IRC-Galleria

Schattenjäger

Schattenjäger

The battle for a just society is one between the morally right and the politically correct.

Sekulaari sukupolvi ja moderni moraaliPerjantai 07.09.2012 18:38

Muutama toimettoman työpäivän ja filosofi Stefan Molyneux'n kuuntelemisen synnyttämä ajatus. Saattaa olla hajanaista.

Ateistina olen luonnollisesti tyytyväinen, että länsimaissa uskontojen teokraattinen valta tuntuisi olevan mennyttä aikaa - ellei islamin perseen nuolemista sellaiseksi lasketa.

Uskontojen valta alkoi murentua huomattavasti 60-luvulla hippiliikkeen myötä, ja kun uskontojen ote löystyi, luonnollisesti vapaus lisääntyi ja velvollisuudet vähenivät. Tämä oli ja on toivottavaa, koska uskontojen velvollisuudet perustuivat taikauskoon, jonka todenperäisyydestä ei ole olemassa konkreettista näyttöä, joten velvollisuuksien perustaminen sellaiseen on tällaisen sekulaarin naturalistin mielestä tietenkin vähintään hölmöä.

Missä 60-luvun sukupolvi ja sitä edeltäneet, uskontojen ikeen alta vapauteen taistelleet moraalirelativistisukupolvet kutenkin ovat menneet vikaan, on ollut se, että vapauksien lisäämisen myötä ei olla osoitettu kiinnostusta vastuun lisäämiseen samassa suhteessa; uskontojen romahtaminen tuntui osaltaan aloittavan modernin minäminäminä-mentaliteetin, jossa kaikilla oli yhtäkkiä ties minkälaista oikeutta ja vapautta, mutta vastuita ja velvollisuuksia ei yhtään enempää kuin ennen.

Tämän sukupolven olisikin pitänyt keksiä uudelleen miksi meillä on olemassa moraalisia velvollisuuksia toisiamme kohtaan, sen sijaan että keskittyy huutamaan vain että "minulla on oikeus!" Haluaisin edelleen uskoa, että meillä on kyky olla moraalisia ja toimia utilitarisesti järkevästi ilman helvetinpelkoa.

Yhtäkkiä ihmisillä olikin oikeus sanoa ja käyttäytyä itse miten haluaa, mutta samalla kuitenkin myös oikeus olla tulematta loukatuksi; oli oikeus tuhota terveytensä ja oman kehonsa, mutta myös oikeus sysätä vastuu omasta terveydestä muille veronmaksajille; oli oikeus tehdä abortti koska oma keho, mutta ei velvollisuutta ottaa huomioon lapsen toista vanhempaa; vapaus ottaa avioero ja jättää lapsi yhden vanhemman varaan, mutta ei velvollisuutta taata paras mahdollinen kasvuympäristö jälkeläiselle. Tuli oikeus olla tulematta syrjityksi, mutta oikeus itse syrjiä. Vapaus ostaa omilla rahoilla täysin turha kaupunkimaasturi, mutta ei velvollisuutta kantaa vastuuta ympäristön hyvinvoinnista.

En ole tällaisissa tilanteissa laillisten pakotteiden kannattaja, ja toivoisin muutenkin laillisten pakotteiden minimointia, mutta olen sitä mieltä, että meidän tehtävä sukupolvena olisi keksiä miten olla moraalisia ja kantaa vastuun, keksiä miksi vastuunkanto nimenomaan on tärkeää ja ymmärtää, että täällä elää sukupolvia myös meidän jälkeen.

En tarkoita "tulevilla sukupolvilla" pelkkää ympäristövouhotusta, vaan esimerkiksi mua kiinnostaisi tietää, että jos meidän päättäjämmekin Suomessa ihan aidosti ja aivan vilpittömästi välittäisivät lapsiensa tulevaisuudesta, olisivatko he äänestäneet tukipakettien puolesta - päättäjäthän eivät ole se sukupolvi joka nuo toilailut maksaa ja sen vastuun kantaa. Ei sitä kanna Jyrki Katainen.

Moraalisten velvollisuuksien perusteleminen on nykylänsimaalaisessa, sekulaarissa maailmassa vaikeaa, koska varsinaista pakotetta ei ole ja moraalisuus on ilmiselviä kysymyksiä lukuun ottamatta usein oman suosion ja mukavuuden uhraamista. Jos joku ei usko, yrittäköön hän kritisoida epäoikeudenmukaista maahanmuuttopolitiikkaa tai feministien seksismiä ja tulkoon loatuksi rasistisena naisvihaajasovinistijunttina. Ja tietenkin natsina ennen kaikkea.

Moraalirelativistien sukupolvi valitsi vapauksien suhteen sinisen pillerin ja paon uskontojen Matrixista, mutta velvollisuudet jäivät sinne satumaahan, jossa joku maaginen, holhoava voima edelleen kantaa vastuun yksilön omista teoista, eikä vastuu saa koskaan olla konfliktissa sen kanssa, että on kivaa.

Rasistinen välikohtaus TampereellaSunnuntai 22.07.2012 21:53

Eilen Tampereella Bar Passionin liepeillä, suomalainen valkoinen heteromies aiheutti välikohtauksen kun joukko maahanmuuttajanuoria oli päättnyt viettää ulkona lauantai-iltaa ja tutustua paikallisiin naisiin.

Maahanmuuttajanuoret tekivät tuttavuutta ravintolan naiskauneuteen kun suomalainen mies havaitsi nuoret ja katsoi heitä rasistisesti. Rasismista huolestuneet nuoret reagoivat uhkaan ja pyysivät miestä poistumaan, johon mies vastasi huutelemalla asiattomuuksia sekä rasistisia herjoja. Nuorille ei jäänyt muita vaihtoehtoja kuin poistua paikalta surullisin mielin.

Mies oli pukeutunut mustiin, tatuoitu ja hänellä oli yllään hihaton paita, joka tunnetaan myös naisia halventavalla ja väkivaltaa ihannoivalla nimellä vaimonhakkaaja.

Tampereella vietettiin samaan aikaan Tampereen Gay Prideä, ja YLE:n asiantuntijat ovatkin spekuloineet, että vähemmistöryhmiä juhlistava marssi oli houkutellut suvaitsemattoman miehen ulos aiheuttamaan harmia.

Kahakan aiheuttaja on tunnettu internetin vihaisista maahanmuuttokriittisitä blogeistaan, joissa hän usein viljelee vihapuhetta etnisille vähemmistöille.

