IRC-Galleria

arafat

arafat

Pekka Puupää

Selaa blogimerkintöjä

[copyraiteseja ihmettelin]

(Dworkin's Generic Driver taitaa olla meneen talvven lumia, joku oli ennen hydran julkasua jossain vuoden 2005 paikkeilla kysynyt lisenssin hintaa dgdlle siloselta lisenssinhaltijalta ja oikeuksien myöntjältä (se on aika sekainen sotku ja konkurssien värittämä häsläys) niin oli sanottu että perushinta on 100k$ vuodessa ja sitten vielä tulee päälle palvelutyypin ja käyttäjämäärien mukaan erillisiä korotuksia... kukas tollsia rupeaa maksamaan... ennemin tekee pikellä mudriverin tai rakentaa noi netit ja asciit ja paskii K&R lla ja ymppää äsiihen ton luan... noniin... se kopyritsi)

(dgd-osr .sourceforge .net sanoo:
Frequently Asked Questions about the Open Source Release
Q: Does DGD's AGPL license affect mudlibs?

A: No. Just like gcc's GPL license does not affect source code or compiled object code, MySQL's GPL license does not affect the database, and VirtualBox 's GPL license does not affect Windows on a virtual machine.
However, there is one murky case where the AGPL might apply. DGD allows you to precompile LPC objects to C, which are then compiled and linked with DGD. The compiled-to-C code might be affected by the AGPL. If this bothers you, don't use the precompilation feature. ))

TOI Agpl on kai joku ihan oma sotkusa rajottamassa kaupallista käyttöä... kait, koska sitä ei saanu saanut jotekin jakaa jossain tuola googlesourcessa... en tidä noista mitään: mene ja tiedä!

linssikeittoa ja lisenssisoppaa, herneet rokkaa... n!

((noniinn, tän enempää en sitten täälä sourceforgeile. pistin vaan tämän ja tuon kun lupasin. (JA luulin että se olisi mahtunut johonkin noin 40 riviin)))

ääliö ohjlemoi, olio koodaaTiistai 28.09.2010 06:25

[ei ihan ehtinyt maanantaiksi, mutta saahan olla kiitollista että saitte ylipäätään]

olipa muutosta dgd:ssä (vituiks pantu kaikki) hae vanha 1.3 versio, joka toimii myös amigalla kun open-soruce -sohlaajat on menny ääliöimään koodin ja lakkauttaneet cygwin,mingw tuen ja siirtyneet johonkin msvc expressionistiseen taidesuuntaan. vanhan version saapi osotteesta: http ://dgd. is-here. com/ftp/dgd/ (fixi noi välilyönnit). felix groesse lupaa että dgd ja hydra on yhteensopivat, mutta kun toi mun dgd on 1.3 niin voi olla että on jotain uusia functiooita driverissä, joita tässä ei vielä esiinny. tämä on avaimet käteen ja telnetillä sisään versio.

HUOM! jos tai kun käynnistät dgdn näilllä tiedstoilla enimmäistä kertaa palomuurisi kirkasee että DGD yrittää aukoa reikiä sun palomuuriin, ja sano että haluatko estää ulkoa tai networkista (tarkottanee localia) niin salli vaan localit reijät tai älä auo reikiä ennenkun olet kattonut että, saat portin 6047 tukittua, jos käytät sitä mikä on mud.dgd -conffissa oletusportti, porttia kannattaa tietty vaihtaa johonkin itellel mukavampaan näitä tallasia vakio-portteja, mitä oletuskonffeissa esitellään yleensä kaikki murto-ohjlemat ensimmäisenä on sorvaamassa, vaikka tällä nyt ei tässä muodossa pääsisikään varsinaista vaihinkoa tekemään... tosin tämä on 1.3 ja jakelussa on jo joku 1.4.1 ja siinä on esitelty ääliöntiin k&r c:stä siirtymisen myötä varmaan enemmän reikiä ja bugeja eli ajakaa tätä vaan (pois sourcefogesta tommonen not-so-open-source dgd1.4c+++ mitä pitää kääntää msvcexpressilla!)

kopioi alkuperänen mud-hakemisot huitsin-mudiin ja tee:
\kernel\
\kernel\include\
\kernel\sys\
\kernel\lib\
-hakemistot dgd-juureen c:\dgd\mud\ ja tiedostot ovat...

\include\std.h
\sys\driver.c
\lib\auto.c
\lib\telnet.c

(eli esim. c:\dgd\mud\kernel\sys\driver.c)

LUE: ensin kaikki, ennekun kirjotat telnettiä ja painelet enttereitä! sielä on tietoturvaan liittyvä kommentti, johon on syytä kiinnittää huomiota ihan vaan huvin vuoksi että tietää milloin siitä voi olla hyötyäkin.

commandlinelta: bin\dgd mud.dgd - c:\dgd -hakemistossa tai spectacular-spinning-jump-kickkiä mud.dgd:lle ja browsaa aina ajavaksi ohjelmaksi se dgd.exe.

