Brizzit

Ai saatana! Ei täst tuu muuta kun sanomista!
No niin moi taas kaikki rakkaat palleroiset! Eli nyt ollaan Göttingenissä joka on muuten aika kiva ja idyylinen opiskelijakaupunki! Täällä kuulemma ihmiset tuntee toisiaan ja kahvilassakin laitetaan kahvi melkein valmiiksi kun tiedetään että on tulossa:D
Berliini on nyt siis vallattu! Lippu heiluu siellä Berlin Domen katolla! Siellä käytiin ja suosittelen kyllä muillekin käymistä sielä. Siltä katolta näkyy hyvin pitkälle Berliiniä. Berliini itsessään on paljolti rakennusnostureita ja graffitteja ja muutenkin kaupunki on sumuisen harmaa. Saattoi johtua myös pilvisestä säästä.(itse epäilin smoggia!!)Mutta hienoja paikkoja siel oli ja opiskelijakortti kannattaa omata sillä siellä sillä saa museoista alennuksia. Ekana päivänä käytiin siis tosiaan Berline Domssa (Eli tuomiokirkossa) ja Brandeburgin torella (Joka ei siis ollut remontissa tällä kertaa.Kinkku Huom). Sitten käytiin Neuvostosotilaan muistomerkillä, tai sankarihaudalla. Sinne laskin kukkia Vaarin sedälle joka kaatui Berliinin vallotuksessa. Sitten palasimme hostellille seikailtuamme aikamme Berskin metroissa jotka siis ovat loppujenlopuksi hyvinkin selkeitä. Hotellille palasime ajoissa koska alue näytti pitkälti Itä-Helsingiltä ja porukka oli melko epäilyttävää.:D Haettiin Lidlistä vähän viiniä ja vettä ja laitettiin hostellin keittotiloissa herkullista ala carte (pussi)pastaa. Seuraamme liittyi jenkki nainen jonka kanssa jaoimme viinin ja saimme vastineeksi hieman paikallista herkkua eli makaroonia ja tonnikalaa avokadolla! NAMII!! Annoimme myös hyvän kuvan suomalaisista (vai tarkoitinko humalaisista-->Katso google) juomalla viini hyvin nopeasti sen jälkeen kun ohiolainen ystävämme kieltäytyi puolen mukillisen jälkeen.:D

Seuraavana päivänä lähdimme kiertämään vähän museoita. Kävimme Pergamon museumissa joka todellakin on näkemisen arvoinen ja sisäänkin maksoi hurjat 4€. Kuitenkin Euroopan suurimmat mesopotamian ajan jäämistö. Todella vaikuttava ja mukan sai sellasen matkaradion näkösen josta sai sitten opastuksia melkein joka kohteeseen. Sieltä saatiin hulppeita kuvia kun innostuttiin kuvailemaan:D Niitä näette ehkä jopa täällä. Sitten käytiin Berlinin juutalaismuseossa joka oli myös hyvin vaikuttava. Tosin eri tavalla sillä se oli todella interaktiivinen kokemus! Museo painottui enemmän itse juutalaiseen kulttuurin muta holokaustikin oli muistettu. Oli aika ajatuksia herättävää katsella seinältä ihmisten valokuvia joihin liittyi elämänkerta joka melkein aina loppui siihen, että vuonna 194x vietiin sille ja sille leirille ja murhattiin tai perheen muut jäsenet teloitettiin keskitysleirillä. Siellä oli viimeisiä kirjeitä ja viimeisiä kuvia ja yksi leluapina jonka 10 vuotias poika oli saanut vanhemmilta ennen lähtöä maanpakoon. Vanhemmat oli saatu jossain maassa kiinni , lähetetty leirille ja teloitettu. Poika oli pelastunut.Mut joo. Molemmissa museoissa oli kyllä sillain liikaa katseltavaa että kahden tunnin aktiivisen kiertämisen jälkeen ei oltu nähty kun reilusti alle puolet niin sitten jo väsähti kokenutkin taistelija. Sitten käytiin kun sattumalta checkpoint charliella ja nähtiin+koskettiin berskinmuuria jne... Sitten väsyneinä kohti kotihostellia missä taas ravintola annokset (pussikeittoa +lidlin tortelliinejä) naamariin ja punkkan!

Kolmas päivä. Lähtö kohti uusia maisemia! Kyllä se Berliini olikin jo nähty. Meno asemalle. Siellä selvittiin niin nopeasti et päätettiin viel mennä tunniks tiergarteniin chillaamman. Makoiltin auringossa ja kuunneltiin suomalaista rokkia! Oli mukavaa. Moikkailtiin paikallisen sillan alla asuvaa herrasväkeä ja pinkaistiin junaan! Junassa aika kului leppoisasti ja Hannoverin jälkeen (jossa vaihdettiin junaa) tavattiin hetkellisesti tanskalaisia eläkelläisiä (2 kpl, väri ruskettunut hiukset:lähinnä kalju). He olivat pyörillä ajatelleet mennä rheinin varta jonnekin suuntaan. Olivat mukavia. Sitten Göttingen joka siis idylli opiskelijakaupunki ja täällä Marin(Pauliinan ystävä) opiskelija kommuuniin. Tilaa oli koska eräs oli lähtenyt miekkarin vastustamaan G8:a! Tällä Saksassa miekkarit on vissiin jokapäiväisiä ja toivonkin että voisimme yhteen osallistua ja kokea saksan nuorison yhteishenki. Kuka tietää ehkäpä pääsemme jopa polizain pampun alle! Ah sitä autuuta! No mutta ei siitä enempää.

