IRC-Galleria

Blogi

- Vanhemmat »

6-7.11 paluumatka Lauantai 08.11.2008 14:27

6.11 oli viimeinenpaivamme Tiberiaksessa. Taksi paivaksi ei ollut jarjestetty enaan muuta ohjelmaa kuin, etta kokoonnuimme viela yhdessa pieneen tilaisuuteen, jossa kavimme lapi mita kokemuksia meille oli matkasta jaanyt, joten kavimme huonetoverimme kanssa tekemassa viela viimeiset ostokset viela Tiberiaksessa mm. basaareilla ja Kristillisessa kaupassa. Ostin mummolle viela tuliaisiksi hanen pyytamansa sitruunan, joita myytiin hedelma basaareilla.
Illalla yritimme hiukan levata ennen kotimatkalle lahtoa. Hotellista meille tarjottiin viela iltapala ennen kuin sitten lahdimme matkaan klo:24.
Bussilla menimme Tel-avivin lentokentalle, josta noin kello kuusi aamulla lahti kone Prahaan. Prahassa jouduimme odottelemaan melkein kuusi tuntia jatkolennolle paasya. Illalla klo: 18.30 saavuimme Helsinkiin..

terveisin Eini

Kävimme myös muissa kohteissa, kuten Ben jehudalla uuden Jerusalemin puolella, jossa kävimme syömässa ja saimme tehdä myös hiukan ostoksia. Messiaanis-juutalaisessa seurakunnassa sapattikokouksessa Tiberiaksessa ja Matkalla Jerusalemista Tiberiakseen poikkesimme myös Kuolleen meren myymälässä (kellumaan Kuolleelle merelle ei päästy, koska sade oli aiheuttanut vyörymän), Matkanvarrella näimme paljon Beduiinien telttoja...

5.11 NasaretTorstai 06.11.2008 11:08

Tanaan kavimme Nasaretissa ostoksilla. Lahdimme taalta Aviv-hotellilta klo: 11.00 kohti bussiasemaa. Ilma oli tanaankin lammin 26 astetta ehka varjossa ja aurinko paistoi. Matkan varrella kuljimme Kaanaan kylan halki, jossa Jeesus muutti veden viiniksi. Kaanaankyla sijaitsi lahella Nasaretia.
Nasaretissa asuu paljon arabeja ja siella oli myoskin basaareja ja pikkukauppoja, josta teimme ostoksia. Kavaisimme matkatoverini Leenan kanssa myos Marian kirkossa, joka on kuulemma rakennettu sille paikalle, jossa Jeesus on lapsuutensa viettanyt.
Varasimme aikaa parisen tuntia ostosten tekoon, jonka aikana sain itsekkin ostettua tarkeimmat ostokset mm. shofarin eli luutorven ja menoran eli 7 haaraisen kynttelikon, (mini).
Sen jalkeen menimme ryhman kanssa odottelemaan bussia. Jouduimme odottelemaan jonkin aikaa, koska matkanjohtajamme ei ollut hoksannut etta aikataulut ovat toisinpain kuin Suomessa, koska hebreaa (toisin kuin lansimaissa) luetaan vasemmalta oikealle.
Kun vihdoin bussimme tuli ja paasimme matkaan, naimme eraan kukkulan, jonka oppaamme kertoi olevan Taaborin vuori eli kirkastusvuori (matt 17)
Matkan jalkeen tulimme tanne hotellille, jossa pidimme myohemmin joka iltaisen iltatilaisuuden, jossa ryhmamme kokoontui ja jossa mm. lauloimme, rukoilimme ja kavimme lapi seuraava paivan ohjelmaa...

3.11 ShavedKeskiviikko 05.11.2008 12:45

Kavimme tanaan shavedin kaupungissa. Paikassa, josta sanotaan etta Jeesus puhui siita kylasta sanomalla "ei voi ylhaalla vuorella oleva kaupunki olla katkossa... tehdessaan vertauksen siita kuinka uskovien tulisi olla valona maailmassa. "eika lamppua sytyteta ja panna vakan alle vaan lampun jalkaan, etta huoneessa olevat nakisivat valon.."