sitte vaan: commandlinelta tai jostainn,

telnet localhost 6047

ja kovaa typoilua ja kun tekee mieli otta taukoa tai sorvata parseria niin pain q[enter]. kyl' on help0poa ja kivaa, kun on hyvät neuvot ja taitava ohjaaja *struttia ja kieliposkia*:P

ne on periaatteessa siinä jäjrestyksesä kun ne käännetään, kun dgd käynnistyy. totakai suosittelisin että muuttaa ton ääliömäisen _F_create -funcin ihan onrmaaliksi creator tms nimeksi ja vaihtaa ton mud nimen tilalle OmaLIB tai joku Hottepedi-dyntakoo-php-6-0.eli_lumiera_match_dgd.ULtraLIRBatin. muuttaa ton sys -rakenteen niin että viepi mud/lib/rojut mud/sys/lib (sitäkin järkevmäpi voi olla) alle ja rakenteelee isoimmat driverin funcit omiin tiedostoihinsa ja käytelee includea eikä kirjota sellasia 1450k isoja sourcefileitä. sitte näpää jotain execeliä sen verran tai jotain ietä että pääsee käsiksi noihin msfc*)-möhköihin niin voi rakentaa kivaa käyttöliittymää missä on kaikkia hienoja hakemistopuita ja saa väännellä parametreja vaan hiirellä suoraan ja vetää ja pudottaa oliota kontaineriin niin ei tarvi ohjelmoida yhtään sekun vaan kopioi tiedostoa piakata toiseen. jos käntää ton dgd vielä ite niin lisää siihen ton groessin ite tekemän regexin, vaikka toi parse_string ajaa kyllä saman asian, eli en ymmärää miks se sellaesn paketin on tehny. ja hyödyllinen homma olis panna toi paketti millä voi luoda ulospäin yhteyksiä niin tällä voi tehä sellasen proxin mitä käyttää mudclientillä niinn saa aika toisenlaista puhtia mudaukseen kun voi tällä (dgd) vaikka ylläpitää useamman pelaajan kanssa p2p periaatteilla karttoja yllä ettei juokse punaseen leijonaan tai johonkin trogoloidiin kun on menossa norse-villageen ripeemään Pelitaria!

--
--tässä on c:\dgd\mud\include\std.h, jonka kaikki (myös driver.c) includee)

/* file: mud/include/std.h */

# define TRUE 1
# define FALSE 0

#define DRIVER find_object("/kernel/sys/driver")

--
-- tämä on mud\kernel\sys\driver.c

void _F_create() {
::send_message("_F_\r\n");
write_file("/boot.txt", "_F_create\r\n");
}

send_message(string s) {
::send_message(s);
}

void initialize() {
send_message("driver: initialize\n");
write_file("/boot.txt", "initialize()\r\n");
}

void restored() {
}

string path_read(string path) {
return "";
}

string path_write(string path) {
return "";
}

object call_object(string objname) {
return nil;
}

int touch(object obj, string function) {
return 1; /* 40 */
}

object inherit_program(string file, string program, int priv) {
return compile_object(program);
}

mixed include_file(string file, string path) {
return path+"/"+file; /* 50 */
write_file("/incl.txt", path+"/"+file+"\r\n");
}

void recompile(object obj) {
}

object telnet_connect(int port) {
return clone_object(compile_object("/kernel/lib/telnet"));
}

/* you can make your own telnet protocol to support ansi iwth this, if you don't want to buid the ansi-pkg... in kernel */
object binary_connect(int port) {
return nil;
}

void interrupt() {
shutdown();
}

void compile_error(string file, int line, string err) {
send_message("compile error: "+file+" "+line+": "+err+"\r\n");
write_file("/compi.txt", "compile error: "+file+" "+line+": "+err+"\r\n");
}

void runtime_error(string error, int caught, int ticks) {
send_message("error: "+error+"\n");
write_file("/runti.txt", "error: "+error+"\r\n");
}

void atomic_error(string error, int atom, int ticks) {
}

string object_type(string file, string type) {
return type;
}

int compile_rlimits(string objname) {
return 0;
}

int runtime_rlimits(object obj, int stack, int ticks) {
return -1; /* 0 compile error will follow */
}

void remove_program(string objname, int timestamp, int index) {
}

--
-- auto.c, jonka siisi inheroi kaikki objectit patisi mud\kernel\sys\dirver.c

/* file: mud/kernel/lib/auto.c
*/

/* create() is defined in mud.dgd config file as _F_create... silly!
*/
void _F_create() {
DRIVER->send_message("create in auto.c\n");
}


static object compile_object(string file, string str...) {
return DRIVER->compile_object(file, str);
}

--
-- ja tässä tälla telnet.c

/* file: mud/kernel/lib/telnet.c
*/

void _F_create() {
DRIVER->send_message("telnet: new telnet object: first call\n");
::_F_create(); /* demo inheritance (and proper) use of create with super-classes */
}

int open() {
DRIVER->send_message("telnet: connect\n");
send_message("telnet: connect\n");
send_message("[q]>");
return 0;
}

void close(int flag) {
if (flag) {
send_message("telnet: quit (destruct_object)\n");
DRIVER->send_message("telnet: quit (destruct_object)\n");
} else {
send_message("telnet: peer closed (most prob)\n");
DRIVER->send_message("telnet: peer closed (most prob)\n");
destruct_object(this_object());
}
}

void receive_message(string message) {
DRIVER->send_message("telnet: msg_reicived:");
DRIVER->send_message(message);
DRIVER->send_message("\n");

send_message("You sent message:\n");
send_message(message+"\r\n[q]>");

if (message == "q")
destruct_object(this_object());
}

void message_done() {
DRIVER->send_message("telnet: msg_done()\n");

