Kiinassa 28.5-5.6.2006Tiistai 06.06.2006 15:11

Tervehdys!
Jatkoa päiväkirjaan… 28.5-5.6.2006
Su:28.5.2006
Aamulla heräilin vähän pöhkönä kun oltiin edellisenä iltana Woxsissa ja muutama drinkki tuli siepattua huiviin. Aamu päivästä kirjoittelin päiväkirjaa ja päivällä alkoi Guilinin matkaan valmistautuminen. Illalla sitten hypättiin taksiin ja nokka kohti Wuhanin juna-asemaa josta alkoi ennakolta odotettu 12-13h junamatka eksoottiseen Guliniin.

Ma:29.5.2006
Juna kulkee, juna kulkee, juna kulkee vaan… Tuli mieleen Kari Tapion kappale siinä kun junalla paineltiin eteenpäin mahtavissa maisemissa. Maisemat olivat kuin postikorteissa konsanaan jo vaikka Guliniin oli vielä usean tunnin matka. Sillä olimme ottaneet tosi hitaan junan, matkan pituudeksi tuli 17h ja se juna ei ollut ihan uusimmasta päästä. Nukkumisestakaan ei tullut oikein mitään kun oli jyskettä ja pauketta, vaikka olikin makuu paikka. Juna-asemalle päästyämme ei mennyt kaulaankaan kun kintereillämme oli jo kiinalaisia hotelli oppaita jotka väkisin tyrkyttää turisteille hoteleita joissa voi yöpyä. Eräskin miesopas oli tosi sinnikäs ja roikkui väkisin meidän perässä, vaikka sanoimme buu jao = ei tarvita apua. Olo alkoi välillä tuntua tosi ahdistetulta, vaikka yritimme harhauttaa sitä, pakoilla ja vaihtaa kadulla puolta se vaan halusi auttaa. No lopulta se sai puhuttua vähän meidät yli ja käytiin katsomassa yhtä hotellia, halpa se olisi ollut. Mutta maku oli jo mennyt vähän, kun ei olisi tarvittu apua ja suihkua testatessamme ei hanasta tullut vettä niin se oli viimeinen niitti ja lähdimme pois siitä hotellista ja se mies jäi jotain valittamaan sinne hotellin työntekijöille. No päästiin siitä sitten eroon ja niin ja mentiin hotelliin johon kulta oli saanut käyntikortin koulukavereiltaan. Majoittumisen jälkeen suuntasimme katseet kohti Elephant parkkia ja norsu kukkuloita. Kipusimme kukkula vuoria ylös ja maisemat aivan salpaavat. Tämä päivä oli muuten ainut poutainen päivä! Muuten satoi vettä vähän niin kuin esterin P… Taas kuvat puhukoot loput puolestamme :)
Taas kerran ihminen tunsi itsensä pieneksi tässä maailmassa ja hyvillä mielillä päästiin illalla hotelille lepäämään ja lataamaan akkumme kohti seuraavan päivän seikkailuja.

Ti:30.5.2006
Aamulla sitten tulikin vettä, päätimme pakata kamat kasaan ja suunnata katseemme parintunnin bussimatkan päähän Yangshouhun. Ja niin jätimme hyvästit Gulinille vähäksi aikaa. Yangshousta löysimme toisella yrittämisellä oikein kivan ja viihtyisän hotellin, länsimaalaisella vessalla. Jee! :) Perus wc on kiinalaisilla semmoinen reikä ja soikea laari lattiassa. Wuhanissa kämpässämme on länsimaalainen wc. Taas palaan asiaan..
Heitimme tavarat hotelliin ja lähdimme bussilla ensin Yangshou joelle, josta oli veneretki ajelu joella. Maisemat oli jälleen jotain aivan mahtavia, vaikka sää ei taaskaan ollut meille suotuisa. Samalla näimme kiinan 20 Juanin maiseman. Tämä retki ei unohdu koskaan mielestäni pois. Illalla palattuamme Yangshouhun lähdimme kaupungin kujille shoppailemaan, jotain matkamuistoja taas tarttui kouraamme. Iltaelämä kaupungissa oli romanttinen, lämmintä oli ja valaistus oli kaupungissa tunnelmallinen, joten oli oikea heti viettää kullan kanssa romanttinen illallinen.

31.5.2006
Aamupäivällä jätimme hotellin, pakattiin kamat reppuihin ja selkään. Päätimme vielä kiipeä kaupungin laidalla olevalle näköala kukkuloille ennen Guliniin paluuta. Kukkuloilta näki kaupungin uusin silmin, pieni idyllinen kylä/kaupunki vuorten keskellä. Iltapäivästä alkoi paluumatka Guliniin ja kun sää ei ollut suotuisa ja oli luvattu seuraaviksi 4päiväksi myös epää vakaista niin päätimme ottaa yö junaan 20.00 makuupaikat taksisin Wuhaniin. Guilinista oli muutenkin jo nähty se mitä oli muutenkin suunitelmissa, niin ei ollut suuremmin tarvetta jäädä sateeseen tarpomaan. Warsinkin kun oli Wuhaniin luvattu poutaa ja lämpöisiä ilmoja. Oli Guilinissa ja Yanshoussa shortsi kelit, vaikka saa oli pilvinen. Hirmu kosteaa oli myös ilma.

