IRC-Galleria

maijde

maijde

Ubi tu Gaius, ego Gaia.

[Ei aihetta]Maanantai 17.12.2007 01:59

noni. tulin kertomaan uskonto tietämystäni. aaa, ei enää uskontoo tän jälkeen tänä vuonna! mietin tänää, että oonko tosissani muka käymässä vielä kaks kurssia, mut kai mää sit oon. Heh, mikko saa tän mun kirjan pian ja se varmaan tykkää mun alleviivauksista ja huomautuksista sivun laidassa... noo, saa kelvata! toi etukansiki vähä kärsiny ku en jaksanu laittaa muoviin.. mut siis niin, antakaas kun maiju-täti sivistää teitä teijän uskonnosta.


-kahdenlaista uskoa: usko, jolla uskotaan (ihmisen oma kokemus), usko, joka uskotaan (uskon sisältämät opit ja korostukset)
-dogmatiikka=tutkimus, joka tarkastelee dogmaa, opin synnyn ja sisällön selvittäminen, dogmien tutkimus, myös yksittäisten opinkohtien tulkinta. Tavoitteenna tutkia ihmisen ja transsendenssin suhdetta
-dogmit = keskeisiä opinkohtia, vaikuttavat moraaliseen ja eettiseen toimintaan
-dogma = opin kokonaisuus
-transsendenssi= tuonpuoleisuus, näkymätön (esim. Jumala)
vrt. etiikka = tutkimus ihmisten keskinäisistä suhteista
-oppihistoria = mitkä tekijät ovat ajan kuluessa vaikuttaneet tietyn opin syntyyn (aikakauden luonne, kirkon asema, filosofiset virtaukset)
-ekumeniikka = kirkkojen yhteispyrkimykset
-kristilliset kirkot perustavat oppinsa ja jumalakäsityksensä (sis. triniteettioppi) Raamattuun
-triniteettioppi = ajatus Jumalasta pyhänä kolminaisuutena. "Jumala on yksi, mutta ei yksin, lopullinen mutoilu 200/300 luvuilla
- 200 ja 300-luvuilla kirkon oppeja tarkennettiin yksityiskohtaisemmin hajanaistumisen pelossa.
-Apostolinen uskontunnustus kokoelma kirkon keskeisiä oppikohtia. määritelty, mitä kristinusko on. Kolme kohtaa, jotka muodostavat kristinuskon opillisen ytimen: usko Jumalaan, Kristukseen ja Pyhään henkeen.
-Kat. ja ort. kirkossa painotetaan Raamatun lisäksi myös tradition merkitystä, ajan vaikutus oppiin
kristinusko on ns. ilmoitususkonto = Jumala on ilmoittanut itsensä ihmisille
-Jumala kertoo itsestään kahdella eri tavalla: yleisellä ja erityisellä. Erityinen: Jumala on ilmoittanut itsensä Raamatussa ja erityisesti Kristuksessa, kaikilla kansoilla ja kulttuureilla mahdollisuus tuntea jumaluus. Yleinen: herättää ihmisen kysymään, onko Jumala olemassa
-eskatologia = viimeiset tapahtumat
-kristinusko sisältää tulkinnan Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen merkityksestä, sekä ajasta ja sen etenemisestä.



-Jumalan kuvana oleminen tarkoittaa ihmisen ja Jumalan suhdetta
-ihminen hengen, sielun ja ruumiin kokonaisuuten, sekä luomiskertomus kristillisen ihmiskuvan perustana
-ihminen on joka solullaan Jumalan tekoa (ruumis), hän on kokonaanJumalan omaisuutta (sielu), sekä täysin Jumalasta riippuvainen (henki)
-Ihmisella Jumalasuhteen lisäksi suhde itseensä,toisiin ihmisiin, sekä luontoon. (rakkauden kaksoiskäsky, "viljele ja varjele luontoa")
-pahuus on ihmisen luonteeseen kuuluva peruspiirre, josta käytetään nimitystä synti tai syntisyys =ihmisen ja Jumalan suhde särkyi
-jumalasta voidaan tietää vain se, mnkä Jumala on itse ilmoittanut ihmisille
-kristillisessä jumalankuvassa on käsitelty myös jumalan ominaisuuksia 1. Jumala ei rajoitu vain meidän maailmamme, 2. Jumala on ylimaallinen, ajaton ja paikaton
-Isä=Luoja,Poika=Lunastaja, Pyhä Henki=Pyhittäjä
-pyhä henki vaikuttaa kirkon toiminnassa synnyttäen uskoa ja pyhittää elämän. Sen kautta Jumala on läsnä tässä todellisuudessa
-Jumala --> tasasivuinen kolmio, kolmetoisiaan leikkaavaa ympäyrää/soikiota, silmä kertoo Jumalan kaikkinäkevyydestä ja vallasta
- Jeesus --> ristiinnaulittu
-Pyhä henki --> valkoinen kyyhky
-VT kieltää Jumalan kuvaamisen