/* !note! if you do this_object()->send_message() you'll end up an infite recursion! */
}

void open_datagram() {
DRIVER->send_message("telnet: open_udp\n");
}

void receive_datagram(string packet) {
DRIVER->send_message("telnet: udp_recieved\n");
DRIVER->send_message(packet);
DRIVER->send_message("\n");
}

--
-- mud.dgd -conffi säilyy siis ennanllan ja sillä voi käynnistää näillä rakennetun palvelun. huomaa että telnet objecti käännetään joka kerta uudestaan, jonka johdosta sitä voi siis näppärästi lennossa korjialla. sitä ennen kannattaa ehkä kuitenkin tutustua ja laitta driver.c -tieostossa, kuntoon compile_error, runtime_error niin että niissä on päivämäärä tai ainakin kellonaika ja pari previous_objectia että näkee mistä kutsut virheisiin tulevat. mitään staattisia tai muita koodinsuojausmekanismeja ei ole käytetty edes drivier.c :ssää eli kannttaa tutustua sellaiseenkin. tuollasia DRIVER->send_message() -hommia ei ylipäätään pitäs oikein olla olemassakaan, mutta tahdoin pitää tämän niin yksinkertaisena ,että kuka tahansa voi tehdä mitä tahansa ja ihan ground up tai from scratch. noita fileitä saa vapaasti käyttää ja levittää ihan niinku lystii. saa sanoa että on arafatilta ottanu mallia jos ihan ummikkona huomaa että noilla tekee, jotain, mutta sekin on vapaaehtosta. saa tehä vaikka rahaa, jos se vaan dgd-lisenssien puolesta on mhollistaa, tai jos porttaat johonkin toiseen ohjlmemaan nin sitte sen lissenssi, noi gpgt ja muut on niin monimutkasta että en sellasia käytä.

arafat servant (RatLIB tulee, tai sitte ei. pitäs ensin ne postikortit...)

*)ms foundation classes ei taida olla mitä ajan takaa, mutta kun en noista tiedä. saa noi GUIt tongittua kun osaa sorvailla, mun mielestä tai riittää kun saa canvaasin auki niin sittehän siihe voi ympätä mitä vaan. ite pusaan GUIt VB4 kanssa niin en tiedä ,) kai tohon dgdhen vois ympätä tecgrafin IUPin(** ja kietasee sekaan vielä CodeMAXin niin onkin jo sellanen alusta että voi melkein pudottaa pois kaikki muut idet ja pideet...

**)IUP is a portable toolkit for building graphical user interfaces. It offers APIs in three basic languages: C, Lua and LED.IUP is free software, can be used for public and commercial applications.
[toi eilinen runkku]

onhan nimittäin niin että on jalat vähä saatanan kipiät, mutta vaihtoetona oli että temmon sitä saatanan läskiä vasikkaa turpaan, kun se esittäää että on hiljaa semmoset henkilöt, jotka ei ole autoa ennen korjailleet.

meinasi tulla kuset housuun kun kuulin sen kommentin. vittu, nippusiteellä panemassa pakoputkea ripustuksiin, ja miä olen aika kova äijä tekemään peltitöitä, vaihtamaan ikkunoita ja hitsaan asetyleenillä ja hapella ruosteiset äänenvaimentimet niin tollaset pian nelikymmppiset isot lapset, jotka ei osaa edes mopoa virittää, ja niillä on pakko ajella, ja nyt tosiaan puhun mopedista, niin kyllähän siinä väkisin käy naurattamaan niin että tekisi melkein mieli oikein tahallaan laskea housuihinsa ja olla vielä pienempi lapsi, mutta sen verran uhmaikänen olin että ajattelin kävellä kotiin sen sijaan että pistän sittä rottaa pataan.

miä alan pikkasen ymmärtämään miksi joku saatanan läski kulipää saa räkää naamalle ja siltä jää sormet ovenväliin... sitte ollaan pakosilla minun luoana kun ei uskalleta kotiin menna ja kun joku hoitaa niin että saa pölkkypää olla rauhassa niin sitte se osottaa kiitollisuutta varastamalla kaiken irtaimiston mitä käsiin sattuu. "joo, olit siä oikeassa, oli minul' tosiaan jääny vahingossa se ja tää taskuun kun luulin että se on mun kun minulla on ihan samanlainen...", uuhhuhuh. ja miä kun olen kysyny että oletko siä kleptomaani, että voisi sitte ymmärtää että jos vähän välilllä vahingossa jää jotain esineitä taskuun niin että niitä sitte kylässä käydessä näkee tuttuja kappaleita...

muuta, vittu, sinne Turkuun niin äkkiä kun ehit, sillä miä en halua enää sinun epämuodostunutta päätä nähä, koska minun tekee mieli panna se munan muotonen kallo ihan siihe muotoon, mihin sen olisi pitäny mennä kun syntymän jälkeen vähän puristellaan.

aaarrgh. jos tietäisitte, millaenen soheltaja ja teipilla ja 'se on armeijan anslankaa' -säheltäjä on kyseessä. voi ihmeiden ja hämmästysten paikka olla koko aika.

tuumailija

(vittu, poltan sun puumajan, jos vielä kerran annnan kusta silmille, ja siä olet sidottuna siihe vitun harakanpesään. rotta!)

