Sandygirl

takanukke pajulasta
Sää: +33 astetta, puolipilvistä

Tänään…

…siivooja koputteli oveen kun olimme vielä nukkumassa.
…nukuimme, lepäilimme ja torkuimme myöhään.
Â…suihkuttelimme.
…värittelin dinosaurus-värityskirjaa.
…eksyimme tallustelumatkalla juna-asemalle. (Koska päätimme suunnistaa ilman karttaa, mikä on Venetsiassa melkein mahdotonta.)
…saimme kuulla että interrail-lippumme eivät korvaa matkaa yöjunalla Pariisiin, koska junat lähipäiville olivat tupaten täynnä. (Joten olisimme joutuneet maksamaan matkasta Pariisiin 125 euroa/henkilö. Saimme lisäksi kuulla, että varastettujen korttien tilalle hankittujen uusien lippujen kanssa matkustaminen tulisi kalliimmaksi kuin alkuperäisten.)
Â…istuskelimme portailla pohtimassa vaihtoehtoja.
…jouduimme ostamaan liput huomisen päiväjunaan, koska lauantain juna oli täynnä. (Ikävä kyllä tuo ”päiväjuna” lähtee aamuviideltä Venetsian asemalta ja matka pitää sisällään 11 tuntia junassa istumista.)
…palasimme pettyneinä hotellille.
…nukuin. (Millä välin Lasse katsoi telkkaa ja luki kirjaa.)
…lähdimme matkamuistometsästykselle.
Â…ostin halvan nahkaisen rannekorun muistoksi.
…söimme toisen megasupersuurenjättipizzan (jonka toisessa puolikkaassa oli ison iso kasa pekonia ja toisessa valtava kasa muuta täytettä) ja joimme limpparit.
…ostimme puoli kiloa jäätelöä, jonka söimme kävelykadulla. (Oli muuten aivan mahtavan erinomaista jäätelöä, pistaasi-jäätelö on jännittävin löytömme.)
…käppäilimme hotellille.
…etsiskelimme netistä Pariisin hostelleja ja karttoja.
Keskiviikko 28.6.2006
Sää: +37 astetta, aurinkoista

Heräilimme buffet-aamiaiselle hyvissä ajoin (tuntia ennen sen päättymistä, jotta ehtisimme ahmia tarpeeksi). Aamiainen oli melko suppea, mutta vyöryimme silti ulos kahvilasta. Muutamat marmeladi-, meetwursti- ja juustovoileivät, kahdet mukilliset makeaa kaakaota, parit lasilliset tuoremehua, muroja ja kakkua. Tallustelimme juna-asemalle kyselemään junista, hinnoista ja aikatauluista. Lähdimme katsastelemaan nähtävyyksiä apunamme kartta ja Venetsian pikkuinen opaskirja. Emme ehtineet kävellä kuin Venetsian pohjoisosassa, mutta sieltä löysimmekin sitten halvan pizzerian, jäätelöpaikan ja supermarketin. Kävimme hotellilla hakemassa rahaa ja menimme kauppaan ostamaan juotavaa ja pizzeriaan tilaamaan suurensuuren pizzan, jonka söimme puoliksi portailla kanaalin varrella. Halpaa. Erittäin halpaa. Juomatkin vielä sisältyivät hintaan. Illalla kävimme netissä istuen kanaalin sillalla ja juttelimme myöhään kunnes menimme nukkumaan. Kävimme kuuman ja kostean ilman takia suihkussa neljästi päivän aikana. :P
Tiistai 27.6.2006
Sää: +35 astetta, aurinkoista

