IRC-Galleria

Kristian1

Kristian1

Rakas taivaan isä joka loit maan ja taivaan ja ihmiset. Rakastan jumalaa,itseä, lähimmäisiä ja sitten ystäviä. Aamen.

Blogi

- Vanhemmat »

raamattu 1933-1938Torstai 21.03.2013 02:16

itse on meidän voimamme. Kun tulimme uskoon, puimme yllemme Kristuksen. Jumala antaa voimaa tehdä eri asioita Hänen tahtonsa toteuttamiseksi; ne ovat juuri niitä voimavaikutuksia. Lue artikkelini "Jumalan voimavaikutukset ja kaatuminen Raamatussa". Lisäksi tässä oli käsky saarnata evankeliumia kaikille kansoille. Tämä oli jo kätkettynä profeettojen kirjoituksissa, joissa kerrottiin, että pakanat panevat toivonsa Iisain juurivesaan eli Daavidin Poikaan, Messiaaseen. Tämä tehtävä oli suoritettava Jerusalemista maan ääriin saakka, mutta juutalaiset eivät millään tätä ymmärtäneet. Siksi Herra vaikutti mm. Korneliuksen tapauksessa ja Samariassa niin, että helluntain tapahtumat toistuivat pienemmässä mittakaavassa. Silloin vasta juutalaiskristityt käsittivät, että Jumala todellakin pelastaa myös ei-juutalaisia ja liittää heidät uuden liiton seurakuntaan tasavertaisina jäseninä. "Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet. Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen." (Apt.1:4-5) Opetuslasten tuli odottaa Pyhän Hengen tuloa, jonka Jeesus oli luvannut Isän tyköä lähettää. Jakeesta käy myös ilmi, että Jeesus ei sanonut kastavansa omiaan tulella, vaan Pyhällä Hengellä taivaaseen astumisensa jälkeen. "Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin; sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä." (1.Kor.12:12-13) Olemme siis uskoon tultuamme kastetut Pyhässä Hengessä ja otetut seurakunnan yhteyteen, Jumalan omiksi. Olemme myös kaikki juoneet samaa Henkeä, niin kuin Jeesus sanoi janoaville: 'Tulkaa ja juokaa!' ja 'joka uskoo minuun, niin kuin raamattu sanoo, hänestä on pulppuava elävän veden virrat', tarkoittaen Pyhää Henkeä (Joh.7: 37-39). Pyhän Hengen saamisen edellytys on ainoastaan usko raamatun Jeesukseen omana pelastajana. Silloin meidät on kätketty Jumalaan Kristuksen kanssa ja olemme hänessä myös täytetyt (Kol.2:9-10, 3:3). Meidän on siis upotettu sisältä ja ulkoa Henkeen, samalla tavalla kuin avonainen pullo on sekä sisältä että ulkoapäin vedessä, kun se upotetaan