Mysse

Blogi

« Uudemmat -

日本 part 3: 01.07-27.07.2010Torstai 03.06.2010 22:56

Kolmas matka Japaniin tiedossa. Lähtöpäivä kuun viimeinen päivä 30.6, paluu 27.7.
3 kaveria + JUOLA, 27 päivää, 6 kaupunkia: Osaka, Kioto, Hiroshima, Fukuoka, Beppu ja Tokio. Lisää aiheesta englannin kielellä samassa blogissa kuin aiempi toinen matkani:

MatkablogiTorstai 17.12.2009 03:14

Tulevan Tokionreissun matkablogini tulee siis löytymään osoitteesta:

東京 part 2: 27.12.2009-11.01.2010Perjantai 16.10.2009 16:35

Sain sittenkin järjestettyä matkan Tokioon tämän vuoden puolelle! Nyt on siis lentoliput sekä majoituspaikka varattu. Lähtöpäivä on 27.12 Hki-Vantaan kentältä klo 17:20, suora lento Finnairilla Naritaan. Paluu takaisin Suomeen 11.01 Naritasta kello 10. Tällä kertaa matkaseurana mukana (ainakin) Laggy ja Kohfel.
Tällä kertaa päätavoitteena on katsastaa mahdollisimman monta nähtävyyttä ja aluetta Tokiosta, mitkä onnistuin viime reissulla missaamaan. Myös Comiket77 on ehdottomasti koluttava läpi, tällä kertaa kaikkina kolmena päivänä ja aamusta sulkemisaikaan (Comiket75ssa missasin aivan liian paljon kaikkea). Pändien keikkoja olisi kiva käydä katsomassa, mutta ainakaan tällä hetkellä ei yhdelläkään kuuntelemallani Japanilaisella artistilla ole tiedossa keikkoja tuolle välille...

Todennäköisesti tuleen pitämään blogia tästäkin matkasta ja kyseinen bloggaaminen tulee tapahtumaan tällä kertaa englanniksi. En ole vielä varma lisäänkö merkinnät tänne Gallerian blogiin vai luonko jonkin uuden blogisivun niille.

And once again, this is going to be LEGENDARY!

JälkisanatTiistai 13.01.2009 11:46

Fiilikset ovat kieltämättä hyvin haikeat lähdön takia, mutta onneksi itse matka sujui täydellisesti! Pääsin näkemään Japanilaisia IRC-tuttuja, Saitamalaisen perheen kotiin illalliselle, monien pändien keikoille, Akihabaran laadukkaimpiin kauppoihin ostoksille, pelihalleihin, Comiket75n, Washinomiyaan jnejne. Ensimmäiseksi japaninreissuksi voisin sanoa oman reissuni sujuneen jopa epätodellisen hyvin ja ensi reissua varten tietää hyvän majoitusvaihtoehdon (New Koyo), hyvinvarustetuimmat Akiban kaupat, hyvänmakuiset paikalliset ruuat, illanviettopaikat, etiketin ja mitä kaikkea välttää. Mikäli rahatilanne sen sallii pyrin lähtemään uudestaan Japaniin mahdollisimman pian, olen myös suunnittelemassa vaihtoon lähtöä 2010-2011 lukuvuodeksi. Japaniin lähdin monin ennakkoluuloin (”viihdekulttuuri on hienoa mutta muu eläminen on vähän niin ja näin”) mutta lähes kaikki ennakkoluulot tuli murskattua positiivisella tavalla. Kiitos niille jotka jaksoivat lukea blogiani ja toivottavasti tästä saattaisi ehkä muille Japaniin lähtöä suunnitteleville olla jotain vinkkejä. Itse rakastuin täysin kyseiseen maahan ja voin suositella Japania kaikille sen kulttuurista kiinnostuineille. Suosittelen myös ehdottomasti kielen alkeiden opettelua, koska itse pääsin todistamaan pariin otteeseen sitä miten ”gaijinina” kielen osaaminen avaa ovia hyviin moniin tilaisuuksiin ja paikkoihin.
Mysse kuittaa, lisää blogimateriaalia sitten ensi reissusta!

