Blippo

Son of a preacher man

Ranskan - Lyhyt oppimääräSunnuntai 29.04.2007 16:04

AndyJ on pitänyt blogia matkallamme, sen verran kun ollaan ehditty koneella istumaan ja netti löydetty. Tavoitteena ei kuitenkaan missään vaiheessa ollut istua tietokoneen ääressä, vaan lomailla, joten minuutintarkkaa blogia ei ole saatavilla. Emmekä edes muista kaikkia tapahtumia näin jälkikäteen; viini on halpaa ja muistin luotettavuus sen mukaista <hymy>

Päivä 1:
Lennettiin Helsinki - Nizza ja oltiin perillä myöhään illalla, mutta silti oli lämmin. Haettiin vuokra-auto ja ajettiin hotellille.
Lähdimme kävellen seikkailemaan, söimme tapaksia ja joimme olutta. Siirryimme muualle, otimme taksin ja pyysimme tasokasta paikkaa. Ensimmäisenä taksikuski kysyy, "you want special stuff, or normal stuff?"...
Päätimme ottaa ihan normaalin paikan, ettei vaan jouduttais jonnekin ruoskattavaksi, haha.
Yökerho jonne päädyimme, vaikutti tasokkaalta, kaikki olivat kauniita/komeita ja paikka oli suosittu. Vaikka siellä oli ihan täyttä, saimme oman pöydän kun työntekijä teki meille tilaa häätämällä pari jo pöydän äärellä istuvaa <virne>
Tilasimme päytään arvokasta samppanjaa (lue: 140e / pullo) ja humalluimme reippaasti. Jotenkin pääsimme takaisin hotellille sammummaan.

Päivä 2:
Heräsimme. Kunto ei ollut mikään mahtava, mutta silti ajoimme länteen päin, kauniita vuoriteitä pitkin Cannesiin ihmettelemään elokuvapalkintojen luvattua kaupunkia. Siitä jatkoimme vielä St. Tropeziin, ihailimme maisemia, naisemia ja herkkuruokia. Päätimme kokeilla millaista pizzaa saa ranskasta. Ostin myös paikallista rosé-viiniä, joka on kuulemma erittäin hyvää. Se jää vielä nähtäväksi, koska en ole avannut pulloa.
Yöksi palasimme sitten takaisin hotellille nukkumaan. Ajoimme kuitenkin moottoritietä pitkin, koska pimeässä ei ole hirveän mukava seikkailla kiemurtelevilla vuoristoteillä :)

Päivä 3:
Nyt oli ruhtinaallisempi olo, koska edellisenä yönä ei oltu yökerhossa, joten mikä sen parempaa kun käydä katsomassa ruhtinaallista Monacoa. Ajoimme itään päin, edelleenkin kauniita vuoristoteitä pitkin ja katsoimme paikalliset nähtävyydet, söimme ravintolassa joka on ihan formularadan vieressä (vaikkakin formulat on vasta ensi kuussa).

Monacossa päivä menikin aika nopeasti, ja mietimme vielä että pitäisi vielä päästä vertaamaan ranskalaisten ja italialaisten pizzojen ero, joten eikun ajamaan Italian suuntaan. Vuoristomaisemat matkan varrella olivan sen verran kauniit, että sitä ihmettelee, miksi sinne en ole jo muuttanut asumaan.

Italian San Remossa pistäydyimme, ja pizza oli odotetusti todella maukasta. Suomen pizzaan verrattuna maku ja koostumus on todellakin erilainen. Voi olla että kaikki eivät pidä, mutta itse voin sanoa että en kaipaa kotipizzaa yms. Ranskan ja Italian pizzat ovat keskenään aikalailla samanlaisia, ovathan sentään naapurimaita keskenään.

Ilta koitti, ostimme Italiasta viinit ja viinit, ja ajoimme takaisin Ranskaan hotellille.

Summa summarum:
Pizzaa, viiniä, naisia, 3 maata, paahtava aurinko.

Päivä 4 - 7