veteen. Pyhä Henki on sekä sisällämme että yllämme. Eri asia on sitten, kun Henki täyttää tiettyä hetkeä ja tehtävää varten, mutta kaikki tapahtuu niin kuin Hän itse tahtoo, myös armolahjoja jaettaessa. Meidän tulee kyllä olla jatkuvasti täynnä Pyhää Henkeä. Se tapahtuu Sanaa tutkimalla, uskovien yhteydessä ja yleensäkin seurustelemalla Herran kanssa. Se on siis arkista uskovan elämää. Se on siis Kristuksessa pysymistä. Tässä voisi vielä muistuttaa Kaanan häistä, joissa Jeesus muutti veden viiniksi; astiat tuli täyttää ensin vedellä ennen kuin Jeesus muutti sen viiniksi (Joh.2). Tämä puhuu meille siitä, että meissä tulee Kristuksen Sanan asua runsaasti, jotta Pyhä Henki voisi ajallaan sitä käyttää, kun Jeesus muuttaa sen viiniksi meissä (Efes.5:15-21, Kol.3:16). Jumalan Sana on Hengen miekka. Ellemme täyty Hänen Sanallaan, ei Pyhä Henki voi myöskään käyttää sitä meissä. Kristuksen tunteminen on Sanan tuntemista. Jeesus on Jumalan Sana, joka tuli lihaksi. Emme pysty vastustamaan vihollista emmekä erottamaan valhetta totuudesta, ellemme tunne Totuutta muutoin kuin pintapuolisesti. Jos tunnemme Totuuden pintapuolisesti, olemme vielä alaikäisiä uskossa ja siten helposti harhaanjohdettavia. On eri asia olla lapsi tiedossa, kun on vasta tullut uskoon, mutta jos tilanne jatkuu vuosikymmeniä, jopa sananjulistajina, niin tilanne on vakava. "Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi ja saivat kaikki kasteen Mooseksen pilvessä ja meressä." (1Kor.10:1-2) Israelin lähtö Egyptin orjuudesta on annettu meille esikuvaksi. Egyptin orjuus on kuvaus maailmasta. Faarao on tämän maailman ruhtinas, Saatana, joka ei tahdo päästää lähtemään ketään valtapiiristään, ainakaan kovin kauaksi. Israel kuvaa seurakuntaa, Mooses puolestaan Jeesusta, joka on toinen Mooses ja vapahtaa kansansa heidän synneistään (5Moos.18:18). Kaikki israelilaiset söivät karitsan ja olivat veren suojassa Jumalan vihalta. Samoin me, kun tulimme uskoon, tulimme osallisiksi Jumalan Karitsasta, kun söimme Häntä ottamalla Hänen Sanansa vastaan uskossa. Meidän sydämemme vihmottiin Karitsan verellä, joka puhdisti omatuntomme ja poisti meille kuuluvan vihan ja syyllisyyden; meidät vanhurskautettiin Kristuksen veressä. Israelilaiset kastettiin meressä ja pilvessä

