Mukava pikku kyläLauantai 22.07.2006 14:29

Eilen siis majoittauduttiin pariksi päiväksi paikoilleen. Käytiin kiertämässä Maarianhaminan "keskusta" - yllättävän piskuinen paikka, eniten elämää löytyy satamasta. Voi hyvin kuvitella, miten hiljaista täällä on marraskuussa. Käytiin lounastamassa läheisen hotellin ravintolassa ja ihmeteltiin, miten koko rakennus keikkui. Ikkunasta katsoessa horisonttikin tuntui tekevän tasaista heijausliikettä. Suihkussakin hiuksia silmät kiinni pestessä piti ottaa korjausliikettä jaloilla, kun tuntui, että tasapaino pettää keinuvalla lattialla =). Ihmeellinen sopeutumiskyky tasapainoaistilla. On kyllä entuudestaankin tuttu ilmiö - aina muutaman veneessä vietetyn vuorokauden ja varsinkin nukuttujen öitten jälkeen kotisänkykin keinahtelee. Nyt oli vaan poikkeuksellisen voimakas tunne.

Pesun jälkeen sorvattiin ekaa kertaa reissussa vähän meikkiä naamaan ja korutkin kaivelin kassin pohjalta. Vanhusväki lähti satamaravintolaan laituritansseille ja minä majoittauduin nuorempaan seuraan samalla laituripätkällä olevaan veneeseen kittaamaan lonkeroa. Ei selvitty hippamaan asti, vaan kahden jälkeen kiltisti omaan paattiin nukulle. Toinen Brown on muuten nyt luettu, yksi enää jäljellä.

Aamulla taas heräys ennen kahdeksaa, ylösnousu vähän venytetysti. Ongelmia maasähkön kanssa. Äippä haki tuoreet unikonsiemensämpylät aamupalaksi, syötiin vähän kevyemmin kun edessä oottaa Vikingin lounasbuffet. Satamamaksuun sisältyi siis päiväristeily Ruotsiin ja sinne ollaan juuri lähdössä, ahmimaan massu täyteen ja täydentämään viinavarastot. Pikkuisen silmiä painaa alle viiden tunnin unet, jotenkin tuntuu että tästä tulee rankka päivä =P. Illalla uutta yritystä ravinteliin asti. Aurinko paistaa tosi kuumasti, yöllä satoi, ihme tuuria taaskin kelien suhteen.

Ooohlalaa, MaarianhaminassaPerjantai 21.07.2006 13:19

Yöksi jaettiin "ankkurimikkovuorot" eli kukin vuorollaan heräsi tarkistamaan, ollaanko pysytty vielä suurinpiirtein siinä, mihin ankkuri heitettiin. Kiltisti potski keikkui paikoillaan. Vähäisten yöunien jälkeen heräiltiin jo ennen kahdeksaa, nostettiin ankkurit ja keiteltiin aamupuurot vasta liikkeelle lähdettyä. Ajatuksena oli mahtua Maarianhaminan Österhamniin siinä saumassa, kun osa porukasta lähtee sieltä jatkamaan matkaansa.

Ja noniin, nyt sitä sitten lillutaan http://www.msf.aland.fi/text.con?iLan=3&iPage=17&m=31 täällä. Satamamaksuun kuuluu ällistyttävän monenlaisia palveluita, normikaman eli veden, sähkön, jätehuollon, pesutuvan, suihkujen ja saunojen yms lisäksi mm. vapaita sisäänpääsyjä eri tapahtumiin ja Ålandsparkenin huvipuistoon, uima-altaan käyttö ja päiväristeily Ruotsiin. Nyt nappastaan omenavaniljaliköörit perille tulon kunniaksi ja mietitään satamamaksutaktiikkaa (vuorokausimaksun koodi, jolla pääsee sisään huoltorakennuksiin, vaihtuu klo 16). Minä haluan saunaan.

Nukkupaikka hukassaPerjantai 21.07.2006 01:08

Lappoosta jatkettiin hetikohta syönnin ja kauppareissun (ihana pikku lähikauppa!) jälkeen matkaa. Mahtava tyyni aurinkoinen keli, minä ajaa huristin taas monta tuntia, ajeltiin avonaisempaa reittiä kivan kelin takia etelään päin. Tarkoitus oli yöpyä Degerbyssä, mutta molemmat alueen vierassatamat olivat ihan täynnä purjeveneitä. Hetken pyörimisen jälkeen päätettiin jatkaa matkaa vielä kohti Maarianhaminaa ja tähdätä Rödhamnin vieraslaituriin yöksi. matkalla mussutettiin iltapalaleivät ja puurot ja pullakahvit / -teet. Yllätys yllätys, Rödhamnkin oli ihan tupaten täynnä, purjepaatteja kylki kyljessä kuin sillit suolassa ja muutama jo ankkurissa keskellä lahtea nukkumassa. Mekin päätimme liittyä ankkurissa pyörijöiden joukkoon.