Kaupunki sijaitsee noin 20 km Tiberian kaupungista 800 metria merenpinnan ylapuolella. Kun menimme Shavediin, kuljimme paakatua pitkin eraaseen ravintolaan, jonka terassilta saatoimme katsella maisemia. Tilasimme myos sielta jaatelokahvit, jonka eras ryhmalaisemme tarjosi minulle.
Matkanjohtajamme Jorma tuli paikalle myohemmin, lopun ryhman kanssa ja pidimme sitten pienen hartaustilaisuuden ravintolan terassilla, jossa lauloimme mm. shalom a lehhem ja rukoilimme Israelin ja myos Suomen puolesta. Jorma kertoi meille myos kaupungin historiaa ym.
Terassilta naimme myos Israelin korkeimman kohdan, joka on noin 1200 metria merenpinnan ylapuolella, siella on kuulemma myos hiihtokeskus ja joskus talvisin sinne saattaa tulla vaikka lunta.
Vuoret ovat Israelissa sotilaallisesti valvottuja alueita.
Korkeilla vuorilla oli ennen merkitys, koska esim. Shavedin vuorella on aina asunut juutalaisia, ja se joka vuoren omistaa omistaa koko alueen ja meille kerrottiin, etta se olisi yksi todiste myos siita, etta Israel kuuluisi juutalaisille...
Ravintolan jalkeen pysahdyimme paikalle, jonne oli englannin kielella tehty kirjoitus kaupungin historiasta.
Paikkaa oli yritetty myos valloittaa ja siita oli kayty myos taisteluja, mutta sita ei oltu koskaan saatu kokonaan vallattua. Shavedissa asuu nykyisin paljon Venajan juutalaisia ja se on ns. taiteilijoiden kaupunki, jossa on paljon taidetta ja Gallerioita, osa meista sai kayda muutamassa Galleriassa.

Illalla lahdimme bussilla takaisin Tiberiaaseen. Olinkin jo silloin aika vasynyt....

Terv. Eini

2.11 TiberiasTiistai 04.11.2008 13:58

Tanaan taalla oli lamminta noin 25 astetta lamminta, eli aika kiva ilma nain kun ajattelee etta on kesalomareissulla. Tanaan kavimme vierailulla finfillassa, joka on suomalaisten yllapitama Venajalta muuttaville juutalaisille tehty "ensikoti" , jossa he voivat asua 3-6 kk, jonka aikana he voivat etsia taalta itsellensa asunnon ja josta heita autetaan sosiaalisissa asioissa. Tallahetkelle kodissa oli 2 asukasta.
Finfillassa on myos majoitus mahdollisuus hintaan 14 euroa/vrk. johon sisaltyi aamiainen. Mutta vain 5-6 ihmista voidaan majoittaa kerrallaan.

Siunausta kaikille lukijoille!

T:Eini
Venereki Gennesaretin jarvella
Gennesaretin jarvelle lahdimme aamulla kahdeksan aikaan Menimme veneeseen, jota kutsutaan Jeesuksen veneeksi, koska sellaisia veneita kaytettiin paljon Jeesuksen aikana. Matkalla kuuntelimme hebrean kielista hengellista musiikkia mm. kaikille tutun Shalom a lehhem laulu, mutta mika mielestani 45 minuuttia kestavalla veneilyllamme koskettavinta oli, etta he nostivat Suomen lipun Israelin lipun kanssa vierekkain salkoon, jonka jalkeen saimme kuunnella Maamme-laulun seisallaan. Ihana, etta Israelissa otetaan nain huomioon turistit. Matkan aikana naimme mm. Arbet-vuoren, jossa Herodes Jeesuksen aikana tukehdutti vastustajat.
Kuulimme matkan aikana myos yleistietoa Gennesaretin jarvesta ja sen ymparistosta. Elikka:
- Gennesaretin jarvi sijaitsee noin 200 metria meren pinnan alapuolella.
- Jarvi on noin 40 metria syva
- Jeesuksen aikana siella oli paljon enemman veneita ja kaupunkeja ymparilla kuin nykyisin Asukkaita jarven ymparilla Jeesuksen aikana oli 300 000 nyk. 50 000.
- Israelissa ainut makean veden lahde.
- Yleisin kala jarvessa on Pietarinkala
- kyyhkyssolasta tuullessa saattaa jarvelle puhjeta myrsky, jolloin jarvessa voi olla jopa 2,5 metrisia aaltoja
- 65 km pitka tie kiertaa jarven ympari, jonka eras ryhmalaisemme oli edellisena paivana pyoraillyt
- Gennesaret = Kinneret, joka tarkoittaa harppua, koska jarvi on harpun muotoinen.
- Jarvella Jeesus teki ihmeita Matt 14:24-33, Matt 8:23-27
Me veneessa olevat saimme myos todistusksen, etta olimme matkustaneet "Jeesuksen veneessa."