raamattu 1933-1938Torstai 21.03.2013 02:14

sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti, sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi - hänen kirkkautensa kiitokseksi." (Efes.1:13-14) Usein kuulee opetettavan, että uskovien tulee rukoilla Pyhän Hengen lupausta ja odottaa kokemusta. Kuitenkin Sana selvästi kertoo, että uskoon tultuamme saimme Pyhän Hengen, joka oli luvattu profeettojen kautta Vanhassa testamentissa. Pyhä Henki itse on se täytetty lupaus, eikä näin ollen tarvitse odottaa jotakin lupausta tulevaksi. "Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa. Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden." (Room.8:9-10) Itse asiassa, ellei meissä ole Pyhää Henkeä, emme edes ole Jumalan omia. Kristus on meissä Henkensä kautta. Kristinuskossa on juuri tästä kyse: Kristus meissä, kirkkauden toivo. Siis Kristus vakuuttaa meille Henkensä ja Sanansa kautta, että kerran saamme ylösnousemusruumiin ja toivomme iankaikkisesta elämästä toteutuu lopullisesti, jos pysymme uskossa (Room.8:28-30, Kol.1:26-27, 1.Joh.3:1-3). "Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme. Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan." (Tiit.3:3-7) Tässä on todellinen pähkinä purtavaksi helluntailaiselle teologialle, pneumatologialle, joka tarkoittaa oppia Pyhästä Hengestä. Tästä käy ilmi mm. se että, uudestisyntymisen vesipesu, Pyhän Hengen uudistus ja vuodattaminen, vanhurskauttaminen, pelastus ja iankaikkinen elämä ovat yksi ja sama tapahtuma, kuin synonyymi. 3) Milloin Pyhän Hengen kaste tapahtuu? "Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa." (Matt.3:11-12) Johannes Kastaja kohdisti saarnansa kasteelle tuleville juutalaisille, joiden joukossa oli myös parannukseen haluttomia fariseuksia, joille uusi siunaus olisi kyllä muuten kelvannut. Monesti kuulee sanottavan, että Jeesus kastaa omiaan tulella.On totta, että joudumme välillä kärsimysten pätsiin eli koetusten helteeseen, mutta asiayhteys kertoo meille, että Jeesus kastaa (=upottaa) osan kuulijoista, siis uskovat, Pyhällä Hengellä (Tai Pyhässä Hengessä) ja toiset, siis uskottomat, sammumattomassa helvetin tulessa. Tuli on siis tässä tuomion tuli, joka kohtaa evankeliumille tottelemattomat ihmiset (2Tess.1:7-8). On totta, että Jumala vastasi tulella Jeesuksen rukoukseen Pyhän Hengen vuodattamisesta uskovien ylle. Merkkinä näkyivät ikään kuin tulen liekit opetuslasten yllä. Se oli merkki siitä, että Jumala hyväksyi uuden liiton seurakunnan kirkkautensa asumukseksi. Tämä tapahtui VT:ssa esikuvallisesti, kun Salomo, Daavidin poika, joka oli esikuva Kristuksesta, rukoili, että Herra hyväksyisi Jerusalemin temppelin nimensä asuinsijaksi. Silloin myös tuli lankesi taivaasta ja kulutti polttouhrin.Tämä oli hyväksynnän merkki ja vastaus Salomon rukoukseen koko kansan nähden (2.Aikak.7:1-3). "Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista, ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. Te olette tämän todistajat. Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta." (Luuk.24:46-49) Sanoma, jota meidän on julistettava, on parannusta ja uskoa Kristuksen sovituskuolemaan ja ylösnousemukseen. Voima korkeudesta on persoona, Pyhä Henki, eikä mikään aine tai sähkövirta. Kyse ei ole siis voimasta, kuten elokuvassa "Tähtien sota", joka on jokin avaruuden energia ja itse asiassa vihollisen vaikutus ja tämän maailman alkeisvoima ja jumala. Jeesuksen sanotaan istuvan Voiman oikealla puolella (Mark.14:62). Jumala