Mysse suositteleeTiistai 13.01.2009 11:38

Ensimmäiseksi suosittelen ehdottomasti kaikille Akihabarassa kävijöille printtaamaan tämän kartan reissua varten: http://akiba-ch.com/map/ "Printable version of Map"
Itselle ainakin kyseinen kartta oli korvaamattoman arvokas koska sillä löytyi kaikki parhaimmat kaupat jotka muuten ei olisi löytyneet ja kartan kanssa tuli suunnistettua Akihabarassa useampaan kertaan hyvin tuloksin.
Sitten itse kauppoihin. Omat henkilökohtaiset suositukseni Akihabarasta ovat:
- K-books: täynnä suhteellisen edullista ja uutta tavaraa, myös Comiket75:stä materiaalia
- Mandarake: iso käytettyjen animetavaroiden kauppa, edullinen hintataso
- Akibaoo Store #4: 2ch-teemainen krääsäkauppa
- Liberty Store #8: iso käytettyjen figuurien myymälä, edullinen hintataso myöskin

Pelihalleista oma suosikkini oli Akihabaran HEY koska siellä oli paras valikoima ja mikä tärkeintä, kabinetit olivat keskimäärin parhaimmassa kunnossa kun vertasi kilpaileviin pelihalleihin.

Levykaupoista voin oman musiikkimaun perusteella suositella seuraavia:
- Kōenji, Mezurashiya!: Käytettyjä ja uusia japanilaisia CD-levyjä sekä vinyyleitä, ehkä edullisin hintataso mitä tuli itsellä vastaan
- Kōenji, Rare Record: Iso hylly täynnä käytettyä japanilaista pop-musiikkia. Myös uutta ja kansainvälistä musiikkia hyvä valikoima
- Shinjuku, Disk Union punk market: käytettyjen ja uusien punk-levyjen myymälä. Alakerrassa sijaitsi myös metalliaiheinen Disk unionin myymälä jossa vaikutti myös olevan hyvä valikoima.
- Shinjuku, Disk Union chuko center: iso käytettyjen Japanilaisten musiikki-CDiden myymälä, täältä olisi löytyny useampi levy mutta rahat alkoivat olemaan lopussa kun löysin tämän.

12.01: LähtöpäiväTiistai 13.01.2009 11:26

Aamulla heräsimme vähän ennen kello seitsemää, ja vähän jälkeen seitsemän checkkauduimme ulos hostellista. Matkalaukun ja varsinkin repun kuskaaminen oli itselle hyvin tuskallista koska tuliaisia oli tullut hamstrattua reissun aikana ”hieman”. Saavuimme Uenoon jossa päätimme ottaa Skyliner -junan kohti Naritaa. Minulla ei ollut tarpeeksi rahaa junalippuun joten jouduin lainaamaan JUOLAlta vielä hieman rahaa, ja matkustimme haikein mielin pois Uenosta kohti Naritaa. JUOLA jäi pois toisen terminaalin kohdalla, ja oman lentoni lähtö sijaitsi ykkössterminaalissa. Saavuin kentälle ja jännitin ennen checkkausta kokoajan, olisiko laukkuni liian painava koneeseen. Onneksi virkailija oli hyvin joviaalinen, eikä laukun kanssa ollut siis ongelmia vaikka se ylitti 5.6 kilolla painorajan. Pääsin myös turvatarkastuksesta ongelmitta läpi ja sen jälkeen oli vuorossa ajan tappamista kentällä. Söin kahvilassa leipää ja ostin viimeisillä jeneilläni vielä hiukan tuliaisia (talvisesonki-Pockyjä, suklaalajitelman ja pussin jotain hyvännäköisiä karkkeja).
Lento sujui hyvin rauhallisissa merkeissä, sain torkuttua ehkä reilu tunnin ja muun ajan selailin CD-levytuliaisa ja Megami-lehtiä läpi sekä katsoin Collateral-leffan. Kööpenhaminan kentällä oli jälleen vuorossa turvatarkastus jonka jälkeen vaelsin toiselle puolen lentokenttää, D-terminaalista A-terminaaliin. Lento Kööpenhaminasta Helsinkiin oli poikkeuksellisen harvinainen, koska se oli kerrankin etuajassa (15min). Yleensähän Blue1 koneilla on tapana myöhästellä ainakin se 20min :p . Suomessa sitten nappasin Lähtöaulasta ruumalaukun mukaani ja vastassa minua odottivat denvil ja kohfel kentällä. Ajelimme sitten lentokentältä kohti kohtia ja matka oli sen jälkeen virallisesti ohi.

