LimeSoda

Plop° • •° ° •° • ° •
Perjantaina aamulla herämisimme sitten ovikelloon joka soi toistuvasti, kello oli n. 09:06..

* * *

Eli ettei aivan unohdu tuo loppureissu niin pitänee sekin jatkaa loppuun. Nyt en kylläkään ajatellut aivan yhtä laajasti kertoilla kuin noissa aikaisemmissa, ei jaksa. :)

Eli herättiin siihen pimputukseen, menin avaamaan ja tämä Masai siellä tapitti vastaan ulkovaatteet päällä. Sen verran sen englannista tajusin, että meidän olisi pitänyt olla aamupalalla jo kai viimeistään ysiltä. Se ei siis ollut tajunnut mitään niistä edellisen illan kyselyistäni. Sanoin, että eiköhän kymmenessä minuutissa ehditä alas ja ehdittiin.

Aamupalalla oli pöytä täynnä näitä eilisiä kiinalaisia, kukaan ei tietenkään esitellyt itseään. Tästä lähdettiin odottelemaan aulaan jotain, mikä ei ihan siinä vaiheessa käynyt selväksi. Auto tuli ja sitten istuttiin siellä odottamassa, ei vieläkään oikein varmana tiedetty, että mitä. No sitten tuli joku tyttö, joka ohjattiin meidän autoon. Tämäpä vielä osasi englantia melko hyvin, meillä oli tulkki! :) Tai no se oli firman palveluksessa ja oli käynyt yliopistolla kauppaa yms. lukemassa, joten ymmärsi ja osasi puhua ihan kohtalaisesti, maailman kuitenkin valkeni todella paljon jo hänen avullaankin.

Tämän jälkeen meitä sitten vietiinkin. Kerron nyt todellakin vain lyhyesti. Käytiin tulevan tehtaan tiloissa, ajeltiin kaupungilla, nähtiin tori, firman toimisto, yliopistorakennuksia, hallintorakennuksia ja päädyttiin syömään hienoon paikkaan. Ruoka oli hyvää ja nyt saatiin jo vähän maistaa kiinalaista juomakulttuuriakin. Paikkana oli tällä kertaa paikallisen hotellin kabinetti. Syömästä päästiin hetkeksi hotellille lepäämään ja sen jälkeen taas autolla ajelemaan pitkin kaupunkia.

Muisti pätkii, enkä muista oikein missä käytiin kun niin paljon nähtiin, mutta siis kaupungilla ja muualla joka tapauksessa. Hienoin paikka oli kuitenkin maaseudulla ollut "puisto" Heavenly grotto, jossa oli paljon erilaisia pieniä puroja, kallioita, budhapatsaita, luostari yms. kuvia löytyy galleriasta. Illaksi selvittiin hyvään ravintolaan ja yllätys yllätys kabinettiin. Paikalla oli jälleen porukkaa, joita ei oikein kunnolla tuntenut edes siltä päivältä. Kaikki olivat kuitenkin toistensa ystäviä ja sehän on pääasia. Paikalla oli myös tämän kiinalaistytön opiskelukaveri, joka osasi englantia vieläkin paremmin. Eihän meille käännetty jutuista kuin pieni osa, mutta hauskaa oli. Maljoja kohoteltiin tiuhaan tahtiin, tai ainakin minusta tuntui, että lasi oli koko ajan tyhjä, koska kaikki kiinalaiset halusivat erikseen minun kanssa. En tiedä oliko tässä joku yritys juottaa minua. :) No kiinalaiset hyytyivät kuitenkin ensi, yhden piti lähteä muutaman paukun jälkeen businesstapaamiseen ja tämä meidän Masai -kaveria lähti viemään autonkuljettaja hotellille nukkumaan.

Ilta jatkui mukavaan sävyyn niin juoden, syöden kuin keskustellenkin. Hieman ehkä se juomapuoli kuitenkin hidastui. Yksi kiinalainen oli kylläkin aika kova juomamies ja pysyi hyvin minunkin mukana. Kymmenen yhdentoista aikoihin päätettiin sitten lähteä paikalliseen baariin. Se oli vähän sekoitus karaokea ja showta, sillä laulajat olivat vähän kuin vuoronperään samoja tyyppejä ja vetivät biisit tiskin takaa. Käytännössä otettiin enää yhdet ja sitten lähdettiin hotellille nukkumaan.

