin vähättelin sen verran, että "hintavahan se olisi" vastaten itselleni "mutta ei liian kalliiksi koska se rahoitettaisiin 40 vuoden ajalla, eikä kaupungin maksettavaksi tulisi loppujen lopuksi paljoa"...
Sain juuri ja juuri asiani kerrottua, kun saavuimme koulun parkkikselle. Selostin vielä yhdelle meidän koululaiselle perusperiaatteeltaan pikaratikan, joka oli aika hyvin noin niinkuin spontaanisti ilmaistuna "vähän niinku metro, kulkis keskustassa maan alla, muualla maan päällä noita raiteita pitkin ja menis mm. Hervantaan ja Lentsuun omia raiteita pitkin." vastakysymyksenä sain "entäs Vehmainen", vastasin että "sinne myös, Vehmaisten uus asema tulis siihen Kaukajärventien kohdalle, ja tohon Messukylään tulis kans tohon Jankan kerrostalojen taakse". Tämän sanottuani lähdin pysäkille ja ehdin yllättäen juuri parahiksi saapuneeseen bussiin numero 16.

1715 - KOTIMATKA

Pikaratikkafanatismini sai jatkua bussissa. Juttelin meidänkoululaisen Roosan kanssa Studia-reissusta, kunnes keskustelu kääntyi Helsigin metron sujuvuuteen 4min vuoroväleistä. Roosa sen alotti, en minä. "Tampereelle ei tartte kuitenkaan mitään metroo tai mitälie pikaratikkaa". Tuohon vastasin suorilta "Ei vielä, mutta parin vuosikymmenen sisään kaupungin kasvaessa kylläkin." ja läjän perusteita sille, miksi se kuuluisi rakentaa. Lopulta sain käännytettyä hänet puolelleni. Ymmärsi ilmeisesti yskän. Sitten hän jäi pois (Keskustorilla) ja minä jatkoin matkaani ylhäisessä yksinäisyydessäni. Harmi vain en muistanut jäädä itsekin Keskustorilla pois, sillä tarkoituksenani oli mennä seuraamaan Punaisen julistuksen satavuotisjuhlia Raatihuoneen eteen klo 18. Onneksi isäni nauhotti sen videolle. Oli ilmeisesti loistokas ilotulitus vieläpä. :)
Yksinäisyyteni kesti Metson pysäkille saakka, jolloin kyytiin tuli entinen luokkatoverini Eero, ala-aste-lempinimeltään LuZmU. Kysyin häneltä, että "arvaa missä olin tänään", näytin hänelle kamerastani muutaman kuvan ja sitten hän arvasi "Helsingissä, Studia-messuilla vissiin, mekin oltiin". Hieman nolotti kun vähän pröystäillen olin avannut keskustelun, mutta annoin tunteen jäädä sikseen. Sen sijaan kyselin häneltä että mitäs Eero meinaa lukion jälkeen, ei hän tiennyt kun tuli hirveästi kaikkea lippusta ja lappusta...
Sitten rupesin selittämään että oltiin dankettamassa Itäkeskuksessa loppuajan ja näytin hänelle Matin MAX300-videon. Tämän jälkeen onnistuin jotenkin taas kääntämään keskusteluun niin maar hyvään Helsingin metroon, vuoroväli 4min <3. Puhuttiin Itäkeskuksesta jotain ja mentiin Lielahden aseman ohi. Tokaisin Eerolle, että "tossa vasemmallahan on toi vanha Lielahden asema, siihen vois perustaa vaikka Itiksen tapasen keskuksen Tampereen malliin... Länsikeskus vaikka!" Eero oli skeptinen ja sanoi, että tuossahan on Lielahden kauppakeskus ihan vieressä. Pienensin kokoluokkaa ja sitten oltiinkin enää Pasila/Kupittaa-mittakaavoissa. "Ehkä yks marketti ja sit jotain pieniä kauppoja mitä tuolta puuttuu" oli lopullinen tuomio, junaliikennettä unohtamatta. Täten aasinsilta pikaratikkakeskusteluun oli JÄLLEEN valmis. Mainitsin, että 15 min yhteys Lentsuun olisi aika näppärä, olin taas realisti sen suhteen, että "tosin lähin seisake olisi tuossa Harjuntaustan koulun kohdalla"... Juteltiin aiheesta vielä minuuttikaupalla ja kehuin Helsingin joukkoliikennettä Tampereeseen verrattuna, siellähän pääsee suurimpaan osaan aluetta raiteilla ja muualle taajaan liikennöivillä busseilla. Vertasin Tampereen tilanteeseen, nykyisellään Tampereelle pääsee harvoin ja huonoina aikoina kulkevilla junilla Nokialta ja Lempäälästä alle varttitunnissa. Minusta tätä liikennettä tulisi lisätä vähintään kerran tunnissa kulkevaksi, ja ainakin Lempäälässä tämä toteutunee vuoteen 2020 mennessä. Keskustelun jälkeen lähdin kotiin.

1800=> - KOTONA

Kotona moikkasin äitiä ja Aarnia, söin ruokaa, soitin Paulin kotiin 'vispilänkauppoja' tekemästä ja jämähdin kirjoittamaan tätä blogia ja irkkaamaan. Nyt sain lopulta tämän valmiiksi, varmaan pisin blogikirjoitukseni ikänä.

Päivän saldo: 3 käännytettyä.

Oon diagnosoimaton ferroekvinologisti. Joku muu saa määritellä tarttenko apua. :D