11.01: Viimeinen päivä JapanissaTiistai 13.01.2009 11:24

Japaninmatkan viimeisenä, eli 11.01 päivänä päivän ohjelmaan kuului vierailu LEMONed Shopissa sekä sen jälkeen viimeinen Akihabarassa käynti. Lähdimme aamulla kohti LEMONedia ja tälläkertaa se onneksi oli auki. Ostin sieltä loput Aoin tuliaiset ja JUOLA osti yli 17000 jenillä tuliaisia LEMONedistä. LEMONedin jälkeen kävimme vielä katsomassa josko Harajukun sillalla olisi ollut ernuja ja kyllähän siellä niitä muutama näkyi. JUOLA kävi myös halaamassa yhtä ”free hugs” kylttiä heiluttelevaa tyttöä :D .
Harajukusta driftasimme junalla Akihabaraan, ja Akihabarassa teimme viimeiset ostokset. Minä jouduin lainaamaan hiukan rahaa JUOLAlta koska minulle pääsi käymään ”Genshikenit” eli tuhlasin elämiseen tarkoitetut rahat animesälään. Kävimme syömässä Gyudonia paikallisessa ruokalassa ja tämän jälkeen oli tarkoitus käydä tyypillisessä maid-kahvilassa. Etsimme maidreamin 2 nimisen maidkahvilan ja menimme sisään. Tämä kahvila oli juuri tekstikirjan mukainen akiban maid-kahvila eli pinkkiä, ylisöpöjä japanilaisia tyttöjä maid-asuissa sekä jpoppia taustamusiikkina. Minä join kyseisessä kahvilassa melonisoodan ja JUOLA tilasi kaljan. Kun maidi toi juomat meille, hän sanoi jotain japaniksi ja muodosti kämmenillään sydämen mutta emme oikeen tajunneet mitä hän sillä yritti viestittää. Myöhemmin tajusimme muita asiakkaita katsomalla, että tarkoitus olisi ollut ”tehdä juoma maukkaammaksi lausumalla taikasanat moe moe kyu” (tässä vaiheessa itsellä meinasi pokka pettää ensimmäisen kerran). JUOLA päätti tilata lasillisen punaviiniä, ja suostuttelun jälkeen hän lausui kyseiset taikasanat maidin kanssa saatuaan punaviininsä: tässä vaiheessa minun piti tosissaan taistella että sain pidettyä pokan, enkä lopulta saanutkaan pidettyä kunnolla. Kyseinen hetki oli yksi hauskimmista Japaninreissun aikana ja repeilen edelleen sille tätä kirjoittaessani. :D
Maidkahvilan vierailun jälkeen oli vuorossa viimeinen pelihallikerta, ja pelasin yli tuhannen jenin arvosta viimeiset erät beatmaniaIIDXää, DrumManiaa, pop'n musicia ja Tetris Grandmaster 3sta. Testasin myös GuitarFreaksia josta ei tullut oikeen mitään ja pidän Guitar Heroa sekä Rock Bandia parempina kitarapeleinä.
Akihabarasta suunnistimme illalla takaisin hostellille jossa aloimme pakkaamaan tavaroita. Saimme tavarat pakattua ja aloimme nukkumaan varhain, koska huomenna oli vuorossa aikainen herätys ja lähtö kohti Naritan kenttää.