Matkamme jarvella pysahtyi rannalla olevan museon viereen, josta siirryimme sisaan. Museossa myytiin matkamuistoja, ja siella oli mm. Jeesuksen aikainen vene, joka oli loydetty jarvesta. 8 m pitka ja 2 metria levea, emme kuitenkaan valitettavasti paassyt katsomaan venetta.
Lampotila oli tuolloin noin 25 astetta varjossa.

Matkamme jatkui museolta bussilla Pietarin kalasatamalle. Kuljimme mm. paikan ohi jossa Jeesus piti vuorisaarnan (Matt 5-7), Paikka sijaitsi aivan kalasataman vieressa. Paikan omistaa katolaiset, jotka pitavat huolta "pyhista argeologisista paikoista" ja koska paikan omisttivat munkit, emme saaneet menna paikalle lyhyissa hameissa ja myos olkapaat piti olla peitettyna.
Kavimme paikalla, jossa Jeesus ilmestyi opetuslapsille ja he saivat suuren kalasaaliin (Joh 21) , Paikalle oli tehty kirkko (Pietarinkirkko), joka oli rakennettu v.1436. Saimme kayda rannassa myos kokeilemassa Jarven vetta. Jeesuksen aikana jarvessa oli runsaasti kalaa. Opas kertoi Jeesuksen ilmestyessaan opetuslapsille aloittaen ruokailulla ehka sen tahden, koska ruokailu on juutalaisille tarkeaa. Myohemmin Pietari naulittiin ristille paaalaspain Roomassa.

Sen jalkeen matkamme jatkui kohti Kapernaumia, jonka aikana Opas kertoi meille ymparistosta.
Han kertoi mm Herodeksesta, etta Jeesuksen aikana itse herodes ei ollut enaan hallitsijana vaan hanen poikansa Herodes Antipas. Jeesus toimi Galilean alueella, jonka paakaupunki oli Tiberias. Han vaelsi yleensa laita kaupungissa kauempana keskustasta, jossa oli Herodes Antipaan palatsi.
Kuljimme myos Kinneretin kukkulan ohitse, jonka alla sijaitsi 3000 vuotta vanha Daavidin kaupunki.

Kapernaum eli Naahhuminkyla kuuluu myos katolilaisille. Siella oli myos munkkeja eli fransiskaaneja eli Pyhanmaan vartioita, joilla oli yllaan ruskeat puvut. Jeesuksen aikana Kapernaumissa oli noin 10000 asukasta, mutta 1000- luvulla enaan 7 taloa. Jeesus asui Kapernaumissa (Matt 4:13).
1800-luvulla loydettiin paikka, jolloin Katolilaiset ostivat paikan ja alkoivat tehda argeologisia kaivauksia. Nazaret, jossa Jeesus syntyi sijaisi noin 30 km paassa.
Ennen 1000-lukua Muhameddilaiset valtasivat Kapernaumin, jota ennen oli paikassa asunut Kristityt ja Juutalaiset.
Kapernaumissa oli Jeesuksen aikana mm. tulliasema (Matt 8:5-13)
Kapernaumissa ollessamme saimme kayda mm. syagoogassa, jonka yhteyteen oli rakennettu myos koulu. Alla sijaitsi myos Jeesuksen aikainen sanagooga. Synagoogiin kokoontuvat juutalaiset yleensa aina sapattina. Sita kutsuttiin nimella Peit Knesset = kokoontumisen talo, jossa luetttiin Pyhia kirjoituksia. Juutalaiset rukoilivat myos synagoogissa (aina Jerusalemiin pain) (Mark 3:1-6)
Enaan kaikki juutalaiset eivat kokoonnu synagoogiin, koska he ovat lisanneet rukoukseen sanan minim, joka tarkoittaa varjele meidat kristityilta.
Synagoogan vieressa oli tehty argeologisia kaivauksia, jossa kaivettu esiin Jeesuksen aikaista Kapernaumin kylaa. Talot olivat lahekk ain. Kattoina he kayttivat olkikattoja.
Kuljimme kylan ohi paikalle, jota kutsutaan Pietarin taloksi, koska lmeisesti Pietari oli asunut kyseisessa talossa. (Matt 8:14) Laatista oli loytynyt mm. kirjoituksia Jeesuksen nimia.