Katselimme suurta, punaista aurinkoa Venetsian vetten yllä ja mietimme oliko se tosiaan aurinko, vaiko kenties kuu. Päädyimme kuuhun, mutta myöhemmin sen noustua ja alettua paistaa yhä kirkkaammin ja kirkkaammin, muutimme mieltämme. Jätimme tavarat aseman säilöön ja kävelimme aamukuudelta Venetsian tyhjillä kaduilla. Kaupunki oli vasta heräämäisillään. Pikkuhiljaa ihmiset tulivat ulos taloistaan ja ulkona saattoi nähdä yhä useampia liikkuvia jalkapareja. Kaunista. Toisaalta… likaista ja kalanhajuista. Kärpäsiä. Teimme pienen kävelykierroksen ilman karttaa ja eksyimme bussiasemalle. Pelästyksissämme kävelimme äkkiä takaisin juna-asemalle ja jäimme sen sisään odottamaan turistitoimiston aukeamista. Söimme aamiaista ja torkuimme erittäin säleisillä, kovilla ja epämukavilla penkeillä. Italialaisen täsmällisyyden mukaisesti turistitoimisto avasi ovensa vartin verran myöhässä ja saimme kuulla kartan olevan maksullinen. Onneksi saimme kuitenkin oppaan hostelleista ja Venetsian nähtävyyksistä. Bongasimme hotellimiehen joka tarjosi meille hyvän tarjouksen keskustassa olevasta hotellista, jossa oli televisio. Otimme säkit selkäämme ja kävelimme tarkkaan karttaa seuraten (paikka on täynnä umpikujia) kaupungin läpi hotellille, josta saimmekin huoneen. Kulutimme aikaa sillä aikaa kun huonetta siivottiin, kävimme sitten suihkussa (ihanaa kaiken sen kävelyn, kuumuuden ja junassa nukkumisen jälkeen) ja nukuimme reilut kolmen tunnin päiväunet. Kävimme kävelemässä hetken ympäriinsä kun mietimme mitä söisimme ja päädyimme supermarketiin ostamaan leipää, marmeladia, tonnikalaa ja herkkusieniä. Söimme hotellilla ja laiskottelimme väsähtäneinä tuntikausia (väritin värityskirjaa ja Lasse pelasi snookeria tietokoneella). Lopulta päätimme mennä läheiseen kiinalaiseen ravintolaan syömään. Ruoka ei ollut kummoista, mutta saimmepahan vatsamme täyteen. Palasimme juuri parahiksi hotellille seuraamaan jalkapallo-ottelua (on se televisio huoneessa niin kiva) ja kiipesimme pyykkivuorelle eli toisin sanoen pesimme pyykkiä käsin. Vaatteet alkoivatkin olla jo kamalan hajuisia johtuen useamman päivän kuumasta jaksosta. Ajoissa nukkumaan.
Maanantai 26.6.2006
Sää: +37 astetta, aurinkoista

Hyppäys pois sängystä (eikä edes peiton alta, koska peiton alla nukkuminen oli kuumuuden takia ajatus, joka oli jätettävä syrjään jo ennen sen ajattelemista) ennen yhdeksää. Suihku, pikainen aamiainen. Kiire, kiire, kiire... Tänään emme haluaisi myöhästyä Pisan junasta kuten edellispäivänä. Varmistus edellisillalla varatusta seuraavasta hotelliyöstä. ”You have no place.” Mitä?! Jaa jaa että iso ryhmä tulossa niin vanhoja asiakkaita voidaan vaan heittää ulos uusien tieltä. Väittelimme hetken mutta hiiltynyt italialaismies piti päänsä. Asiakaspalveluintoutta. Meidät heitettiin ulos hotellista. >:z Siispä todellakin myöhästyimme tänäänkin Pisan junasta kun aika kului tavaroita pakkaillessa. Kävelimme viereiselle Terminin juna-asemalle, josta ostimme liput Venezian yöjunaan. Juna lähti toiselta asemalta kaupungin laidalta, joten hyppäsimme metroon, joka vei meidät viidessä minuutissa oikeaan osoitteeseen. Rinkkojen kanssa käveleminen kuumassa ilmastossa ei houkutellut nimittäin. Jätimme tavarat aseman säilöön ja lähdimme suunnistamaan kohti keskustaa ja Vatikaanivaltiota jossa halusimme vielä vierailla (ja kuinkas muutenkaan, kartta jäi tavaroiden sekaan aseman säilytykseen). Söimme pizzaa matkalla olevassa pizzeriassa. Suunnistimme vailla tietoa suunnasta ja kun ensimmäisen kerran vilkaisimme bussikatoksen karttaa, huomasimme kulkeneemme oikeaa reittiä ja olevamme jo lähellä määränpäätämme. Sen jälkeen onnistuimme kuitenkin harhailemaan ympäriinsä ja kiertelemään kunnes lopulta tajusimme seurata raitiovaunukiskoja joelle. Välillä oli jo pakko pysähtyä hörppäämään kylmää vettä kahvilassa. Kävelimme joen vartta ja söimme kassiin sulanutta pähkinäsuklaata sormin (ja appelsiinisiivujen päällä).
Vatikaanissa kävimme vain postissa postittamassa itsellemme kortit, joissa oli Vatikaanivaltion postimerkit. :P Takaisin kävely sujui huomattavasti nopeammin, kun kävelimme tuttua reittiä. Ostimme 0,75 kiloa jäätelöä (saimme valita neljää eri makua) purkissa, jota söimme lusikoilla matkalla. Kuuma, mutta jäätelö onneksi helpotti oloa hiukan. Kävimme kaupassa ostamassa vettä ja kävelimme kaupungin laitamille, juna-asemalle. Aikaa oli miltei kolmisen tuntia junan lähtöön, mutta se kului rattoisasti ihmisiä katsellessa, pikkupurtavaa syödessä ja Lassen uutta tietokonepeliä testaillessa. Junassa samassa hytissä istui poika isoäiteineen ja kultakaloineen. Aloimme pian junaan päästyämme torkkua ja meidät herätti kahteen otteeseen konduktööri joka tarkasti lippujamme.
Sää: +34 astetta, täysin aurinkoista