10.01: IHAN NORMIPÄIVÄTiistai 13.01.2009 11:23

10.01 oli vuorossa Qwardin ja mFXn kanssa ”viimeiset hengailut” eli tarkoitus oli lähteä Shinjukuun syömään, juomaan ja pitämään hauskaa. Mutta aamulla piti kuitenkin ensiksi käydä Asakusan temppelialueelta katselemassa vanhemmille tuliaisia sekä postissa postittamassa Tallyn tuliaiset. Lähdimme aamupäivällä kohti Asakusan temppelialuetta ja löysimme suhteellisen vaivattomasti tuliaiset. Tämän jälkeen suuntasimme postiin jossa sain neljää CD:tä lukuunottamatta kaikki Tallyn tuliaiset postiin, painoraja kun tuli SAL -lähetystyypillä vastaan. Postituksen jälkeen lähdimme Asakusabashin asemalta kohti Koenjia, koska Koenjissa olin nähny Black Devil-nimistä tupakkaa myynnissä jota JUOLA halusi välttämättä ostaa. JUOLA kävi pikaisesti Koenjissa ostamassa kyseistä tupakkaa ja minä kävin uudestaan Rare Recordsissa josta kävin ostamassa yhden levyn.
Koenjista suunnistimme kohti Shinjukua jonka asemalla tapasimme Qwardin. Minulle ei vielä levyostokset riittäneet, eli halusin käydä uudestaan Punk Marketissa joten suunnistimme sinne seuraavaksi. Ostin Punk Marketista vielä yhden levyn jonka jälkeen tapasimme juna-aseman edustalla mFXn ja päätimme lähteä syömään, tänään vuorossa oli Donkatsua (friteerattua porsaan/naudanlihaa ja riisiä). Donkatsu oli suhteellisen tyyristä ruokaa, mutta onneksi se oli myös erittäin hyvää. Söimme donkatsut, jonka jälkeen päätimme lähtä keilaamaan. Löysimme keilahallin jossa pelasimme neljästään yhden vuoron: Qward voitti ja minä tulin toiseksi, JUOLA kolmas ja mFX neljäs. Keilauksen jälkeen olikin sitten vuorossa karaoke.
Itse olen aiemmin vierastanut karaokea sen Suomalaisen maineen takia, mutta tuona iltana tuli murskattua sekin ennakkoluulo. Karaoke oli todella hauskaa ja lauloimme muutaman tunnin verran paljon hyviä biisejä. MFX tarjosi myös karaokessa minulle jättimäisen annoksen melonisoodaa, jossa oli myös mukana kolme palloa jäätelöä :D . Karaoken jälkeen päätimme sitten aloittaa juomisen ja menimme erääseen Izakaya-tyyppiseen baariin. Baarissa myös päätimme, että kyseinen ilta tulisi olemaan all-nighter, eli pyörisimme Shinjukussa aamun ensimmäiseen metroon asti. Izakayassa ruoka oli taivan taivaallisen hyvää, ja söinkin itseni ähkyyn siellä samalla kun nautin useamman Calpis Sourin. Maistoin myös Asahin olutta, mutta itse en oluesta pahemmin välitä yleensäottaen. Izakayassa oli kahden tunnin aikaraja, joten ”pilkun” jälkeen päätimme lähtä pelaamaan erän biljardia.
Biljardi oli muuten mukavaa ja baari oli hyvälaatuinen, mutta tunnin biljardisession hinta oli pyöristyttävän iso. Hintaan kun lisättiin vielä erikseen ”palvelumaksu”. Kovan hinnan vuoksi biljardi oli pettymys, ja rahatilanne alkoi myös olemaan huolestuttavan pieni tässävaiheessa. Menimme KFC:n kahville jossa mietimme mitä tekisimme seuraavaksi ja päätimme etsiä baarin jossa tuota service feetä/aikarajaa ei olisi. Löysimme erään akvaarioilla sisustetun baarin etsiskelyn jälkeen ja menimme sisään. Baarissa minun oli hyvin vaikea pysyä hereillä koska kello alkoi siellä lähestymään jo neljää yöllä. Baarissa minulla ei myöskään ollut varaa tilata mitään joten join vain vettä siellä. Tästäkin baarista tuli sittenkin lopulta tuo ”kusetus-lisä” eli palvelumaksu, mutta Qward lupasi maksaa sen meidän puolesta. Baarista suunnistimme kohti Wendy'siä jossa oli tarkoitus tappaa aikaa ennen ensimmäisen metron lähtöä. Pian olikin sitten jo aika lähteä hostellille nukkumaan, ja hyvästelimme Qwardin ja mFXn Shinjukun metroasemalla. Tässävaiheessa tunnelma oli omalta osalta hyvinkin melankolinen koska Qward ja mFX olivat aivan mahtavia tyyppejä eikä niitä tulisi näkemään irl muutamaan vuoteen. Samalla tuo hyvästely muistutti minua ylihuomisesta kotiinpaluusta.

