IRC-Galleria

Kristian1

Kristian1

Rakas taivaan isä joka loit maan ja taivaan ja ihmiset. Rakastan jumalaa,itseä, lähimmäisiä ja sitten ystäviä. Aamen.
JÄRKYTTÄVIÄ TOSISEIKKOJA LUSTEESTA
Tunnemme kaikki tietenkin Jeesuksen vertauksen rikkaviljasta ja vehnästä (eli nisusta ja lusteesta). Lusteet ovat heinäkasveja, jotka näyttävät aivan vehnältä, kunnes tulee sadonkorjuuaika, jolloin ne paljastuvat väärennöksiksi. Vastikään sain tietää lusteista seikkoja, jotka todella järkyttivät ja hämmästyttivät minua. Useimpien raamatuntutkijoiden mukaan vertauksessa mainittu luste on myrkkyraiheinä, jota kasvaa runsaasti Israelin alueella. Englanninkielisessä Wikipediassa siitä kerrotaan näin: ”Se näyttää vehnältä aina tähkän puhkeamiseen asti. Se kasvaa rikkaruohona vehnäpelloilla. Sen ranskankielinen nimi on ’ivraie’ [...] joka kuvastaa kasvin luonteenomaista piirrettä: se aiheuttaa ihmiselle sellaisen olon, kuin hän olisi pahasti humalassa, ja voi aiheuttaa kuoleman. Tähän piirteeseen viittaa myös kasvin tieteellinen nimi Lolium temulentum (temulentus = juopunut)[...] Kasvi mainitaan vehnän ja rikkaviljan vertauksessa Matteuksen evankeliumissa.” Mainitaanko tätä lusteiden yhteyttä juopumukseen muualla? Kyllä, monet Raamatun sanakirjat ja ensyklopediat sanovat tarkalleen samaa. Itse asiassa raamatun tietosanakirja Faussett Bible Cyclopedia sanoo: ”vehnäjauhojen seassa (se) aiheuttaa huimausta, päihtymystä ja halvausta” ja toteaa, että myrkkyraiheinän tiedetään olevan ainoa vahingollinen heinäkasvi. Jättimäisillä internetsivuilla Botanical.com kerrotaan: ”Sen tiedetään aiheuttaneen kaikki juopumuksen oireet: yleistä tärinää, mitä seuraa kyvyttömyys kävellä, puheen hankaloituminen ja oksennus. Tämän takia ranskalaisten nimitys sille on ’ivraie’ sanasta ’ivre’ (juopunut, juovuksissa ym.).” Kaikista rikkaruohotyyppisistä heinäkasveista lusteet ovat ilmeisesti ainoita, jotka saavat aikaan tällaisen kuolemanvaarallisen, ”juopumisen” kaltaisen vaikutuksen. Hämmästyttävää, eikö vain? Vehnän ja lusteen vertauksessa Matteuksen evankeliumin 13. luvussa Jeesus sanoo, että hänen vihollisensa kylvää lustetta oikean vehnän joukkoon. Sitten hän sanoo: ”Antakaa niiden kasvaa yhdessä elonkorjuuseen asti. Kun sen aika tulee, minä sanon korjuuväelle: Kootkaa ensin rikkavilja ja sitokaa se kimpuiksi, että se poltettaisiin. Mutta vehnä korjatkaa aittaani.” (Matt. 13:30) Minun ei varmaan ole tarpeen korostaa mahdollisia yhtäläisyyksiä nykyajan juopumus/River -liikkeeseen. Miten hälyttävä ajatus – jos sillä on yhteyttä siihen, mitä nykyään olemme nähneet!

8. OIKEA JA VÄÄRÄ HERÄTYS
Yksi niistä asioista, jotka ovat todella häirinneet minua viimeisten 16 vuoden aikana, on se, miten sana ’herätys’ ja kaikki, mitä se edustaa, on täysin rappeutunut. Koska olen tutkinut herätyksiä monta vuotta, se tuntuu minusta täydeltä irvikuvalta. Mikä sitten varsinaisesti on oikea herätys, historiallisesti ajateltuna? Yksinkertaisin tapa selittää se on: ”JUMALA LASKEUTUU ALAS”. Kyllä, Jumala laskeutuu alas kaikessa valtaistuinsalin majesteettisuudessaan ja pyhyydessään. Profeetta Jesaja kertoo meille tarkalleen, millaista tämä pyhä valtaistuinsali-läsnäolo on: ”Minä näin Herran: hän istui korkealla ja ylhäisellä istuimella [...] He huusivat toinen toiselleen: - Pyhä, pyhä, pyhä on HERRA Sebaot! Hänen kirkkautensa täyttää kaiken maan. Ovenpielet vapisivat äänten voimasta, ja huone tuli täyteen savua” (Jes. 6:1-5). Juuri tämä kunnioitusta herättävä Jumalan pyhä läsnäolo on läpitunkevaa jokaisessa oikeassa herätyksessä ja saa ihmiset lankeamaan kasvoilleen maahan tekemään parannusta. Nykyään meillä on varsin joutavanpäiväinen, pinnallinen käsitys siitä, mitä herätys on, mutta oikea herätys on aina ollut tämä kaikkivaltiaan Jumalan sanoinkuvaamattoman pyhyyden invaasio. Ja se on aina johtanut huutoon: ”Jumala armahda minua syntistä.” Oikea herätys on kautta vuosisatojen ollut puhtauden, pyhyyden ja parannuksenteon tulvaa, jonka tarkoituksena on puhdistaa seurakunta ja saattaa siinä ennalleen kaikki, mitä sen on tarkoitettu olevan maan päällä. Kuten kuuluisa herätyssaarnaaja ja lähetystyöntekijä Jonathan Goforth sanoi: ”Emme voi kyllin voimakkaasti korostaa vankkaa käsitystämme siitä, että kaikki, mikä seurakuntaa estää, johtuu synnistä.” Ja Azusa-kadun herätyksen Frank Bartleman kirjoitti: ”Herätyksen syvyys määräytyy tarkalleen siitä, kuinka syvää on katumuksen henki.” Jonathan Edwards Amerikan Ensimmäisestä suuresta herätyksestä oli tunnettu kuuluisasta saarnastaan ”Syntiset vihaisen Jumalan käsissä” (Sinners in the Hands of an Angry God). Tiedetään, että kun hän saarnasi siitä, ”kuulijoita näytti painavan kumaraan kauhea varmuus omasta syntisyydestä ja vaarasta. Ahdistunutta ääntä ja itkua kuului niin paljon, että saarnaajan oli pakko pyytää ihmisiltä hiljaisuutta, jotta hänen ääntään pystyttäisiin kuulemaan.” Monien nähtiin tukeutuvan pylväisiin ja penkinreunoihin, aivan kuin he olisivat jo tunteneet olevansa luisumassa helvettiin.