((ne on on tohvelieläimet tosiaan sellasia pikkasen ameebasta kehittyneempiä eliöitä, mutta tän kyseisen tohveli hypotensis kleptomanikus vasikus suvun edustajat pitäs panna samaan huoneeseen kärpästen kanssa ja antaa sen verran raidia että jos sen määrään laskisi puutarhaan kuolis lähiseudulta harakatkin))

(((pidä plösö se dreijattu linkkari mukana niin kauan kun tällä kylällä pyörit, jos mienaat minua nähä, niin miä suolestan sinut paljain käsin.)))

kyllä korventaa, jos jaska lukee niin tules käymään, käyää kattomassa jos se antais ne 5 irtokappaletta, mitkä se on velkaa. saataisi hyvä tekosyy panna plösöä pataan, kai siä läskisoosia syöt?

toisen asteen tohvelieläin, kolmannnen asteen yhteydellä

olisipa ollut, mutta kun ei tullutLauantai 25.09.2010 06:42

[puhelin mukaan, kun en nähnyt kelloa tai kellonaikaa koska ja siksi kun silloin lähin. nyt pitäisi kai ihmetellä että miten se kipiä jalka jaskaa]

ei pidä,, eikä ihmetellä, kyllä minä tiedän, että ei ole kipiätä jalkaa vaan on kaksi nilkkaa niin saatanan sohjona kun jossain vitun idioottimaisissa maihareissa runttaan itteni liikkeelle ja ilmasiteen sijaan on vielä ollut ahettavana sellanen paska muovilasta toiseen kenkään, edes, että jotenkin saa nilkka tukea, mutta kun se terve nilkka on nykyään se kipiämpi nilkka, vaikka ei niin lerju olisi.

mutta niin tuntuu apostolinkyyti hyvin toimivan että voi vaan lääkitystä ihmetellä, ja sitä ihmettellessä vielä pitää ihmetellä sitäkin että miksi ja kenelle minun on oltava lojaali? siinä askaretta ja kellonaika on tämä. nyt koodien maailmaan, ohjelmoinnin ja mutien vissiin kai.

kattos vaan ja miä ihmettlen ja kattelen ja miä panen kiikarit nenälle ja tähyän päin tähtitaivasta ja etin jupiterin kuita. siinä on minulla viihdykettä, niin piti olla ja nin olisi pitänyt olla, mutta minä hölmö luotin taas johonkin, mistä olen aina varoittanut.

no, antaapa mennä. tulen noita luultuja kuvioita vielä mietittyäni kuvailemaan.

niin menee aika ajatellessa ja tuopi tuumailu tovista mieliin valheitten väräjät. niin soitti heinäsirkka iltasella niin on kipiät jalat jo nyt että en edes uskalla ajatella millasta kipua levättyäni tunnen, jos levättyä saan tai edes hetken lepuuteltua nilkkojani.

käypi se niin ja niin siinnä kävi, kuin enteilin. ei kuultu, ei kunneltu tai ei otettu toesta. mutta tässä on kellonaika.

--fäggis ja ja kuivat jalat
mutta nyt piän tovin tauon kun mietin että otanko lääkkeet nilkkakipuun ja käyn sen mietinnän tekemässä tuola missä on www ja bat . org sieltä sa kaivella hc ja sitte onkin jo aika likellä sellasta paikkaa mihin kannattaa tutustua, ja unohtaa minut vähäksi aikaa

minä ja se on eri hahmoja tää on on irc-galeria ja se on batti, pitää tietää missä on mikäkin, ja eri salasanat joka paikkaan. pikkasen pitää osata vaihtaa identitettiä vaikkei sairastaisikaan sellaisia sairauksia, joita toisillal on ja se minua harmittaa välillä, mutta vähän vähemmän kun sen tietää ja sanoja on itteesä.

meitä on moneksi ja miä tunnen monta anttia, arafattejakin on pari ja sitte on vielä yksi nimi, jota en kuitenkaan vielä paljasta, sillä onhan niin että nimille on käyttöä. hahaa

morot1!!1010 muistakaa olla tai ei, puolijohde ja diodi, hilihilililii halahalalalaa nahkapenkki mua halaa -vesa vierikko, tabu

no ja niin -miä olen ihan innoissaniPerjantai 24.09.2010 03:32

[katos tai kuules kun lukisit välillä ääneen niin tää kuulostaa ihan toisenlaiselta, mutta kun et ja hulluksihan sinua luultaisiin. miä mudatessa ja kirjotellessa paljo puhun ääneen sitä mitä sanon jotta se olisi luontevaa luettavaa, ei tämmöstä niin kirjoteta että ollaan hiljaa tai ainakaan niin että ollaan yksin hiljaa]

mutta kukapa näin. tekisi mieli muutta Lieksaan, luulen että sielä olisi kuulija, mutta se on sen verran luja hahmo että se tahtoisi puhua minua enemmän ja vielä kierjottaa siitä kirjoittaen, ja siinä se niksi.