Heräsimme hieman ennen yhdeksää, kävimme suihkussa ja aamiaisella. Tarkoitus oli mennä kymmenen junalla Pisaan päiväksi, mutta onnistuimme reippaasta kävelystä huolimatta myöhästymään junasta muutamalla sekunnilla. Kävelimme harmissamme hotellille ja oleilimme hetken, ennen kuin lähdimme Colosseumille. Kävelimme myös ympäriinsä muinaisessa Roomassa, joka oli siis epämääräinen kasa raunioita ja kallellaan olevia pylväitä. :P Hotellin kautta Hard Rock Caféhen jo toisille ruoka-annoksille. Jälkiruoka edelleen maailman herkullisinta. Lurps. Lasse osti T-paidan (tosi siistin) ja minä miesten mustan hupparin (joka olisi tosin yhtä hyvin voinut olla naisten). Tulimme kaupan kautta hotellille ja seurasimme jalkapallo-ottelua. Nyt toinen erä tiedossa.
Lauantai 24.6.2006
Sää: +33 astetta, aurinkoista, pilvetön taivas

Kahdeksan aikaan herätyskello soi. Lassea väsytti. Nousin ylös ja menin koneelle. Latasin musiikkia ja kuuntelimme sitä Lassen saatua silmänsä auki. Olimme laiskoja emmekä jaksaneet löhöilyiltämme nousta suihkuun, vaan puimme vaatteet ja menimme hissillä aamiaiselle alakertaan. (Leipä, voi, marmeladi. Miten on mahdollista että aamiaisesta tulee vain enemmän nälkä?) Aamiaisen jälkeen jatkoimme vielä taidokkaasti lojumista huoneessamme, raahauduimme suihkuun ja oleilimme koneella. Yhdentoista aikaan pakotimme itsemme lähtemään ulos helteeseen. Ensiksi kävelimme läheiselle Terminin rautatieasemalle, josta kyselimme lippuja, hintoja ja alennuksia. Seuraavaksi vuorossa oli lisää nähtävyyksiä ja Italiassa pakollinen pasta/pizza ruokailu jälkiruokajäätelöineen. Maailman parasta pizzaa! ^_^ Nähtävyyksistä joitain mainitakseni ihailimme Pantheonin temppeliä sekä ulkoa että sisältä ja sieltä kävelimme joen toiselle puolelle Vatikaanivaltiossa sijaitsevalle Pyhän Pietarin kirkolle. Fantastista! :) Ensin kävimme sisällä ihailemassa maailman kauneimmaksikin kirkoksi kutsuttua rakennusta. En ihmettele lainkaan miksi jotkut ovat sitä mieltä. <3 Ehdimme nipin napin ennen sulkemisaikaa vierailla paavien hautakammiossa ja päätimmepä vielä maksaa muutaman euron 561:n askelman kiipeämisestä kirkon kupoliin. Ihanat maisemat. Laskeuduttuamme alas vierailimme vielä Vatikaanivaltion postissa. Kuljeskelimme kotiin vielä muutamia nähtävyyksiä ihaillen ja kävimme SPAR-kaupassa ostamassa hedelmiä ja juotavaa (vettä ja appelsiinilimua). Hostellihuoneessamme tuntui olevan hohkaavan kuumaa ja päivän kävely reilun kolmenkymmenen asteen helteessä oli tehnyt meidät hikisiksi, joten päätimme käyttää hyväksi kylmää suihkua. Edellispäivän tapaan linnoittauduimme illaksi katselemaan jalkapalloa ruokailutilaan, tosin luulimme ottelun päättyneen tasapeliin ja lähdimme pois. :P Öitä.
Perjantai 23.6.2006
Sää: +35 astetta, auringon paistetta pilvettömältä taivaalta

