IRC-Gallerian tietosuojakäytännöt päivittyvät 25.5.2018 vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia. Lue päivitetty Tietosuojaseloste. Lisäksi käyttöehdoissa on tarkennettu ikärajaa ja kohta 6.2 viittaa Suomen lain lisäksi Euroopan unionin lakiin.

IRC-Galleria

maijde

maijde

Ubi tu Gaius, ego Gaia.

[Ei aihetta]Torstai 04.03.2010 21:51

Olet siis unohtanut, mitä unohdit?

[Ei aihetta]Keskiviikko 10.02.2010 05:21

Kun alat yöllä miettimään mitä kummallisimpia juttuja, huomaat ihmismielen erikoislaatuisuuden. Mistä kumpuavat ideat? Näkymättömästä todellisuudesta, jonka vain taide voi paljastaa?
Oi Platon, Schopenhauer, Nietzsche auttakaa minua ymmärtämään itseänne!

Onko ajatusten synty jokin tekninen prosessi, joka toistaa itseään uudelleen ja uudelleen? Jos oletamme näin, voimme kysyä, mikä prosessissa muuttuu eri yksilöiden kohdalla. Määräävätkö fyysiset ominaisuutemme henkiset kykymme, fyysiset kykymme henkiset ominaisuutemme, henkiset kykymme fyysiset ominaisuutemme vaiko henkiset ominaisuutemme fyysiset kykymme? Hmh.. Mitähän Schopenhauer tähän vastaisi? Huutaisiko haudastaan, että elämä on kärsimystä ja tahtojen taistelua, pessimismiä ja Wagnerin riitasointuja?

voi voi.. milloin minusta tuli yksi heistä..aikuisista? "Silkkaa seksismiä, että Peter Pan on poika", alteregoni soimaa. Milloin minä aloin ikävystymään? Milloin minusta lopulta tulee kyyninen? Milloin loppuvat kaakaopussit? Sitten minä olen vanha, kun vaihdan kahviin.

Tiputtelen hiutaleita ylähyllyltä. Sinulla on käsissäsi siivilä, jolla yrität niitä pyydystää. Hiutaleet valuvat rautaisista aukoista läpi, pudoten kylmälle lattialle. Huokaisu jos toinenkin höyrystää hyisevää ilmaa.

Miksi koulumenestys määrittää onnistumistani ihmisenä? Miksi stressaan aina kaikesta? Mikä meni vikaan?

Jos olisin vanha, en kirjoittaisi tätä kolmen jälkeen yöllä. Jos olisin vanha, en tekisi sitä sinkku-yksiössäni. Jos olisin vanha, en pohtisi samoin. Mutta miksi väsymys, lihas- ja nivelkivut sekä roikkuva ryhti? Milloin huomaan ensimmäisen uurteen kasvojeni ihossa? Miten suhtaudun? Jos 19-vuotiaana pelkään vanhuutta tai ainakin sen tuomaa kyynisyyttä, pelkäänkö enää kymmenen tai kolmenkymmenen vuoden päästä?

Jos olisin lintu, räpiköisinkö öljyssä jossain
jos susi umpihankien, ulvoisin kohta viimeistä kertaa
jos vielä lapsi, minkä väristä taivasta katselisin?

kuinka paljon muistan elämästä?Keskiviikko 16.12.2009 00:37

pitäskö jo luovuttaa tän kurssin suhteen?

kuinka paljon muistan Roomasta?Keskiviikko 16.12.2009 00:35

ROOMA

-Rooma perustettiin 550eaa, viljely- ja karjanhoitokylät yhdistyi forumin myötä. Latinalaiskansoja hallitsi etruskikuninkaat (poliittinen kulttuuri etruskeilta)
-rooma laajimmillaan 98-117 keisari Trajanuksen aikana, imperiumi hajosi germaanikansojen vandalismin alla vuonna 335 Bysanttiin ja Länsi-Roomaan