Kapernaumista matkamme jatkui eraalle Gipputsille, jossa pysahdyimme. Matkalla kuljimme yli Jordanin ylajuoksun, ja naimme mm. Golanin ylangon, joka oli Jeesuksen aikaan pakanoiden aluetta, jota hallitsi Herodes filippus. Golanin ylangon = Kesurinmaa, jonne mm. Daavid ja Absalon pakenivat. Kuljimme myos Beetsaidan ohitse, jossa Jeesus paransi sokean miehen (Matt 11:21-23)
ja paikan nimelta Kursin, jossa Jeesus ajoi riivatusta miehesta riivaajahenget sikalaumaan.

Gipputsi, johon saavuimme oli nimeltaan En Gev, jolla oli karjataloutta. Siella olevat lehmat tuottavat maalmassa eniten maitoa 10 000 litraa vuodessa.
(lisaa gipputseista kerron myohemmin)

Gipputsilta matkamme jatkui kohti kylpylaa, jossa vesi on vuoren juurelta pulppuavaa lahdevetta. Vesi on siella ympari vuoden noin 28 asteista (5.Moos 8:7). Matkalla kuljimme paikan, jossa ohitse, jossa oli 1100 -luvulla rakennettu ristiretkelaistenlinnoitus.
Opas kertoi myos Saulista, jonka ruumis haudattiin Beitsea linnoituksen muuriin, jonka paalla on nyk. yli 15 kaupunkikerrostumaa.

Kuljimme myos paikan nimelta Besek ohi, jota sanottiin Eedenin puutarhaksi, ja Gilboan, jossa ei ole asutusta (1.Sam 31) (2.Sam 1:18).

Sen jalkeen saavuimmekin tahan Israelilaiseen "kylpylaan", Siella me saimme kayda uimassa palmupuiden katveessa. Kiitos Herralle, tuntui, etta olin valinnut juuri oikean paikan kesanvietto paikakseni. Vedessa meidan kanssamme ui myos pusukaloja, jotak antoivat mukavia moiskautuksia jaljoihin, kun jai paikalleen, varsinkin vesiputousen alle mentyani, jossa sain hierotuttaa hiukan hartioitani. Paikassa (niinkuin myos muualla Israelissa) nakyi olevan paljon kissoja.

Puoli neljan aikaan lahdimme kohti hotelliamme, matkalla viela pistaydyimme paikassa, jossa kasteella kay paljon ulkomaalaisia. Siella olikin menneillaan, joidenkin kastetilaisuus ja paikalla oli myos paljon muita turisteja.