Taas jälleen kerran pakkauspäivä… pöh, tylsää. Aikainen herätys (kahdeksan jälkeen). Suihku. Huoneen tarkistus vainoharhaisesti kymmenisen kertaa: sängyn alle kurkkaus, kuikuilua suihkuverhon taakse, lakanoiden ja pyyhkeiden penkomista jne. Ulos kirjautuminen. Tavaroiden raahaaminen aulan tavarasäilöön. (Eli keskelle aulaa hotellitiskillä työskentelevän miehen valvovan silmän alle.) Aamiainen lähikahvilassa. (Toisin sanoen pieni kuivahtanut leipä, etelän tapaan suolaton voi, marmeladia ja makea hillopasteija jälkiruuaksi, sekä tietysti juotavaksi appelsiinimehua.) Hostellien etsintää. (Onneksi olimme etsineet koneella valmiiksi mahdollisia vaihtoehtoja ja merkinneet ne karttaan.) Kuumuutta ja vettä. Jatkuvaa juomien latkimista siis. Pakkotyytyminen kalliiseen B&B-paikkaan. Tavaroiden haku vanhasta hotellista. Törmäsimme aseman läpi kulkiessamme mieheen, joka houkutteli meidät hotelliinsa (huone oli erittäin halpa Rooman hintoihin nähden ja sisälsi vielä aamiaisenkin). Pahoittelimme toisessa paikassa ja meidät lähes heitettiin ulos. Kuumuudessa vaelsimme uudelle hotellillemme. Hinta kohdallaan. Huone ihan kiva. Suihku hieman rähjäinen. W-lan sattui toimimaan huoneessa. Rikkinäinen televisiokin oli (mutta me saimme luvan katsoa jalkapallo-ottelut talon väen kanssa ruokailutilassa). Hetken hengähdystauko. Kartan kanssa kävelyä ympäriinsä massiivisia taloja katsellen ja ihaillen. Vierailu paikallisessa Hard Rock Caféssa. Ruokaa ja juomaa ja samaa ihanaa suurta ja makeaa jälkiruokaa kuin Madridissa. Naminam. Nauroimme yhdessä henkilökunnan kanssa kun näytimme alennuskuponkeja tietokoneelta (printteriä kun emme mukanamme sentään kanna). Suorinta tietä hotellille. Kaikenlaista juttelua ja oleskelua. Alakertaan katselemaan jalkapalloa. Miltei ensimmäinen erä meni televisiota viritellessä, kunnes joku tajusi laittaa antennijohtoon alumiinifoliota (?). :D Piirtelin kissoja ja hevosia. Ottelun jälkeen palasimme huoneeseen. Nettailua. Haukotuksia. Nukkumaan.
Torstai 22.6.2006
Sää: +32 astetta, puolipilvistä