Pelastuskäsitys = opit, jotka kertovat, mitä ihmiselle tapahtuu kuoleman jälkeen ja miten hänen tulisi toimia saavuttaakseen mahdollisimman hyvän lopputuloksen, Jumalan kuva eheytyy, pelastuminen alkaa jo elämässä
-syntisyys on jokaisen ihmisen olemukseen kuuluva perusominaisuu, joka tuli syntiinlankeemuksen seurauksena --> perisyntiä kantavan ihisen jumalasuhde on särkynyt
-Perisynti = ihminen on kuolevainen ja altis kärsimyksille
-inkarnoituminen=ihmiseksi tuleminen
-kristologia = niiden oppien kokoelmaa, jkotka selittävät, mikä on Jeesuksen suhde ihmisyyteen, miten jumalan Poika saattoi pelastaa maailman
-pre-eksistenssioppi =jeesus oli jo luomisessa läsnä
synoptiset evankeliumit = Matteus,Markus, Luukas
-kristuksen pelastusteko tarkoittaa kristinuskon mukaan sitä, että Jumala uhrasi oman poikansa, jotta ihmiset voisivat vapautua pahan vallasta
-Luther, Augustinus: "ihminen perlastuu yksin armosta"
-Jean Calvin: "kristus oli profeetta, ylipappi ja kuningas"
-vanhurskaus = jumalalle kelpaaminen, syntiinlankeemuksessa tuhoutunut ihminen tehdään uudeksi Luther: "simul iustus et peccator"
-Jeesus asetti kaksi sakramenttia: kaste, ehtoollinen, joissa yhdistyy evankeliumi(Jumalan rakkaus, anteeksianto), aine (viini, leipä) ja usko.
-transubstantiaatio (kat.,ort.)
-reaalipreesens (lut.)
-symboli(prot.)


-eskatologia =oppi lopun ajoista, maailmankaikkeuden päätöksestä.
-Paruusia= Jeesuksen toinen tuleminen
-Jumala tuomitsee kaikki ihmiset niin elävät kuin kuolleet
-kirkon mukaan ne, jotka eivät usko Jumalaan joutuvat kadotukseen --> helvetti
-ikuinen pelastus, yhteys jumalaan --> taivas
-Apokalyptiikka =ilmestyskirjallisuus, pikaisen historian käänteen odotus, kiehtovat tulkinnat



-Eksistentiaalinen filosofia = ihmisen elämällä ei ole valmista tarkoitusta, vaan ihminen rakentaa ne omilla ratkaisuillaan, tarkoitus selviää eläessä, ihminen on tuomittu vapauteen
-essentiaalinen filosofia = ihminen syntyy toteuttamaan jottain olemusta, essentiaa. Tarkoitus valmiina, ihmisen tulee vain toteuttaa se.
-elämällä tarkoituksensa jo ennen kuolemaa, elämällä päämääränsä; ajallisuus palvelee ikuisuutta
-omaa elämäänsä eri elämäntilanteissa elävä ihminen on ainut, joka voi määritellä oman elämänsä tarkoituksen
-uskon hyppy = ihminen turvasi jumalaan ilman etukäteisvarmistuksia


-kristinuskon mukaan kuolema on tie iankaikkiseen elämään tai eroon jumalasta
-kärsimykselle ei yksiselitteistä selitystä, ihminen ei tiedä kaikkea elämästä
-kärsimys kuuluu kristityn elämään --> toimia yhteiöllisesti kärsimystä vastaan: usko, toivo, rakkaus
-teodikean ongelma = miksi maailmassa pahaa, vaikka jumalan tulisi olla oikeudenmukainen?
-Luonnollinen paha=kärsimys, josta ihmistä ei voi pitää vastuullisena
-moraalinen paha = harkinnan mahdollisuus: paha joko tapahtuu tai ei.
-metafyysinen paha=todellisuus: hyvää todellisuutta ei ole olemassa
-Jumala loi ihmiselle vapaan tahdon, vapaus valita hyvän ja pahan välillä
-pahaa pidetään edellystyksenä hyvälle
-jumala voi taivutella ihmisiä oikeaan, muttaei määrää, mitä ihminen tekee
-totaalisen kuoleman oletus= ihminen kuolee sieluineen ja ruumiineen ja odottaa viimeistä tuomiota
-oppi välitilasta = ihmisellä kuoleman jälkeen kolme mahdollisuutta: taivas, helvetti, kiirastuli

Etkö vielä ole jäsen?

Liity ilmaiseksi

Rekisteröityneenä käyttäjänä voisit

Lukea ja kirjoittaa kommentteja, kirjoittaa blogia ja keskustella muiden käyttäjien kanssa lukuisissa yhteisöissä.