-tasavalta-aika 509-27eaa
-keisariaika 27eaa-337
-myöhäisantiikki 193-400/500


ROOMALAINEN RAKENNUSTEKNIIKKA
-menetelmät vaikutti satoja vuosia
-200eaa keksittiin valumuuritekniikka: hitaasti kuivuva massa, betoninkaltainen valu. Muurilaasti+kivimurska kerroksittain. Kestävyys saatiin aikaan laastilla: kalkkikivi+vulkaaninen tuhka. Seinät verhottiin muilla materiaaleilla
-opus quattrum - säännöllinen, suorakaiteen muotoinen, tarkkamittainen tiili
-opus inquertum -epäsäännölliset tiilet
-opus reticulatum - verkkomainen kuvio
-opus testaceum -kolmikulmaisen, poltetut, ohuet tiilet
-valumuuri mullisti arkkitehtuurin kaareihin ja holveihin yhdistettynä --> pystyttiin kattamaan suuria tiloja, dekoratiivisuus esim- pylväiden käytössä (eivät kantavia rakenteita). Kaarissa ei tarvittu enää muurauslaastia
-roomalainen temppeli syntyi kreikkalaisten ja etruskitemppeleiden vaikutuksesta. Perustui illuusioon
-pylväät puolipylväitä, jotka yhtyivät seinään, olivat koristeellisia. Varoja käytettiin hyötyrakentamiseen
-kupolit läntisen uskonnollisen arkkitehtuurin tienraivaajina:kuvasivat taivasta, toivat valoa
-900-luvulta lähtien paavin rakennukset maallisen vallan tärkeimpiä tukikohtia:linnoituksia, tukikohtia, vankiloita
-forumit olivat sijainniltaan keskeisiä, erit. Forum Romanum
-keskiajalla roomalaisia rakennuksia uudistettiin, kun niille keksittiin uusia käyttötarkoituksia
-kauppahallit: yksinkertainen interiööri, käytännöllisyys
-roomalaiset kaupungit noudattivat sotilasleirin pohjakaavaa: 2 toisiaan leikkaavaa päätietä muodosti neljä kaupunginosaa, jotka jakautuivat neljään --> neliöstä ihannoitu yksikkö
-visuaalinen propaganda syntyy triumfikaarien myötä
-hellenismin itaalinen tyyli: kömpelyys, tilaperspektiivin puute
-Colosseum eli Amphiteatrum Flavium: kansan suosion saamiseksi järjestettiin gladiaattoritaiteluita, joissa yli 50 000 katsojaa: täyttämisen ja tyhjentämisen ongelma ratkaistiin useilla uloskäynneillä
-roomalaiset teatterit ja kylpylät: siesta, yleiset vapaapäivät, miehet ja naiset eri aikoihin, kirjastot, seurustelutilat keisarin arvovallan osoituksia
-Roomalainen basilika: hallintotila, keisarin vastaanottotila, kokoustilat, kauppahalli, oikeustilat, suorakulmainen rakennus, päälaiva ja sivulaivat, joita pylväät jakaa --> perusta länsimaiselle kirkkoarkkitehtuurille!!!
-domus-roomalainen yksityistalo, etruskien vaikutus. Atrium, jota muut tilat ympäröi. Arvokkain huone, isännän huone eli tablium
-roomalainen vuokratalo: taberlae (alimmat kerrokset) insulae(ylimmät kerrokset) insulaet sortuivat helposti --> vuokra halvempi korkeammalla. Liiketilat taberlaessa. Laki rajoitti kerrosten määrää

-roomalaisilla kuvanveistäjillä huono arvostus.
-kreikkalaisten veistosten ihannointi, kreikkalais- ja roomalaistaiteilijoiden yhteisvaikutus
-veistosten massatuotanto: pää ja vartalo valmistettiin erikseen. Tukiosat erottivat aidon kopiosta
-veistokset maalattiin
-ikääntyminen merkitsi menestymistä elämässä --> kunnioitus
-keisariajalla realistista ja epärealistista kuvausta keisarista riippuen. Tyylien sekoittelu