Toinen johtaja tässä herätyksessä oli Gilbert Tennent. Hänen julistuksestaan sanottiin, että hän ei näyttänyt lainkaan välittävän miellyttää kuulijoita loistokkaalla elehdinnällä, esitystavalla tai kielenkäytöllä, vaan tähtäsi suoraan heidän sydämeensä ja omatuntoonsa tuodakseen pintaan heidän turmiollisen itsepetoksensa, näyttääkseen heille heidän lukuisat salaiset, tekopyhät uskonnolliset temppunsa ja karkottaakseen heidät kaikista petollisista turvapaikoista [...] Hänen julistuksensa oli usein kauhistavaa ja voimakkaan syvällekäyvää.” Tämäntapaisen julistuksen tulokset olivat usein hyvin voimallisia. Kuten yksi pastori huomautti: ”Suuret joukot huusivat ääneen sielunsa hädässä. Useat raavaat miehet kaatuivat kuin olisi tykillä ammuttu ja kuula osunut heidän sydämeensä.” Tällaista on miltei aina ollut luonteeltaan oikea herätysjulistus aina Apostolien teoista nykyaikaan asti. Helluntaina Pietari syytti Messiaan ristiinnaulitsemisesta juutalaisia vasten kasvoja, mikä sai heidät tuntemaan ”piston sydämessään” ja huutamaan: ”Veljet, mitä meidän pitää tehdä?” (Apt. 2:36-37). Ja Raamattu sanoo, että 3000 ihmistä kääntyi sinä päivänä kuultuaan tämän Hengen täyteisen saarnan. Myöhemmin Apostolien teoissa kerrotaan, miten Paavali julisti pelottomasti maaherra Felixille: ”Mutta kun Paavali puhui Jumalan tahdon mukaisesta elämästä, halujen hillitsemisestä ja tulevasta tuomiosta, Felix pelästyi [...]” (Apt. 24:25). Aivan oikein – tosi herätyssaarnaaminen on ”synnistä, vanhurskaudesta ja tuomiosta julistamista”! (Joh. 16:8). Mikään vähempi ei kelpaa. Se on voimakasta julistusta, rohkeaa julistusta, Ja meidän sukupolvemme ei ole kuullut melkein mitään sen kaltaista. Sellaista oli muinoin Finneyn, Whitefieldin ja Wesleyn kaltaisten herättäjien saarnaaminen. Ja sellaista julistusta pitää kuulla jälleen meidän aikanamme. Aito herätys on pyhän Jumalan valtavan läsnäolon saapumista. Kuten Amy Carmichael sanoi 1905-1906 Intianherätyksestä: ”Pian puolet seurakunnasta, koko salin etuosa, oli kasvoillaan lattialla huutaen Jumalaa, jokainen poika ja tyttö, mies ja nainen, välittämättä muista. Ääni oli kuin aaltojen pauhu tai voimakas tuuli puissa [...] Rukouksen hurrikaani jatkui yli neljä tuntia.”
”KUOLEMA” ENNEN YLÖSNOUSEMUSTA
Aito herätys saa Jumalan lapset polvilleen. Mutta syvällisen puhdistumisen jälkeen monissa herätyksissä on seuraavaksi nähty se, että juuri anteeksiannon kokeneet ovat iloinneet, ylistäneet ja riemuinneet niin ylitsevuotavasti, että sivustakatsojat ovat usein hämmästelleet, kuinka he ovat huutaneet Jumalalle kunniaa, ylistäneet ja laulaneet estottomasti jne. On kuitenkin tärkeää muistaa, että sellaista ”vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä” ihmisen on todella mahdollista kokea vain, jos on käynyt murtuneisuuden ja syvän katumuksen tietä. ”Kuoleman” on aina oltava, ennen kun voi olla ”ylösnousemus”. Jos kohtaamme nykyään liikkeen, jossa ei ole vahvaa ristin julistamista, synnin tuomitsemista tai Herran pyhyyttä, silloin tiedämme, ettei kyseessä ole aito herätys. Meidän tarvitsee etsiä kipeästi Jumalaa suuren ja aidon herätyksen puhkeamiseksi aikanamme! Tarvitsemme jälleen Johannes Kastajan kaltaisia julistajia. Tarvitsemme oman aikamme gofortheja ja wesleyjä. Kamppailetko rukoillen ja painitko Jumalan kanssa sellaisen vuodatuksen saamiseksi, ystäväni? Saako tämä sukupolvi kokea totuuden ja puhdistuksen aallon, ennen kuin on liian myöhäistä? Kenties Jumala kutsuu SINUA olemaan juuri sellainen julistaja. Rukoile ja kamppaile Herran edessä. Raasta taivaita, jotta Jumala laskeutuu alas. Vain taivaasta lähetetty herätys vastaa seurakunnan kipeään tarpeeseen tänä aikana.

EPÄAITOJA JA VÄÄRIÄ MANIFESTAATIOITA
On hyvin tärkeää huomata, että melko epätavallisia asioita voi tapahtua, kun aito Jumalan Pyhä Henki laskeutuu ihmisten päälle. Tällöin voidaan kokea aivan samaa kuin Apostolien teoissa: valtavaa tuskanhuutoa synnin takia tai vavistusta Jumalan pelon takia, ilonpurkauksia anteeksiantamuksen takia, suuri joukko voi puhua kielillä, voidaan saada unia, näkyjä jne. Ratkaisevaa on, onko niissä mukana tuntu Jumalan pyhyydestä ja totuudesta ja tuottavatko ne hyvää hedelmää (eli vanhurskaita tuloksia ihmisten elämässä), kuten pyhää elämää ja suurempaa nälkää Jumalan puoleen. Emme voi automaattisesti jättää pois laskuista jotain vain sen takia, että se on epätavallista. Meidän täytyy koetella henget. Herätyksen johtohahmoille koko epäaitouden ongelma voi olla varsin arkaluonteista aluetta. Epäaitoa on usein aidon herätyksen laitamilla, mutta jos se ei aiheuta laajamittaisia ongelmia, tällöin on ehkä parasta, että johtajat eivät kiinnitä siihen liikaa huomiota. (Jos yrittää kovaäänisesti oikaista suhteellisen pieniä ongelmia, ihmiset voivat joskus tulla liian epäluuloisiksi KAIKKEA epätavallista kohtaan, ja siten myös Pyhän Hengen toiminta hankaloituu.) Jos epäaitoa tulee suorastaan tulvimalla, johtajien voi olla tarpeen avoimesti ojentaa sitä käyttäen kaikkea sitä arvovaltaa, minkä Jumala on heille antanut. Uskon että aidoissa herätyksissä johtajat varovat tarkkaan, etteivät rohkaise sielullisuutta millään tavoin. En todellakaan voi kuvitella heidän käyttävän sellaisia tunteisiin vetoavia konsteja, joita nykyään nähdään niin usein. Ne ovat räikeitä, sielullisia ja pintapuolisia ja kietovat ihmiset lämpöiseen ja positiiviseen hyvänolon suojakoteloon – kaikkea sellaista Jumala vihaa. Ja silti siitä on tullut viime vuosina aivan liian yleistä. Kokemukseni mukaan hyvin harvat kristityt osaavat enää edes tehdä eroa tällaisen ja aidon kristillisyyden välillä. Aito herätystyö inhoaa tällaista sielullisuutta, ”hypetystä” ja tunteiden manipulointia. Aidossa herätystyössä julistus (ja laulaminen) ei varmasti ole ihmispersoonan, nokkeluuden tai esiintymistaidon osoittamista vaan pikemminkin ”Hengen ja voiman osoittamista” (1 Kor. 2:4).