hääränpä täälä. voisihan sitä olla jossain ylesönosssoitlla tai mistäs tiedän vaikka olisin koluministina jossain (sairaalassa) paskalehdessä, joka on keskustalaisten äänenkannattajia. agentti oikein ja sitte kun vaalit tulee niin paljastaisin kaiken. miä en tiedä vielä, mitään palkkioita ei ainkaan ole tililleni maksettu, mutta voihan se olla että kirjottelen jonkun toisen nimellä, enkä niitä rahoja havittele. minulla voi olla vallan toisenlaiset aaveet ja tavotteet mielessä, mistä ei ole itellänikään hajua kun vielä kehittelen kauhutarinaani jonkinlaista petosta ja hämmästystä.

sen uskallan arvata että jotenkin voisi roman polanski ja bitter moon olla sellanen aihio johon itteäni olen ahtamassa eli olkaa keskustalaiset ihan rauhassa, ja kaikki muutkin, en minä elävistä kirjota ja kuolleistakin keksin vaan valehia puheiksi ja luettavana on laiskan mielen vetelä virta siitä vähästä mikä on jäljellä tajunnasta kun on toi haukuttavan hermoratalääkkeen, mikä tekee nilkat entistä kipipämmiksi kun sen kuurin lopettaa ja ottaa tän toisen, millä saa jotain aikaseksi. vaikka tämä ja eileniltanen onkin ollut varsin sekavaa teille niin minulle ne ovat muistiinpanoja, joita olen laiminlyönyt makailemalla taas kilpaa television kanssa ja se voitti, mutta on ollut eilisestä n. klo 1415 kiinni ja sammuksissa.

nyt aion laittaa sen päälle kun tykkään että soitan sieltä vähän musiikkia ja kaihoseen mieleen. mihiin miä tahon tuoda vuoden 98 ja se tapahtuu soittamalla cranberriessin no need to argue -levyä.

siinä on muistoja siltä vuodelta ja niitä miä olen äsken levyn löyettyäni huomannu yhistäneeni vähän tuoreempiinkin, vaikkakin joitain vuosia vanhoja, mutta muistoja ja sen arvoisia kuitenkin että kannattaa musiikilla muistaa ja uskaltaakin ne musiikkiin yhistää.

kannattaa kunnella vaikka ei tykkäisikään, kyllä se on melkein yhtä hyvä laulaja kun sinnead o'connor ja sanojakin voi kuunnella. tuli joskus luettua niin on sitten tullut kuunneltuakin välillä, vaikka laulu on minulle musiikissa - varon etten nyt sanoisi, vain - instrumentti.

frakki-lepo-frakki-lepo

oranssi paita tänään ollut päällä, ei syksynvärinen oranssi vaan tulenpalava. kivaa kun meni se mania ohi ja se kauhia masennus ja vähän rassaa että ohjelmoinnista vaan jauhanut, mutta kun on tuo ohjelmointi tosiaan alkanut taas kiinnotaa niin on pidettävä intoa päällä, ja ehkä se juuri siksi hiipuukin aina, mutta kun on niin vaikia tapojaan muuttaa niin olen ja menen minä soitellen sotaan. katos sitä se meinaa kun mennää soitellen ei sitä että on säkkipilli mukana, mikä meinaa voittoa, jota miä aina ajattelen! hahaa! (minähän olen sanonut että en voitosta pelaa, en voitosta taistele enkä voittoa havittele: minä pelaan vain pelejä joissa ei voi voittaa, mutta en miä nyt häviämäänkään lähe. jäässä nyt on vähän vielä tärkein hahmo, mutta kyllä se lämpiää tästä kun taloonkin sain jo lämpä pattereihin vaikka varpaita taas vaivaa jo tunnottomuus ja - kuten arvaatte - nilkkoljakin alkaa jo pakotttaa, mutta nukkumaan ei tee mieli, koska aamu pelottta. on siis keikuttava täälä tai hyökättävä tekstipelien maailmaan minkä taidankin tehdä, mutta nyt se cranberries...tuli vähän muokkailtua, poistelin pari typoa ja yhden jättissössöötyksen jätin ja fixin ton yhden _aa,mutta ajattelin että en korosta sitä vaan annan olla vaan ja taas mennään 0055, vähän meni aikaa sorvatessa)
[lpc on aika hyvä, ja dgd erit oten eli dworkin's generic driver]

miä koitan maantaiksi saada siihe sellasen kernelin ja auto-filen, että pääsee tekemään viakka oman www-serverin. mul on jossain sellanen tuola syövereissä läppärin, mutta siitä on virtalähe rikki ja en ole pariin vuoteen kattonu miten on dgdtä päivitelty mutta huomiseksi en sitä saa, huomenna on oltava klo 0900 skarppina hereillä eli hereillä olen kun jännitän, skarppina en, launtaina voin ehkä kattoa sunnuntaina voin tehä. se on nopia homma, jos ei sitä ole paljoa muuteltu. joku 30 pakolista funktiota kernelissä ja autoon ihan pari yli-kuormitusta, jos äaliöistä puhutaa. vituttaahan ne, mutta minkäs teet: dgd on niin olio että ja voi, no on siinä omat puolensakin: saa tehä niitä mustia laatikoita eli tulee tutuksi static ja public jnejne ja siitä onkin jo lyhytt makta ihan vaikka olio-ceehen... cpulla pitäs osata kikkailla jotain protected modea jnejne, mut sehän on vähä ninku public ja static tai ecxecpiton...mutta ne oppii ivain osaamalla asmin ,)