Jani Toivola on tapahtuneesta syvästi huolestunut ja kommentoi uutislähteille, että tällaiset tapaukset ovat valitettavia esimerkkejä siitä, miten suvaitsevaisuuteen ja yhdenvertaisuuteen on Suomessa vielä pitkä matka. Tilannetta voi verrata mm. juutalaisvainoihin ja holokaustiin.

Eurooppa onkin nyt kriittisten aikojen keskellä ja on aika kantaa vastuu.

Asiasta uutisoi YLE.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (r.) on sitä mieltä, että poikien sukupuolielinten rituaalisilpominen on perusteltua, koska se on normaali toimenpide useissa maailman kulttuureissa. Minun mielestäni brutaalin silpomisen normaalius muissa kulttuureissa ei ole riittävä peruste sen hyväksynnälle sivistyneemmässä kulttuurissa.

On hyvä ottaa huomioon, että maailmassa on kulttuureita, joissa homoseksuaaleja kivitetään seksuaalisen orientaationsa vuoksi, sekä joissa tyttöjä pakotetaan naimaan raiskaajansa, jos jäävät kiinni siitä, että ovat olleet raiskauksen uhreja. En ole asiasta Anna-Maja Henrikssonin kanssa keskustellut, mutta en itse usko, että nämä kultturilliset toimenpiteet saisivat oikeusministerimme hyväksyntää.

En usko, että saisi naisten sukupuolielinten rituaalisilpominenkaan.

Naisten ympärileikkaus, eli naisten sukupuolielinten silpominenhan on normaali ja jokapäiväinen toimenpide useissa Afrikan maissa ja liittyy läheisesti islaminuskoon. Yleisintä naisten silpominen on vähemmän yllättäen Somaliassa, jossa käytännössä kaikki naiset silvotaan ja eletään muutenkin kuin alikehittyneet apinat. Myös Egyptissä, Eritreassa, Malissa, Etiopiassa, Sierra Leonessa ja Sudanissa lähes jokainen nainen silvotaan.

Kyseessä on siis täysin normaali ja arkinen osa kulttuuria monissa maailman maissa - itse asiassa niissä eksoottisissa ja jännittävissä maissa, joita maamme suvaitsevaisto rakastaa yli kaiken ja joiden kulttuuria he välttämättä haluavat integroida osaksi länsimaista kulttuuria.

Suvaitsevaisto kuitenkin vihaa naisten ympärileikkausta yli kaiken. Miksi? Enkä halua, että kukaan ymmärtää väärin; minä en missään nimessä halua tyttöjen uskonnollista silpomista osaksi kulttuuriamme - tai minkään muunkaan maan kulttuuria - mutta mikä selittää naisten silpomisen vihaamisen sellaisten ihmisten toimesta, jotka kannattavat erillislakia poikien silpomisen turvaamiseksi?

Yleisimmin kuulemani argumentti poikien ympärileikkauksen "vähemmästä vakavuudesta" tai "vähemmästä kärsimyksen aiheutumisesta uhrille" on se, että tyttöjen ympärileikkaus on barbaarista silvontaa kun taas poikien ympärileikkaus on simppeli, kivuton ja yksinkertainen operaatio, eikä niitä vaan voi verrata.

Nykyiselläänhän ei ole älyllisesti rehellistä verrata yksi yhteen suoritettuja tyttöjen ympärileikkauksia suoritettuihin poikien ympärileikkauksiin, koska tyttöjen ympärileikkauksista suurin osa tapahtuu vähemmin kehittyneissä Afrikan maissa tai Lähi-Idässä kun taas esimerkit poikien silpomisista annetaan siisteistä ja kliinisistä operaatioista lähinnä Amerikasta, joissa silpomisen suorittavat steriileillä työkaluilla tosiaan lääkärit - vaikkakin moraalittomat, niin joka tapauksessa asiantuntevat lääkärit.

Tottakai se on eri asia kuin afrikkalaisen shamaanin alkukantainen rituaali terävällä kivellä tai ruosteisilla teräaseilla epähygienisissä olosuhteissa. Mutta tässähän ero on olosuhteissa, ei itse operaatiossa. Samoissa olosuhteissa poikien silpominen olisi aivan yhtä epähygienistä ja vaarallista, sekä tuskallista lapselle.

Poikien ympärileikkauksen väitetään olevan vähemmän epäinhimillistä, koska se suoritetaan lähinnä vauvoille - ihan kuin vauvojen kärsimys olisi vähemmän epäinhimillistä. Sallisiko joku samalla logiikalla puolustuskyvyttömien lasten pieksemisen, koska lapsi ei enää aikuisena muistaisi saamiaan selkäsaunoja? Ympärileikkaus on silpomista, josta jää pysyvä vamma ja siihen suhtautuminen harmittomana pikkujuttuna kertoo mun mielestä aika huolestuttavia asioita suhtautujan ajatus- ja arvomaailmasta. Lapsen silpomishetkellä kokema tuska on ihan todellinen asia.

Tosiasioilla tuntuu kuitenkin olevan hyvin vähän merkitystä ihmisille, jotka puolustavat poikien ympärileikkausta ja kannattavat sen laillistusta. Poikien ympärileikkausta, kuten se suurimmaksi osaksi tapahtuu Amerikassa, verrataan raakaan naisten ympärileikkauksen muotoon, jossa silvotaan naisen klitoris ja häpyhuulet, jonka jälkeen haava ommellaan umpeen, jättäen pienen aukon kuukautisille ja virtsaamiselle. Tämä kuitenkaan ei ole yleisin naisten ympärileikkauksen muoto, vaan kattaa vain noin 15% kaikista naisten ympärileikkauksista. On olemassa erilaisia variaatioita naisten ympärileikkauksista, joista jotkut ovat yhtä vakavia kuin poikien ympärileikkaus, jotkut vähemmän vakavia, ja niin edelleen. Täytyy ymmärtää, että "ympärileikkaus" ei ole yksi toimenpide, joka kattaa kaiken silpomisen, vaan vaihtelua on paljon.

Tästä huolimatta kaikki naisten silpominen on länsimaissa ankarasti kiellettyä kun taas poikien silpominen halutaan turvata erillislailla. Minä en itse yritä vähätellä tyttöjen silpomista - lievääkään - en vain osaa kietoa mieltäni sen logiikan ympärille, joka pitää poikien silpomista jotenkin hyväksyttävänä juttuna verrattuna tyttöjen silpomiseen.