VIMMA SAADA ”KOKEMUKSIA”
Kun ”manifestaatio-liike” tunkeutui seurakuntaan 1990-luvun puolivälissä, usein sen väitettiin olevan jollain lailla ”juuri kuin aikaisemmat herätykset.” Henkilönä, joka on vuosia tutkinut herätyksiä ja kirjoittanut niistä, täytyy sanoa, että väite on kertakaikkisen absurdi. Eniten tämä omituinen uusi liike muistutti itse asiassa niitä VÄÄRENNÖKSIÄ, joilla usein oli tapana tunkeutua aitoihin herätyksiin – ja joskus turmella ja tuhota ne. Kuten tunnettu herätyssaarnaaja John Wesley julisti: ”Herätys on aluksi aito ja puhdas, mutta muutaman viikon päästä varo väärennöksiä.” Varsin tärkeä tosiseikka on, että itse asiassa kaksi historian suurimmista herätyksistä suistui raiteiltaan ja päättyi ”manifestaatio-liikkeiden” takia, jotka aikoinaan pyyhälsivät niiden yli, ja kolmannelle oli täpärällä käydä samoin. Sekä Ensimmäinen suuri herätys Yhdysvalloissa että vuoden 1904 Walesin herätys itse asiassa tuhoutui tällä tavoin, ja Toinen suuri herätys Kentuckyssa oli vähällä ajautua haaksirikkoon samasta syystä. Kyllä, toistan, mitä juuri sanoin: Kaksi näistä Jumalan valtavista herätyksistä loppui, koska niihin ilmaantui omituisia manifestaatioita tulvimalla. Monien muiden Jumalan antamien herätysten ovat myös joutuneet kamppailemaan samanlaisten sisään pyrkivien manifestaatioiden kanssa. Monet tunnetuista herätyssaarnaajista ovat kommentoineet, kuinka vaikeaa oli pitää herätys oikeilla raiteilla ja estää paholaista tuomasta siihen tämäntapaisia ilmiöitä. Kuten John Wesley sanoi: ”Älkää huolestuko siitä, että Saatana kylvää lustetta Kristuksen vehnän joukkoon. Niin on aina ollut, etenkin kaikissa merkittävissä Hengen vuodatuksissa, ja niin tulee aina olemaan, kunnes paholainen kahlitaan tuhanneksi vuodeksi. Siihen asti hän aina matkii Kristuksen Hengen toimintaa ja pyrkii toimimaan Kristuksen Hengen toimintaa vastaan.” Usein se, kun uskovat etsivät ”kosketusta”, siunauksia tai kokemuksia sen sijaan, että etsisivät Jumalaa Jumalan itsensä takia, aiheuttaa epäaitoja manifestaatioita. Jotkin näistä väärennöksistä ovat pelkästään lihallisia, kun taas toiset voivat olla suorastaan demonisia – etenkin, jos niihin liittyy itsehillinnästä luopuminen tai jonkinlainen villi meno. Kuten tunnettu herätyssaarnaaja Charles Finney totesi: ”Jumalan Henki johdattaa ihmisiä älyn avulla, ei pelkillä vaikutelmilla [...] Tunnen muutamia tapauksia, joissa ihmiset ovat saattaneet itsensä perin naurunalaisiksi ja ovat vahingoittaneet suuresti omaa sieluaan ja Jumalan asiaa, kun ovat antautuneet seuraamaan vaikutelmia innokkaasti ja fanaattisesti.”

Yhdysvaltain sekä Ensimmäisessä suuressa herätyksessä (1730-1740) että Toisessa (1800-luvun alussa), samoin kuin joissain viimeaikaisemmissa helluntailaisissa herätyksissä, on usein ollut yleistä, että ihmiset ovat kaatuneet Jumalan voimasta. Kuten voit kuvitella, se on tuona aikana aiheuttanut kosolti väittelyä. Uskon kuitenkin sen olleen enimmäkseen Jumalasta. Huomaa että näissä suurissa herätyksissä oli keskeistä etupäässä synnintunto, parannuksenteko ja pyhittyminen, ei manifestaatioiden tavoittelu. Juuri synnintunto, parannuksenteko ja pyhittyminen ovat herätyksen todellinen tunnusmerkki. Kuten helluntailainen edelläkävijä Frank Bartleman (Azusakadun herätys) kirjoitti: ”Aito ’helluntai’ tuottaa valtavan synnintunnon, kääntymisen Jumalan puoleen. Epäaidot manifestaatiot tuottavat vain innostusta ja ihmettelyä [...] Mikä tahansa toiminta, joka korottaa Pyhää Henkeä tai armolahjoja enemmän kuin Jeesusta, päätyy lopulta fanatismiin.” Pahinta vahinkoa Ensimmäisessä suuressa herätyksessä Amerikassa aiheuttivat sellaiset herätysmieliset saarnaajat kuin James Davenport ja muut, jotka saivat huonoa mainetta kohtuuttomalla julistuksellaan ja käytöksellään – mikä varmasti auttoi lakkauttamaan koko herätyksen. Kuten Boston Evening Post -sanomalehti kirjoitti Davenportista: ”Hänellä ei ole taitoa nostattaa innostusta muuten kuin keuhkojensa kiihkeällä kuormittamisella ja yliampuvilla kehonsa kiemurteluilla, mikä, samalla kuin se useimmissa kirvoittaa naurua ja närkästystä, aiheuttaa se joissain toisissa suurta herkistystä, kiljuntaa, itkua, pyörtymisiä ja kohtauksia [...] He näyttivät enemmän riehakkaalta juomarijoukolta raisun ilonpidon jälkeen kuin raittiilta kristityiltä, jotka olivat palvoneet Jumalaa [...]” Tällainen meno ja muu touhu aiheutti pian koko herätyksessä sellaista kiistaa, että Suuri herätys päättyi katkeriin riitoihin ja erimielisyyksiin. Se on varmasti yksi paholaisen kaikkien aikojen suosituimmista menetelmistä tappaa herätykset tehokkaasti. Herätys oli kestänyt vain kolme tai neljä vuotta. James Davenport itse asiassa pyysi julkisesti anteeksi näitä ylilyöntejä vuonna 1744, mutta silloin oli jo aivan liian myöhäistä ja herätys oli ohi.
Vain noin 50 vuotta myöhemmin Toinen suuri herätys, joka keskittyi Kentuckyyn, oli tipalla kärsiä samanlaisen kohtalon. Kuten tavallista, ensin se oli valtavaa synnintuntoa ja katumusta. Ja sellaisena se suurelta osin pysyi alussa. Ihmiset kaatuivat suuressa synnintunnossa, ja heidän huutonsa halkoivat ilmaa. Sitten jonkin ajan kuluttua he saivat kokea niin ihanan anteeksiantamuksen, että iloitsivat ylitsevuotavasti. Kaikki tämä on herätyksissä täysin normaalia. Mutta noin vuoden kuluttua, kun herätys saapui Cane Ridgeen ja telttakokoukset kasvoivat, alkoi ilmetä perin omalaatuisia manifestaatioita, ja hetken aikaa ne miltei dominoivat herätystä. Tämä melkein ajoi karille koko liikkeen läntisissä osavaltioissa. Kuten huomattava historiankirjoittaja Keith J. Hardman toteaa: ”Cane Ridgessä alkoivat nostaa päätään myös ne ylilyönnit, jotka oli yleisesti tuomittu [...] siitä lähtien, kun James Davenportin ja muiden villi meininki ja eriskummallisuudet olivat niittäneet huonoa mainetta Uuden-Englannin Suurelle herätykselle 1740-luvulla. Useimmat herätykseen myönteisesti suhtautuvat evankelistat pitivät ylilyöntejä varsin vastenmielisinä [...]” Kentuckyn herätyksen onneksi nämä omalaatuiset manifestaatiot alkoivat kadota, ennen kuin ne onnistuivat aiheuttamaan korvaamatonta vahinkoa. Läheltä piti kuitenkin. Kuten Hardman jatkaa: ”Myöhemmissä telttakokouksissa huuto, itku ja kaatuminen olivat ainoat fyysiset reaktiot, joita sykähdyttävä sananjulistus nostatti. Noissa varhaisissa telttakokouksissa ilmeni ajoittain kuin vuorovesi tunnemaininkeja, joiden myötä kouristuksenomaisista fyysisistä liikkeistä tuli kuitenkin melko yleisiä. Hysteeristä naurua, yksittäisiä transseja, ”haukkumisen” harjoittamista ja ”nytkähtelemisiä [...]” T.W. Caskey, silminnäkijä, kuvailee seuraavasti näitä varhaisia manifestaatioita, jotka olivat tuhota herätyksen: ”Jonkin selittämättömän hermostollisen reaktion johdosta koko seurakunta ratkesi välistä railakkaihin naurukohtauksiin, ja kun se alkoi, ei mikään voima pystynyt estämään tai hillitsemään sitä, kunnes se talttui omia aikojaan. Joskus muulloin taas hermostollinen kiihtymys pani lihakset nykimään ja nytkähtelemään kauhistuttavaan tahtiin, kunnes se lopulta laantui tavanomaiseksi tanssimiseksi. Kuten ’pyhää naurua’, sitä oli yksinkertaisesti mahdotonta hallita, kunnes se hiipui omia aikojaan. Kun mies alkoi nauraa, tanssia, huutaa tai nytkähdellä, hän ei pystynyt mitenkään lopettamaan, ennen kuin uupunut luonto raukesi kuolemankaltaiseen tajuttomuuteen [...]” Sama kirjoittaja jatkaa kertomalla, kuinka joukko ihmisiä alkoi vähitellen kyseenalaistaa, oliko moinen todella Pyhän Hengen työtä. He alkoivat tutkia paljon enemmän Raamattua ja koetella paljon useammin henget, kuin mitä aiemmin olivat tehneet, ja nämä eriskummalliset manifestaatiot rupesivat loppumaan. Onneksi, koska ne olivat olleet lähellä tuoda huonoa mainetta ja aiheuttaa katastrofin koko liikkeelle. Ilman niitä herätys saattoi sen jälkeen rientää eteenpäin. Herätystä jatkui seuraavat kuusi vuotta – ehkä pitempäänkin. Toisin kuin Ensimmäisessä suuressa herätyksessä, tällaiset ylilyönnit eivät onnistuneet nitistämään herätystä totaalisesti. Totuus kuitenkin on, että näillä varhaisilla Kentuckyssa koetuilla manifestaatioilla oli huono maine vielä vuosikymmeniä jälkeenpäin, ja monien mielessä ne tahrasivat koko herätys-käsitteen. Omana aikanamme jopa musiikkihistorioitsija Steve Turner kirjoittaa Kentuckyn telttakokouksista, että ihmiset ”menivät transsiin, kiemurtelivat maassa ja jopa haukkuivat kuin koira”. Hän ei mainitse, että alun perin nämä kokoukset olivat olleet vahvaa julistusta ja syvää katumusta. Useinhan juuri omalaatuiset ja vahingolliset asiat muistetaan pisimpään. Mikä sääli!