-maalaustaiteen neljä tyyliä:
-1.tyyli jäljitteli moniväristä marmoripintaa ennen 80eaa
-2.tyyli, arkkitehtoninen 80eaa-14
-3.tyyli, ornamentiikka, dekoratiivinen empire 20-63
-4.tyyli, teatraalinen, barokinkaltainen 50-79

kuinka paljon muistan etruskeista?Tiistai 15.12.2009 23:52

ETRUSKIT

-muinaisitalialainen kansa, joka hallitsi Keski-Italiaa ennen roomalaisia. Kuoleman jälkeiseen elämään perustuva kaupunkikulttuuri, kuninkaat hallitsivat kaupunkivaltioita
-taide kuvasi tavallisia ihmisiä.
-ruumiin polttamalla erotettiin ruumis ja sielu toisistaan. Niille, joita ei poltettu tehtiin muotokuvat istuimineen haudan päälle
-henkilöhahmot arkaaisia, elämäniloinen sarkofagikuvaus
-Lähi-idästä taiteeseen kullankäsittelytaito, leijona-aiheet Assyyriasta.
-ajan ja taidon tuhlaileva käyttö
-marmori vain harvoin käytössä
-etruskitemppeli sai vaikutteita Kreikasta, Egyptistä ja Lähi-idästä. Avautui etelään: avoin pylväshalli ja cella. Veistokset ja veistosryhmät räystäiden päällä, runsas koristelu
- Vähäaasialainen tyyli joonialaisten taiteilijoiden mukana, friisit ja freskot, aiheina urheilu, myytit ja legendat: jäykkää, värikylläistä, surullista ja dramaattista --> kertoi uskonnollisen käsityksen muutoksesta

kuinka paljon muistan Kreikasta?Tiistai 15.12.2009 22:41

KREIKKA

-pimeät vuosisadat 100-900eaa, Kreikan kulttuurin taantumus, rautakausi
-GEOMETRINEN TYYLI 900-700eaa (jäykät, miesveistokset, yksityiskohdattomuus, metalien käyttö, koristelun vyöhykkeellisyys, vaikutteita Egyptistä, maalaustaide)
-ORIENTALISOIVA KAUSI 700-600eaa (vaikutteitä Lähi-idästä, Egyptistä ja Assyyriasta, staattista, yksityiskohtaista, korinttilainen keramiikka, fantasia-aiheet)
-ARKAAINEN KAUSI 600-490eaa (kore- ja kouros-veistokset,symmetria, pelkistetyt kasvot, jäykkä ilme ja hymy, hallitsijat koruttomasti kuvattu, maalaustaide huipussaan, signaareukset --> taiteilijoiden asema, alastomuus, liikkeen kuvaaminen, temppelitekniikat kehittyi, julkisivun näyttävyys)
-KLASSINEN KAUSI 490-330eaa (kreikka voittaa persialaiset, ateena valtaan)
-varhaisklassinen kausi 490-450eaa (kontraposto, anatominen yhtenäisyys, alastomuus, ilmaisun vapaus, luonnolliset suhteet)
-täysklassinen kausi 450-400eaa (frontaalisuus väistyi, symmetrisyyden horjuttaminen, keveys
-myöhäisklassinen kausi 400-330eaa (pyörötemppelit, pylväiden käyttö vapaampaa)

