crevil

Pokerinaama Saarinen

Juutuaa mä metsästänTiistai 10.07.2007 17:09

Taisipa olla viimeviikon keskiviikko, kun television ennustajasedät olivat povanneet kesän
siihenmennessä parasta ilmaa pohjoissuomeen. Juutuallehan sitä piti taas kerran päästä, mutta Barbara oli Siekkisen isällä venäjällä mukanaan. Päätimme silti lähteä Joukon kanssa Juutuan rantoja koluamaan taimenenkuvat silmissämme. Ajoimme Ritakosken ja Saukkonivan välissä sijaitsevalle parkkipaikalle, otimme kamat kantoon ja lähdimme puskemaan tihkusademetsän läpi kohti saukkonivaa. Lähtöpäätöksestä oli tässävaiheessa kulunut noin tunti, ja homma oli yllättävän liukasliikkeistä.

Vaan liukkaita olivat rantakivetkin, tulimme metsän läpi aivan liian aikain ja jouduimme
kävelemään lahdenpohjukan rantoja turhan pitkään. Tihkusade oli kastellut kivet liukkaiksi ja
enemmän kuin muutaman kerran jompikumpi meinasi katkoa koipensa. Vittu eikö tänään pitänyt paistaa aurinko? Taivas oli pilvinen eikä helpotusta sateeseen näkynyt. Lopulta pääsimme lahdenpohjukasta koukkaamaan niemeen, ja talsimaan leveää polkua. Piakkoin olimme niemen kärjessä, nivan suulla, housut jo läpimärkinä metsässä talsimisesta. Joessa oli vieläkin aika runsaasti vettä.

Nivan suulla oli yksinäinen perhostelija, mutta liikahdetumme muutaman metrin pidemmälle
alavirtaan, löysimme toisenkin perhomiehen rannalta tupakoimasta. Mitään suurempaa ei
kuulemma ollut tullut, mutta pientä kyllä. Jätimme miekkosen rauhaan ja jatkoimme alemmas.
Hetikohta Siekkinen sai ensimmäisen pikkutaimenensa. Minäkin laskeuduin alemmas Joukon
skeisseille ja taisin saadakkin yhden pienen. Kohta Jouko nosti jo toista pientä taimentaan.
Vaan sittenpä kävi jotain ihmeellistä.

Siekkinen oli päästämässä pikkutaimenta koukusta, kun hän hukkasi uistimensa. Kala siis lähti
irti koukusta ja Jouko laski sen vesille, mutta noustuaan takaisin ylös, ei vaappu enää ollutkaan siiman päässä. Se oli tippunut johonkin lähistölle perukkeen petettyä. Siinähän
sitten kyykittiin, etsittiin ja ihmeteltiin. Ylävirran perhoilijat katsoivat meitä varmasti
hulluiksi. Kyseessä oli Joukon ihmevaappu, tarunhohtoisilla väreillä varustettu rapala. Jouko
oli omistanut moisen joskus aikaisemmin mutta hukannut sen eikä niitä ilmeisesti enää
valmisteta, mutta Jouko oli löytänyt tämän yksilön Jorman sportista alkukesästä järkyttävään
11,5€ hintaan, eikä sitä voinut niin vain jättää.

Noh, puolentunnin etsinnän jälkeen vaappu löytyi, ja Jouko iloitsi. Ei kuulemma uskaltanut
enää riskeerata, ja vaihtoi perukkeeseen rapalan perus-sinisen. Minä heittelin tässävaiheessa
pientä kirkasta tobyä, jonka olin ostanut sokkarilta edellisviikolla. Kohtapa jarru
huudahtikin, ja vääntö alkoi. Heti alkuun tunsi että isompi on, mutta ei se taimenelta
tuntunut. Elättelin hieman toiveita harrista, mutta haukihan sieltä nousi. Puukotin sitä
kylkeen ja jätin muurahaisille. Jouko vaihtoi ottiuistimensa takaisin, ja siirryimme vähän
alemmas.

Muutama heitto ja sinnehän se meni. Siima katkesi, ja näin Joukon ottiuistin jäi Juutualle
lopullisesti. Vastoinkäymisiä. Joukoa kiroilutti, ja siirryimme yhä alemmas ja alemmas.
Meinasin vaihtaa jo vilkkuun kun en enää saanut edes pikkukalaa, mutta Jouko vertasi sitä
luovuttamiseen. Taimentahan tänne oltiin tultu hakemaan. Koskeen päästyämme muutaman heiton jälkeen totesin että se oli liian matala vaapulle joten vilkun aika koitti. Ja niinhän sitä
sitten slkoi nousta, pikkuharreja useita ja pikkutaimeniakin muutama. Isompaa ei vain tullut,
ja kun koitin uutta tobyäni isomman kalan toivossa, löi kela itsensä lukkoon kesken heiton,
siima katkesi ja tobias lensi varmaan utsjoelle.