Amerikassakin muuten kyllä kuolee jatkuvasti lähes vastasyntyneitä poikalapsia ortodoksijuutalaiseen rituaaliin, jossa lapsen esinahka silvotaan irti, penis otetaan suuhun ja esinahan palanen imetään pois peniksestä, jonka seurauksena lapsi sairastuu herpekseen joka on hänelle hengenvaarallinen. Laki ei muuten Amerikassa tee asialle mitään, jos silpoja on juutalainen, koska taikausko suojelee.

Ei ole sekään epätavallista, että hyvissä olosuhteissa suoritetun, mutta epäonnistuneen ympärileikkauksen seurauksena lapsen penis on jouduttu amputoimaan, ja jopa kuolemantapauksia yksinkertaisesti hoitovirheen vuoksi tapahtuu. Kuka haluaa olla se, joka kertoo penisamputoidulle pojalle, että monikulttuurisuus on ihanaa?

Pikku sivuhuomioita, joita hyvin harvoin kuulee feministien tai ympärileikkausta puolustavien profeministimiesten suusta. Olettamus, että operaatio olisi riskitön ja harmiton, on yksinkertaisesti väärä.

Me emme enää kansakuntana hyväksy maaorjuutta, homoseksuaalien tai aviorikkojien kivittämistä hengiltä, tai neitsyiden uhraamista pyhässä tulessa, ja minun mielestäni on tullut aika ottaa seuraava kehitysaskel ja lopettaa viattomien lapsien rituaalisilpominen uskonnollisista syistä. Minulle on ihan sama kuinka moni muu maailman kulttuuri suvaitsee ja hyväksyy puolustuskyvyttömien lasten pahoinpitelyn, minä en halua olla osa sellaista kulttuuria.

Alussa esittämääni kysymykseen, miksi poikien ympärileikkaus suvaitaan, mutta tyttöjen ei, toivisin kovasti vastauksen olevan jotain muuta kuin suvaitsevaiston kyltymätön miesviha. En vain ole varma onko.

Anna-Maja Henriksson ajakoot asiaansa sen jälkeen kun on ensin itse antanut sakset, neulan ja lankaa käyttöön shamaanille ja pyytänyt tätä suorittamaan eksoottiset rituaalinsa. Ehkä hän suhtautuu asiaan sen jälkeen vähän eri tavalla.
Hyvinkään tapahtumien "innoittamana" mielenkiinnosta googlettelin erilaisia miesten mielenterveyspalveluita.

Ihan jännä, joskin ennalta-arvattavaa, oli huomata, että naisille on tarjolla enemmän apua kuin miehille. Nuorille miehille löysin yhden auttavan puhelimen, nimeltään Poikien puhelin. Naisille taas tuntuu tästä maasta löytyvät tukipuhelimia niin perheväkivaltaan, narsistin uhriksi joutumiseen ja vääränvärisiin korkkareihin liittyvien kriisien varalle. Naisten auttavissa puhelimissa yhteinen teema tuntui olevan se, että mies on tehnyt jotain ja nainen on uhri. Heti tulee selväksi mitä Suomen yhteiskunta ajattelee miehistä.

En tarkoita nyt edes kaataa tätä kaikkea minkään feministien salajuonen harteille, vaan tuon esille sen, että tällaiset tapaukset ovat oire jostakin - vaikka on luonnollisesti myös niin, että ampujalla itsellään on tottakai aina vastuu toimistaan, eikä yksikään tällainen tapaus ole yksinomaan yhteiskunnan vika. Jos tapaukset johtuisivat pelkästä seuranpuutteesta, olisi tapauksia myös paljon enemmän, koska yksinäisiä on paljon enemmän.

Joka tapauksessa, meidän yhteiskunnassa miehellä on kannettavanaan taakka, joka on seurausta siitä, että kaikkien miesten kuvitellaan virheellisesti hallitsevan maailmaa. Näinhän ei ole, vaan vain osa miehistä hallitsee maailmaa. Johtoasemia panttaavien miesihmisten lisäksi maailmaan mahtuu joukko miehiä, jotka eivät johda maailmaa, mutta eivät myöskään saa, tai uskalla saada, ääntään kuuluviin, koska meidät on koulutettu pitämään epäonnistunutta miestä maailman alempiarvoisimpana elävänä olentona. Avuton ja surkea nainen voi vielä olla söpö ja suloisen tyttömäinen, mutta miesten pelikortit ovat harmillisesti vähän heikommat.

Onko se loppujen lopuksi niin kummallista, että yhteiskunnassamme nuorella, kantaväestöä edustavalla miehellä naksahtaa jossain vaiheessa? Käytännössä päivittäin tässä maassa saa mediassa lukea ja kuulla miten valkoinen heteromies on perseestä, miten jokainen mies on potentiaalinen raiskaaja, miten mies on pahoinpitelevä sika, miten suomalainen mies on rasisti ja mies on sitä ja mies on tätä. Jos olet nainen tai musta, niin ongelmasi eivät välttämättä ole omaa syytäsi, mutta jos sinulla on penis ja olet valkoinen, kaikki on sinun omaa syytäsi. Ja miesten auttaville puhelimille ei huutavaa tarvetta, koska yksikään huomionarvoinen mies ei mitään auttavaa puhelinta tietenkään tarvitse.

Helpoin tapa miehelle Suomessa saada sosiaalista hyväksyntää on harrastaa eurooppalaisen miehen itseinhoa ja syyllisyydentunnetta rikoksista, joihin ei ole edes syyllistynyt aina orjuudesta holokaustiin ja niiden kautta naisten alistamiseen.

Hitto, tekihän meidän maan oikeusministeri ihan vakavissaan keskustelunavauksen poikavauvojen penisten silpomisen laillistamisesta. Tyttöjen silpominen tietenkään ei tulisi kysymykseenkään - ja ei minunkaan mielestä saisi tulla - mutta tässä on hyvä esimerkki siitä millainen sietämätön kaksinaismoralismin mekka - paino muuten sanalla "mekka" - Suomesta on tullut. Kyllähän mies nyt sen kestää, että vähän penistä väkivaltaisesti silvotaan. Onhan se sentään mies.

Minä nyt itse kuulun niihin henkilöihin, jotka lähinnä nauttivat siitä, että ei ole suurta määrää yksinkertaisia ihmisiä ympärillä jauhassa turhanpäivästä ja ikävystyttävää paskaansa, mutta monille yksinäisyys on ihan oikea ongelma, ja tuollaisen ihmisen syyllistäminen ongelmastaan ei välttämättä ole ihan älyttömän produktiivista - vaikka yksinäinen olisi jopa peniksellä varustettu valkonaama.