1.6.2006
N.8.00 aamulla heräsimme Wuhanissa taas, takana oli suht hyvin nukuttu yö. Nyt juna oli moderni ilmastoitu ja siisti makuuvaunu. Ei ollut kolinaa ja jyskettä, vaan hiljaisen tasaista menoa. Voikin ehkä sanoa että rahalla saa ja hevosella pääsee:) Olimme oppineet ehkä jotain taas kantapään kautta. Meno matka lippua ostaessamme ei tullut mieleen että voi olla hidas juna joka kiertää kaiken maailman kylät läpi, sitten se matka vähän venähti 17h mittaiseksi. Paluu matka sujuikin jo huomattavasti mukavammin ilmastoidussa ja muutenkin siistimmässä junassa ja olimme aamulla ajoissa Wuhanin juna-asemalla. Taksilla suuntasimme nopeasti ”kotiin” kämpälle ja pääsimme jo aamupäivästä taas tienpäälle.

Suuntasimme taksilla nokkamme kohti Wuchanggin keskustaa. Wuchanggis kiertelimme vähän aikaa Yangtsejoen rannan puistikossa ja käytiin ehkä kiinan tunnetuimmalla semankoun ruokakujalla syömässä. Päätimme vielä lähteä yantsejoen risteilyllä joen yli Hankouhun, jossa kierreltiin vähän kaupunkia. Kävely kadullakin käytiin ja shoppailtiin, siinä kyllä huomasi että ollaan miljoona kaupungissa ihmisiä oli jokapaikassa tungogseenasti.
Kotiin päin palatessamme poikkesimme Walmarttiin, suureen supermarkettiin. Paljon suurempi kauppa kuin esim. Kupittaan citymarketti.
Niin Wuhan koostuu kolmesta suuresta kaupungista: Wuchang, Hankou ja Hanyang, asukkaita täällä on noin 8 milj. Kämppämme on Wuchanggin kampuksen alueella.

Pe: 2.6.2006
Lähdimme aamulla N:5h bussimatkan päähän Yichanggiin ja päämääränä oli suuret padot ja vuoret. Yichanggiin päästyämme oli taas kimpussamme taksikuskit, oppaita ja yms. Taksiin emme menneet, niistä puuttui mittarit. Ne oli vuokratakseja ja pyysi ylihintaa. Eäs mies joka vähän osasi englantia ja opasti meidät hänen ystävän luokse joka osasi hyvin englatia. Seurasimme miestä ja päädyimme matkatoimistoon. Jossa meille tarjottiin 2 päivän risteilyä Yangtsejoella ja yms. Me otimme sen risteilyn ja lähtö oli pe iltana klo 18 Yichangin satamasta. Matkalla huomasimme että matkatoimisto otti aika hintaa välistä, me maksoimme 260juonia kun paikalliset maksoi jotain 80 juania samasta matkasta. tehnyt muutako osti risteily liput ja tuuppas meidät suunnilleen vain laivaan. Vähän kun olis kierellyt itse satamassa ja kyselty niin olisi päästy itsekkine risteilylle 80 juanilla. No taas kerran opittiin kantapään kautta, turisteja kusetetaan ja kynitään kaikki rahat mitä vaan ikinä saadaan irti.
Risteilyllä Pe menimme Three gorkes damin padoille/ jyrkänteille ja suuresta kanavasta läpi. Kanavan läpi meno kesti N:4h. Kanava muodostui viidestä eri sulusta, jokaisessa sulussa vedenpintaa nostettiin kymmeniä metrejä. Vedenpintojen erotus sulkujen päissä on N:137m.
Kanavan teko on aloitettu 1994 ja pitäisi valmistua 2009. Hanke on n.3 vuotta etuajassa.
Patoja tässä joessa on useita ja niiden tarkoitus on estää joen tulviminen.

La: 3.6.2006
Risteilymme päämääränä oli Baidy city ja Fungie portti. Maisemat oli oikein mahtavat ja kävimme nyt 10 juanin setelin maisemissa Yi dou gaten portilla. Ja kiipesimme vuorille. Takaisin paluu alkoi iltapäivällä ja Su olimme aamulla taas Yichangin satamassa.

Su:4.6.2006
Aamulla olimme tosiaan klo 04.00 satamassa, 2h etuajassa. Joten saimme olla laivassa ja nukkua vielä 06.00 saakka, jolloin piti laivasta poistua. 07.15 bussiin saatiin matkaliput ja n:5h paluumatka oli edessä. Wuhanissa sitten lähdimme illalla lähikujille vähän shoppailemaan/syömään ja ostettiin kakku kaupasta kakku jonka tekeminen nähtiin. Juhlittiin vähän lomailua kakun ja limpparin kera :)

5.6.2006
Tänään kulta lähti täällä viimeistä kertaa opiskelemaan ja minä jäin kämpille surffailemaan ja pesemään pyykkiä. Tosin täällä on pyykkikone onneksi :) Tänään on tarkoitus piipahtaa apinatarhaan. Toivottavasti tullaan joskus pois sieltä. Ettei käy niin kuin Dingo laulaa: Mennään apinatarhaan, eikä ikinä pois. Vaarana voi olla että löydän paikkani sieltä omieni joukosta ;)