Siunausin Eini

30.10.2008 RaamattupuistossaLauantai 01.11.2008 22:46

Kavimme tutustumassa Jerusalemin lahella sijaitsevaan suomalaisten rakentamaan Gipputsiin, joka oli rakennettu 8 juutalaisvainojen aikana Saksaan lahetetyn juutalaisen muistolle.
Gipputsilla oli mm. vapaa ehtoistyovoimaa ym. Paljon Suomesta ja muualta maailmasta ja myos Messiaanisia juutalaisia.
Paikaan oli tehty myos raamattupuisti, jonka me kiersimme. Puistossa oli raamatun ajan mukaan rakennettu erilaisia paikkoja joista opas kertoi meille.
Ensimmaisena pysahyimme Jeesuksen ajan mukaan rakennettuun synagoogaan, jonka pohjapiirros oli samanlainen kuin silloin ja siella oli muutamia kiviakin Jeesuksen ajoilta. Kivi oli tummaa kivea jota on Israelin pohjoisosissa.
Synagoogassa mm. Jeesus kavi 12- vuotiaana (luuk.2:41-52), siella Han kyseli opettajilta kuunnellen heita. Synagoogassa myos rukoiltiin ja keskusteltiin "raamattuun" liittyvista asioista.
Opas kertoi siella meidan olevan Benjaminin, Danin ja Juudanheimon rajalla. Kirjahatim eli liitonarkinkukkulan ja emmauksen tie valissa.
Seuraavaksi siirryimme viljankorjuupaikalle, johon mennessa naimme vartiotornin, joka sijaitsi yleensa pellon laidalla.
Viljan korjuu paikalla oli naytille sen ajan tyovalineita ja siella opas meille kertoi, etta esim. leivan saanti ei ollut siihen aikaan helppoa, joten sen ajan ihmiset ymmarsivat Isa meidan rukouksen merkityksen, jossa pyydetaan Taivaan Isaa antamaan meille meidan joka paivaisen leipamme. Israelin laissa oli mm. maarays ettei peltojen reunalta saanut korjata satoa, eika taakse tippunutta satoa saanut kerata vaan ne oli jatettava koyhille.
Israelissa ohra leikataan paasiaisen aikaan ja vehna helluntain eli viikkojuhlan aikaan.
Paikassa jossa olimme eroteltiin ns. jyvat akanoista.
Vieressa oli vuoristoon pengerretyt pellot, joihin oli istutettu puita. Nahdessamme sen voimme ymmartaa paljon paremmin esim. vertauksen kylvajasta, etta hyvaa maaperaa on vaikea loytaa. (matt 13:1-9)
Sen jalkeen oppaamme kertoi meille olivipuista, jotka kestavat vuosisatoja. Jota mm. Jesaja 53:2 kayttaa ennustaessaan Jeesuksesta.
Naimme matkan varrella miten olivipuista korjattiin sato. Olivit varisuteltiin puusta alas ja kerattiin sitten maasta.
Seuraavaksi saavuimme oljyn teko paikalla, jossa oli isot oljyn puristimet, jotka murskasivat olivin, jonka jalkeen vasta saatiin oljya. Taalla kerrottiin meille raamatun paikasta, jossa kerrotaan, etta meidatkin taytyy ensin murskata, jonka jalkeen voimme tuottaa Kristus valoa.
Neitsytoljy, joka otettiin ensimmaisena kaytettiin pappien ja kuninkaiden voiteluun, kuten Israelisa oli tapana.
Sitten siirryimme viinin teko paikalle, johon oli rakennettu viinikuurnat, jossa viinimarjat poljettiin. Se oli kokoperheen ilo juhla. Sen jalkeen viini laskettiin nahkaleileihin tai saviruukkuihin, jossa viini sitten kavi. (vertaus leileista)
Matkalla naimme myos kaivon joka oli samanlainen, kuin Sykarin kaivo, jossa Samarialainen nainen oli ammentamassa vetta kohdatessaan Jeesuksen.
Veden haku oli naisten tyo Israelissa.
Veden haku paikan jalkeen tulimme paikalle, jossa juutalaiset kayvat viela tanaankin juutalaisen tavan mukaan puhdistautumassa. Messiaanis-juutalaiset kayttavat paikkaa nykyisin myos kastealtaana. (3.Moos 12)
Siita siirryimme hautaluolan luokse, jollaiseen Jeesuksen aikana haudattiin rikkaita ihmisia. Saimme kayda haudassa sisalla. Israelissa on tapana haudata ihminen samana paivana kuin han kuolee rabin siunaamana ja sen jalkeen 7 paivana ystavat ja sukulaiset surivat yhdessa vainajaa. israelissa haudattiin kaarinliinoihin, joista vuoden kuluttua otettiin luut ja laitettiin haudassa oleviin ossuareihin eli luuarkkuihin. Haudansuu suljettiin isolla kivella.
Lopuksi naimme viela Beduiiniteltan, joita Israelissa on paljon viela tanaankin. Sita kayttavat Beduiinit eli paimentolaisheimot ja mm. Aabraham ja Iisak asuivat naissa teltoissa. Teltta tehdaan vuohenkarvasta.