Historia näyttää, että väärennökset ja ylilyönnit ovat usein tuppautuneet aitoon herätykseen sen loppupuolella, kun paholainen on yrittänyt päästä sisään herätykseen ja tuhota sen täydellisesti tai saattaa sen huonoon valoon. Niin tapahtui myös vuoden 1904 Walesin herätykselle – ja Ensimmäiselle ja Toiselle suurelle herätykselle, kuten näimme. Walesin herätys kesti vain 18 kuukautta! Nyt pitäisi olla ilmiselvää, että sellaiset herätyssaarnaajat kuin Finney, Wesley, Bartleman, Roberts jne. eivät kerta kaikkiaan MITENKÄÄN olisi suvainneet sellaista ”manifestaatioliikettä” kuin se, mitä viimeisten 16 vuoden aikana on nähty – siinä kun ei juuri korosteta katumusta tai pyhitystä vaan pikemminkin omalaatuisia ja kummallisia manifestaatioita. Olemme itse asiassa nähneet viime aikoina kokonaisia liikkeitä, jotka ovat muodostuneet juuri niistä ilmiöistä, joita he yrittivät PITÄÄ POISSA omista herätyksistään! Väärennökset ovat kaapanneet vallan. Minusta on äärimmäisen huvittavaa, kun nykykirjoittajat yrittävät todistaa näiden manifestaatioiden olevan oikeutettuja viittaamalla menneisiin herätyksiin ja sanomalla: ”Näitä tapahtui myös silloin.” Kyllä, niin tapahtuikin! Niitä nähtiin, kun väärennökset ja ylilyönnit yrittivät vyöryä sisään herätykseen ja tuhota Jumalan aidon työn. Kaikki suuret herätyssaarnaajat sanoisivat näin. Monista samantapaisista eksytyksistä on selvästi tullut aivan liian yleistä nykyajan profeetallisessa ja karismaattisessa liikkeessä. Itse asiassa herätyshistoriaa tutkineena minun on sanottava, että molemmissa liikkeissä näkyy nykyään monia tunnusmerkkejä, joita tavataan sellaisissa Jumalan aloittamissa herätyksissä, jotka ovat ”langenneet”. Emmekö tajua, että iso osa lopun ajoille profetoidusta eksytyksestä nousee varmaankin SEURAKUNNAN SISÄLTÄ? Kristittyjen on nyt omana aikanamme tärkeää harjoittaa arviointikykyään niin paljon kuin mahdollista. Minä itse tietenkin uskon Pyhän Hengen liikehdintään ja armolahjoihin ja Jumalan antamiin aitoihin merkkeihin ja ihmeisiin. Ja varmasti niillä on tärkeä osansa missä tahansa aidossa herätyksessä – juuri niin kuin niillä oli Apostolien teoissa, joka pursuaa kaikenlaisia parantumisia ja ihmeitä. Mutta Raamattu sanoo selvästi, että lopun ajat ovat eksytyksen aikaa. Ja tällaisina aikoina aito herätys voi säilyä vain, jos se on juurtunut syvälle Jumalan totuuteen, pyhyyteen ja ymmärrykseen.