Joukokin alkoi könytä koskeen, mutta heitti lipat rantakivikossa ja satutti kätensä ja
kasteli perseensä. Sadekkin yltyi vaan kokoajan. Jouko ei muutamalla yrityksellä saanut
mitään, ja lähti takaisin ylöspäin. Tekipä sadeviitankin itselleen Inarin nesteeltä
ostamastani jätesäkkirullasta repimästään yksilöstä. Itse olin jo niin märkä, ettän jaksanut
lähteä hakemaan säkkiviittaa, vaan annoin sateen kastella jos vielä kuivan kohdan löysi.
Lämmintä kuitenkin oli joten ei se kovin haitannut. Takkia en edes käyttänyt, pelkkä
poolopaita ja kalahousut.

Pikkuhiljaa kuitenkin kyllästyin pikkukalaan, ja lähdin ylös. Jouko ei ollut saanut mitään,
ja olipa tainut jättää toisenkin vaapun pohjaan. Lähdimme ylös kohti nivan suuta rantaa
heitellen. Tarttuipa taimenkin onkeeni jossain vaiheessa, kesän suurin siihenmennessä, jopa
suurempi kuin viimeksi Juutualta uisteltu, mutta siltikin saatana vielä alamittainen.
Ohitimme alas laskeutuneet perhostelijat, eikä vieläkään kuulemma suurempaa ollut tullut.
Pääsimme niemen kärkeen, ja aloin heittämään lippaa. Eipä mennyt montaakaan heittoa kun
ensiharri tuli. Ja hetikohta toinen. Tulipa taimenkin, vähän pienempi kuin edellinen vain.

Siekkinenkin antautui, ja alkoi heittämään vilkkua. Ihan samanlaista vielä kuin minä, vähän
isompaa kokoa vain. Ja ei mitään. Minäkään en saanut enää mitään sen jälkeen. Siirryimme
vielä ihan nivan suistoon, jossa harrit maikkailivat runsain mitoin mutta ei saatana mitään.
Jouko vaihtoi jopa ottiloton, koska muutama vuosi takaperin uistellessamme joessa samalla
kohtaa mutta toisella rannalla, pääsi Joukolta taimen karkuun siiman katketessa, ja se vei
samanlaisen lottolipan mennessään. Eipä vain maistunut kaloille sekään, ja niin lähdimme
märkinä miehinä talsimaan takaisin kohti autoa.

Jossain vaiheessa rantoja heitellessämme olin saanut idean käydä katsomassa ja kokeilemassa ylä-nivaa rantaheitellen. Sinneppä suunnistimmekin autolle päästyämme. Pienen ajomatkan päästä laskeuduimme ylä-nivan rannalle, mutta huomasimme heti että parhaille skeisseille ei päässyt liian korkealla olevan veden vuoksi. Heittelimme kuiten aikamme mutta mitään ei tullut. Sitten huomasimme alavirrassa saaren ja kaksi kalamiestä. Mikä vitun paikka se tuo on? Nousimme takaisin autolle ja ajoimme alas jonkunmatkaa, posotimme metsän läpi vapoinemme ja voilá, aivan uusi kalapaikka avautui silmiemme edessä. Perhostelijat olivat saaneet kuulemma vain jotain pientä. Yllätys yllätys.

Jännä homma, että tällainenkin hieno paikka vielä löytyi juutualta, kumpikaan meistä ei ollut
aikaisemmin käynyt paikalla. Pieni saari halkoi jokea, ja virtapaikkojakin riitti. paikkaa
olisi voinut kutsua jopa koskeksi. Pikkuharria alkoi nousta melkein heti kun sain vilkkuni
veteen. Siekkinen jäi ylemmäs vappuaan viskomaan, mutta kohtapuoliin hän kertoi
vittuuntuneensa tyhjän heittelyyn, ja vaihtoi vilkkuun. Vaan eipä auttanut. Minä nostin
samoihin aikoihin reissun suurimman harrin, ja päätin ottaa sen jopa talteen. Siekkinen
vispasi hullun lailla mutta ei mitään. Hetikohta perään nappasi taimen, ei ihan kesän suurin
mutta ei kaukanakaan.

Ja siihenpä se loppuikin. Ei saatana kalan kalaa enää sen jälkeen kummallekaan. Se on sen
yhden kalan kirous, heti kun päätät yhden ottaa talteen, niin enempää et saa. Jonkunaikaa
vielä viskottiin mutta suht nopsasti siirryimme takaisin autolle, ja ajoimme takaisin
Ivaloon. Jouko ei saanut ensimmäisen vartin sisällä saamiensa kahden pikkutaimen jälkeen enää mitään. Paska reissu kokonaisuudessaan. Harri päätyi pakastimeen edellisen Juutuanreissun kahden harrin seuraksi, ja viimeviikonloppuna savustin ja söin mokomat pois. Ihan maukkaita olivat, tosin suolaus ei onnistunut ihan yhtähyvin kuin alkukesästä Siekkisellä
savustaessamme.

Heittelyä: 5-6h
Saalis: Pikkuharreja ja -taimenia varmasti parikymmentä, ja yksi isompi harri. Joukolle pari
pikkutaimenta. Niin ja sainhan minä sen vitun hauenkin juu, n. 2kg varmaan.