Mua itseä nyt ei nämä suomalaiset siiderivalaat niin kiinnosta, mutta kuitenkin.

Ateistien Jeesus-fanitusTiistai 17.04.2012 01:16

Minun on vaikea ymmärtää logiikkaa ateistien Jeesus-fanituksessa.

Ymmärrän toki miksi kristitty palvoo Jeesusta, mutta ateistin maailmankatsomukseen sisältyy käsitys, jonka mukaan Jeesus oli tavallinen kuolevainen. Jeesuksesta kuitenkin tekee - tai tekisi - palvomisen arvoisen ainoastaan hänen jumaluutensa, koska tavallisena kuolevaisena Jeesus oli välttämättä joko valehtelija, tai hullu - mahdollisesti molempia. Tavallisen kuolevaisen lausumana käsky rakastaa häntä itseä enemmän kuin omia perheenjäseniä tai omaa itseään, ikuisen kärsimyksen uhalla, saa myös vähän erilaisen merkityksen.

Jeesuksella oli nykyiseen yhteiskunaan sovellettavissa olevia moraalisia oppeja, mutta maallisen ihmisen elämässä käytettävistä opetkuksista yksikään hyödyllinen opetus ei tainnut olla alunperin Jeesuksen keksimä, vaan Uuden Testamentin hyvä materiaali lainattiin vain aikaisemmilta filosofeilta.

Kultainen sääntö, marttyyriys, oikeudenmukaisuus, antimaterialismi ja moraalin arvostus löytyvät kaikki esimerkiksi Sokrateen opetuksista, noin 400 vuotta ennen Jeesusta. Näiden lisäksi Sokrates puolusti voimakkaasti myös sananvapautta, toisin kuin Jeesus.

Sokrates ei myöskään uhkaillut ihmisiä ikuisella kärsimyksellä.

Tuntuu vaan, että yhä useammin nykyään törmää ihmisiin, jotka ovat modernisti ateisteja, mutta fanittavat Jeesusta, koska se oli niin siisti jäbä, vaikkei ollutkaan Jumalan poika.
"Maamme maahanmuuttopolitiikka kusee omaan nilkkaan
jos Timo Soinin traumat takaa äänestyksen vilkkaan
hurahuhhahhei, oikeistopopulistit
Halme, Halla-Aho, Jörg Haider, Ku Klux Klan
sillä niin me tehdään Helsingistä Shangri-La"

Näin lauletaan Palefacen hittibiisissä "Shangri-La".

Tästä on ilmeisesti muodostunut jokin vasemmiston hymni ja vastaavanlaisia kappaleita on ainakin rap-skene täynnä.

Tässä ilmiössä huomionarvoista on se, miten näitä artisteja ihaillaan heidän rohkeutensa ja urheutensa vuoksi: miten uljaita sorretun kansanosan ääniä he ovatkaan kun uskaltavat tuoda julki tällaisia epäkohtia, joista koko maa päättäjiä ja mediaa myöten hiljenee, miten ylvästä onkaan..

Eikun, hetkinen mitä vittua.

Tuohan on lähes sanasta sanaan sitä ihan samaa mantraa mitä iltapäivälehdet, suositut blogit, mediavaikuttajat ja maamme nykyinen hallitus toitottavat ja ovat toitottaneet eduskuntavaalituloksesta asti - ja jo kauan ennen sitä.

Hitto, sehän on tässä maassa se tuon sanoman vastainen sanoma, jota yritetään ihan lain voimin hiljentää vihapuhevasaralla ja sakoilla.

Surkuhupaisuus on oikeastaan verrattavissa USA:n republikaanien Rick Perryn taannoiseen vaalimainosvideoon, jossa hän kaikessa uskomattomassa moraalisessa rohkeudessaan uskalsi ihan ääneen myöntää olevansa kristitty - maassa, joka on 80% kristitty.

Todellinen laitapuolen kapinahenkinen rap-biisi Suomessa menisi enemmänkin jotenkin näin:

"Maamme maahanmuuttopolitiikka kusee kantaväestön nilkkaan
jos hippien naiivius takaa äänestyksen vilkkaan
hurahuhhahhei, vasemmistopopulistit
Lipponen, Jungner, Arhinmäki, SDP
sillä niin me tehdään Helsingistä Moskei-Ja"

Suomen vasemmisto = uskonto. "Sekulaari pohjoismaa" höpöhöpö.
Sivusta seuraamassani keskustelussa tuli vastaan tämä (suora lainaus):

"Ja ikään kuin suomalaiset eivät raiskaisi lapsia/naisia/pummi sossusta."

Kaikista typeristä maahanmuuttomyönteiseistä argumenteista tämä on ehkä se kaikkein huonoin ja tähän törmääkin aina tasasin väliajoin.

Mikä ihmeen oikeutus ulkomaalaisen suorittamalle raiskaukselle, pahoinpitelylle, tai muulle rikokselle on se, että suomalaisetkin tekevät sitä? Tai miten suomalaisten syyllistyminen samaan rikokseen tekee rikoksesta mitenkään vähemmän vakavan?

Se, että suomalaiset raiskaavat, tekee siitä vielä vakavempaa, että ulkomaalainen raiskaa, koska se tarkoittaa, että yhteiskuntaan, jossa raiskausta on jo, tuodaan lisää raiskaajia. Nimenomaan se, että on suomalaisia rikollisia, tarkoittaa, että niitä ei tarvita lisää.

Ero ulkopuolisen ja kantasuomalaisen raiskaajan kohdalla on se, että kantasuomalainen syntyy tänne ja on täällä jo, ulkomaalaisten raiskaukset ja pahoinpitelyt voitaisiin teoriassa minimoida. Tässä kohtaa tuntuu, että monella monikulttuurisuutta rakastavalla loppu ajatuskapasiteetti kesken ja lyödän kortit pöytään ja valitaan seuraavista: kotouttaminen, integraatio, rasismi, perussuomalaiset. Ja tietenkin ihmisoikeudet!

Tässä on muutenkin nyt se ihan kummallinen paradoksi: onko se raiskaus tai pahoinpitely nyt siis vakava asia, vai ei?

Onko se vakavaa kun kantasuomalainen tekee niin? Jos on, niin kun ulkomaalainen raiskaa, sen pitäisi olla yhtä vakavaa.

