Mela pystyyn ja menoks :)))Torstai 29.05.2008 19:13

Koko koulu vuosihan alko meidän mukavalla vaelluksella Evolla, no se myös loppu hieman samaan tyyliin eli 4 päivän melontaretkellä Päijänteellä. Matkaan lähdettiin Padasjoelta, mistä saatiin kaikki tarvittavat kamat. Tosin ei lähetty ihan heti matkaan, koska jokaisen täyty ensin suorittaa harjotus, jossa mulittiin vedessä kajakin kera. Siis toisin sanoen piti osata paeta kajakista, jos se sattuus kaatuun. Ei ollu lämmintä vettä ei, mutta oli sekin jo aikamoinen kokemust. No kun kaikki oli mulinu, köyttäny kamat kii inkkarikannotteihin ja tehny lounaan trangioilla päästiin viimein matkaan.

Oli aika hemmetin vaikee ohajata sitä pirun inkkaria, kun ikinä sellasta ollu koittanu ees. Onneks oltiin siinä pareittain. Aika nopeesti pidettiin tauko, kun alko aallot oleen hieman korkeemman puoleisia ja me vaihdettiin sillain, et Henkka ohjas ja mä vaan meloin. Kun ei osaa tekniikkaa niin kädethän siinä nopeeta väsy. Ei onneks ihan hirmusen pitkä matka ollu ensimmäiseen yöpymispaikkaan, vaikka sinnekin kyllä sai jokusen tunnin meloo ennen kun oltiin perillä. Viimein se saari sitten löyty ihaninen hiekkarantoineen ja notskipaikkoineen. Laitettiin Henkan kaa teltta pystyyn ja tehtiin päivällinen, jonka jälkeen olikin sitten iltapiirin aika. Kaikilla oli vähä samat fiilikset eli et oli kivaa, vaikka satokin välillä ja oli hieman kylmä, mutta mukavaa silti ja ilosilla mielin vielä istuskeleen notskille ja sitten nukkuun.

Enemmän tai vähemmän hyvun nukutun yön jälkeen pakattiin kamat taas inkkareihin ja lähettiin meloon. Alkuun meno maitto ihan kviasti ja temppuiltiinki niitten inkkareiden kanssa sillain, et keskellä järve vaihdettiin paatteja ja melottiin uuden parin kaa :) Taas pysähdyttiin lounaalle ja mun ja Henkan lounas oli hyvin saman tapanen kun ennenkin eli pastaa ja nuudeleita :D. Mutta sit taas jatkettiin melomista uusien parien kaa ja me ei oikein enää oltas haluttu meloo. Niinpä me siis päätettiin muistella mennyttä vuotta ja naurettiin niin, että sattu mahaan ja melominen oli mitä sattu. Kyllä se matka siitä sitten jotenkin taittu, vaikka suoraa sanottuna se melominen vitutti jo tosi paljon. Päästiin onneks perille joskus ja joulunu. Syötiin taas Henkan kaa maittava illallinen, jonka jälkeen oli taas teltan pystytys ja iltapiiri. Iltapiirissä meitä peloteltiin karhulla, kun ohjaajat kerto, että siinä saaressa oli karhu ja että yöllä on vahtivuorot sillain, että pareittain kuljetaan trangiaa kalistellen ympäri saarta ja pidetään karhua loitolla. No huijaustaha se lopulta koko karhu oli, mutta kyllä se koko porukan pisti aika vakavaks. No siinä sitten ilta meni tosi kviasti notskilla istuen, makkaraa syöden ja jutustellen. Menin vähä aikasemmin nukkuun, kun Henkka, mutta en mä mitään unta saanu. Sitten Henkkakin tuli jo ilosesti jutellen nukkuun :D.

Nukuin sen yön tosi hyvin ja aamulla heräsin pirteenä uuteen päivään ja mikä parasta, AURINKO paisto pilvettömältä taivaalta. Vaihdettiin kamat kajakkeihin ja se tavaroiden mahduttaminen niihin olikin taitoo vaativaa puuhaa. Saatiin Lauran kanssa ahdettua meidän kamat kaksikkoon ja ei muuta kun koko poppoo matkaan aiva uusilla kulkuneuvoilla. Oli pikkusen hakemista Lauran kanssa sen kajakin ohjaamisn ja etenemisen kanssa. Saatiin lopulta muutaman hikisen vartin päästä sekin toimiin ja matkanteko oli aivan ihanaa. Aurinko paisto, järvi oli tyyni ja juttu luisti ihan mahtava päivä. Lounaski syötiin kivalla hiekkarannalla ja otettiin aurinkoo jo muutenkin palaneisiin kasvoihin ja käsiin. Päivä meni tosi nopeeta ja me oltiin majapaikassaki nopeesti. Oltiin melottu tosi paljon, mutta ei se siltä tunutu, kun kajakeilla matkaaminen on todella paljon mukavampaa kun inkkareilla. AInoo mitä mua pelotti oli se, et kaadutaa sillä. Onneks ei kaaduttu.
Illalla kun sitten oltiin majapaikassa pystyteltiin vaihteeks telttaa, syötiin lounasta ja vietettiin iltapiiriä. Iltapiiri oli aivan mielettömän levoton ja me vaan naurettiin ja käytiin läpi koko reissua. Ihan tosi kiva päivä takana ja vika yö edessä. Vähän haikeet fiilikset, kun alko tajuaan, et vuosi on lopussa ja porukka hajaantuu ympäri Suomee kesäks ja nähäänki vasta elokuun lopulla seuraavan kerran. Lisäks haikeeta oli se, et edessä oli enää yks mitätön matka melottavana ja reissu oli päässy ilmojen puolesta vasta alkuun. No olihan siinä vielä ilta nuotiolla ja seuraava aamupävä yhteistä aikaa.

Tosi lyhyeeks jääneen yön päätteeks herättiin 6 aikoihin aamulla ja Henkka keitteli meille puuroo sillä aikaa, kun mä kokosin telttaa. Taas kamat kajakkeihin, kajakit vesille ja sitten nauttimaan vikasta aurinkoisesta melontapätkästä. Se pätkä meni tosi nopeeta ja me laulettiin Suvivirsi matkan aikana, koska oli vika koulupäivä ja kesäloma alkamassa. Lisäks laulettoom Liikunnanlaitoksen oma laulu ja muutenkin vähä koittiin jotain lauleskella siellä. Jussin erikoinn oli Valehdellaan ja Mirkalta ja multa taittu nätisti "Juu aar mai swiitest dreem..." enempää ei osattu laulua, joten tota vedettiin lähs joka päivä.

Liian pian tultiin "kotisatamaan" ja liian pian loppu koko reissu. Kamojen purkamisen ja kajakkien huoltamisen jälkeen makoiltiin laiturilla parisen tuntia ja otettiin aurinkoo ja ootettiin, et bussi hakee meidät takasin Lahteen. Bussi tuli ja vei meidät koululle...porukka hajaantu kukin suuntaansa ja siitä se sitten kai alko, kesäloma.

Oli aivan huippureissu ja kiitos kaikille mukana olleille. Mela pystyssä kesänviettoon ;))