Heräsimme aamulla pöllämystyneinä ja kun katsoimme ikkunasta ulos, huomasimme juuri tulleemme Roomaan. Pakkasimme äkkiä laukut ja kiirehdimme junasta ulos. Hyvästelimme matkatoverimme ja lähdimme hetken ihmettelyn jälkeen kävelemään kohti keskustaa. Matka oli pitkä ja raskas, vaikka pysähdyimme välillä syömään kolmioleipiä, ostimme kartan ja otimme internetistä ylös halpojen hostellien osoitteita. Kävelimme ympäriinsä ja kyselimme yösijaa, mutta kaikkialla oli täyttä tai aivan liian kallista. Hisseihin sulloutuminen oli hauskaa suurien rinkkojen kanssa: sai tuntea itsensä ihan autoksi taskuparkissa. Lopulta jouduimme maksamaan yhteensä 70 euroa yöstä, sillä halvempaa tuntui olevan mahdotonta löytää. Tosin, olisihan meillä ainakin televisio, josta seurata jalkapalloa. Kävimme suihkussa ja lähdimme ulos etsimään seuraavaksi yöksi halvempaa hostellia, mutta hinnat olivat edelleen korkealla ja tehtävä tuntui mahdottomalta. Kävimme ruokakaupassa ostamassa hedelmiä ennen kuin palasimme hotellille seuraamaan Italian jalkapallo-ottelua. (Josta Lasse nukkui suurimman osan ja minä olin koneella.) Nukahdimme molemmat väsyneinä ottelun jälkeen muutamaksi tunniksi. Herättyämme yhdeksän aikoihin illalla yritimme saada surffi-leffa-dvd:tä toimimaan ja valitimme kipeitä jäseniä. Tulimme pimeässä nettiin kirkon eteen puistikkoon, josta meidät seremonian loputtua ajettiin pois. Siirryimme toiselle puolelle aitaa. Liekö täysin turvallista käyttää nettiä keskellä Rooman katua lähellä rautatieasemaa? Hyvää yötä.
Keskiviikko 21.6.2006
Sää: +33 astetta, puolipilvistä

Tänään…

…kymmeneltä hotellihuoneessa alkoi soida voimistuvasti Gwen Stefanin hittibiisi kun Lassen (jota ei oksettanut enää) herätyskello vaati meitä nousemaan ylös sängyistämme.
…hyörimme kylpyhuone-rinkka-akselilla suorittamassa normaaleja siirtymispäivän aamutoimia.
…tallustelimme parin pikkukorttelin matkan asemalle, jotta pääsisimme jatkamaan matkaa kohti Italiaa.
…kysyimme samalta ihmiseltä informaatio-tiskillä aikatauluja neljä eri kertaa.
…meille kerrottiin että Italiassa on lakko, eikä yöjuna välttämättä kulkisi. (Teimme kuitenkin varauksen junaan.)
…veimme tavarat entiselle hotellillemme säilöön ja kyselimme varmuudeksi huonetta illaksi.
…päätimme kuluttaa aikaamme tekemällä jotakin erikoista (ja kallista), koska edellispäiväinen kaksipyöräisellä ajelu kävi mahdottomaksi.
…olisimme menneet usean tunnin veneretkelle merelle katsomaan valaita ja delfiinejä, jollei sitä olisi peruttu huonon sään (?) takia.
…soittelimme muutamaan paikkaan ja punnitsimme kaikkea mahdollista koskenlaskun ja vuorikiipeilyn väliltä.
…kävimme uimassa kirkkaassa vedessä Nizzan pikkukiviä täynnä olevalla rannalla.
…päädyimme ajamaan tunnin ajan vesiskootterilla (Lasse ajoi ja minä kyydissä) ristiin rastiin merenlahdella Nizzan edustalla. (Todella upeaa! :D Maisemat, vauhti, korkeat aallot ja hypyt <3 aah… )
…päätin ottaa napakorun. (Joten ne rei’ittivät minua.)
…söimme isot pizzat pizzeriassa.
…tarkkailimme rautatieasemalla mahdollisesti lähtevää junaamme, joka tosiaan osoittautui matkaan lähteväksi. Olimme päättäneet mennä junalla Roomaan asti, ja tehdä Pisan retken toisena päivänä, jotta saisimme riittävät yöunet.
…palasimme hotellille kaappaamaan tavarat ja sullouduimme junaan (jonka kyljessä ei tuntunut olevan vaununumeroita).
…juttelimme kolmen nuoren tytön kanssa, joiden kanssa olimme kuuden hengen hytissä istumapaikoilla.
…meinasimme kuolla janoon (kun ilmastointi ei toiminut ensimmäiseen tuntiin), kunnes eräältä asemalta löytyi juomapumppu.
…levitimme penkit isoksi sängyksi ja nukuimme kaikki käpertyneenä sille.
…näytimme liput konduktöörille joka tuli herättämään meidät keskellä yötä.
Tiistai 20.6.2006
Sää: +29 astetta, puolipilvistä