AIDOT JA VÄÄRÄT APOSTOLIT
Viimeinen asia, jota meidän täytyy käsitellä, ennen kuin jätämme tämän aitoa ja väärää herätystä käsittelevän luvun, on nykyajan liike, joka tunnetaan nimellä Uusi apostolinen reformaatio (New Apostolic Reformation), ja muut vastaavanlaiset liikkeet ympäri maailman. En toki ole apostoli-käsitettä vastaan, niin kuin en ole profeettakäsitettäkään vastaan, kunhan apostolit ja profeetat vain ovat aitoja. Mutta minulla on todella pulmia, kun kyse on karismaattisista ”hyvä veli”-verkostoista, jotka jakavat Kristuksen ruumiin ”alueisiin” hallitsemista varten – ja painavat käyntikortteihin sanan ”apostoli”, voidakseen muodostaa hierarkioita seurakunnan hallintaan. Ovatko nämä henkilöt aidosti ja oikeasti ”Uuden testamentin” apostoleja? En usko. Ja luulen nimenomaan sen, että Jumala saattoi kiusalliseen asemaan ja nöyryytti heidän liikettään julkisesti Lakelandissä, voivan kertoa paljon. Ei voida kieltää, että juuri nämä Bentleyä julkisesti valtuuttamaan kokoontuneet ”uudet apostolit” menivät harhaan niin rankasti. Minun mielestäni siinä Jumala lausui, mitä ajattelee heidän ”apostolisesta” liikkeestään! Nämä kaverit eivät silti ota opikseen. He ovat edelleen vauhdissa – muodostamassa yhä laajempia ”verkostoja” asettaakseen seurakuntaan hierarkioita. Uskon Jumalan vihaavan sellaista. Älä ylläty nähdessäsi Jumalan toimivan jälleen vavahduttavan äkkiarvaamatta, kun hän saattaa sen kaiken järkkymään. Nämä kaverit eivät vieläkään ole tajunneet. On pöyhkeyden huippu nimittää itseään seurakunnan apostoliksi, ellei itse Jumala ole kutsunut siihen. Ilmestyskirjan 2. luvussa Jeesus antoi erityistä kiitosta Efesoksen seurakunnalle: ”Sinä olet koetellut niitä, jotka sanovat itseään apostoleiksi vaikka eivät ole, ja olet havainnut heidät valehtelijoiksi” (Ilm. 2:2). Eikö ole korkea aika, että nykyseurakunta tekee saman?
9. AITOUTTA KAIVATAAN
Lopuksi haluan tuoda vähän ”vastapainoa” tähän kirjaan. Monet lukijat saattavat pohtia, mikä on oikeasti ”ok”, aidosti Pyhästä Hengestä, luettuaan, mitä kirjoitimme ”väärennösten” vaaroista. Saako Pyhä Henki esimerkiksi ihmiset joskus ”kaatumaan” Jumalan voimasta? Kyllä, kuten totesimme aiemmin – uskon, että joskus saa. Mutta Pyhän Hengen ei tarvitse tehdä siitä mitään isoa show’ta. Eikä hän myöskään tarvitse ketään työntämään ihmisiä nurin. Kaikesta on olemassa väärennöksiä. Entä Pyhän Hengen armolahjat, kuten kielillä puhuminen, profetointi, parantamisen armolahjat, henkien erottaminen ja riivaajien karkottaminen jne.? Kyllä, uskon hyvin vahvasti KAIKKIIN Pyhän Hengen armolahjoihin. Niitä on kaikkialla Uudessa testamentissa. Mutta keskeistä on sana ’Pyhä’. Aidoissa Jumalan armolahjoissa on pyhyys ja puhtaus. Sen voi kokea. Kuten aiemmin todettiin, väärennöksissä on usein jotain omituista tai inhottavaa. Annan esimerkin. Sain seuraavan kuvauksen useita vuosia sitten eräältä sananjulistajalta Englannista: ”Meitä oli noin 20 pastoria kokoontuneina isoon huoneeseen paikallisen pastorin kotona. Meille esiteltiin kokoontumiseen erityisesti kutsuttu vieras [...] Seuraavat kolme tuntia olivat omituisimmat kolme tuntia, mitä koskaan olen joutunut kestämään. Aloimme kuunnella hänen todistustaan, joka vaikutti varsin voimalliselta. Seuraavaksi nainen puhui hetkistä, jolloin hän kohtaa enkeli Gabrielin ja muita hengellisiä olentoja. Sitten hän siirtyi kertomaan portaaleista tämän maailman ja seuraavan maailman välillä. Lopulta hän sanoi aikovansa avata portaalin taivaaseen siinä huoneessa, jossa kaikki olimme. Pian alkoi tapahtua kummia, todella hulluja asioita, ja kuului omituisia ääniä [...] Kun hän liikkui ympäri huonetta palvellen yksittäisiä ihmisiä, nämä rojahtivat maahan, pompahtelivat ylös ja alas, juoksivat ympäriinsä kuin tulessa ja päästivät monenmoisia ääniä. Kun hän tuli minun luokseni, hänellä ei ollut minulle mitään profeetallista sanaa eikä minulle tapahtunut mitään, joten hän vain siirtyi eteenpäin. Vineyard-ystäväni oli seuraava, joka rojahti lattialle. Sen päivän jälkeen hänen seurakuntansa on muuttunut, se ei ole enää sama seurakunta.” Pane merkille, että JULISTUS oli erilaista kuin aito raamatullinen julistus ja HENKI, jossa sananjulistaja palveli, ei vaikuttanut puhtaalta Pyhältä Hengeltä. Huomaatko eron? Meidän täytyy varoa julistajia, jotka käyttävät epäraamatullisia tai New Agelta kalskahtavia termejä julistuksessaan – tai jotka puhuvat koko ajan enkeleistä. Voiko ihmisillä olla aitoja kohtaamisia oikeiden enkeleiden kanssa? Kyllä, mutta näillä olennoilla, jotka tulevat pyhän Jumalan läsnäolosta, on aina hänen pyhyyttään itsessään. Raamatun kuvaamissa enkeleissä oli aina Pyhän Jumalan läpitunkeva läsnäolo. Monissa kristittyjen kokouksissa on tätä nykyä liikaa omituisia, inhottavia ja typeriä piirteitä. Ja uskon, että monet niissä ”enkelikohtaamisissa” nähdyistä enkeleistä eivät ole lainkaan aitoja.

Kannattaa myös varoa sitä, mitä kutsutaan kontemplatiiviseksi eli mietiskeleväksi tai keskittyväksi (centering) rukoukseksi. (Uskon tietenkin vahvasti rukoukseen, mutta en tällaiseen!) Kuten Heidi Swander kirjoitti: ”Puhtaassa muodossaan kontemplatiivista rukousta harjoitetaan istumalla vaiti, rauhoittumalla ja keskittymällä hengittämiseen sekä toistamalla jotain tiettyä sanaa (esimerkiksi ehkä nimeä Jeesus) yhä uudestaan ja uudestaan. Henkilön on määrä keskittyä tuohon sanaan ja hengitykseensä ja pyrkiä poistamaan kaikki ajatukset mielestään. Ehkä 20 minuutin kuluttua – ja harjoituksen myötä – voit saavuttaa ’hiljaisuuden’. Mielesi on tyhjä. Olet itse asiassa hypnotisoinut itsesi. Ja juuri siinä ’hiljaisuudessa’ Jumala oletettavasti puhuu sinulle. Erään äskettäin lukemani entisen, nyt pelastuneen New Age -uskovaisen todistuksen mukaan tämä on tarkalleen se menetelmä, jota newagelaiset ja idän mystikot käyttävät päästäkseen tietoisuuden muuttuneeseen tilaan, joka avaa henkilön demoniselle vaikutukselle”. Juuri tätä nykyä seurakuntaan on tunkemassa paljon New Age -tapaista meininkiä ”ikivanhojen rukousmenetelmien” ja ”visualisoinnin” ynnä muiden valeasuissa. Olkoon Jumalan kansa varuillaan!