raamattu 1933-1938Torstai 21.03.2013 02:12

jotta hän voisi tulla Jumalan asumukseen. Vain puhdas henkilö, ylipappi, sai suorittaa tämän toimituksen. Tämä kaikki puhuu meille Kristuksesta, joka on ylimmäinen pappimme, välimies ja samalla syntiuhri. Vain Hän voi puhdistaa meidät saastaisuudestamme Sanansa kautta, joka julistaa meille Messiaan veressä olevasta sovituksesta ja puhdistuksesta. Näin olemme puhtaita Jumalan edessä ja saamme hyvän omantunnon, joka tulee säilyttää. Tehtävämme ei ole siis hakea uusia juttuja, vaan pysyä asemassamme, alkuperäisessä evankeliumin totuudessa. Samoin, tullakseen Jumalan seurakuntaan, joka on Kristuksen ruumis, tulee ihmisen olla uudestisyntynyt Hengestä, Jumalan katoamattoman Sanan siemenestä. Kristus puhdistaa seurakuntansa Sanan vedellä jatkuvasti (Efes.5:25-27). Aina kun Hän avaa Henkensä kautta jotakin Sanastaan, meidän tulee totella, jotta pysyisimme puhtaina ja hyvällä omallatunnolla. Kun huomaamme, että meillä on tahroja 'puvussamme', jonka Kristus on meille hankkinut, siis syntiä tai vieraita oppeja, niin se tulee panna pois ja tehdä parannusta. Tätä on aito uudistus ja herätys. Se on paluuta Sanan kuuliaisuuteen. "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton; en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra.' Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä." (Jer.31:31-34) Uudestisyntymisessä Jumala on pannut lakinsa sydämiimme eli vaikuttaa meissä tahtomisen ja tekemisen, jotta vaeltaisimme Sanan mukaan. Se ei ole passiivista, vaan aktiivista toimintaa Herran pelossa (Filip.2:12-16). Se ei ole vain ulkonaista lain noudattamista, vaan sydämestä lähtevää halua palvella Jumalaa. Sitä Jeesus tarkoitti sanoessaan, että ellei vanhurskautemme ole suurempi kuin fariseusten ja kirjanoppineiden, emme voi päästä taivaaseen. Onhan vanhurskautenamme Jumalan edessä nyt itse Kristus, joka lisäksi antaa meille Henkensä kautta halun ja voiman, jotta voimme vaeltaa Jumalalle kuuliaisina. Tämä on uuden liiton ilosanoma. Se on ainoa tie Elävän Jumalan tuntemiseen. Uusi viini, joka panna uusiin nahkaleileihin, on nimenomaan tämä. Se ei ole siis jokin outo 'hengestä juopuminen' tai 'jotakin uutta', vaan se on uusi liitto Jeesuksen veressä, johon kuuluu Pyhän Hengen lahjan saaminen, kun uskomme evankeliumin. Kaikki hengellinen siunaus on jo Kristuksessa, samoin Aabrahamin siunaus, joka on itse asiassa luvatun Hengen saaminen (Efes.1:3, Gal.3:13-14). "Mutta te—teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niin kuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä." (1. Joh.2:27) "Mutta se, joka lujittaa meidät yhdessä teidän kanssanne Kristukseen ja joka on voidellut meidät, on Jumala, joka myös on painanut meihin sinettinsä ja antanut Hengen vakuudeksi meidän sydämiimme." (2. Kor.1:21-22) Nykyään puhutaan paljon 'voiteluista' ymmärtämättä sen raamatullista merkitystä. Voitelu on persoona, Pyhä Henki, joka opettaa meitä tuntemaan Kristuksen rakkauden meitä kohtaan. Öljy oli esikuva Pyhästä Hengestä VT:n kertomuksissa. Voitelu tulee Häneltä, joka on Voideltu, eli Kristukselta (Hebreaksi: Mashiach ja kreikaksi: Khristos). Henki synnyttää yhteyden Kristukseen ja muihin uudestisyntyneisiin uskoviin. Pyhä Henki on annettu meille, jotta ymmärtäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut Kristuksessa Jeesuksessa (1. Kor.2:12). "Hänessä on teihinkin,

