IRC-Galleria

I was pondering the other dayLauantai 06.06.2009 14:23

Lukiessani Kahlil Gibrania rupesin miettimään hengellisyyttä ja sen olemusta.

Kuten arvata saattaa, pidän tässä tilanteessa valtaosaa niin teisteistä kuin ateisteistakin hieman harhaanjohdettuina hengellisyyden suhteen. Useimmat ateistit yrittävät nähdä hengellisyyden loogisena tai todistamista vaativana ilmiönä. Hengellisyydessä ei ole mitään todistettavaa, koska todellinen hengellisyys ei tee johtopäätöksiä, vaan yksinkertaisesti kokee - ja senluontoisia kokemuksia on vaikea (ellei mahdoton) kuvata arkisella tai tieteellisellä kielellä, koska sen olemus ei ole selkeärajainen, määriteltävissä tai mitattavissa ilman että tuhoamme koko ilmiön ytimen antamalla sille jonkin fysikaalisesti mitattavan arvon. Myös useimmat itseään selkeästi teistiksi tituleeraavat ihmiset käsittävät asiat väärin, mikäli hekin tekevät fysikaalisia johtopäätöksiä - tällaisista ihmisistä huolestuttavimpia esimerkkejä ovat esimerkiksi kreationistit ja ID-liike.

Hengellisyys ei vaadi perustelua - se on olemassa itsestään samalla tavoin kuin ateismikin: Sen muodostuminen todellisuudeksi edellyttää vain ja ainoastaan omaa kokemusta asiasta. Hengellisyys on käsitys asioiden luonteesta merkityksillisinä, ei fysikaalisina tai loogisina.

Jos vaadit hengellisyyden todistamista faktoilla, mieti hetki, mitä vaadit. Mikä on ainoa fakta, jolla sinä voit todistaa jollekulle että pidät jostain tietystä musiikista, kirjasta, elokuvasta tai ylipäätään mistään, jonka merkityksiä osaat arvostaa? Oma kokemuksesi. Ja sitä voi olla hyvin hankala mitata tai varmentaa. Muiden on yksinkertaisesti luotettava siihen, että sinä puhut totta.

Pystytkö sinä viihtymään hyvän elokuvan ääressä, vaikka se ei pohjaudu tositapahtumiin? Pystytkö nauttimaan musiikista, vaikka sen sanoitukset vaikuttaisivat naiiveilta? Pidätkö jostain kirjasta ilman, että sinun täytyy tivata, onko se fiktiota vai faktaa? Jos löydät merkityksellisyyttä, asian todenmukaisuudesta tulee täysin epäolennainen ominaisuus ja tämä opetus on erittäin relevantti kaikille niille teisteille tai ateisteille, joiden mukaan omaa, fyysisen maailman spirituaalisuutta tulisi mitenkään todistella tai varmistaa - tai vaihtoehtoisesti antaa jotain selvärajaista, valmiiksipureskeltua muotoa kuten kristillinen Jumala.

Voisi ehkä sanoa, että ateismin ja teismin väärinymmärtämisen kuilu syntyy niiden ihmisten toimesta, jotka olettavat että hengellisyydessä on jotain metafyysistä, eikä merkityksellistä. Tiettyjen ateistien mielestä hengellisyys tulee todistaa ja tiettyjen teistien mielestä se on jo todistettu, vaikka todellisuudessa todistamiseen pyrkiminen jo ensi sijassa sivuuttaa koko asian ytimen.

Maailman maagisuus ei ole väite tai hypoteesi. Se ei ole oletus eikä dogma. Mystisyys ja maagisuus ovat näkökulmia. Ja jos uskallat antautua sille kaikelle, toivotan sinut tervetulleeksi uuteen maailmaan. Huomaat, että olet löytänyt juuri useita päivityksiä ohjelmistoosi, joista on sinulle konkreettista hyötyä.

Etkö vielä ole jäsen?

Liity ilmaiseksi

Rekisteröityneenä käyttäjänä voisit

Lukea ja kirjoittaa kommentteja, kirjoittaa blogia ja keskustella muiden käyttäjien kanssa lukuisissa yhteisöissä.