Tänään.
Tänän oli vuorossa Hannover tuttavallisemmin Hang over. SE oli mukava kaupunki ja siellä käveltiin punaista viivaa jonka varrella olivat kaikki nähtävyydet! Kannattaa kokeilla!! Parasta tässä se, että nähtävyydet olivat usein jopa kilometrien päässä niille merkityiltä paikoilta(päättelimme että merkkauskaveri oli päättänyt heittää ne maastoon aivan randomilla) ja viivakin oli yhtä käärmeen polkua kävi useinmiten missä sattui!(esim erään näkemisen arvoisen kirkon polku kiersi takapihan kautta ympäri:D ja jokanen aukio ajettiin ulkoreunaa pitkin mahdollisimman kaukaa itse aukiolla sijaitsevasta kohteesta jonka paikka oli merkattu vähintään puoli kilometria etukäteen esin nähtävyys numero 7 edessä oli numero 10 :D ) Kyllä huomasi, että täällä varmasti on kaljaa juotu:D Lisäksi sarjaan kuului yli 10 haamunähtävyyttä jotka oli polulle merkitty mutta kartassa niitä ei ollut ja lappusen selitelistasta ne myöskin puuttuivat tyysti. No ehkä siellä jotakin oli. Ainakin kadunkulmia!Eli suosittelen kaikille noudattamaan punaista viivaa orjallisesti ja bongaamaan kaikki Hannoverin nähtävyydet! Se on elämys!! Käytiin myös paikallisessa herrarotu puutarhassa joka muuten oli toodella hieno ja koska aurinkopaistoi niin siellä sitten otettiin arskaa ja kierreltiin haistelemassa kukkia! Samoin bongattiin Hannoverin maskotit eli kolme nykytaiteella tehtyä "naista"! Syötin paikallisia rinkeleitä jotka maistuivat suolatikuille tosin eka tuntuma niihin otettiin jo Berliinissä mutta näissä oli sisällä skinkkaania ja ostettiin jäätävänkokoset mansikkavinerit! Ja ne nautittiin hienostuneesti herrarotupuutarhassa. (Käykää kattoos nimi wikitravelista Hannoverin alta!!)
Sitten koittikin paluun aika. Ai niin. Siis ennen puutarhaa kiivettiin paikallisen raatihuoneen katolle katteleen vähän Hannoveria ympäriinsä. Ei pahat näkymät yli 100 metristä. Korkeuksiin oli tosin otettu tuntumaa jo siellä Berlin Domessa joka oli kans suht korkea kun sieltä kellotornista tsiigaili alas.
HAnnoveriakin lämpimästi suosittelen jos aurinko paistaa ja kaipaa puistossa istuskelua!! Ja yliopiston kampuskaan ei ole possumpi. Mut joo paluumatkalla junat oli rikki ja myöhästyttiin 1.5h matkalla 1.5h eli matkaa tuli yhteensä 3h. Käytiin kaupasta hakemassa safkaa ja äänsin koko poppoolle loistavilla kokintaidoilla Pasta carbonaraa siitä tuli sher gutt! Nyt petiin ja huomenna vaaeltamaan herzin "vuoristoon!!"
Ai niin kiitos onnentoivotuksista kaikille sitä on nimittäin välillä ollut! Heti lentokentälä laitoin koko käteisvarantoni ohi vyöpussista (sellnen joka tulee housujen sisään) ja kakskymppisiä vaan tippuili punteista!! Onneksi tilanne huomattiin ja kaikki rahat kaivettiin housuista talteen!
Seuraava sattui päivää myöhemmin ja vyöpussin yhteen taskuun oli tulut hyyvin iso reikä ja juuri siinä taskussa sattui olemaan hostellin säilytysokeron avain. Avain tosin oli jäänyt pienelle kaistaleelle josta saime poimittua sen mukaan. Onnea!! Sitten vielä kiirehtiessämme junaan Berliinissä vesipullo tippui raiteiden puolelle mutta onneksi juuri siinä sattui olemaan huoltomies joka pullon meille ystävällisesti palautti. HYvällä onnella on siis menty.
Mut joo nyt nukkumaan! Yön syövärit kutsuu. Hei hei kaikille ja kun palaamme Pauliinan kanssa Suomeen niin järjestetään kaikki yhdessä kunnon saksalainen Mielenosoitus! Eiks jee??
Hei hei tattipääni toivottavasti jaksoitte lueskella!!