Puisto kierroksen jalkeen pysahdyimme Gipputsilla olevaan kahvilaan ja matkamuisto myymalaan. Siunauksin Eini

29.10 Paiva JerusalemissaTorstai 30.10.2008 00:32

Tanaan kavimme retkella taalta majatalo Keitaasta Jerusalemissa opastetun kierroksen.
Ensin menimme oljymaelle, josta laskeuduimme mm. Getsemaneen, jossa kavimme Getsemanen kirkossa, Lisaksi opas kertoi Getsemanessa olevien puiden olevan Jeesuksen aikaisia, koska olivipuut, joita siella oli. Versoaa aina uutta vaikka runko kuivuisikin valilla tai se hakattaisi pois.
Getsemanen kirkossa oli mm. sellainen kivi, johon uskotaan etta Jeesus olisi hikoillut tuskassa rukoillessaan Getsemanessa. (Matt 26:36-46)
Getsemanesta siirryimme kohti paikkaa jota pidetaan Golgatana, koska siella on kallio, johon muodostuu paakallon muotoinen kuva. (Matt 27:33)
Toisin kuin yleensa piirretaan, oppaamme uskoi, etta Jeesus oli naulittu ristille kukkulan alla, eika paalla kuten kuvissa. Silla Jerusalemissa ristiinnaulitsemiset tehtiin aina vilkkaan tien varrella varoitukseksi muille. Ja Jeesuksen aikana kallion alapuolella oli mennyt vilkas katu.
Sen jalkeen kavimme Jeesuksen haudalla, joka sijaitsi lahella Golgataa.. Haudassa oli mm. teksti: "He is not here, for He is risen!" (Han ei ole taalla, vaan han on ylosnoussut!)
Sitten nautimme haudan laheisyydessa ehtoollisen ja lauloimme jonkin laulun..

Seuraavaksi siirryimme Damaskon portin lapi Via Dolorosan kadulle, jolla sijaisi paljon myyntikojuja..

Kavimme myos lopuksi Vainojem museossa, mutta kerron siita myohemmin

Siunauksin Eini

[Ei aihetta]Sunnuntai 11.05.2008 16:43

Lähtö 25.4.2008

Veikko ja Jorma tulivat hakemaan minua 25.4 aamulla seitsämän aikaan.
Siitä jatkoimme matkaa Ouluun Maisalle, jossa söimme tuhtin aamiaisen ja otimme Maisan kyytiin.
Seuraava pysähdyksemme oli Kemissä, josta tuli Mirva kyytiimme ja siitä jatkoimme matkaa kohti Rovaniemeä, Riitan kotia. Riitta oli myös valmistanut meille ruuan, tälläkertaa keiton, kun saavuimme perille. Riitalla, (joka lähti meille tulkiksi) viivyimme vähän aikaa, koska Venäjän seurakunnasta Umbasta meitä vastaan tullut Pavel halusi hiukan levätä.
Pari tuntia levättyä jatkoimme matkaa kohti Sallaa, josta me menimnme sitten rajan yli Venäjälle.
Matka meni hyvin muuten, paitsi että tullissa huomasimme, että meiltä puuttui Venäläinen autovakuutus. Jouduimme palaamaan Veikon kanssa Sallaan hakemaan vakuutuksen, koska tullissakaan ei enää myyty sitä.
Sitten pääsimme jatkamaan matkaa ongelmitta. Yhdeltä yöllä olimme perillä Umbassa. Veikko oli ajamisesta aika väsynyt ja oli ihan poikki. Toki tulihan siinä kilometrejä hänellä ajettua tietysti, kun Raahesta ajoi sinne koko matkan.

26.4.2008

Minä, Mirva ja Maisa yövyimme Umbassa erään Nadja-nimisen naisen luona. Hän asui aika lähellä sitä paikkaa missä muu seurue yöpyi, joten päätimme iltapäivällä lähteä sinne. Kun saavuimme muiden matkalaisten luo siellä olikin rukoushetki jo menneillään. Mirvan kanssa kävimme päivällä myös pienellä kävelyllä vaihtamassa vähän kuulumisia.
Illalla kello kuuden aikaan lähdimme Umban seurakuntaan kokoukseen, jossa Pavel oli pastorina. Veikko ja me lauloimme siellä ja Jorma saarnasi.
Illalla kokouksen jälkeen pysähdyimme Umban keskustassa, johon oli kerääntynyt joukko nuoria. Veikko ja Jorma menivät oitis jututtamaan Venäläisiä nuoria. He antoivat heidän maistella Suomalaisia karkkeja ja samalla antoivat nuorille traktaatteja, joissa kerrottiin Jeesuksesta Venäjän kielellä. Nuoret ottivat niitä innostuneesti vastaan. Veikko lauloi heille myös pari laulua Suomeksi ja Riitta tulkkasi.
Sen jälkeen me menimme taas Mirvan ja Maisan kanssa Nadjan taloon ja rupesimme valmistautumaan yöpuulle.