KENEEN SIIS VOI LUOTTAA?
Monet kristityt ovat nykyään niin huolissaan epäaidosta, etteivät enää kokouksissa mene eteen tai salli käsiä pantavan päälleen rukousta varten. Uskon todella, että sellainen on asioiden viemistä liian pitkälle. Joten onko yleensä turvallista mennä eteen parantumista ynnä muuta varten? Ehdottomasti! Jos julistus on tervettä ja raamatullista eikä sananjulistaja järjestä jonkinmoista suurta ”show’ta”. Niin kauan kuin hän ei ole saanut mitään jonkun hänelle ”välittämää” eriskummallista jostain omituisesta ”herätyskokouksesta”, silloin hän on luultavasti sovelias. Tosiasiassa kannatan todella sitä, että Jumalan aito voima osoitetaan maan päällä! Toivon että näemme paljon ENEMMÄN aitoja parantumisia, vapautumisia ja ihmeitä – ei vähemmän! Jeesus sanoi: ”joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin”! (Joh. 14:12). Mietipä hetki Apostolien tekoja. Siinä ei kerrota ainoastaan parantumisista, ihmeistä ja riivaajien karkottamisista kautta kirjan, vaan myös joistain enkeleiden ilmestymisistä näiden tuodessa ohjeita Herralta, ja monista unista, näyistä ja profetioista jne. Ymmärrämme siis Jumalan olevan ehdottomasti YLILUONNOLLINEN JUMALA. Hän tosiaan tekee ”epätavallisia” asioita. Enkelien ilmestymisiä TOSIAAN TAPAHTUU. Profeetallisia merkkejä TOSIAAN ON. Mutta huomaa, että niissä kaikissa on tietty pyhä luonne. Ja se on ratkaisevaa. Niissä on pyhä tunnusmerkki, koska ne ovat peräisin pyhältä Jumalalta. Uskon aitoon herätykseen, jossa tuodaan läpitunkeva sana, johon liittyy voimallisimpia IHMEITÄ, mitä kukaan on koskaan nähnyt – ja tuo julistettu sana on kuin Johannes Kastajan, Jonathan Edwardsin tai Charles Finneyn julistama sana. Sellaiseen herätykseen uskon: sana ja Henki yhdessä. Aito, läpitunkeva pyhitysjulistus, jota seuraavat aidot ihmeet ja merkit. Sellaisessa ei ole mitään vikaa. Itse asiassa juuri sitä tapahtuu Apostolien teoissa yhä uudestaan ja uudestaan. Tuo se takaisin, Herra! Joten arvioi ja koettele – mutta älä pelkää aitoa Jumalan yliluonnollista voimaa. Ilman sitä emme yksinkertaisesti voi tavoittaa tätä kadotettua ja kuolevaa maailmaa, niin kuin Jumala on kutsunut meidät. Paholainen haluaa meidän pelkäävän niin paljon väärennöksiä, että säntäämme suoraan toiseen äärimmäisyyteen, missä emme kaipaa lainkaan Jumalan voimaa tai mitään ”epätavallista”. Se on aivan yhtä suuri ansa kuin ”karismanian” ylilyönnit toisella laidalla. Paholainen syöksee meitä kovin kernaasti äärimmäisyyksiin – joko äärikarismaattisuuteen tai kuolleeseen puhdasoppisuuteen. Uskon keskellä vallitsevaan voimalliseen tasapainoon – sana ja Henki yhdessä. Siitä löytyy aito herätys. Ystäväni, ällä anna paholaisen eksyttää sinua niin, että hän suistaa sinut jompaankumpaan äärimmäisyyteen! Vuosia sitten, kun olin nuori 17-vuotias baptisti, Jumala täytti minut Pyhällä Hengellä, niin että se mullisti elämäni täysin. Puhuinko kielillä? Kyllä! Täytyinkö Jumalan rakkaudella ja pyhyydellä? Kyllä! Oletanko muidenkin rukoilevan kielillä, kun he kokevat saman? Kyllä, tavallisesti, aivan niin kuin Apostolien teoissa! Eräänä päivänä muutuin täysin – täytyin nälällä ja kaipauksella Jeesusta ja hänen vanhurskauttaan kohtaan. Se oli todella pyhyyden kaste. Miten se tapahtui? Kätten päällepanemisella – juuri niin kuin Raamatussa! Joten älkää hylätkö kätten päällepanemista tai Pyhän Hengen armolahjoja, ystävät. Ne ovat raamatullisia, ne ovat voimallisia, ja uskon että meidän tarvitsee nykymaailmassa nähdä niitä ENEMMÄN – ei vähemmän!

AITOJA PROFEETTOJA TARVITAAN
Niin kuin kirjoitin pian sen jälkeen, kun olin lähtenyt profeettaliikkeestä vuonna 2004: ”Se, että olen jättänyt profeettaliikkeen, ei tarkoita, etten usko seurakunnassa olevan sijaa profeetoille. Itse asiassa uskon meidän nykyään tarvitsevan aitoja profeettoja enemmän kuin koskaan. Mutta huomaatte, että viimeisten 25 vuoden aikana profeettatermin käytössä on tapahtunut muutos, ja uskon, että on palattava termin alkuperäiseen merkitykseen. Siitä ei ole kauan, kun profeetasta puhuttaessa viitattiin tavallisesti johonkin sellaiseen henkilöön kuin Keith Green, Leonard Ravenhill tai David Wilkerson, eli henkilöön, joka huusi penseälle seurakunnalle: ’TEHKÄÄ PARANNUS!’ Ja jos tutkit historian aikakirjoja, huomaat, ettei koskaan ole ollut aitoa profeetallista liikettä, jossa tämä ei olisi ollut ydinsanomana. Jokainen aito profeetallinen liike, aivan Uudesta testamentista alkaen jokaiseen herätykseen asti, jota olen tutkinut, on ollut PARANNUKSENTEON liike. Kuitenkin tänään vaikuttaa liike, joka kutsuu itseään profeetalliseksi, mutta jonka ydin on hengellisiä ”ilmestyksiä” ja tiedonsanoja, ei läpitunkevaa sanaa. Tarkalleen tämä on syy siihen, miksi se on suistunut raiteilta. Se on hylännyt ikivanhan sanoman. Sen sana on turmeltunut. Olen vakuuttunut siitä, että Jumala kyllä nostaa aitoja profeettoja tänä aikana huutamaan penseälle seurakunnalle: ’Tehkää parannus!’ Tulee liike, joka on täysin erilainen kuin se, mitä olemme nähneet. Jumala puhdistaa talonsa. ’Ravistelu’ on jo alkanut. Ja johannes kastajat, joita Jumala on valmistanut luolissa ja erämaissa, ovat nousemassa puhumaan hänen sanaansa – juuri niin kuin jokaisessa suuressa herätyksessä kautta historian. Minulta kysyttiin, aionko sulkea internetsivumme ja sähköpostilistamme. En toki. Koko tarkoitus siinä, mitä olemme tekemässä, on kutsua esiin ja rohkaista näitä johannes kastajoita, joita Jumala nyt kasvattaa. Emme lakkaa huutamasta ääneen, ennen kuin näemme suuren parannuksentekoherätyksen pyyhkivän yli tämän kansakunnan rannikolta toiselle.” En voi todeta muuta kuin: ”Aamen” siihen, mitä sanoin silloin!
LOPUKSI
Uskon, että olemme tulleet seurakunnassa nyt suuren ravistelun aikaan – etenkin johtajiston tasolla. Jumala aloittaa ”siivouksen”, eikä se tule olemaan somaa. Uskon myös, että on (ainakin) kaksi pääasiallista henkeä, jotka täytyy kohdata ja karkottaa seurakunnasta. Yksi on Kundalini-henki (ironista, että se on enemmänkin lännen ongelma) ja toinen on mammonan henki (eli ”rahan himo”), josta on tullut täysin hillitöntä kautta Afrikan, Etelä-Amerikan ja osittain Aasian mantereen. Seurakunnalla on edessään maailmanlaajuinen kriisi. Mutta kuten olemme nähneet, Jumalaa ei pilkata. Hän on jo alkanut siivota taloaan. Ja kaikki mitä meidän tarvitsee tehdä, on olla yhteistyössä hänen kanssaan. (Ja tehdä se oikeassa hengessä.) Mutta epäilemättä nyt on vastakkainasettelun aika. Jos nykyaikana koskaan sellaista hetkeä kuin Elia vastaan Baalin profeetat, se on nyt. Väärennökset eivät koskaan ole olleet niin vallitsevia. Rahasaarnaajat eivät koskaan ole olleet niin julkeita. Jumalan on aika ravistella. Ja hän on tehnyt sitä, kuten olemme nähneet. Olemmeko siis valmiit tekemään yhteistyötä hänen kanssaan? Olemmeko valmiit panemaan päämme peliin totuuden puolesta, jopa oman maineemme kustannuksella – ja jopa elämämme kustannuksella? Sen se tulee vaatimaan. Jumala etsii näitä rohkeita palvelijoita juuri nyt – hänen johannes kastajoitaan – joita on valmistettu vuosia erämaassa tätä aikaa varten. Kerro, ystäväni, olisitko sinä yksi heistä? ”Sokerievankeliumillaan” sananjulistajamme ovat vuosikaudet kylväneet eksytyksen siemeniä. Synnistä tai tuomiosta, syvästä katumuksesta tai pyhityksestä ei ole julistettu. On syötetty pelkkää sokeriliemiravintoa. Mutta kaiken sen on muututtava. Olemmehan lopun ajoissa – suuren viettelyn ja eksytyksen, petollisten tunnustekojen ja ihmeiden ajoissa – eikä koskaan ole ollut suurempaa totuuden tarvetta kuin juuri nyt. Panetko kaiken alttiiksi totuuden tuomisen puolesta, ystäväni? Panetko kaiken alttiiksi pysyäksesi lujana? ”Herra tarvitsee sinua.” Vastaatko hänen pyyntöönsä?