09.01: Tuliaisten metsästysTiistai 13.01.2009 11:23

09.01 päivä oli tarkoitus viettää kokonaan Akihabaralla tuliaisia etsien. Lähdimme siis keskipäivän tienoilla JUOLAn kanssa kohti Akibaa. Saavuimme paikanpäälle ja aluksi oli tarkoitus kiertää muutama myymälä., jotka olin etukäteen ottanut selville akiba-ch.com sivustolta: Mandarake ja Akibaoo Store #4. Ensiksi kävimme Akibaoo Store #4:ssä, joka oli täynnä varsin levotonta 2ch aiheista fanikrääsää. Se kertoo jo jotain, että ostin sieltä Yukkuri-tuulettimen, tarran, ”kitaa”-tarran sekä ”jinsei owata” pyyhkeen :D . Akibaoo Storesta siirryimme Mandarakeen, joka on siis iso käytettyjen anime-aiheisen tavaran tavaratalo. Mukaan itselleni tarttui sieltä Mario ja beatmaniaIIDX figuuri ja Tallylle löysin sittenki jo loppuunmyydyksi luullutta TAMUSICin tuotantoa. Mandaraken jälkeen oli aika tavata Qward pelihallin edestä, josta lähdimme aluksi syömään Mos Burgeriin. Syönnin jälkeen alkoi kämppiksen tuliaisten metsästys Qwardin ja JUOLAn kanssa.
Kiersimme useamman liikkeen läpi, mutta oikeen mistään ei tuntunut löytyvän sopivaa tuliaista. Sitten Qward löysi viimeinkin sen myymälän mitä oli etsinytkin, eli K-booksin. Tässä vaiheessa tosin kello alkoi huolestuttavasti olemaan jo yli seitsemän illalla, ja useimmat liikkeet sulkeutuivat kello kahdeksalta. Kävimme K-booksin läpi ja sieltä itselleni tarttui mukaan muutama vanhempi Megami-lehti (animelehti täynnä julisteita) ja kämppikselle löytyi muutama varteenotettava tuliaisehdotus, mutta ne tuntuivat olevan liian arvokkaita. Kello oli tässä vaiheessa puoli kahdeksan, ja päätimme vielä lähteä nopeasti käymään viimeisessä mahdollisessa liikkeessä, eli Cospassa. Saavuimme Cospaan ja aloimme ripeästi tutkimaan josko sieltä löytyisi sopivanlaisia tuliaisia. Onneksi löytyi, koska sain ostettua kämppiksen tuliaiset viittä vaille kahdeksan, eli juuri ennen myymälöiden sulkeutumista! Tämän jälkeen kävimme vielä hetken pelailemassa pelihallissa, mutta lähdimme pian takaisin hostellille lepäämään koska päivän intensiivinen kiertely oli todella uuvuttavaa. Onneksi se oli myös lopulta palkitsevaa.

