Yeti_79

Kävi taas täällä 21.11.2020...

Sisilian matka 10.-17.6.2007Lauantai 23.06.2007 18:01

Niin käytiin tuossa häämatkalla Sisiliassa. Matkakohteena oli Cefalù saaren pohjoisrannikolla. Paikkakuntana Cefalú on noin Nummelan kokoinen (13 500 as.). Rauhallinen ja kaunis. Seuraavassa lyhyt matkapäiväkirja matkan tapahtumista.

*Sunnuntai 10.7.2007 - Matkapäivä, saapuminen*

Herätys noin neljän aikaan. Viimeiset tavarat matkalaukkuun, passi sekä liput kouraan ja sitten kello 5.20 alkoi matka kohti Helsinki-Vantaata, jossa oltiin noin kuuden aikoihin. Check-In:in ja turvatarkastusten kautta kurkkimaan kauppoihin ja lopulta sitten lentokoneeseen.
Lento kesti n. 3,5 tuntia ja lopulta olimme Etnan juurella Cataniassa, jossa matkalaukkuja joutui todellakin odottelemaan. Lopulta pääsimme ulos ja suuntasimme Aurinkomatkojen järjestämään bussiin, ja aloitimme matkan Cefalúa kohden (bussimatka kesti n. 2 tuntia).

Cefalùssa asetuimme taloksi hotelli Touristiin, joka on oikein kodikas kolmen tähden hotelli. Iltapäivästä suuntasimme vanhaan kaupunkiin ihmettelemään ja syömään. Rankka matkaaminen vei veronsa ja simahdimme totaalisesti jo ennen kello kahdeksaa.

*Maanantai 11.7.2007 - tutustumista Cefalùùn*

Hotelliaamiaisen jälkeen suunnattiin taas vanhaan kaupunkiin ja tutustuttiin paikalliseen normanniaikaiseen katerdaaliin (rakennettu vuosien 1131 ja 1240 välillä). Vaikka olenkin tällainen vannoutunut agnostikko, niin silti katedraali teki vaikutuksen. Varsinkin katedraalin apsiksessa oleva Kristus Pantokrator on upea ja todistaa bysanttilaisuuden vaikutteet normanniajan Sisilialaisissa kirkoissa. Ennen siestan alkua piipahdettiin paikallisessa ruokakaupassa hakemassa pikkupurtavaa ja vettä. Siestan jälkeen kävimme kokeilemassa rantaelämää hotellin rannalla. Itse uskaltauduin jopa uimaan Tyrrhenanmeressä. Vesi oli märkää ja suolaista, kuten meressä yleensä. Auringon alkaessa painua kohden taivaaanrantaaa alettiin miettimään ruokailua ja todettiin että mennään ja katsotaan joku paikka vanhasta kaupungista. Sellainen löytyikin ja ruoka oli todella maittavaa!

*Tiistai 12.7.2007 - retki Monrealeen ja Palermoon*

Aikainen herätys ja aikainen aamupala, jonka jälkeen suunnistettiin kv.-retkien bussipysäkille. Bussissa tapasimme oppaamme, hollantilaisen Annan, joka kertoi meille menomatkalla Sisilian historiasta ja nykypäivästä. Suuntasimme aluksi Monrealeen, jossa tutustuimme Monrealen katedraaliin ja entiseen benediktiiniläisluostariin.
Monrealen katedraalia on vaikea kuvailla sanoin. Sana "vaikuttava" ei tee oikeutta katedraalin loistolle. Se on rakennettu varsin nopeasti vuosien 1170 ja 1182 välillä, mutta sisäosien koristelu on perimätiedon mukaan vienyt 45 vuotta - mikä ei ole yhtään mahdotonta, sillä katedraalin seiniä koristavat Vanhan ja Uuden Testamentin tapahtumia kuvaavat mosaiikit, joiden pinta-ala on lähteestä riippuen kaikkea 6 500 m2 ja 10 000 m2 väliltä. Pelkästään kultaa noista mosaiikeista löytyy 1800 - 2000 kg. Kirkko on pyhitetty Marian ilmestykselle.