www.johnthebaptisttv.com

Myös seuraavat Andrew Stromin youtubevideot käsittelevät tämän kirjan aiheita:
1. http://www.youtube.com/watch?v=eBpw2oQrvMM
2. http://www.youtube.com/watch?v=BCcGaTRwG_4
3. http://www.youtube.com/watch?v=dWeUNoR30_0

VIITTEET
(Huom: suomennoksessa ei valitettavasti tekstin joukossa ole viitteitä, koska alkutekstissäkään ei ole.)
Luku 1
1. John CrowderÂ’s Mystic School. www.thenewmystics.com.
2. J. Lee Grady, “Sloshed in the the Spirit – It’s Time to Get Sober”. 27.10.2009.
www.charismamag.com/fireinmybones.
3. David Lowe, “The Ravers Who Get High on God”. The Sun. 21.1.2010. www.thesun.co.uk.
4. Derek Prince, “Protection from Deception”, sivu 15. www.derekprince.com.
5. Andrew Strom, “Revival - We Need It”. Challenge Weekly. 26.8.1994.
6. Benny Hinn transcript. “PTL” telecast, Trinity Broadcasting Network. 4.7.1997. Distributed by CPI-EDG listserv. www.pentecostal-issues.org .

Luku 2
1. New Age/ Gurus - ref: C. and S. Grof, ‘The Stormy Search for the Self”. (Katso myös, Christian “SCP Newsletter”
volume 19:2, sivu 14).
2. Robert Walker. Lainaus. www.pastornet.net.au/response/articles/107.htm.
3. Shri Yogãnandji Maharaja. Lähde: “Devatma Shakti (Kundalini): Divine Power” by Swami Vishnu Tirtha - www.citsakti.com/kundalini/kundalini-manifestations.htm.
4. San Francisco Chronicle. 1991.
5. Franz Mesmer - ref: T. Bambridge, “Hypnotism Investigated”, sivu 93.
6. Peter Bellin ja Sherien todistukset. www.johnthebaptisttv.com.
7. Geri McGhee. www.abidinglifeministries.org.
8. “Revival-Firen”, DebyLynnen ja Brendan todistukset. www.johnthebaptisttv.com.

Luku 3
1. John Kilpatrick. Lähde: S. Simpson, “A Different Gospel?”. www.deceptioninthechurch.com/differ.html.
2. “An Interview with Evangelist Steve Hill”, Steve Beard, Good News Magazine.
3. Cathy Wood. Lähde: Jim Wiesen sähköpostilista. 26.4.1997.
4. “New Wine Drinking Song”, Kathryn Riss. The “New Wine” sähköpostilista.
5. Paul Gowdy, “The Toronto Deception”.

Luku 4
1. “The Four Standards”, Mike Bickle. Audio tape. KC Metro. 1991.
2. Royal D. Cronquist, “Toronto” article. 19.3.1997.
3. Bob Jones at Lakeland. Transcript. 13.5.2008.
http://ischristsoontoreturn.wordpress.com/2010/06/09/transcript-of-todd-bentley-and-lakeland-stage-quotes.
4. Lynn, Pastor M.S, Jack, Johanna ja Lucy. www.johnthebaptisttv.com.
5. Dana Candler, “Deep Unto Deep - The Journey of the Embrace”, sivut 52, 84.
6. Sarahin, M:n ja muiden todistukset. www.johnthebaptisttv.com.
7. Mike Bicklen uni. Feb 13, 2009. Lähde: http://joannareyburn.com/mike-bickles-dream-february-13-2009, alkuperäinen lähde: www.ihop.org/Publisher/File.aspx?id=1000011101.
8. Andrew Strom, “I’m Leaving the Prophetic Movement”. 4.11.2004.

Luku 5
1. Charisma Magazine, “A Holy Ghost Outbreak in Florida”. 23.4.2008 - www.charismamag.com.
2. Lynnin todistus. www.johnthebaptisttv.com.
3. Todd Bentley, ”Angelic Hosts”. www.etpv.org/2003/angho.html.
4. Todd Bentley on CBN News. www.cbnnews.com.
5. UK Report – “Dudley Outpouring”. www.supematuralliving.com/welcome.html.
6. The Elijah List. www.elijahlist.com.
7. J. Lee Grady, “Honest Questions About the Lakeland Revival”. 14.5.2008.
www.charismamag.com/fireinmybones.
8. J. Lee Grady, “An Appeal for Unity in a Divisive Season”. 28.5.2008. www.charismamag.com/fireinmybones.
9. Charisma Magazine, “Leaders Commission Todd Bentley at ‘Lakeland Outpouring’”. 23.7.2008.
www.charismamag.com.
10. C. Peter Wagner, “Personal Report of Lakeland Outpouring”. 25.7.2008.
11. Robert Ricciardelli blog comments. www.jasonclark.ws & www.stevehickey.wordpress.com. Heinäkuun14.-16., 2008.
12. Robert Ricciardelli. Keskustelupalstalla: www.johnthebaptisttv.com.
13. J. Lee Grady, “Life After Lakeland: Sorting Out the Confusion”. 13.8.2008.
www.charismamag.com/fireinmybones.
14. Andrew Strom, “Part 2 - Why I Left the Prophetic Movement”.
15. J. Lee Grady, “The Tragic Scandal of Greasy Grace”. 11.3.2009. www.charismamag.com/fireinmybones.

Luku 6
1. Stanley Frodshamin näky. 1965. http://brothermel.comlstanleyfrodshamrecordings.aspx.
2. Richard Smithin näky. Lähde: Integrity Teaching Services, 10 Hyde Park Close, Headingly, Leeds LS6 1 SF, UK.
3. Robert Holmesin näky. 1996. http://stormharvest.com.au.

Luku 7
1. Rick Joyner, “Civil War in the Church”. Toukokuu 1996.
www.momingstarministries.org/Publisher/File.aspx?id=1000002723.
2. J. Lee Grady, “Can We Avoid a Charismatic Civil War?”, 9.7.2008. www.charismamag.com/fireinmybones.
3. Andrew Strom, “The Coming Great Reformation”, sivut 95-96.
4. “Rick Joynerin vastaus ’Civil War’ artikkeliin”, 28.8.1996.
5. Luste/rikkavilja (engl. ‘tares’). Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Lolium_temulentum.
6. Luste/rikkavilja (engl. ‘tares’). Bible Cyclopedia, A. R. Faussett. 1902. Trinity College, Dublin.
7. Myrkkyraiheinä (engl. ‘darnel’). Botanical.com. www.botanical.com/botanical/mgmh/g/grasse34.html.