Eikö se ole vakavaa kun ulkomaalainen raiskaa? Jos ei, niin kun kantasuomalainen raiskaa, sekin on vain syrjäytymisen/yhteiskunnan/rahan aiheuttaman pahoinvoinnin ja-mitä-näitä-nyt-on vika, eikä yksilöä voida syyllistää mistään.

Niin ja jos ulkomaalaisten huono käytös on oikeutettavissa muuten vaikka Perussuomalaisten ajamalla politiikalla ja sen aiheuttamalla henkisellä tuskalla, tai jotain, niin saanko minä rynnätä nyrkit heiluen asematunneliin ja syyttää henkisestä taantumastani demarien, vasemmiston, vihreiden ja muiden rappiopuolueiden moraalittomuutta, epärehellisyyttä, epäoikeudenmukaisuutta ja päähän potkimista?

Mun mielestä se olisi tasa-arvoa.

Luonnos oikeudenmukaisesta yhteiskunnastaKeskiviikko 22.02.2012 04:57

Yhdysvaltalainen filosofi John Rawls esitti mallin oikeudenmukaisesta yhteiskunnasta teoksessaan "Oikeudenmukaisuusteoria" vuonna 1971.

Rawlsin kuuluisan teoksen mukaan oikeudenmukainen yhteiskunta voidaan rakentaa vain kuvitteellisen tietämättömyyden verhon takaa. Tämä tarkoittaa siis, että ihmiset kuvitellaan alkutilaan, jossa he eivät tiedä mihin asemaan he tulevat rakentamassaan yhteiskunnassa päätymään.

Alkutilassa yhteiskunnan rakenteita ei siis kannata koota niin, että ne suosivat valkoista heteromiestä tai mustaa lesboa, vaan yhteiskunnan rakenteiden tulee olla sellaiset, että mihinkään ryhmään syntyminen ei aseta perusteettomasti eriarvoiseen asemaan - ei positiivisesti eikä negatiivisesti. Jokaiselle yksilölle tulee siis antaa lähtökohtaisesti mahdollisuus yksilönä toimia yhteiskunnan tuottavana jäsenenä.

Minä näen, että esimerkiksi fyysisesti rajoittuneille rakennetut pyörätuolirampit ovat perusteltu resurssien käyttökohde, jotta näiden ihmisten potentiaalinen hyvinvointi voidaan yhteisön toimesta maksimoida käytössäolevilla resursseilla.

Tämä voidaan käsittää periaatteessa etuoikeutena, mutta perusteltuna etuoikeutena, sillä fyysinen rajoittuneisuus on selvästi elämänlaatua heikentävä tekijä, jonka haittojen minimointiin me alkutilassa kohdistaisimme resursseja, koska kyseinen vajavaisuus voisi osua omalle kohdallemme ja toivoisimme, että voisimme siitä huolimatta kulkea mahdollisimman tehokkaasti ympäristössämme.

Sukupuoleen tai etniseen alkuperään perustuvat etuoikeudet taas eivät ole perusteltuja, eikä sellaisia olisi alkutilassa järkevää laatia, sillä ne voisivat johtaa meidät syntymän perusteella syrjittyyn asemaan yhteen eturyhmään nähden. Toisin kuin fyysinen rajoittuneisuus, sukupuoli tai etninen alkuperä ei lähtökohtaisesti rajoita toimimista yhteiskunnassa, eikä keinotekoiselle tasa-arvoistamiselle ole siis alkutilanteessa tarvetta.

Tämä toimii oikeudenmukaisen yhteiskunnan luonnoksena.

Tietämättömyyden verhon takaa voitaisiin määrittää myös moraalinen ohjeisto. Se voidaan käsittää kuvitteellisena sopimuksena, jonka kaikki yhteisön jäsenet lähtökohtaisesti allekirjoittavat.

Sopimus olisi luonteeltaan sellainen normisto, jonka me laatisimme ollessamme täydellisen rationaalisia toimijoita.

Sopimukseen sitoutumista ei erikseen kysytä ja sen takia onkin tärkeää, että se ottaa huomioon eri ihmisten erilaiset tarpeet mahdollisimman laajasti sosiaaliluokasta riippumatta, mutta säilyttää oikeudenmukaisuuden jäsenten kesken. Minä itse pidän nyrkkisääntönä näkemystä, jonka mukaan jokainen yksilö on vapaa toimimaan ja harrastamaan niin kauan kuin hänen vapaus ei rajoita muiden yksilöiden vapautta toimia ja harrastaa, eikä aiheuta vahinkoa yhteisölle.

Yksilönä ja yhteiskunnan jäsenenä toivon, että en joudu provosoimattoman fyysisen väkivallan kohteeksi. Tämä on siis oikeus jonka toivon itselleni ja vaatimalla tätä oikeutta, sitoudun noudattamaan itse velvollisuutta pidättäytyä provosoimattomasta fyysisestä väkivallasta.

Toisena esimerkkinä vaikka sanan- ja mielipiteenvapaus. Minä itse vaadin itselleni yhteiskunnassa oikeuden olla esimerkiksi avoimesti ateisti ja kritisoida uskontoja tarpeen tullen. Vaatimalla tätä oikeutta, minä olen velvoitettu sallimaan myös muille vapauden uskoa mitä he haluavat ja oikeuden kritisoida ateismia jos kokevat tarpeelliseksi. Rajana sekä ateistille että uskovalle on tässäkin tapauksessa toisen vapaus toimia, eli oma vapaus ei saa rajoittaa toisen vapautta.

Toisin sanoen, moraalin pohjana voidaan käyttää kultaista sääntöä, tarkemmin Sokrateen versiota kultaisesta säännöstä. Kristinuskon tutumpi näkemyshän kuuluu: "Kaikki mitä haluat muiden tekevän teille, tehkää se heille", mutta minä pidän Sokrateen muotoilua "Älä tee muille, mitä et haluaisi itsellesi tehtävän" parempana ja käytännöllisempänä yhteiskunnallisella tasolla.

Tosielämän esimerkkiä käyttäen, miksi Breivikin teot olivat moraalini mukaan väärin, vaikka uhrit olivat poliittisten vihollisieni lapsia ja todennäköisesti ainakin osa heistä oli tulevia poliittisia vihollisiani? Siksi koska se oikeus, joka uhreilla oli sijaita siinä poliittisessa lokerossa, jossa sijaitsivat, on se sama oikeus, joka sallii minulle kuulumisen siihen poliittiseen ryhmään, johon kuulun. En toivoisi, että vasemmistolainen sekopää murtautuisi minun asuntooni tuliaseen kanssa ja murhaisi minut poliittisten näekymsteni vuoksi.