Heräsimme yhdeksän aikaan ja kävelimme lähistölle kyselemään moottoriajoneuvovuokraamoista hintoja, sillä ajattelimme mennä ajelemaan päiväksi rannikolle kaksipyöräisellä. Moottoripyöriä ei ollut vuokralla, ihmiset eivät kuulemma olleet tarpeeksi kiinnostuneita, joten meidän piti tyytyä skootteriin. Ajattelimme kuitenkin käydä ostoksilla sitä ennen ja ostimmekin matkalla ostoskeskukseen Ranskan katukuvaan kuuluvasta patonki-korusta aamiaispatongit. Ostoksilla juutuimme Quick Silverin liikkeeseen, josta Lasse löysi kaipaamansa uimashortsit ja minä raahasin mukaani rantaläpyttimet, lyhyet uimashortsit ja aivan ihanat vähän löysät farkut. <3 (Rahaa meni enemmän kuin tarpeeksi. :D) Siinähän se. Pakko oli ostaa myös halpis-aurinkolasit ja juotavaa, sillä ulkona oli kirkasta ja kuumaa. Vuokraamoon takaisin lampsittuamme huomasimme, että skootteria vuokrattaessa tulisi väliaikaisesti maksaa 980 euron vakuutussumma, joten huomasimme ajatuksen mahdottomaksi ja palasimme pahoilla mielin hotelliin. Nukahdimme sängylle kiukutteluumme ja otimme kahden ja puolen tunnin unoset keskellä päivää. Herättyämme huomasimmekin vatsamme jo kurnivan, joten kävimme katsomassa olisiko lentolehtisen mainostama ravintola auki. Kiinni oli, joten tyydyimme ottamaan päivän toiset namipatongit välipalaksi. Söimme ne matkalla ostoskeskuksen takana olevaan suureen ruokakauppaan, josta ostimme leipää ja Kinder Bueno-suklaapatukoita, joita olemme Nizzassa popsineet tuon tuostakin. Veimme tavarat hotellille ja kapusimme kävellen suuren lahden ja venesataman välissä olevalle kukkulalle, jonne tuskin olimme päässeet kun meille ilmoitettiin paikan sulkeutuvan. (Mikä johtui siitä että olimme shoppailleet piirustustarvikkeita vähän turhan pitkään.) Näimmepähän ainakin huikaisevat maisemat. Kaikki portaat alas käveltyämme huomasimme portin olevan lukittu, eikä sitä saanut auki edes sisältä päin. Törmäsimme japanilaiseen poikaan, jonka kanssa toisiamme auttaen kiipesimme korkean, piikkisen portin yli. Helppoa ja hauskaa se oli, mutta muutamaa naarmua ei voinut olla välttämättä. Yritimme uudestaan päästä syömään valitsemaamme ravintolaan ja tällä kertaa onnistuimmekin siinä. Alkupalat olivat suuria. Tilasin hampurilaisen ja ajattelin antaa pihvin Lassen syötäväksi, mutta hampurilainen osoittautuikin kasaksi ranskalaisia ja yhdeksi yksinäiseksi pihviksi keskellä lautasta. :D Annoin sen Lasselle ja sain Lassen salaatit vastalahjaksi. Jälkiruuaksi söin omenapiirakkaa (nam). Ruuan jälkeen päätimme kuluttaa illan katselemalla ranskalaista komediaa (joka ei ole suinkaan millään tavalla samanlainen kuin amerikkalaiset, vaan sivistynyt ja oikeasti hauska) elokuvateatterissa. Menimme tarkoituksella katsomaan elokuvaa pelkällä ranskan kielellä, joten joitain kohtia jäi epäselväksi, mutta paljon ymmärsimme kuitenkin ja mielenkiintoinen elokuva oli. Illalla tulimme hotellille ja juttelimme/valvoimme todella myöhään, koska Lassella oli paha olo ja maha kipeänä.