ääliö ohjlemoi, olio koodaa

oli'jo-ittan'oli

(vähä niinku muaddibb, mut' ei sinne päinkään, kato olioita ilona ohjelmoinnin ja tule puhuu mulle että osaat koodata! :P

opetellaan ohjelmoiintia - kylla tai eiPerjantai 24.09.2010 00:29

[valitallennus, niita pitaa teha, oli upsi tai ei. ensimmäisenä pitää oppia se]

ohjlemointi on helvetin helppoa, mutta sen keksiminen on kovin hankalaa. ohjelmoinnissa on kysymys siitä että osaa asettaa vastauksen valmiiksi kysymykseen, eli tehdään vastaus ensin.

oikeastaan tehdään kaksi vastausta, kyllä ja ei.

ohjelminti on niin helppoa, mutta pitää keksiä se mitä on ohjelmoimassa. kuka tahansa voi tehdä jonkun saatanan cd-luettelon tai kirjanpito-ohjelman, jos tietää kirjanpitoa, sitä on sellasta ja tällasta jos on ky tai tm ja sitte on vielä yksinkertaista ja kaksinkertaista kun mennään isojen firmojen tai isojen säätkiöidenll.....plahalhpalh...

tllaisen editorin voi ohjelmoida kuka vaan. milloin tahansaa. näppäimistöä voi lukea windowsissakin helvetin helposti ja editoitiruudun saa auki visii vaikka exelistä... minul ei ole exeliä. en osa sitä käyttää enkä halua, pyydettiin minua että olisin vetänyt kansalaisopistolla kurssin execelin macroilusta, kun tulin opiskelleeksi ton visual basicin 4 kanssa miten teen käyttöliittymän kun pusasin cellä kirjastot. ja on tälläkin hetkellä vb4 se millä käyttöliittmäni olen pusaillut. eli ihan on laiillinen versio eikä mikän piraatti, mutta mitään julkastavaa ei ole... mutta mitenkäs se ohjelmointi, jokos se tuli opeteltua vai onko jotain opettelemista?

pitää valita kieli, jolla ohjlemoi. jos minä neuvoisin, niin minä sanoisin että kaivaa jostain vapaasti levitettävän assemblerin ja opettelee pikkasen assemblya, myös suomen helsingin yliopiston matemaattis- luonnonteieteellisentiedekunnan tietojenkäsittelytieteen laitoksen sivuilta voi hakea sellaisen ohjelman joka matki keskusyksikköä eli sillä pääsee tekeämään ohjelmointia tietokoneen alimalla tasolla ja se on minusta paras tapa pästä ohjelmointiin kiinni, siinä on todella kysymys siiätä että asiat eivät ole vaan ovat.

taisi olla tietokoneen toiminta ja kokonaiset 4ov se on ihan sufffelia jos on jotain ohjelmointia harratanut, mutta siinä voi aueta ihan uusi maailma.

kuten sanoin ohjelmointi on kutsumusta, siitä joko pitää tai ei pidä, ja sen oppii vaikkei pitäisi jos on pakko, kuten joillekin on, mutta jos siitä ei pidä sitä ei pidä koskaan tehdä, ja harva tekee tathtomattaan. mutta nykyään raha houkuttelee ohjelmoimmaan sellaisiakin ihmisiä jotka sitä eivät halua tehdä ja syntyy niinsanottuja mustia laatikoita eli tehdään jotain projektiluontoista työtä jossa kukaan ei yksin ole koodin haltijana ja ylläpitäjänä vaan on projektipäällikkö joka jakaa tethävän osiin, usein aikataulun mukaan ja ohjelmijat ovat epäpäteviä, hitaita ja haluttomia (sanoinhan että kukaan ei halua ohjelmoida esim. cd-arkistoinitohlmeaa, enää) ja huonoa koodia pitää suojella ja siinä on pari reikää, mistä yhdellä pääsee sisään ja toisella saa sitten jotain ulos mutta kukaan ei tiedä miten se tehdään ja sen vuoksi sieltä voi välilä tullal vähän mitä sattuu tai ohjlema kattuu kun ei ole osattu hallita vaikkapa jotain sellliasta tilannetta kun haettavaa tiedostoa ei löydy eli on noi exceptionit tai muut virhetilanteet sellasia että ei ole oikein homma hanskassa niin sitte ihmetleellään että minkä takia ei näy www-sivulla sitä ja tätä kikkaretta ja kokkarettaa. witttu.