Seuraavana päivänä minua hieman janotti..oli varmaan kuuma tai jotain. Ulkona ainakin. Aamupalalta lähdettiin sitten suoraan taas nähtävyyksiä katselmaan. Nähtiin joku jokien yhtymäkohta, puistoja, kaupungin vanhin katu jne. jne. Pääsimme myös jälleen jonkin kiinalaisen perhealbumiin, ihan jokaisen perheenjäsen kanssa erikseen ja yhdessä. :) Lisäksi eilisissä "juhlissa" mukana olleen ystävän vaimon vaateliikkeet tulivat tutuksi. Pinja pääsi hiema "ostoksille" niihin, mikään ei kylläkään maksanut mitään eli mukavaa shoppailua. Pinja ei kylläkään näyttänyt niin onnelliseltä, lähinnä hyvin hyvin vaivautuneelta kun eivät huolineet yhtään rahaa.

Meille tarjottiin vielä iltapäivällä yksi hieno ateria, mukana oli jälleen uusia ystäviä. Lopuksi vielä hotellille. Tällä kertaa paluu Guangzhouhin ei suoriutuisi bussilla, kiinalaiset ystävät olivat ostaneet meille sisäiset lentoliput.

Lentäen Guangzhouhin ja taksilla kentältä hotellille. Oli jälleen ihan mukava hotelli. Hieman väsytti joten pikku päikkärit jälleen. Tässä vaiheessa oli kaikki ostokset vielä tekemättä. Piti löytää räätäliä ja taulukauppiasta sun muuta..

Käytiin ostoskeskuksissa, kyseltiin hotellilta (eivät tienneet yhtään mitään, kirjaimellisesti), käveltiin ja käveltiin. Katsottiin kartalta ja päädyttiin metrolla johonkin ihan pimeälle alueelle. Siellä taas käveltiin, hikoiltiin ja tuskastuttiin (ehkä eniten koko matkalta). Meidän turistikartassa ei näkynyt edes 10 metriä leveää kanavaa, hienoa työtä. No taksilla takaisin hotellille. Kyseltiin ruokapaikkaa ja nämä avasivat jonkin katalogin, eivät tienneet vaikka asuivat kaupungissa! Neuvoivat paikan joka oli jo kiinni, kauhea nälkä. Ei löytynyt sopivaa paikkaa läheltä eikä enää jaksanut etsiä, kello oli jotain kymmenen illalla. Mentiin SevenEleveniin ja haettiin nuudeleita ja muuta pientä ja syötiin ne hotellilla, sen jälkeen nukkumaan.

Aamusta heti taksilla paikalle, josta oletettiin, että sieltä saattaisi löytyä jotain kankaisiin yms. liittyvää. Löydettiinkin räätäli ja muutaman apusanan ja Pinjan mukana olevan valmiin puvun avulla saatiin tilattua työ loppuillaksi (enempää aikaa ei olisi ollutkaan). Sitten lähdettiin etsimään taidekatuja. Taksilla ja kävellen jälleen pientä harhailua, mutta katu löytyi. Pikkuliikkeitä oli paljon, mutta sopivia töitä vähän. Sitten päädyttiin yhteen kauppaan, siellä oli "oikeantyylisiä" pari ja päätettiin ostaa. Hintapyyntö kaverilta, minä esitän hinnasta n. 2/3 ja kaveri on, että ok. Halvemmallakin oltaisiin siis päästy, no suomessa samaa ei olisi saanut moninkertaisellakaan hinnalla. Saatiin mukaan kuitenkin vielä pahvinen kotelo, joten edes jotain pientä lisää.. Jälleen takaisin hotellille.

Illaksi sovittuun hotelliin räätäliä odottamaan ja kaveri saapui ihan paikallekin. No sieltä sen pikkuruiseen työskentelyliikkeeseen ja sovitus. Pientä sisäänottoa pukuun tarvittiin. Me mentiin ravintolaan syömään siksi aikaan. Sopiva löytyikin läheltä; viimeisenä Kiinan iltanan Intialaiseen. :) Takaisin putiikkiin, puku sopi hyvin. Kello oli jo aika paljon, joten tyydyttiin hotellihuoneeseen. Aamulla lähtisi lento.

Viimeinen aamu Kiinassa, herätys aikaisin, kamat kasaan, check out, taksi jonka takaluukku ei aukea, uusi taksi, Guangzhoun tyhjillä aamukaduilla ajelua kohti lentokenttää ja saapuminen perille. Kentällä jälleen liput ja laput oikeille ihmisille oikeissa paikoissa ja päästiin jossain vaiheessa koneeseen.

Pitkä lento ilman ihmeitä ja perille aurinkoiseen, mutta "kylmään" Suomeen. :)

Hieno reissu.

* * * * *

Tämä viimeinen pätkä oli siis huomattavan huonosti kerrottu ja edellisiin verrattaen lyhennetty, asiavirheitäkin saattoi olla useampia. Toinen asiantuntija korjatkoon. :)