Luku 8
1. Jonathan Goforth, “By My Spirit”.
2. F. Bartleman, “Azusa Street”, sivu 19.
3. Jonathan Edwards. Lähde: “True Revival and the Men God Uses” by H. Boner, luku yksi.
4. Gilbert Tennant. Lähde: “A History of New England” by Isaac Backus.
5. Lähde: “The Congregationalists”, J. William T. Youngs, sivu 83.
6. Amy Carmichael. Lähde: “The Fire of Revival” by Derrick Harrison, sivu 76.
7. John Wesley. Lähde: G. Strachan, “Revival - It’s Blessings and Battles”, sivu 44.
8. John Wesley. Lähde: F. Bartleman, “Azusa Street”, sivu 45.
9. C.G. Finney, “Reflections on Revival”, sivu 66.
10. F. Bartleman, “Azusa Street”, sivu 86.
11. Boston Evening Post, 1743.
12. Keith J. Hardman, “The Spiritual Awakeners”, sivu 138.
13. T.W. Caskey. Lähde: “Seventy years in Dixie” by F.D. Srygley.
14. Steve Turner, “Hungry for Heaven”. Luku 9

1. Heidi Swander, “Beware of This Doctrine of Demons”. www.olivetreeviews.org.
2. Andrew Strom, “Part 2 - Why I Left the Prophetic Movement”. 2004.

“Jeesuksen Kristuksen seurakunta ei tajua, että demoniset vallat ovat soluttautuneet seurakuntaan. Koettelu ja arviointi on unohdettu! Tällainen kirja on enemmän kuin tarpeen.” - Greg Gordon, SermonIndex.
Nykyajan profeettaliikkeen alkuperäinen sisäpiiriläinen, Andrew Strom, kertoo tositarinan seurakuntahistorian pelottavimpiin kuuluvasta invaasioista – ja kamppailusta sen torjumiseksi. Andrew Strom on ollut mukana karismaattisessa liikkeessä yli 25 vuotta, ja tuona aikana hän vaikutti yli 11 vuotta tiiviisti profeettaliikkeessä. Hän on perustanut internetsivuston RevivalSchool.com, John the Baptist TV:n ja sähköpostilistan REVIVAL List. Kirjassaan Kundalini-varoitus Strom jäljittää väärien henkien valtavaa invaasiota vuoteen 1994 ja näyttää, kuinka se kulminoitui vuonna 2008 omituisiin tapahtumiin Todd Bentleyn ja Lakelandin herätyksen noustua huomion kohteiksi. Mitä ovat Kundalini-henget? Mitkä ovat merkit niiden läsnäolosta? Ja kuinka niiden invaasio on torjuttavissa? Näitä ja muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä käsitellään tässä haastavassa kirjassa. Andrew Strom on uusiseelantilainen herätysjulistaja ja kirjailija. Hän on kirjoittanut kahdeksan kirjaa (esim. True & False Revival ja The Coming Great Reformation). Andrew on 44-vuotias, ja hän on ollut 24 vuotta onnellisesti naimisissa vaimonsa Jacquin kanssa. Heillä on kuusi lasta.

JEP :)Keskiviikko 06.01.2016 16:02






Seven Compelling Evidences Confirm the Bible Is True

by Mike Matthews on April 1, 2011
Share:
With all the knowledge and resources readily available today, God’s children have no excuse for not being prepared to “Give a defense to everyone who asks you a reason for the hope that is in you” (1 Peter 3:15).

How Do We Know the Bible Is True? Volumes 1 & 2 Shop Now
Special Section: Can You Prove the Bible is True?
Can We Prove the Bible Is True?

Seven Compelling Evidences Confirm the Bible Is True
First and foremost, we can know what the Bible says about itself (“internal evidences”), and then we can learn the most compelling corroborating evidences that confirm its claims (“external evidences”).

1. GodÂ’s Character

2. Claims of Divine Authorship

3. Unity of the Bible

4. Fulfilled Prophecy

5. Scientific Accuracy

6. Archaeological Finds

7. Life-Changing Power

Originally published as “Seven Compelling Evidences—That the Bible Is True,” in Answers, April–June 2011.




https://answersingenesis.org/is-the-bible-true/seven-compelling-evidences-confirm-bible-is-true/?utm_source=facebook-aig&utm_medium=social&utm_content=sevencompellingevidencesconfirmthebibleistrue-6366&utm_campaign=20160105

Venäjän avaruusjärjestöKeskiviikko 06.01.2016 15:59

(Федеральное космическое агентство = Federal'noye kosmicheskoye agentstvo = Liittovaltion avaruusjärjestön, (myös Roskosmos) on 1990-luvun alussa perustettu Venäjän avaruusliitto, jonka tehtäviä on tukea Venäjän avaruusjärjestöjä sekä kaupallisia projekteja ja myös armeijaa tietyin osin.

Avaruusjärjestön vastuulla on avaruustutkimus, johon kuuluu lentokonetutkimus sekä erilaiset tähtitieteellisien projektien osa-alueet mukaan lukien avaruuslennot.




Venäjän avaruusjärjestön kansainvälinen nimi on vaihtunut viime vuosina. Eräs nimen muoto on RKA eli Российское авиационно-космическое агентство, jota vastaa englanninkielinen nimi "Russian Aviation and Space Agency". Myös nimitys Federal Space Agency (FSA) on näkynyt 2000-luvulla mm. venäläisten tietotoimistojen sivuilla. Nykyisin Venäjän avaruusjärjestö tunnetaan yleisimmin nimellä Roskosmos (englantilainen muoto: Roscosmos).

Venäjän kulttuuri on herkkää kansaa. Tunnollisia ja jakaa murheensa toiselle ja ottavat aina kantaa " Nekotoryye lyudi protivny i otnosit'sya k vam plokho. Ne prinimayte eto lichno . On ne govorit vam chto-nibud' o vas , no eto mnogoye govorit o nikh . " Da vera I, Schastliv , , , schastlivyy I novyy god 2016 Spokoynoy nochi

Maailmankaikkeuden keskus, Nasan kuvaamana... Tuleeko mitään mieleen? Jännä sattuma, eikö?






CHESED on Hebrean kielellä Armo/ LaupeusKeskiviikko 06.01.2016 15:50

Kolme kirjainta joilla on oma merkityksensä, sillä Hebreassa jokaisella kirjaimellä on merkitys ja numeroarvo.

Chet = Aita + Samech = Tuki + Dalet = Ovi > Tätä kaikkea Jumalan armo on itse asiassa. Se on Aita, joka suojaa Saatanan syytöksiltä. Se on Tuki, johon saamme täysin nojata uskon vaelluksessamme. Ja se on Ovi Taivasten Valtakuntaan.

8 + 60 + 4 = 72 > Jaakobin perhe joka siirtyi Egyptiin oli 70 henkeä, lisäksi Jaakob ja Joosef > 72 henkeä. Siellä Jumala piti Israelista huolen täydellisesti armossansa.




Heikkouksia, tilasin ja aijon katsoaKeskiviikko 06.01.2016 15:48

Tässä 96 minuutin dokumentissa 15 luonnontieteilijää kertoo evoluutioteorian suurimmista heikkouksista.
Tavallisesti tiedottaminen kaiken alkuperää koskevasta keskustelusta on yksipuolista.
Evoluution Akilleen kantapäät esittää hämmästyttävien animaatioiden ja dramaattisen kuvamateriaalin avulla oppikirjoissa esitetyn puhdasoppisen kehitysopin kritiikin kokonaisuudessaan.
Näkemys kaiken alkuperästä vaikuttaa siihen, millaisena näemme itsemme ja ympäröivän maailman.
”Palkitsisimme Evoluution Akilleen kantapäät useammalla kuin viidellä kyyhkyllä–parhaalla arvosanallamme, jos voisimme!” – The Dove Foundation
Tekstitys mm. suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.Tässä 96 minuutin





https://kauppa.luominen.fi/evoluution-akilleen-kantapaat