älkää menkö töihin ohjelmoimaan, ohjelmoikaa vain jos haluatte. jos ei toi tollanen paskakoodaaminen lopu niin miä rupian konsultikis ja tulen teidnän typaikalle ja sanon että sinulle pitää antaa lopputili kun miä olen kattonu cvsästä sun mustaan laatikkoon, vittu, miä ioboxkilla kattelin noita juttuja kun hain testiryhmään ja joudun (huom. pääsin kun oli niin hyvä pomo, ja pari työkaveria pirun hyviä, mutta sitte muut mullkut oli sellasia että joko ne ei tienny tai sitte ne esitti viisaampaa kun oli eli ei hallunneet kertoa kun piti olla ite niin saatanan tärkiä. it-ala on niin huonojen ja kateellisten ja pätemisentarpeessa olevien ihmisten täyttämä että itkettää. iobox järejsti paljo ryyppyiltoja ja miä olin selvinpäin jokaisessa, koska miä juon silloin kun muut ei tai silloin kun minua huvittaa ja silloin en kun kiinnostaa nähä minkalaisia ihmiset on...vittu, joku toi siskosa sinne ja se oli malli ja voi sitä kuolan määrää ja sitte hortoilee vaimo toimistolla ettimässä koopiokonetta ja esittelee rintojaa... voi apua, jos miä nukuin toimistolla alastomana! tietäsivätpä silloset esimieheni, viakka minulle ei tuosta mitenkään pahasti sanottu, kun näkihän sen logista että olin miä olin aina käyny käynnistelemässä palveluita silloin kun olin selvinpäin yöllä tomistolla, niin joskus oli viinapullo sitte päivällä auki... toimistolla ihmetellään krapulassa kun makso kuulemma 16kmk se ilta firmalle. meitä on kaksi, late ja miä miä vedän kolemna kuukauten peräkkäin yli 55kmk ravitoloihin ja kolmatta ihmeteltiin että etti tonni lisää eli 65 niin olis saanu stokkalta sellasen littanan mitä ei vieläkään suomessa myydä, rahaa oli ja se käytettiin, viimistä penniä ja viimistä senttiä myöten niin nopiasti kun sitä tuli ja sitä tuli kun osasi sijottaa ja joka pennistä ja sentistä on kuitit vieläkin. hähä. tollasia on kiva muistellla kun sellasta ei enää koskaan tule, mutta jos joku ei ajattelisi että miä leuhkin, niin ajatteles niin että tohon voi päästä ja enempäänkin, tee niillä mitä vaan, mutta kaikki on mahollista!)

no se oli ylläpitoa, jota ei jaksanu oikein tehä kun tuli vähän ongelmia puhelmen kanssa kun en osannu espanjaa, mutta kyllä sitä ylläpitäessäkin saa ohljemointia harrastella.

ei se niin paljoa eroa ohjlmoinnista siirella tiedostoja hakemistosta toiseen (vai onko ne kansioita ja linkkejä mitä lie) ja vähän muutella niien sisältöä, mutta pientä rajaa siinäkin miten noita puurakenteita tehään ja rakennellaan. ei toi binaaripuu ole ihan niitä nopeimpia juttuja ja sitä ms-käyttää menkääs kattomaan tota rekisteri-systeemiä... wittu näistä ikkunoista puhumattakaan:P

ohlmeointia rahasta,
raha kiinnostaa, ohjlmeointi ei, sampopankkia ja varma-sampo, laki määrää llähettämään kirjeen. miä sanon että bitti on nolla

ykköstä ja nollaa, ykköstä ja nollaa, ykkästä ja nolllaa...
maantai ei mittää, tiistai ei mittää, keskiviiko torstai ei mittää -heikki harma aka hector

--kahdemkymmen ohjlmeointkielen mies, ja 4 assemblya ja muutama apuprosessori (6 miljoon dollarin mies, en koskaan nähny jaksoakaan sarjasta, olin vain kateellinen kun 1. lukalla muut siitä puhui :P

(taukopaikakllasaapolltta, sano kouluttaja marssilla)

ja miä poltin, ittenkin poltin ja nyt kun olen polttanu vaatteitani niin on ääni toinen...

teki mieli tehä empireTorstai 23.09.2010 23:48

[taas c64, ja kadonneet pelit]

jäi vähän hämäräksi empire, mutta kun panin x:än koneeseen niin huomasin että olin melkein oikiassa.

empire oli vähä niinku Thrust eli turbo-raketti voi olla tuttu mutta kuitenkin, variantteja on. empiren ajattelin sellaseksi että siinä louhitaan ja taistellaan rajanaapurien kanssa. sillä ei kupalla eli kuusnelosella vielä oikein raknneltu sellasia mekanismeja että somlitaan liitoumia tietokoneen hallitteman hahmon knassa vaikka sillä kuuhun lennettiinkin.

no, minua kuitnekin kiinnosti että jos tekisin empiren ite ja nettiin niin se jäi sitte siihen. kun tuli tuossa melkskattua joskus tulevaisuudessakin noista vitun ääliöistä eli olioista, ja olio-ohljelminnista, kun miä en ymmärrä tollasta havaninnolista paskaaa käyttöjäjestelmätasolla niin suunittelin kuitenkin structuurin sille Empirelleni, joka olisi ollut 3d grafiikkaa mutta kuvattuna aina z-akselia jos se on pystyakseli eli lylhäältäpäin ja niin että saa vähän zoomaillakin, niin se olisi liikkuvaa, sen pystyisin tekemään trigonometerialla ja siinä voisi olla helposti luotavissa fysiikka ilman että tajuan siitä hölkkäsen pöläystä (nyt maintaan pelin nimelta space taxi).

