Blogimerkintä

« Uudempi -

KyotoMaanantai 23.10.2006 18:52

...Matkalaukkujen kanssa juna-asemilla kulkeminen on tuskaaa...

Lähdettiin aamulla jo junalla Shinjukusta Shinagawaan ja sieltä Shinkansenilla Kyotoon. Matka menikin siinä kuorsatessa. Kyoton asemalla räpellettiin tiemme taksipysäkille. Siellä näemmä osattiin vähemmän englantia kuin Tokyossa, joten pelkkä matkalaukkujen ja ihmisten mahduttaminen aiheutti hirveää häslinkiä, ja lopulta kuskit vain hymyilivät ja osoittelivat muualle että 'big car'. Veikkaan että halusivat meistä gaijineista vaan eroon. :P Mutta saatiin lopulta kaksi taksia ja jopa perille oikeaan paikkaan.

Asuimme ryokanissa ja olinkin odottanut että pääsisi kokeilemaan sitä. Taisi olla perheyritys, ainakin vanha pariskunta meidät toivotti tervetulleiksi. Pelkäsin että meidän laukut rikkoisi joko omistajan selän tai tatami lattian. Siellä oli kaunis pieni puutarha ja suloiset pienet huoneet. Sovittiin että illallinen syötäisiin klo 18 aikoihin. Oli kaksi tuntia aikaa, joten isä ja mä lähdetiin tutkimaan ympäristöä. Heti löytyi yksi temppeli[en kyllä muista nimeä], tosin siitä oli suurin osa restauroinnissa, eli näkyvillä oli pieni osa ja loppu oli jättimäisen peltiladon peitossa. Kyoto ei nyt kummoisen näköinen ollut. Kuten isä huomautti, siellä pitää etsiä nämä upeat paikat. Niitä kyllä löytyy, mutta ei niitä näe ihan heti.

Ruoka oli todella herkullista ja älyttömän kauniisti aseteltu. Kaikki oli tehty kärsivällisesti niin hienon näköiseksi. Saatiin myös matkan parhainta miso keittoa. Enää en muista mitä kaikkea nyt saatiin.. mutta oli se tarpeeksi hyvää että suostuin taasen syömään kalaa. Tempura <3 Ruuan jälkeen päästiin kylpyyn ja sen jälkeen nukuttikin jo tarpeeksi. Nukkumaan mentiin niinkin myöhään, kuin klo 20.30... Futon pedit oli yllättävän mukavia. Ne peitot oli kunnon pomppulinnan näköisiä ja niin ihanan pehmeitä ja lämpimiä. Lämpimiä juu... sai yön aikana vähän siirrellä niitä.

Aamulla meille tarjoiltiin aamupala. Se oli oikein maukasta, muttei kyllä yhtä hyvää kuin illallinen. Sen jälkeen pitikin lähteä pois. Saatiin onneksi lupa jättää meidän laukut ryokaniin siksi aikaa kun kierrettäisiin Kyoton turistirysät. Mentiin ensin katsomaan Kiyomizu temppeliä. Ennen temppeliä oli kivan pitkä kauppakatu. Sepä olikin.. räikeä. Fosforisen oranssi ei ihan ollut ensimmäinen väri mitä kuvittelin temppelin olevan. Mutta sitten myöhemmin ja sisemmällä oli rauhallisen puun väriä. Oli ihan komea paikka, kunnon tukirakenteet ainakin. Siellä oli myös aika tungos, kauheasti koululaisia luokkaretkellä sekä jotakin tv -ohjelmaakin siellä kuvattiin. Upeita maisemia ja kaunis paikka. Ulos mentäessä näkyi jopa maikoja. Jos ne nyt olivat aitoja sellaisia.
Kattos: http://img.photobucket.com/albums/v496/oniyuri/kyoto0610234909.jpg

Sateessa käveltiin kohti Gionin aluetta ja etsittiin kimono kangaskauppaa, hyvin huonolla menestyksellä. Annettiin sitten periksi ja mentiin Sanjusangen-do temppeliin. Sinne tunki juuri samaa aikaa kiva porukka koululaisia, joten kierreltiin vähän ulkopuolella. Sisällä oli sitten 1001 'kannon' -patsasta plus muita hurjan näköisiä jumalia ja demoneja ja vielä iso Buddha. Kun se oli nähty, mentiin taksilla takaisin ryokanille. Sielä yritettiin pyytää toista taksia, mutta ryokanin omistaja tarjoutui viemään laukut omalla autollaa asemalle. Oltiin pikkasen kiitollisia. Herttainen pariskunta.

Oli pieni nälkä jo ja sorruttiin ehkä pahimpaan syntiin: ostettiin mäccäristä ruuat. Syötiin ne viidessätoista minuutissa kun mentiin shinkansenilla Shin-Oosakaan. Sitten sieltä junalla Oosakaan. Satoi mukavasti, joten oltiin ihan kiitollisia että meidän hotelli on samassa rakennuksessa juna-aseman kanssa, ettei tarvinnut mennä ulos. Hotellissa viruttiin tunti vähän alle, sitten mentiin ostamaan isälle uutta matkalaukkua. Kia löysi samalla Gacktin levyn. Viimeiseksi mentiin syömään ja syötiin oikein hyvin. Todella kaunis ravintola ja hyvää ruokaa.

Huomenna sitten aamulla aikaisin bussilla lentoasemalle ja sitten kotiin. Jossain vaiheessa pitäisi ehtiä lähettää postikortitkin... :x