raamattu 1933-1938Torstai 21.03.2013 02:11

Siksi olisi tärkeää kysyä Raamattua tutkiessaan: Mitä tapahtui? Kenelle? Miksi? Onko asia tarkoitettu minulle? Onko jokin tapahtuma tarkoitettu jatkuvasti toistuvaksi käytännöksi? Jotkut kuitenkin sanovat, ettei Raamatussa lue kaikkea, mitä tarvitsee tietää esimerkiksi jostakin ihmeestä tai kokemuksesta. Tämä on osittain totta, mutta kun on kysymyksessä jokin kokemukseen perustuva oppi, niin asianlaita on toisin. "Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut, ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa. Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut." (2.Tim.3:14-17) "Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä; sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta." (2.Piet.1:20-21) Kun siis opetamme Pyhästä Hengestä, Raamatun Sanan tulisi riittää, ettei mennä yli kirjoitetun Sanan (1Kor.4:6). Tämä kirjoitus ei käsittele varsinaisesti äärikarismaattisuutta, vaan niin sanottua tavallista helluntaioppia Pyhästä Hengestä. Minulta on usein kysytty, olenko täyttynyt Pyhällä Hengellä ja tarkoitettu sillä nimenomaan kielilläpuhumista. Häpeäkseni tunnustan uskonelämäni alkuvaiheessa puhuneeni 'kielillä', koska ajattelin sen kuuluvan uskovan elämään, varsinkin sellaisen uskovan, joka haluaa olla tunnettu Hengen täyteydestään. En siis omistanut kielillä puhumisen armolahjaa, vaan keksin omasta päästäni kaiken, muiden mukana. Voin vieläkin tehdä sitä, mutta se ei ole mikään todellinen kieli, vaan niin kuin lapset puhuvat 'muuksi maaksi'. Matkiminen on erittäin helppoa minulle. On todella vaikeaa myöntää olevansa erilainen silloin, kun muut käyttäytyvät joukon mukana samalla tavalla, silläkin uhalla että saa 'hengettömän' leiman. Se varmaan onkin suurin pelko, joka saa aikaan kielillä puhumista ilman todellista Hengen vaikutusta. Halutaan siis olla hyväksyttyjä joukossa ja käyttäytyä odotusten mukaisesti. 2) Saako ihminen Pyhän Hengen uskoontulon yhteydessä? Tähän vastataan yleensä, että saamme vain Hengen sinetin ja että Hengen kastetta ja täyteyttä tulee rukoilla, etsiä ja odottaa. Mitä pyhät kirjoitukset sanovat tähän? Tutkikaamme erityisesti Jeesuksen sanoja, apostolien tekoja ja apostolien kirjeitä. Mutta koska Uuden Testamentin ilmoitus perustuu Vanhan Testamentin lupauksiin ja on näin ollen ikään kuin Vanhan Testamentin 'selitysteos', käyn läpi joitakin Vanhan Testamentin jakeita, jotka liittyvät asiaan. "Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä." (Joh.3:5-7) Kun Jeesus puhui nämä sanat Nikodeemukselle, joka oli Israelin opettaja, Hän viittasi profeetta Hesekielin kirjaan, josta Nikodeemuksen olisi tullut tietää. Se ei ollut siis mikään uusi oppi, vaan Jumalan lupausten täyttyminen. "Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan. Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne." (Hes.36:25-27) Vesi, josta mainitaan tarkoittaa tässä Jumalan puhdistavaa Sanaa. Jeesus myös sanoi opetuslasten jo olevan puhtaita sen sanan tähden, jonka Hän oli puhunut. Ainoastaan jalat tuli pestä. Se kuvaa sitä, että kun uskomme Jumalan Sanaan uskoon tultuamme, sydämemme puhdistetaan ja olemme pyhitetyt kertakaikkisesti, uskottuamme ilosanoman Jeesuksen rististä. Kuitenkin tarvitsemme Sanan jatkuvaa puhdistusta vaeltaessamme maan päällä, jotta muuttuisimme enemmän Kristuksen kaltaisiksi ja kantaisimme Hengen hedelmää, jonka Hän saa aikaan meissä, kun pysymme Hänen Sanansa kuuliaisuudessa. Siis Sanan kuuliaisuudessa puhdistumme, ei ainoastaan saarnojen ulkonaisella kuuntelemisella. Katsokaamme siis, kuinka kuulemme, että olisimme Sanan tekijöitä eikä vain sen kuulijoita. (Luuk.8:18, 1Piet.1:22-23, Jaak.1:22) Vanhassa liitossa, siis Mooseksen laissa, oli myös säädös puhdistusvedestä, joka valmistettiin syntiuhrina ulkopuolella leirin poltetusta punaisen hiehon tuhkasta ja vedestä (4.Moos.19). Puhdistusvettä tuli vihmoa itsensä saastuttaneen päälle,