27.4.2008

Olimme iltapäivään saakka Nadjan luona, jossa Nadja kattoi meille pääsiäispöydän, johon kuului myös Venäläjän perinteeseen tuttua pääsiäiskakkua.
Päivällä muu ryhmä tuli hakemaan meitä Nadjalta. Mistä otimme myös matkatavarat mukaamme seurakuntaan, josta oli tarkoitus jatkaa matkaa kokouksen jälkeen Zelenoborskiin.
Seurakunnassa oli pääsiäisjuhla, jossa lapset ja seurakuntalaiset lauloivat. Myös Pavel piti pienen puheen. Venäjällä on tapana tervehtiä toisia pääsiäisenä sanomalla: "Hristos vas krees !" elikkä Kristus on ylösnoussut! Johon toinen sitten vastaa: "Totisesti ylösnoussut!" (tietty Venäjäksi).

Ennen Zelenoborskiin lähtöä kävimme Pavelin kotona syömässä, jossa hänen vaimonsa oli laittanut meille ruokaa. Tarjolla oli kaalikääryleitä, salaattia, pääsiäiskakkua ym. herkkuja.
Syönnin jälkeen matkamme jatkui kohti Zelenoborskin seurakuntaa, jossa meillä oli seuraava kokous.

Zelenoborskiin saavuttuamme menimme suoraan seurakuntaan, jonne tuli väkeä lähiympäristöstä ja lähellä sijaitsevasta narkomaanikodista. Eräs N-kodin asukas, johti ylistystä seurakunnassa soittamalla edessä kitaraa. Lauloimme siellä pääasiassa Venäjän kielisiä lauluja, joista osa oli meillekin tuttuja, koska samoja lauluja laulamme täällä Suomessakin, tosin Suomenkielellä.
Yhdyimmekin lauluihin Suomen kielisin sanoin. Ja näin kaksikielinen ylistys sai vähän loistavaa värikkyyttä.

Tilaisuuden jälkeen saavuimme N-kodille, jossa meille oli laitettu iltapalaa. Tyttö joka oli ollut 1,5 vuotta sitten hoidokkina samassa paikassa, toimi nyt siellä vastuu henkilönä ja hän valmisti meille myös ruuat.

Miehet ja Tulkkimme Riitta jäivät yöpymään sinne ja minä, Mirva ja Maisa saimme majapaikan läheltä N-kotia Svetan ja hänen äitinsä talosta.

28.4.2008

Aamulla kello 9.30 Veikko ja kumppanit tulivat hakemaan meitä vankilaan, jossa meidän oli määrä pitää kokous kello 10. Vankilan varajohtaja tuli meitä vastaan portille, josta hän ohjasi meidät sisään. Pidimme kokouksen vankilassa osastolla, jossa oli noin 150 vankia. Osa vangeista tuli kuuntelemaan meitä ja osa heistä makoili omilla vuoteillaan. Veikko kertoi heille oman todistuksensa, kuinka hän oli aikoinaan vankilassa ollessaan kohdannut Jeesuksen ja tullut uskoon, myös minä sain todistaa tuossa kokouksessa.
Kokouksen jälkeen jaoimme heille Venäläisiä traktaatteja ja karkkia, joita he ottivat mielellään meiltä vastaan.

Seuraavaksi meillä oli vuorossa ruokailu narkomaanikodilla ja lepoa ja illalla taas kokous seurakunnassa.