Nyt killutaan lahdella, kieputaan tuulen mukana ja kinastellaan - äitin hermot näemmä tiukalla yllättävien tilanteiden takia ja vähän tietty jänskättää, pitääkö ankkuri. Toivottavasti ajelehditaan yön aikana oikeaan suuntaan edes =). Saas nähdä, saavatko nukuttua rauhassa. Minä varmaan koisin onnellisena ja nautin tuulen keinuttelusta.

Ainiin, eilen (?) nähty "merirosvovene" oli 120-vuotias kaljaasi Olga, jolla maikkarin Suuren Seikkailun kilpailijoita vuonna 2004 kuljeteltiin kisapaikasta toiseen. Teeveestä tuttu siis.

Affenanmaalla!!Torstai 20.07.2006 17:57

Hyvin nukutun yön jälkeen heräiltiin taas kahdeksalta (oon koko reissun ajan herännyt itekseen aamusta jo ennen kasia, kerrassaan outoa). Äippä kävi suhkussa ja mutusteltiin aamupalaa ja ihmeteltiin gps:n lokitusta ja tankatiin löpöä ja vettä - matkaa jatkettiin vasta yhdeltätoista. Keli oli nyt niin tasainen, että minä ajaa hurruutin melkein koko pätkän seuraavaan satamaan eli Lappoon. Mukavaa, aika helppoa karttaohjelman avulla, ainoastaan tausta- ja sivupeilit puuttuivat =) Automaattisesti tuli aina välillä vilaistua "sivupeiliin", että tuleeko joku takaa.

Nyt ollaan Lappoossa massut täynnä. Käytiin syömässä hienossa satamaravintolassa - mahtavat näkymät istuskella terassilla ja katsella merelle. Nyt ollaan sitten virallisesti Ahvenanmaan puolella! Paljon ruotsinkieltä, tekstit yleensä vielä suomeksikin, autoissa Ålandin rekkarit ja postikin ihan omalla järjestelmällään. Maarianhaminassa ois tarkoitus (näillä näkymin, hahhaaa, uskaltaakohan kirjoittaakaan kun näkyy aina tänne tuherrettu suunnitelma olevan kaukana totuudesta) olla perjantaiaamupäivällä. Eli hivuttaudutaan vielä eteenpäin, yövytään jossain ja huomenna sitten isoon cityyn. Huomenna muuten alkaa Rockoff-festarikin.

Pitkä päivämatkaTorstai 20.07.2006 00:01

Laura Peretzenin laituri oli tupaten täynnä veneitä ja ihmisiä ja eloa ja elämää -> äkkiä karkuun (jostain kumman syystä sosiaalisuus on koko porukalla näin iltaisin vähän vähissä). Jatkettiin läheiseen Heponiemen vieraslaituriin, jossa oli kyllä rauhallista, mutta kun porukalla oli massut oli täynnä ja kuskissa vielä virtaa niin päätettiin jatkaa pikkuisen etemmäs. Ajeltiin pikku hiljaa vielä vähän alemmas etelään ja majoituttiin Iniön saaren Bruddalsvikenin vierassatamaan. Karu kahvio (tuli mieleen joku Vesannon Shell lisättynä vielä saaristolaisella sisäänpäinlämpiävyydellä ja miinustettuna ketjuhuoltsikan tietyt laatuperiaatteet) oli vielä auki, eli ostettiin jätskit ja maksettiin vitonen yöpymismaksua. Täälläkin pääsisi saunaan ja suihkuun ja pyykinpesuun mutta kävin vain ihmettelemässä VESIVESSAA!

Huomista suunniteltiin sen verran, että matkataan Kumlingen ylänurkalle ja katsotaan siellä, lähdetäänkö alakautta saarien suojassa jatkamaan reissua vai hyökätäänkö pikkuisen avopätkän yli kohti Vårdön saarta. Näillä näkymin Maarianhaminassa käydään lenkillä, eli eri kautta sisään ja ulos, siispä joka tapauksessa toista kautta palataan. Tuulista riippuu taas, miten päin mennään (vai minnekä mennään ja millä mennään vai mennäänkö minnekään =) Tänään tuli ainakin taitettua matkaa melkein eilisen jumituspäivän edestäkin. Matkanopeus kuitenkin pyörii siinä seitsemän solmun eli noin 13 km / h nurkilla, eli varsinaista pikataivalta ei olla taittamassa. Nyt on jo menossa iltatee ja päivän bullapala, kohta voipi jo siirtyä punkkaan mr. Brownin seuraan (luvun alla Meteoriitti).