On toki oma kysymyksensä, että millaisen kohtelun teoriassa ansaitsisivat vanhemmat, jotka toimivat moraalittomasti, mutta minun näkemykseni mukaan ei ole oikeudenmukaista murhata lasta hänen vanhempiensa rikoksien vuoksi. Tämä palaa yllä esitettyyn näkemykseen lähtökohtaisesta yhdenvertaisuudesta ja oikeudenmukaisuudesta.

Kultainen sääntö ei tietenkään yksinään riitä, sillä on yksilöitä, jotka poikkeavat sopimuksesta ja vaativat itselleen oikeuksia ilman velvollisuuksia. Sekulaarin moraalin voidaan käsittää myös olevan tietyllä tapaa rampa, verrattuna esimerkiksi teistiseen moraaliin, koska sekulaarilta moraalilta puuttuu valvova isoveli, joka vahtisi yksilöiden sitoutumista sopimuksen vaatimaan normatiivisuuteen.

Tämä voi kuitenkin olla pelkkä illuusio. Näkemykseni asiasta on toki paljolti, ellei täysin riippuvainen siitä, että en usko minkäänlaisen Jumalan koskaan olleen olemassa, vaan uskon jumalakonseptin olevan vain kulttuurievoluutiomme tuote. Tämä viestisi siis siitä, että pohjimmiltaan me kunnioitamme oikeudenmukaisuutta ja haluamme hyvinvoinnin maksimoivan yhteiskunnan.

Tosin, siinäkin tapauksessa, että Abrahamin Jumala olisi olemassa, israelilaiset vastaanottivat Mooseksen lain vasta Siinain vuorella, elettyään vuosikausia ilman tietoa laista, ja selvisivät yhteistyön voimin vastaanottaakseen lain. Luettu laki suurilta osin vahvisti moraaliohjeet, jotka israelilaisilla jo oli. Mutta tämä kirjoitus ei nyt suoranaisesti liity uskontoon.

Jos yhteiskuntasopimus laaditaan tosiaan niin kuin täydellisen rationaaliset ihmiset sen laatisivat, suurin osa ihmisistä sitoutuu noudattamaan sitä, koska ihmisillä on muihin eläimiin verrattuna ylivertainen kyky rationalisoida toimiaan ja ymmärtää tekojensa seuraukset. Kuin leijona tappaa gasellin, se ei ole murha, koska leijonalla ei rationaalista kapasiteettia ottaa vastuuta teoistaan. Ihmisen harkittu tappo on murha, koska ihminen ymmärtää tekonsa seuraukset ja teko on sen takia tuomittava.

Naturalistisesta näkökulmasta meiltä siis puuttuu luonnontilassa esimerkiksi teismin tarjoama yliluonnollinen isoveli, mutta me olemme silti velvoitettuja toimimaan yhteisössä muiden sen jäsenten kanssa, eli meillä on selvä syy noudattaa sopimusta.

Ne, jotka eivät noudata sopimuksen velvollisuuksia, menettävät myös sen tarjoamat oikeudet. Onkin perusteltua eristää sopimusta noudattamattomat ihmiset yhteisöstä, tai jopa eliminoida heidät. Tämä koskee siis harkittuja tekijöitä, tai tekijöitä, jotka selkeästi ovat syyntakeettomia, eli eivät kykene ottamaan vastuuta teioistaan. Yhteiskunnassa, jossa on paljon toimijoita, on otettava huomioon vahingon potentiaali ja erilaiset vahingot on arvioitava niin, että tarkastellaan aiheuttajan kykyä kantaa vastuu ja vahinkoon johtaneet muuttujat.

Syyntakeettomalla ihmisellä ei ole tarvittavaa kapasiteettia sitoutua sopimukseen, eli ei eroa käytännössä aiemman esimerkin leijonasta. Syyntakeettomuuden ei tule siis olla syy erityisvarjelulle.

Sopimuksesta poikkeavien rankaiseminen palvelee yhteistä hyvää, jos ja kun sopimus on laadittu niin kuin sen rationaaliset ihmiset laatisivat yhteisen hyvän saavuttamiseksi. Näin ollen sopimuksesta poikkeavat ovat haittatekijöitä ja toimivat yhteisen hyvän jarruina. Perusteetonta armoa voidaan pitää itse asiassa moraalittomana, koska yhteinen hyvä kärsii, jos sopimuksesta poikkeava saa luvan poiketa sopimuksesta. Moraalin tulee olla kaikille sama ja se menettää arvoaan heti, jos joillekin yksilöille tai ryhmille suodaan erityisoikeuksia moraalin piirissä.

Maanläheisemmin: jos arkielämässä yksilö toimii kuin kusipää ja tätä siedetään, kusipäinen käytös jatkuu, koska sitä ei ole syytä lopettaa. Tästä syystä kusipäisen käytöksen lopettamiselle on oltava syy ja sille on luotava syy. Huolimatta kusipään sosiaalisesta statuksesta, etnisestä taustasta, sukupuolesta, tai muusta vastaavasta ominaisuudesta.
Yksi järkevä malli olisi perustulon jakaminen kahteen osaan: asumisosa ja ruokaosa. Asumisosa määräytyisi kunkin paikkakunnan edullisimman asuinalueen keskimääräisen vuokratason mukaan ja ruokaosa olisi rahamäärä, jonka ostovoima mahdollistaisi jokapäiväisen ruoan. Näiden rahamäärien ei tarvitsisi olla kiveen hakattuja, vaan ne voisivat vaihdella, ja niiden oikeastaan tulisikin vaihdella paikkakuntien vuokratason ja rahan ostovoiman mukaan.

Moni tietenkin vastustaa ajatuksen tasolla sitä, että helsinkiläinen saisi perustuloa määrällisesti enemmän kuin syrjäseudulla asuja, johtuen erilaisista vuokratasoista, mutta jos ostovima on kaikille vakio, onko rahan määrällä loppuviimeksi merkitystä? Raha on vain vaihdon väline ja oleellista on, mitä hyödykkeitä sillä saa.