29.4.2008

Tänäänkin meillä oli hengellinen tilaisuus vankilassa kello 10. Tällä kertaa se oli sellaisella osastolla, jossa olivat ne vangit, jotka olivat vasta tulleet vankilaan. Osa heistä sinne vasta ensimmäistä kertaa. He kyselivät kaikenlaisia kysymyksiä uskon asioista ja olivat kiinnostuneempia kuin aiempana päivänä olleet kuuntelijat. Kuuliakuntaa meillä oli siellä nyt noin 30 vankia.
Veikko, Mirva ja Maisa todistivat ja lauloimme heille myös pari hengellistä laulua Suomen kielellä, jotka Riitta tulkkasi heille.
Huoneessa jossa pidimme tilauisuuden oli myös pikku kissa, joka tuli syliinki.
Tilaisuuden lopussa Veikko esitti ns."alttarikutsun", jolloin 6 vankia halusivat tulla uskoon ja ottaa Jeesuksen vastaan.

Illalla meillä oli taas Zelenoborskin seurakunnassa kokous, jossa Jorma opetti taivaan pankkitilistä, joka on aina auki ja jossa on miljoona dollaria. Hän oli laittanut lapuille raamutun kohtia, joissa oli Jumaln antamia lupauksia ihmisille.

Kokouksen jälkeen menimme käymään kaupoissa. Joista ostimme tuliaiset ja häälahjan N-kodilla olevalle pariskunnalle, joka oli kuukauden päästä menossa naimisiin.

Kävin myös postissa laittamassa Suomeen kortin. Matkalla kipasimme myös Zelenoborskin lastenkodissa antamassa pienen lahjoituksen. Lapsia emme saaneet tällä kertaa nähdä, koska he olivat koulussa.

Iltapalan söimme vielä narkomaanikodilla, josta saimme ostaa vielä viimeisiä tuliaisia Suomeen, sellaisia Venäjän kielisiä kalentereita, joissa tekstinä oli joku psalmi tai raamatunpaikka. N-kodin asukit lahjoittivat meille sellaiset itsetehdyt seinätaulut, jossa oli raamatunpaikka kirjoitettu englanniksi, minun taulussani lukee "etsikää ensin taivasten valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin tämä kaikki teille sen ohessa annetaan."
Olimme siellä myös viimeisessä iltahartauksessa, jossa ylistettiin Jeesusta Kristusta ja Jorma puhuikin vielä siinä, sitten aloimme valmistautua kotiin lähtöön ja menimme Maisan ja Mirvan kanssa Svetan kotiin.

30.4.2008

Aamulla oli sitten lähtö Suomeen. Svetalla söimme vielä aamiaisen ja Veikko tuli hakemaan meitä muistaakseni noin yhdeksän aikaan. Sitten lähdimme matkaan. Menomatkalla kaikki meni hyvin myös tullissa ja pääsimme jouhevasti rajan yli. Pavel ei tullut enään Suomeen vaan hän jatkoi matkaansa kohti Umbaa. Sallassa pysähdyimme paikalliseen pitseriaan syömään vähän välipalaa.

Matka jatkui rattoisasti rupatellen. Noin puoli neljän aikaan saavuimme Rovaniemelle Riitan kotiin, jossa hänen miehensä Pekka jo odottelikin. Rovaniemen vapaaseurakunnassa oli hollantilainen nainen nimeltä Luisi puhumassa kello viideltä alkavassa tilaisuudessa, meitä kiinnosti tämä Luisi ja Riitta sopi hänelle tapaamisen meidän kanssa vapaaseurakunnassa ennen tilaisuuden alkua, joten poikkesimme siellä, jossa nautimme kahvit pullan ja jäätelön kera.
Minä, Mirva, Veikko ja Maisa jatkoimme sieltä matkaa kohti Oulua. Oulussa olimmekin jo kahdeksan aikaan, jossa maisan mies Aimo olikin jo ovella vastassa. Maisa laittoi meille vielä hiukan iltapalaa ennen kuin jatkoimme siitä taas matkaa. Maisa antoi vielä minulle ja Mirvalle sokeriastiat muistoksi. Minulle se tuli kyllä tarpeeseen.

Kymmeneltä saavuimme Raaheen. Mirvakin päätti matkan aikana, että hän tulee vielä pariksi päiväksi meille vapun viettoon.

Kokonaisuudessa matka oli hyvä josta kiitos kuuluu Taivaan Isälle ja hänen Pojallensa Jeesukselle Kristukselle! Jota ilman tätä matkaa tuskin olisi edes järjesatetty.

Siunausta kaikille lukijoille toivottaen Eini.



- Vanhemmat »