Monrealesta laskeuduimme alas Palermoon, jossa saimme aluksi viettää hieman omaa aikaa, ja sitten kokoonnuimme Kummisetä-elokuvasta tutun oopperatalon eteen ja aloimme opastetun kierroksen. Näimme mm. vanhan vankilan (tunnetaan mafian lempinimellä "Hotelli") ja uuden vankilan ("viiden tähden hotelli"), tutustuimme myös kapusiinimunkkien katakombeihin, joissa on "säilöttynä" muumioituneita munkkeja ja tavallisia ihmisiä 1600-1800 -luvuilta. Tietenkin kävimme myös Palermon katedraalissa ja eräässä toisessa kirkossa. Mutta valitettavasti on todettava, että Monrealen jälkeen nämä eivät juurikaan tuntuneet missään... Yleiskuvana Palermosta jäi se, että se on todellakin iso kaupunki ja isot kaupungit ovat yleensä aika suttuisia - niin myös Palermo. Ilmansaasteet todella tuntuivat allergikon silmissä ja keuhkoissa. :(

*Keskiviikko 13.6.2007 - Retki Etnalle*

Sama juttu kuin edellispäivänä - aikainen aamu. Oppaana oli tällä kertaa paikallinen vanha herra, Salvatore, joka oli todellinen persoona. Hänellä oli ikää varmaankin 55-70-vuotta ja uskomattomat tiedot historiasta ja huikea huumorintaju. Nousimme ensin Etnan rinteelle noin 1900 metriin, jossa pääsimme maistelemaan paikallista viiniä ja Lava dell Etnaa (likööri, 70 til.%). Sitten jakaannuimme kahteen porukkaan - niihin, jotka jäisivät tuonne 1900 metriin ja niihin, jotka nousisivat noin kolmeen kilometriin. Kuten arvata saattaa, emme jättäneet tilaisuutta käyttämättä ja maksoimme 48 euroa - astuimme köysiradan kyytiin ja nousimme ensimmäisen osuuden noin 2400 metriin. Köysiradan päässä meitä odotti kaivoskoon maastoautot, joilla noustiin loppumatka noin 2900 metriin. Ihan huipulle emme siis päässeet, koska Etna on tulivuorena yhä edelleen aktiivinen ja pääkraaterista oli purkautunut laavaa viimeksi kolme viikkoa ennen matkaamme... ;)

Tutustuimme vuoden 2002 sivukraateriin ja oli hauska todeta, että vaikka siellä olikin alle 10 astetta lämmintä, niin kyykistymällä lähelle maanpintaa sai lämpöä takamukselle. Jännä ilmiö - johtuisikohan maalämmöstä?

Kun olimme päässeet alas busseille suuntasi bussi kohti Taorminaa, joka on Sisilian ensimmäisiä turistikohteita. Oppaamme Salvatore varoitti meitä jo etukäteen siitä että Taorminalaiset ovat ymmärtäneet mistä rahaa helpoiten saa sanoilla:
"Remember, in Cefalú you are a person, but in Taormina you are a number" - ja tämä valitettavasti tuli koettua. Taorminalaisten asiakaspalvelu oli ynseää ja kunhan asiakas vain maksoi niin muuten asia oli aika EVVK heille. Sääli, sillä nyt tiedän suositella matkakohteeksi Sisiliaa suunnitteleville jotain muuta kuin Taorminaa.

Taorminasta suuntasimme Messinan kautta takaisin Cefalùùn, jossa olimme perillä noin kello 20.00, eli pitkä päivä, mutta oli retkelläkin pituutta yli 500 km ja korkeusvaihteluakin lähes 3000 m. :D

*Torstai 14.7.2007 - Rantalöhöäjät*

Tämä päivä meni pääasiassa rannalla löhötessä. Kuten olen aikaisemminkin huomannut, niin minä en rusketu - minä palan. Niin kävi nytkin. Illalla kun suunnistimme vanhaan kaupunkiin ravintolaa etsimään, niin ensimmäinen pysähdys oli pakko tehdä apteekissa, josta ostin Vichy:n After Sun-voiteen (suosittelen - auttaa palaneeseen ihoon oikeasti!).