Kokka kohisten eteenpäinKeskiviikko 19.07.2006 20:50

Illalla simahdettiin päärynäkonjakkien jälkeen hyvissä ajoin. Kahdeksalta pirteinä hereille, aamupuurot ja köydet irti. Nokka pystyssä (kylki pystyssä, peräkin välillä pystyssä) hurruutimme Rauman ja Ukin ohi kohti Katanpäätä. Avopätkillä ikävä sivutuuli keikutteli edelleen, tavaroita sijoiteltiin taas uudelleen ja välillä tuli vettäkin katon kautta niskaan. Toisia veneitä oli hauska seurata, samankokoisista paateista saattoi välillä näkyä pelkkä masto ja toisinaan taas koko paatti kohosi parin metrin korkeuteen aallonharjalle. Samaa menoa toki meilläkin =).

Rauhallisimmilla pätkillä bongattiin kauniita luotoja, mökkejä ja kalliosaaria, majakoita ja hassuja kummeleita, punapurjeinen purjevene (näytti ihan merirosvolaivalta), lossi, sata200 väylämerkkiä ja linjataulua ynnä sekalainen purjeveneregatta. Katanpään kohdalla huomattiin, että satamaan tuuli tosi pahasti, ja päätettiin jatkaa äkkipäätöksellä matkaa jonnekin muualle. Käyntisatamakirjan perusteella valittiin uudeksi majapaikaksi Kustavin Lootholma. Satamaan tullessa jo kulkuväylällä kyltti kertoi, että matkailukeskus suljettu ja veneilijöiden palveluissa rajoituksia - perillä selvisi, että hieno paikka oli täysin kuollut ja ainoina "palveluina" yksi ulkohuussi ilman paperia ja roskis. Oltiin kuitenkin ajettu jo seitsemättä tuntia voileivän ja hedelmien varassa, eli laitettiin paatti parkkiin ja kokattiin myöhäinen lounas viiden maissa.

Nyt toivutaan pastaähkystä ja suunnitellaan matkan jatkamista yöpymään tuonne -> http://www.laurapstudio.com/satama.html Kuulostaa epäilyttävän hyvälle, tuoretta leipää, mmmmmh. Saas nähdä minne nyt päädytään =P.

BikinipäiväTiistai 18.07.2006 21:53

Niinhän siinä kävi, että tänne Rauman nurkille jumiuduttiin. Matkaa jatkaessa vastaan tulee kiertämätön avovesipätkä ja tällä tuulella ei ajateltu lähteä röykkyyttämään. Päivä on kulunut rattoisasti veneen pohjalla puhuria paossa nahkaa grillatessa ja viime aikojen kirjallisuusvajetta paikatessa. Luettua tuli Brownin Da Vinci -koodi, 520 sivua =P. Justiinsa tultiin saunomasta ja uimasta, merivesi vispilätuulista huolimatta 20-asteista ja saunassakaan ei minkäänlaista moittimista.

Ainiin, tänään syötiin aamupalaksi trangialla keitettyä puuroa ja kananmunia ja sämpylänpuolikkaat (keittimellä siksi että veneen oma hella käyttäytyi kovan tuulen takia jokseenkin omituisesti), lounaalla syötiin piffejä ja pussimuusia ja salaattia ja grillattua ananasta, kirjan kanssa söin ähkymäärän karkkia ja nyt ollaan menossa taas liekittämään jotain, ilmeisesti lihapiirakoita. Ja juotu ollaan lähinnä lonkeroa ynnä aamuteetä ja mehuakin vähän. Ja samalta karttalehdeltä meikän kanssa löytyy ainakin Pöppä, Kutkari, Karvatti, Munkki ja Lutkloppi.

Öö, ja koska joku on sitäkin kysynyt niin liikkeellä olen äitin ja miehensä Vesan kanssa, potski on heidän omistuksessaan (vuonna 2001 hankittu), merkiltään Flying Albatross ja tyypiltään kaiketi jonkinlainen puolplaanari matkavene, pituutta 9 ja leveyttä 3 metriä, rakennettu -88. Kuvakin jossain jo taitaa olla, koitan uppia matkalta napsittujakin kuvatuksia tänne jos joku julkaisukelpoinen löytyy.