-kuoleman rituaalit tärkeitä. Manala. uskonnolla suuri merkitys arjessa --> olympolainen jumalmaailma, hierarkia,kohtalo suurempaa kuin jumalmaailma
-naisella ei poliittisia oikeuksia, oikoksen hallinta. nainen ei näkynyt taiteessa
-kreikkalaisten taidekäsitys perustui tietoon, tarkat kirjalliset kuvaukset
-polykleitos tunnettu urheilijakuvauksestaan, loi kaanonin:määritteli ihanteelliset mittasuhteet matemaattisen tarkasti.
-asentojen ja liikkeiden avulla emootioiden kuvaaminen --> kauneutta ei haluttu tuhota ilmein. Harmonia, ylväys, naturalismi
-urheilun asema tärkeä, paini tärkein. Olympian kisat 776eaa, sodat taukosi
-Perikleen johdolla Ateenasta mahtava, Aakropoliksen uudelleenrakennus
-Praksiteles 300-luvun suurin taiteilija, kontakti ja mielentilojen kuvaamisen yleistyminen
-400-luvulla perspektiivin ongelma ratkaistiin ja keksittiin lyhentäminen
-maalauksesta jopa massatuotantoa (maljakot)

-KREIKAN ARKKITEHTUURI eurooppalaisen arkkitehtuurin pohjana
-doorilainen pylväs 600eaa (arkaainen kausi) kapiteeli muodostuu ekinuksesta ja abakuksesta, sileä arkkitraavi. Maskuliininen
-joonialainen pylväs (klassinen kausi), baasi, arkkitraavi jakaantuu 3 vaakasuoraan osaan. feminiininen
-korinttilainen pylväs 400eaa (hellenistisellä kaudella), 3osainen arkkitraavi, akaatinlehdet, jalusta, koristeellisuus. tyttömäinen
-temppelin pohjakaavat: antra (kaksi pylvästä yhdellä puolella), prostylos (neljä pylvästä yhdellä puolella), amphiprostylos (kaksi pylväsriviä kahdella puolella), peritteros(kaksi pylväsriviä kahdella puolen, yksi pylväsrivi vastakkaisilla sivuilla), dikteros (neljä pylväsriviä kahdella puolella, kaksi pylväsriviä vastakkaisilla sivuilla), haulos (pyöreämuotoinen, kaksi pylväsriviä)
-temppeli suojasi sen sisällä olevan jumalan patsasta. Uhrimenot temppeleiden ulkopuolisilla alttareilla. Akropolis uskonnollisena keskuspaikkana
-optiset korjaukset: kulmapylväät paksumpia, lattia viettää, pylväät nojaa sisäänpäin, pylväät eivät suippene tasaisesti, kolme kulmia lähintä pylvästä lähempänä toisiaan kuin muut
-karyatidit ja atlantit, ihmishahmot pylväiden tilalla.

TEATTERI
-tragedian arvostus, miehet näytteli + poikakuoro lauloi ja tanssi. Naamiot
-amfiteatterit 400-l --> teatterin merkittävyys yksilölle, 20 000 katsojaa

kuinka paljon muistan egyptistä?Tiistai 15.12.2009 22:05

EGYPTI
-thiniitti kausi 3000-2665eaa
-vanha valtakunta 2665-2155eaa
-1.välikausi 2155-2040eaa (sisällissota)
-keskivaltakunta 2040-1650eaa (värit, varjot, hallinnollinen sekasorto, uskonnollispoliittinen tilanne taiteessa)
-2.välikausi, hyksos 1650-1554eaa (aasialaiset hallitsijat johdossa, taiteesta ei juuri tiedetä)
-uusi valtakunta 1554-1375eaa (monijumaluudesta auringonpalvontaan --> hallitsijoiden kuvaaminen naturalistista, kaanonista vapautuminen --> uudet, venyneet kauneusihanteet, Tutankhamonin myötä polyteismin paluu, persoonattomuus)
-Amarna-kausi 1375-55eaa
-myöhäinen valtakunta 712-332eaa