*Perjantai 15.7.2007 - Roccan valloitus*

Aamiaisen jälkeen suunnattiin kaupungin kupeessa sijaitsevalle Rocca-vuorelle. Vuorella tai oikeastaan kalliojyrkänteellä on vanhoja raunioita, joista vanhimmat, Dianan temppelin rauniot ajoittuvat noin ajalle 500 eaa. Jyrkänteen huipulla on vanhan saraseenilinnoituksen rauniot noin 1000-1100 luvulta. Rocca on 267 m korkea ja nousu sinne kesti noin vajaat 2 tuntia, mikä sääolosuhtet huomioon ottaen (aurinkoista, tyyntä +27'C) oli silti aika nopeaa vauhtia. Näköalat huipulta olivat huimaavat - näimme jopa Eolian saaret (Volcano, Lipari, Salina Stromboli).

Iltapäivä vietettiin hotellin uima-altaalla - jostain syystä. ;)

*Lauantai 16.7.2007 - Tuliaiset*

Lauantaiaamupäivä vietettiin ostoksilla - kummankin äidille keramiikkaa ja sitten viinikaupasta hieman paikallisia viinejä ja herkkuja (marmeladia, hunajaa). Kun ostokset oli tehty ja olimme palanneet hotellille, niin vietimme siestan ja kävimme rannalla kävelemässä. Tuuli oli nostattanut oikein kunnon aallokon, joten saimme kasteltua varpaat...

Illalla kävimme syömässä oikein tunnelmallisessa paikassa, sääli vaan että tunnelman rikkoi meidän naapuripöytäämme istunut suomalainen lapsiperhe. :/

Illalla pakattiin ja valmistauduttiin kotiinlähtöön.

*Sunnuntai 17.7.2007 - Kotimatka, jonka Italialaiset turvatarkastajat ryssivät*

Jälleen aikainen herätys ja viimeiset pakkaamiset, aamiainen ja bussiin. Catanian lentokentällä homma sitten levisi. Check-In toimi vielä ihan kohtuullisesti, mutta turvatarkastus pissi niin reisille, että oikein pistää miettimään onko Catanian lentokentän turvallisuuspäällikkö tehtäviensä tasalla. Turvatarkastuksen eteen pakkautui arviolta 400-600 ihmistä odottamaan, kun 8 turvatarkastusportista 6 oli käytössä ja niistä pääsi läpi arviolta 2-3 ihmistä minuutissa. Vaikka tavarat läpivalaistiin, ne silti pengottiin läpi ja metallinpaljastin oli viritetty piippaamaan purukumipakettien metallifolioista... Koneemme boordaus alkoi 11.20, tuolloin yksikään suomalainen ei ollut päässyt vielä turvatarkastuksesta läpi, koneen lähtöaikaan mennessä (11.55) oli lähtöportille päässyt jo 5 suomalaista. Lopulta väkijoukko (me mukaanluettuna) kyllästyi ja lähti rynnimään turvatarkastukseen.

Herää vain kysymys mitä olisi tapahtunut, jos meidän matkustajien joukossa olisi ollut:
a) terroristi räjähderepun kanssa
b) paikallisen mafian kaksi rikollista, jotka olisivat aloittaneet "perheiden" välisen välienselvittelyn tuliaseilla
c) sairaskohtauksen keskellä väkijoukkoa saava ihminen (=paniikkireaktio)

Aivan varmaa on että em. tapauksissa kuolonuhrit olisi laskettu sadoissa.

No lento lähti lopulta lähes kaksi tuntia myöhässä ja FlyNordicin ja Finnairin kunniaksi on sanottava, että oli mukavat lennot.

Summa summarum:

Plussat ja miinukset

+ paljon nähtävää historiafriikeille
+ Etnalle nousu on kokemus
+ lomasää oli upea ja lämpöä riitti
+ hotelli oli mukava
+ ördäävät känniääliö-suomalaiset, -ruotsalaiset, ja -britit puuttuivat, sillä Cefalùn yöelämä on hyvn hiljaista
+ ruoka ja juomat olivat loistavia
+ upeat maisemat

- Catanian lentokenttä näytti mitä on "italialainen järjestelmällisyys"
- Taormina on yliarvostettu ja ylihinnoiteltu
- lapsiperheiltä ei voi välttyä (sori vaan, mutta en pidä pikkulapsista!)