Tuulee!Tiistai 18.07.2006 11:44

Yöllä kolmen jälkeen heräsin kuuntelemaan, että mitähän täällä nyt tapahtuu - tuuli oli parin nukutun tunnin aikana yltynyt viskelemään ja keikuttamaan paattia ihan kunnolla. Koko yö meni toisella korvalla kuunnellessa ja puoli kasin maissa luovutin yöunet. Kuomun pikkuista takaläppää avatessa puuska tempaisi läpän ja kynnenpuolikkaankin kädestä =). Nyt keitellään aamupuuroa ja ihmetellään keliä.

Merenkäyntiä alkajaisiksiTiistai 18.07.2006 02:14

Köydet irroitettiin Porin Reposaaresta iltapäivällä kolmen jälkeen. Lähtömaljana toimi fbi-tyyliin neljän ruusun bourbon. Tankkailtiin vettä ja löpöä ja suunnattiin nokka kohti Raumaa, ajatuksena yöpyä Olkiluodon lähistöllä sijaitsevassa Reksaaressa. Ensimmäisellä avovesipätkällä tuulonen tuiversi jo sen verran, että äippä haki pelastusliivit päälle, irtotavarat uudelleensijoitettiin ja mieleen muistui, että pahoinvointipillerit unohtuivat kotio. Tekniikkakin petti pariin otteeseen, eli läppäri - merikarttacd - gps -yhdistelmä tilttasi täysin. Tästä viisastuneena pienen paniikin jälkeen (kun kukaan ei tarkalleen tiennyt, missä ollaan, paitsi että jossain jonkinlaisen matalikon lähellä) loppumatka luettiin tarkasti myös perinteistä paperikarttaa.

Puoli kahdeksan maissa oltiin kuitenkin onnellisesti Reksaaren nurkilla, ja huomattiin, että muutama muukin vene oli sinne jo majoittunut. Vaihdettiin lennosta määräsatama vastapäiseen Levätys-saareen. Levätys on Rauman Työväen Veneilijöiden (sdp-pursiseura :DDDD) saari, jossa oli tosi mahtavat tilat ja maisemat. Meidät kutsuttiin heti saunaan ja grillaamaan, saunasta kiltisti kieltäydyttiin väsähtäneinä mutta maggarat grillailtiin kauniissa katoksessa. Saaresta löytyi myös ns. päärakennus jossa oli kunnon tanssisalikin - ja seinällä seuran säännöt, joissa mm. mainittiin saaressa oleskelun olevan sallittua VAIN seuran jäsenille tai heidän vierailleen =P. Vanhukset suunnittelivat jo jäseneksi liittymistä (kertamaksu 170 e / nuppi ja vuosimaksut päälle).

Huomisellekin on luvattu jonninmoista tuulta, päätettiin ajella Uudenkaupungin ohi Kustaviin ja siellä majoittua Katanpään vanhalle linnakesaarelle. Katellaanpas huomenna, ollaanko Katanpäässä vai muualla. Nyt nukulle kuuntelemaan peltisten peräpoijujen hassua kirskunaa.

Meriblogi starttaa Maanantai 17.07.2006 02:31

Huomenna tarkoitus painella reiluksi viikoksi vetten päälle, eli paatilla taittaa matkaa eteläisellä Selkämerellä ja Saaristomerellä. Koska reissun kulku kiinnostaa monia tahoja (kotiin jäävää siskoa ja mummua, joista kumpikaan ei taatusti lue galtsun päiväkirjoja), ajattelin raapustaa jokaiselta reissupäivältä jonkinlaisen muistiinpanon. Etukäteen voisi arvella, että merkinnät koostuvat päivän ruokavalion kuvaamisesta ja hassuista saarten nimistä =).

Tänään siis roudattiin tavaraa paatille ja kippari Vesa viritteli tekniikkaa kohdalleen, uutena hienoutena matkassa ekaa kertaa läppäri ja merikartat cd:llä. Reissun kaukaisena kääntöpisteenä mielissä vilkkuu Affenanmaa, sinne asti pääseminen riippuu toki seuraavan viikon tuulista - potskin matkanopeus ja merenkäyntiominaisuudet eivät ihan täysin vastaa ruotsinlaivoja. Matka- ja reittisuunnitelma muilta osin koostuu äitin lausahduksesta "meen täytyy sit vissiin illalla aina miettiä, et mihin seuraavana päivänä mennään". Hyvältä vaikuttaa.