raamattu 1933-1938Torstai 21.03.2013 02:09

Tämä kirjoitus on hyvin arkaluontoinen ja voi loukata joitakin veljiä ja sisaria, mutta koen pakottavaa tarvetta ottaa asian esille. Olen itse helluntaiseurakunnan jäsen, joten en ota kantaa ulkopuolisena, vaan sisäpuolelta asioita seuranneena. Olemme kärkkäitä arvostelemaan luterilaisia heidän epäraamatullisesta lapsikasteopistaan, ja oikein onkin näin. Kuitenkin meillä on aihetta tutkia opetustamme Pyhästä Hengestä, josta usein ylpeilemme. Nykyisen kehityksen seurakunnissa tulisi suorastaan havahduttaa meidät tähän, sillä tilanne on vakavampi kuin luulemme. Monet ihmettelevät uusia 'tuulia', jotka puhaltavat seurakuntaan milloin milläkin nimikkeellä, joita kutsutaan 'herätykseksi' tai 'hengenuudistukseksi'. Miten ollaan tähän tultu? Onko jossakin opissa menty hieman harhaan ja se on sitten paisunut ja levinnyt käsiin? Jotkut arvostelevat ainoastaan tiettyjä ilmiöitä, jotka tapahtuvat 'hengen' vaikutuksesta, ja pitävät niitä epäraittiina, kuitenkin hyväksyen muuten liikehdintää. Ilmiöt ovat kuitenkin vain jäävuoren huippua. Ainoastaan tutkimalla liikehdinnän juuria ja opetuksia, voimme saada tietää, onko se Jumalasta vai ei. Henkien koetteleminen, johon Raamattu meitä kehoittaa, tapahtuu juuri opetusta tutkimalla, sillä opetuksen taustalla on henki; joko Totuuden Henki, joka on aina yhtä Jumalan kokonaisilmoituksen kanssa, tai eksytyksen henki, joka menee ohi kirjoitetun Sanan, irrottaen jakeita asiayhteydestä kuten Perkele teki kiusatessaan Jeesusta erämaassa (Matt.4:6, 1.Tim.4:1, 1.Joh.4:1). Tarkoitukseni ei ole leimata tai halveksia ketään uskovaa, joka ajattelee eri tavoin asioista, sillä minulla on ystäviä eri kristillisissä piireissä. Sitä paitsi me kaikki erehdymme jossakin kohdin, varsinkin kun Sanan tuntemuksemme on vähäinen ja pintapuolinen. Tämä ei ole siis mikään hyökkäys ketään uskovaa kohtaan, vaan käyn käsiksi argumentteihin, joita nostetaan Sanan Totuutta vastaan. Näin tehdään yleensä tahattomasti, kun pidetään kiinni jostakin opista, joka on tullut rakkaaksi, vaikka se ei olisi Raamatun kokonaistulkinnan valossa tulen kestävää. En käy siis arvailemaan, ketkä pelastuvat taivaaseen ja ketkä eivät, sillä se on Jumalan vallassa. Herra on ennen kaikkea pitkämielinen omiansa kohtaan ja tahtoo ohjata kaikessa oikealle tielle. Kuitenkin väärät istutukset on revittävä juurineen ja hapatus poistettava. Raamattu varoittaa selvästi, että viimeisinä päivinä tulevat 'kristilliset' eksytykset 'ihmeiden ja merkkien' kera useiden väärien julistajien kautta pettämään monia uskovia. Itse asiassa tämä on yksi tärkeimmistä lopunajan merkeistä, josta Jeesus varoitti kolme kertaa lopunajan puheessaan. Vain ne, jotka pitävät lujasti kiinni loppuun asti Jumalan Sanasta vaelluksessaan ja