Asumisosan tulisi määräytyä halvimman alueen mukaan siksi, että halvimmat kerrostaloalueet ovat niitä, joissa ei haluta asua, jos on varaa parempaa. Näin ollen, näiden halpojen aluieiden asiakaskunta on pienituloinen, eikä alueella ole varaa nostaa keskimääräistä vuokratasoaan yli perustulon asumisosan. Ne, joilla on varaa asua muualla, muuttavat sitten muualle.

Itse asiassa Pelkosen pelkäämä toimettomien Harri Homeperse420:sten avittaminen toimettomuudessaan toteutuu nykyisellä sosiaalitukijärestelmällä jopa paremmin kuin mitä se toteutuisi oikein toteutetulla perustulolla: asumis- ja ruokarahan lisäksi kun sosiaalitukeen kuuluu pakollisten menojen jälkeen myös niin sanottu huvitteluraha, eli tuen saaja voi jäädä siihen kuuluisaan kannustinloukkuun, jossa tukien nostaminen on taloudellisesti kannattavampaa kuin työnteko. Tämän lisäksi tukien nostajan ei kannata vastaanottaa liian lyhytkestoista määräaikaista keikkatyötä, sillä se on heti tuista pois ja loppujen lopuksi verojen jälkeen käteen jää saman verran kuin käteen jäisi kaljan kittaamisesta sohvalla.

Kuten sanottua, lorvijat ovat sosiaalisen turvaverkon ikävä lieveilmiö, mutta on hyvä ottaa huomioon, että toinen ääripää olisi lisääntyvä rikollisuus, sillä ihminen turvautuu radikaaleihin tekoihin selviytyäkseen. Puhdas matematiikka sitten taas kertoo lisääntyvän rikollisuuden olevan kahdesta huonosta vaihtoehdosta enemmän huono ja myös kokonaisvaltaisesti kalliimpi, sillä oikeudenkäynnit ja vankilatuomiot ovat kaikkea muuta kuin halpoja, puhumattakaan siitä, että väkivaltarikosten uhrien hoidot maksavat ja henkirikosten uhrit ovat potentiaalisia veronmaksajia ja yhteiskunnan rakentajia. On siis "idealististen periaatteiden" lisäksi myös järkevää, että on yhteiskunnassa on turvaverkko.

"Perustulolla ei myöskään koskaan tulla täysin poistamaan järjestelmäämme sisältyvää byrokratiaa, sillä kaikkein hädänalaisimmassa asemassa olevien ihmisten tarve erilaisiin lisätukiin ei perustulolla poistu."

Pelkonen tuntuisi syyllistyvän niin sanottuun täydellisen ratkaisun virhepäätelmään, sillä kukaan ei tietenkään ole edes väittänyt perustulon olevan täydellinen järjestelmä, joka poistaisi nykyiset sosiaalisen turvaverkon ongelmat ja byrokratian. Vanhasta käytöjärjestelmästä uuteen siirtyminen ei vaadi sitä, että uusi järjestelmä korjaa täysin vanhassa esiintyneet ongelmat, vaan riittää, että uusi järjestelmä on vanhaa parempi.

"Perustuloon sisältyy myös suuria ideologisia erimielisyyksiä. Mielestäni jokaisen kuuluu elättää itse itsensä kykyjensä mukaan. Ajatusmaailmaani ei mahdu ajatus siitä, että osa voisi perustulon myötä jäädä passiivisiksi tukien nauttijoiksi, osan joutuessa tekemään töitä kaksin verroin enemmän: elättämään paitsi itsensä, myös ne, jotka eivät töitä halua tehdä. Toivon, että tähän todellisuuteen herätään myös sosiaaliturvauudistusta kabineteissa puuhailtaessa."

Toistan äsköisen. Mysteeriksi jää mikä Pelkoselle on niin hankala käsittää siinä, että hänen listaamat syyt olla hyväksymättä perustulojärjestelmää ovat seikkoja, jotka ovat läsnä myös nykyisessä sosiaaliturvassamme - sillä erotuksella, että nykyinen järjestelmämme on kalliimpi, raskaampi, tarpeettoman monimutkainen, työnteosta sakottava, kyykyttävä epäselvä sillisalaatti, jonka koukeroista eivät tunnu olevan täysin perillä edes sosiaalitoimistoissa työskentelevät ihmiset.

Sitten vielä lyhyesti: miksi perustulo?

Siksi, että se poistaa maastamme turhaa ja kallista byrokratiaa, säästää rahaa, selkeyttää sosiaaliturvajärjestelmää, kannustaa joka tilanteessa työntekoon, kannustaa nykyistä järjestelmää enemmän yrittämistä (joka taas onnistuessaan luo työpaikkoja) ja oikeudenmukaistaa yhteiskuntaa kun kaikki ovat sosiaalisen turvaverkon suhteen tasavertaisessa asemassa.

Mielestäni oleellista on saada vakavaan keskusteluun perustulon konsepti ja vasta sitten takertua seikkoihin, kuten sen tarkkaan summaan kansalaista kohden.

Sitäpaitsi Jaana Pelkonen julkkiskansanedustajana itse vastaanottaa kyllä täysin vastikkeetonta rahaa useamman tuhat euroa joka kuukausi. Tätä ennen hän oli TV-juontaja nätin naamansa ansiosta. Siksi hänen itkeminen vastikkeettoman rahan moraalittomuudesta on vähän hassua.

Tämä blogi on silti aivan merkityksetön, sillä Jaana on jo kommentoinut kirjoituksensa saanutta kritiikkiä:

"Kiitos tähänastisista kommenteista. Ne eivät kyllä harmi muuta mielipiteessäni esiintuomia tosiasioita. Ja kuten osan kommenteissa on todettu, tässä asiassa kyse on arvoista ja maailmankatsomuksesta. Mikäli raha tulee automaattisesti, se ei poista kannustinongelmia - päinvastoin. Kynnykset poistuvat." - Jaana Pelkonen.

Suomeksi: "Mä oon nainen ja voin olla tätä mieltä, jos haluun!"
Kävimme taannoin viiden-kuuden ihmisen kanssa keskustelua opiskelijoiden tuista Suomessa. Minun korviini kun kantuitui tieto, että opiskelijoilla ei Suomessa ole oikeutta sosiaalitukiin opinto- ja asumistuen lisäksi. Minusta tuntui periaatteen tasolla hämmentävältä, että opiskelijalta varta vasten evättäisiin oikeus sosiaalitukiin, kun taas välillä tuntuu, että työttömiä Suomessa pidetään suunnilleen kädestä kiinni kun käydään paskalla.