-mastabahaudat, suorakulmaisia, matalia hautarakennelmia --> pyramidit
-Pyramidit: 20miljoonaa kpl 2500-5000kg kalkkikivijärkäleitä, katettiin kalkkikivilevyillä. Sisällä käytäviä ja ilmanvaihtokanavia, rakentaminen heinä-lokakuussa --> Niili tulvi (ei tarvinnut viljellä maata, järkäleiden kuljetus helpottui). Kesti n. 20v, rakentajina tavalliset miehet, ei orjat, jotka näkivät faraon jumalana.
-sfinksit faraoiden haudanvalvojia, jumalallinen voima ilmeni faraon lisäksi muutamissa eläimissä
-kuoleman merkitys kulttuurissa, Kuolleitten kirja: Vainajan sielu koko vaaroja ennen Osirista --> papeilta loitsuja niiltä suojautumiseen --> papistolle rahaa.
-veistoksen muoto lähtee kuutiosta, ihanne säilyi pitkään, sillä egyptiläisten ikuisuus- kultit säilyivät kulttuurin kuoltua.
-hyvän ja älykkään kuningatar Hatsepsutin vaikutuksesta kulttuuriin panostettiin, massiivisen ja yksinkertaisen yhdistäminen yksityiskohtaisuuteen ja idealismiin --> hallitsijoiden kuvaaminen ihanteellisena. Temppelit erilleen haudoista --> kuninkaiden laakso.
-pylonien käyttö temppeleissä, sisäänkäynnin korostaminen
-Thebassa syntyi varsinainen maalaustaide, koska siellä ollut kivilaji soveltui huonosti veistämiseen
-Abu Simbel valheellisen mahtava, sillä Egypti oli Ramsesten valtakaudella hajoamassa
-Lopulta Egypti joutui assyyrialaisten, persialaisten ja Aleksanteri Suuren hyäkkäysten alaiseksi.
ESIHISTORIALLINEN AIKA, KIVIKAUSI

PALEOLIITTINEN AIKA
-vanhempi jakso: aikojen alusta - 35 000eaa
-uudempi jakso:
-aurignac-kulttuuri 35 000-30 000eaa
-gravette-kulttuuri 30 000-25 000eaa
-solutreé-kulttuuri 25 000-15 000eaa
-madeleine-kulttuuri 15 000-10 000eaa
MESOLIITTINEN AIKA 8000-3000eaa
NEOLIITTINEN AIKA 5000-1200eaa

-Jääkauden jälkeen asutus tiiveintä Ranskassa ja Espanjassa
-Taiteessa metsästysmagia: biisonit, hevoset, aseet.. taide liittyi riitteihin --> päällekkäisyys
-Lascauxin luola 15 000eaa, ranskalaislasten löytämä, avattu yleisölle 1948
-ääriviivat, sisälle puhallettiin väriä luuputkella tai levitettiin sammaltupolla. Värit luonnonmineraaleja:okraa, verta, rasvaa..
-ympäristön muutokset mesoliittisella ajalla johtivat useiden metsästyseläinlajien sukupuuttoon
-vainajien arvostus --> kipsipäät
-myös saviveistoksia, reliefimäisyys
-Turkista löydetty 7000eaa maalauksia kodeista. Laastatuille pinnoille, tikku-ukkomaisuus unohdettu, painottomuus säilytetty
-Stonehenge 2400eaa koostuu sisäkkäisistä kehistä, sisällä alttari, sekä hevosenkengän muotoinen kehä. Tarkka asettelu vuodenaikojen, kuun ja auringon mukaan. Ei tietoa tarkasta rakentamissyystä. Keskiajalla luultiin noituudella rakennetuksi.

http://4.bp.blogspot.com/_jqrUmR3-WGY/RgPht2M_2WI/AAAAAAAAAIQ/vWvWhrj0m4w/s320/240px-VenusWillendorf.jpg Willendorfin Venus n. 30 000eaa, hedelmällisyyskultti, eka tunnettu veistos.

[Ei aihetta]Lauantai 12.12.2009 04:09

asiat pitää ilmaista kiertoilmaisuilla, jottei elämä olisi liian helppoa. kieeeeeeeeh!! liekeissä, ilmaistaan se näin :)

[Ei aihetta]Keskiviikko 25.11.2009 05:54

mun on ikävä aleksia.