opissaan, pelastuvat perille (Matt.24). Kysymys on siis tässä siitä, mitä rakennamme perustukselle, joka on Kristus Jeesus ja hänen pelastustekonsa. Tästä ovat ennen muuta vastuussa Sananjulistajat, sillä he ovat rakentajia Jumalan huoneessa. Katsokoon siis kukin, kuinka hän seurakuntaa rakentaa. Julistaja voi turmella Jumalan temppeliä julistamalla yli kirjoitetun Sanan, saaden aikaan myös hajaannusta laumassa. Vain Sanaan perustuva opetus on tulen kestävää, sillä Sana on se tuli, joka koettelee kaiken (1.Kor.3, 4:1-6). Tietenkin kaikki on alettava alusta, jos perustus on laskettu väärin. Perustus on siis: "parannusta kuolleista töistä, uskoa Jumalaan, oppia kasteesta ja kätten päälle panemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta" (Hebr:5:12-14, 6:1-3). Jos siis joku asia klikkaa jo näillä alueilla, on perustus väärin laskettu. Väärä opetus Pyhästä Hengestä johtaa väistämättä vääriin kokemuksiin ja parhaassa tapauksessa sielullisiin valheihmeisiin. Pahimmassa tapauksessa jopa demonisiin ihmeisiin. Jos palvomme ja rukoilemme Pyhää Henkeä, niin toimimme vastoin Jumalan Sanaa ja silloin joudumme harhapoluille. Vaikka Pyhä Henki on Jumala ja Jumaluuden kolmas persoona, niin Hän on tullut tuomaan Kristusta esiin ja opettamaan Sanaa. Hän on sivussa, sillä profetian henki on Jeesuksen todistus. Henki todistaa siis Jeesuksesta eikä tuo esiin itseään. Samalla tavalla toimi aikanaan Johannes Kastaja—joka ei muuten puhunut kielillä eikä tehnyt yhtään ihmettä, vaikka oli täytetty Pyhällä Hengellä äitinsä kohdusta saakka—ja siihen mekin olemme kutsutut, siis kirkastamaan elämällämme Kristusta ja olemaan Hänen todistajiaan. Uskon, että kun Jumalan Sanan totuus saa tehdä meidät vapaiksi valheista ja ihmisopeista, saamme suuren ilon ja rauhan Pyhässä Hengessä. Meidän ei tarvitse enää kokea itseämme 'kakkosluokan' uskoviksi ja etsiä jotakin kokemusta, joka jäi itseltä saamatta. Tässä kirjoituksessa tulen käsittelemään seuraavia asioita: 1) Onko Raamattu ylin auktoriteettimme? 2) Saako ihminen Pyhän Hengen uskoontulon yhteydessä? 3) Milloin Pyhän Hengen kaste tapahtuu? 4) Milloin uskova täytetään Hengellä? 5) Ovatko 'kielet' aina merkkinä Hengen täyteydestä tai kasteesta? 6) Tuleeko uskovan odottaa Pyhää Henkeä? 7) Kun poikkeuksesta on tehty sääntö 1) Onko Raamattu ylin auktoriteettimme? Aamen! Näin sanomme varmaankin, vai mitä? Mutta onko käytännössä niin, se on taas eri asia. Muuten, myös Jehovan todistajat sanovat pitävänsä Raamattua ylimpänä auktoriteettinaan. Kun on kysymyksessä Pyhä Henki, niin useimmiten helluntaipiireissä ja muissa karismaattisissa yhteisöissä perustellaan asiat kokemuksilla eikä suinkaan Jumalan Sanalla. Usein lainataan Raamatun jakeita selittämään kokemuksia, mutta ei välttämättä nähdä asian kokonaiskuvaa.