Tästä sitten seurasi kaikkien keskusteluun osallistuneiden kesken mielenkiintoinen sekamelska erilaisia lausuntoja siitä, mihin opiskelijalla ja/tai työttömällä on oikeus Suomessa, ja kaikki nämä lausunnot tuntuivat kumoavan toinen toisensa.

Yksi väitti, että opiskelija ei saa opintotuen ulkopuolisia avustuksia, toinen väitti että saa, kun taas toinen väitti että saa jos on lapsia, johon taas yksi totesi että saa jos nostaa opintolainaa. Yhteisymmärrykseen ei päästy.

Mitä tästä opimme?

Sen, että Suomen sosiaaliturvajärjestelmä on aivan naurettava ja monimutkainen byrokratiahelvetti, mistä kukaan ei ymmärrä mitään. Oikeastaan ainoa asia mistä keskustelun päätteeksi tunnuimme olevan samaa mieltä, oli että usein apu menee Suomessa vääriin osoitteisiin, eikä saavuta oikeita osoitteita.

Thomas Painen alunperin kehittelemä idea perustulosta ei ole uusi. Pähkinänkuoressaan ajatus on siis jokaiselle maan täysi-ikäiselle kansalaiselle maksettava vastikkeeton könttäsumma rahaa, joka kattaisi kuukauden pakolliset menot. Nykyisistä sosiaalituista eroten tämä könttäsumma maksettaisiin kansalaisen tilille joka kuukausi, riippumatta työ- tai rahatilanteesta. Perustulo siis korvaisi kokonaisuudessaan nykyisen sosiaalitukijärjestelmämme - tai ainakin lähes: tuista, kuten lapsilisä tuskin on realistista haaveilla luovuttavan.

Olen jo pidemmän aikaa kuulunut perustulon kannattajiin, sillä se tuntuisi järkevimmältä tavalta tarjota välttämätön sosiaaliturva kansalaisille, ollen samalla kuitenkin työntekoon ja toimeliaisuuteen kannustava järjestelmä. Olinkin varsin tyytyväinen kun perustulo sai julkisuutta Suomen Kuvalehden numerossa, jossa konseptia käsiteltiin vakavasti - ja yli puolet Kokoomuksen kansanedustajista on artikkelin mukaan ajatuksen kannalla.

Yksi heistä kuitenkaan ei ole.

http://jmpelkon.puheenvuoro.uusisuomi.fi/97184-jyrkk%C3%A4-ei-kansalaispalkalle

Kokoomuksen Jaana Pelkonen omien sanojensa mukaan raivostui ja tärisi kiukusta luettuaan, että ajatus perustulosta tuntuu saavan kannatusta hänen omia puoluetovereitaan myöten. Pelkosen raivokohtaus oli mielestäni huvittavan ja surullisen hämmentävä risteymä.

"Mielestäni on aivan välttämätöntä, että työn tekeminen on aina kannattavampaa kuin joutilaisuus ja tuilla eläminen. Siksi perustuloajattelusta on jo heti alkuunsa luovuttava; terveille ja toimintakykyisille ihmisille ei tule missään tilanteessa jakaa vastikkeetonta rahaa."

Minunkin mielestäni on tärkeää, että työn tekeminen tosiaankin on kannattavampaa kuin joutilaisuus, sillä yhteiskunta pyörii ahkeruudella ja sen takia ahkeruuteen tulee kannustaa. Juuri tästä syystä perustulo olisi järkevä järjestelmä, sillä se takaa työnteon olevan aina taloudellisesti kannattavampaa kuin joutilaisuuden. Jo ensimmäisen Pelkosen pointin kohdalla herää kysymys, että tietääkö nainen yhtään mistä puhuu.

Terveille ja toimintakykyisille ihmisille rahan antaminen on perusteltua yhteiskunnassa, jossa työpaikkoja ei ole kaikkina aikoina tarjolla kaikille halukkaille. Sosiaaliturvajärjestelmä tuo mukanaan aina siipeilijät ja se on minunkin mielestäni negatiivinen ilmiö, mutta on täyttä utopiaa uskoa, että Suomessa jokainen halukas kaikkina aikoina pääsisi töihin heti halutessaan.

Suomessa on käytännössä mahdotonta päästä alle 5% työttömyyteen, sillä potentiaalisia työntekijöitä yksinkertaisesti on enemmän kuin avoimia työpaikkoja. Toki, jos kansanedustaja Pelkosella on olemassa keinot tämän yhtälön ratkaisemiseksi, minä olen pelkkänä korvana.

Suomessa oli elo-syyskuun vaihteessa 2009 269 500 työtöntä työnhakijaa. Avoimia työpaikkoja oli vain 31 100 eli vain joka yhdeksäs työtön löysi teoriassa työpaikan. Siipeilijöiden lisäksi työttömiin lukeutuu myös ihmisiä, jotka tekisivät palkkaa vastaan töitä, jos vain voisivat.

"Erityisesti vasemmistoon päin kallellaan olevissa piireissä suositun ajatusleikin tavoite on kyllä tärkeä, sillä sosiaalitukijärjestelmäämme todella on uudistettava. Keinona perustulo ei silti ole oikea."

Vasemmistoleima on perustulon pahin vihollinen. Ja se on oikeastaan ymmärrettävääkin, kun tyhmät Vasemmistonuoret mainostavat perustuloa kehitysvammaisilla mainoslauseillaan kuten "Massit massoille!" joka vahvistaa perustuloon skeptisesti suhtautuvien ihmisten ennakkoluuloja perustulojärjestelmästä, joka siis kauhoisi tuhansittain euroja sohvillaan meditoivien anarkistien tileille.

Tämä ei kuitenkaan ole järkeen perustuva perustulomalli, vaan järkevä perustulomalli olisi byrokratiaa keventävä könttäsumma, joka kattaisi asumisen ja edullisen syömisen, mutta luksus kuuluisi osaksi työnteolla saatavia etuja. Minä itse ehdottaisin, tai esittäisin harkittavaksi myös, että opiskelijalle tiettyä opintopistemäärää vasten olisi tarjolla ylimääräinen porkkana, mutta pääsääntöisesti tarveharkinta ja byrokratia tulisi pitää minimissä.

Onkin ikävää itse asiassa, että perustulolla on niin vankka vasemmiston kannatus, kun ei siellä päässä kukaan osaa vakuuttavasti argumentoida minkään hyvänkään asian puolesta.