08.01: LevykaupatTiistai 13.01.2009 11:23

08.01 Lähdin suhteellisen varhain aamulla yksin kohti Kōenjia. Lähdin ensin metrolla Asakusabashiin josta JR Linella suuntasin kohti Kōenjia. Saavuin paikanpäälle ja aloin kiertelemään pitkin poikin Kōenjin eteläpuolta, mutta kyseisellä harhailulla ei oikein tuntunut levykauppoja löytyvän. Löysin yhden pelihallin jossa kävin kuluttamassa 200 jeniä ja tämän jälkeen löysin erään punk-tyylisen vaatemyymälän josta sain ”Kōenjin kylän ilmaisjakelulehden”. Kyseisessä lehdessä oli kartta jossa oli listattuna kaikki Kōenjin etelä- ja pohjoisosan kaupat levykauppoja myöten. Kävin eräässä levykaupassa kysymässä myyjältä käytettyjen japanilaisten rock/punk CD-levyjen liikkeitä, ja myyjä ympyröi minulle kartasta muutaman.
Ensimmäiseki kävin Base Record nimisessä punk-levykaupassa josta löysin muunmuassa Hero Dishonestin vinyylejä! En kuitenkaan löytänyt sieltä käytettyjä japanilaisia levyjä joten siirryin Rare Records nimiseen myymälään. Pääsin sisälle ja vähänaikaa selailtuani takanani kuului ovensuusta tutunkuuloista kieltä, nimittäin Suomea. Takanani oli kaksi nuorta miestä juttelemassa keskenään, ja minun oli pakko mennä siihen kysymään Suomeksi että ”anteeksi, mutta oletteko te Suomalaisia”. Tutustuin siis Antti Autio (Tenkainen85 nikillä täällä galleriassa) nimiseen tyyppiin, jonka kanssa tutustelimme ja kiersimme levykaupan läpi. Kaupan levyhyllyn syynäilyn jälkeen päätin lähteä hänen mukaansa käymään hänen kavereidensa majapaikalla, Nekotalossa. Kyseisessä Nekotalossa tutustuin sitten myös kahteen suomalaiseen mieheen (toinen heistä on Sh0gun galleriassa/IRCissä) ja yhteen naiseen. Istuimme hetken juttelemassa heidän majapaikallaan, jonka jälkeen minä suuntasin kohti heidän suosittelemaa Kōenjin Mezurashiya! -nimistä levykauppaa ja Antti lähti kavereineen kohti Nakanoa. Mezurashiya!sta löytyikin sitten jo useampi edullinen ja laadukas julkaisu ja tässävaiheessa levyjä oli minulle kertyny jo kahdeksan kappaletta. Juttelin myös Mezurashiya!n klevykaupan myyjän kanssa, koska hän osasi hyvin englantia (vaikkakin kommunikointi tapahtuikin lähinnä Japaniksi). Hän myös neuvoi minut Shinjukussa sijaitsevaan käytettyjen punk-levyjen myymälään, eli Disk Unionin Punk Marketiin.
Kōenjin jälkeen suuntasin Shinjukun Punk Marketiin, josta mukaan tarttui muutama julkaisu. Punk Marketista sain myös vinkin isompaan Disk Union-ketjun käytettyjen levyjen liikkeeseen jonne lähdin seuraavaksi. Isommasta Disk Unionista mukaan tarttui vielä muutama julkaisu, ja tämän jälkeen päivän budjetti olikin ruokailua vaille kulutettu. Suuntasin takaisin kohti Asakusabashia, jossa kävin syömässä hyvänmakuista Curryä ja syönnin jälkeen lähdin takaisin kohti hostellia. Loppuillasta päätin vain makoilla hostellilla koska päivän levykauppakierros oli senverran uuvuttava ja paljon varoja vievä.