raamattu 1933-1938Torstai 21.03.2013 02:07

Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: minulle on annettu kaikki
valta taivaassa ja maan päällä.
ja se, jolle poika tahtoo hänet ilmoittaa ja hänelle annettiin valta, kunnia
ja kuninkuus, kaikkien kansojen, kansakuntien ja kielten tuli palvella häntä.
hänen valtansa on ikuinen valta, joka ei katoa, eikä hänen kuninkuutensa
koskaan häviä.
menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä isän
ja pojan ja pyhänhengen nimeen.
mutta sitä ennen on evankeliumi julistettava kaikille kansoille .
tulkoon teidän kaikkien osaksi herran jeesuksen kristuksen armo, jumalan
rakkaus ja puhän hengen yhteys!
ja joka isä jumala suunnitelmansa mukaisesti on hengellään pyhittänyt elämään
jeesukselle kristukselle kuuliaisina ja hänen verellään puhtaaksi vihmottuna.
tulkoon armo ja rauha yhä runsaanpana teidän osaksenne.
ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän
noudattaa. ja katso. minä olen teidän kanssanne
kaikki päivät maailman loppuun asti.
jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen
noudattanut isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan.
tiedättehän, mitä käskyjä me herran jeesuksen puolesta olemme teille antaneet.
jumalan tahto on, että te pyhitytte.
kavahtakaa sivettömyyttä.
jokainen teistä on opittava pitämään ruumiinsa pyhänä ja kunniassa.
älkää antako sitä himon ja kiihkon valtaan, niin kuin tekevät pakanat, jotka
eivät tunne jumalaa.
sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän
keskellään
en minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne.
jeesus vastasi: minä olen tie, totuus ja elämä. ei kukaan pääse isän luo muuten
kuin minun kauttani.
uskokaa, kun sanon, että minä olen isässä ja isä on minussa.
ellette muuten usko, uskokaa minun tekojeni tähden. totisesti, totisesti: joka
uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin.
jeesus vastasi: jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani, minun
isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen
luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen.


ilmestys 9:6 ja niinä päivinä ihmiset etsivät kuolemaa, eivätkä sitä löydä:
he haluavat kuolla, mutta kuolema pakenee heitä.

ilmestys.13:15-18.

ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin
ja saisi aikaan, että ketkä vain eivät
kumartaneet pedon kuvaa, ne tapettaisiin.

ja se saa kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että
orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa,
ettei kukaan muu voisi ostaa eikä myydä kuin se, jossa on merkki: pedon nimi
tai sen nimen luku.
tässä on viisaus, jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun, sillä se on
ihmisen luku.
ja se luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi.

ilmestys.14:9-11.

ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: jos joku
kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin
otsaansa tai käteensä, niin hänkin on juova jumalan vihan viiniä, joka
sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa
maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien
edessä ja karitsan edessä.

ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole
lepoa päivällä eikä yöllä. heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä
kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin.

ilmestys.20:11-15.

ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja
maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.

ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja
kirjat avattiin, ja avattiin toinen kirja ,
joka on elämän kirja: ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin
oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.

ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja kuolema ja tuonela antoivat
ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuotiin, kukin tekojensa mukaan.

ja kuolema ja tuonela heitettiin tuliseen järveen. tämä on toinen kuolema.
tulinen järvi.

luukas.8:5

luukas.10:18

kylväjä meni kylvämään siementänsä.
ja hänen kylväessään putosi osa tien oheen ja tallautui, ja taivaan linnut
söivät sen.

silloin hän sanoi heille:minä näin saatanan lankeavan taivaasta niinkuin
salama.

jesaja.14:12-19.

kuinka olet taivaasta pudonnut, sinä kointähti, aamuruskon poika! kuinka olet
maahan syösty, sinä kansojen kukistaja!

sinä sanoit sydämmessäsi: minä nousen taivaaseen. korkeammalle jumalan tähtiä
minä istuimeni korotan ja istun ilmestysvuorelle, teen itseni korkeimman
vertaiseksi.
mutta sinut heitettiin alas tuonelaan, pohjimmaiseen hautaan jotka sinut
näkevät, ne katsovat pitkään, tarkastavat sinua: onko tämä se mies, joka
järisytti maan, ja risytti valtakunnat, joka teki maanpiirin erämaaksi ja
hävitti sen kaupungit, joka ei päästänyt vankejansa kotiin? kansojen kuninkaat
kaikki lepäävät kunniassa, kukin kammiossaan.

mutta sinä olet kaukana haudastasi, poisviskattuna niinkuin hylkyvesa, olet
peittynyt surmattujen, miekalla lävistettyjen, kiviseen kuoppaan suistuneitten
alle, olet kuin tallattu raato.
- Vanhemmat »