strktuuri jonka loin oli kutakuinkin sellanen että siinä määrättin näin

{
(jahas toi tabulaattori näköjään heitti taas hevon vittun ja nyt jatektaan muokkausta. katotaas miten tässä käy, ja otetaan uudestaan...

struct shape {
int shape = 1; /* default dot */
int x = 0;
int y= 0;
int z= 0;
char red = 255;
char green = 255;
char blue = 255;
struct shape dot;
}

nnoiin, näyttää tosi simppeliltä ja onkin sitä.

kyseessä on sellanen structuuri jolla shape märää muodon, eiks je?
nolla eli 0 on ympyrä silä on position ja sillä on väri ja sillä on sisäinen structuuri joka on sen radius ja voi määrätä sen väriä halutessaan, sen väri määrää sen onko ympyrä umpeenmaalattu vai piirretty vain pixeleinä, eiks je?

yksinkertaista

ykkönen on dotti eli pixeli eli sillä on vaan x ja y positio (siis z- on kaikilla vakio, me piirrämme vain kaksiulotteisia kappaleita tässä, muta strcitssa se on vain siksi että jos samaa rakennetta joskus käytetään jossain missä on kolmas ulottuuvuskin näkyvissä KUN kuvataan ylähätäpäin 8SELLAINEN on kuvittelmani Gauntlet-Paradroid -plagiattti, joka perustuu partikkeli-tehosteisiin ja piirretään ylhäältääin vain tasoja, joilla hahmot ja maisema kuvataan, kaiken voi vetää tuusan-nuuskaksi ja partikkelit haavoittaa. homma pelaa näppiksellä ohjaten kuten doom tai half-life, ja ampumasuuntaa ja näkyvyyttää (fog of war vissii nykyää se termi eli takaapäin ei nähä ellei ole kaveria joka näkee, vähän silloin itekin sellast noin suuntaa) eli kuitenkin ihan puhasta mättöä ja räiskintää, mutta edelleen käyttöliittymä ja tapahtumat ja vättämätön visuaalisuus on olellista, animaatioon kiinniteteään erityinen huomio. kuvitelkaa että se kuvataan ylhäältäpäin niin että kulmiakaan ei sidota yhteen vaan liikuttaessa lattiataso ja "kattotaso" ovat neliöitä joitka liikkuvat paralleelisit eli peli nimeltä parallax on hieno esimerkki jos ei muuten tiedä. tässä voi jopa pyöritäää kartta katseen mukaan sen saa valita, jos tykkaa gauntelitsta niin se on sellainen, mutta jos tykkaa pyöritää niinse pyörii. kokonaisluvuilla ,)

noniin se structuuri...
nolla oli siis ympyrä ja
tietenkin piste on piste ja sillä ei ole siäsistä structuuria, tai siis on mutta se on nolla eli ei varaa muistia, mehän olemme nyt tekemisissä c-kielen kanssa, sen verran annoin periksi kun tuota vääntelin...

jos shape on 2 on kyseessä tietenkin viiva, jollin sisäinen strucuuri on taas olemassa ja on viivan toinen päätepiste. nyt selviää miksi sisäinen structuuri on sama kuin varsinainen... sanonko parent tai master upper tai super? hä? vitiun oliot...

siis 2 on viiva sisäinen structuuri on toin päätepiste ja nyt molemmilla kun on väri niin olin ajatellut että käytän gouradia tuossa värityksessä, aluperin käytin siinä yhtenä parametrina myös maalaustekniikkaa, mutta ahneudessani olisin halunnut siihen tekstuurin ja vaikka tekstuuri kahdessa ulottuvuudessa onnistuukin nin ajattelin jättää sen pois kun mieleni teki että teen "tikku-ukkoja"

jos shape lisi kolme niin silloin se noudattaisi sitä että se piirtää kolmioita. olen ylhäältä kuvattua kartaa tehdessäni huomannut että kolmio tosiaan on se muoto jota tulee käyttää ja joka on varmaan luonnossakin esintyviä kuvioita parhaiten noudattava, siinä on kaikki ne edellytykset.... kultaisia leikkauksia ja sen sellaisia...

eli shapella kolme piirretään kolmioita tämä on nopeuskysymys ja perustuu sisäsien strctuurin rakenteeseen että se osoittaa kolmannella pistellä alkupisteeseen, jota ei structuurissa siis tarvisi olla, mutta se on siellä värin tähden jos käytämme erilaisia varjostus tai tekstuurimentelmiä (siis tulevaisuudessa)

shape 4 on linkitetyn listan tapainen jatkumo viivoja, joka päättyessään johtaa alkupisteeseen ja piirtää vain viivoja, varjostuksella, jokak on goraud (ihan vaan nopeus ja perspektiivi juttu, sillä jossian on aurinkokin aina, olemmehan avaruudessa)

shape 5 on muuten kuin shape 4 mutta shpe 5 on maalattu alue ja noudattaa varjostusta jokaisen pisteen suhteen.

huomiioi nyt se että shape 5 voi olla myös kolmio, mutta se on maalattu kolmio, koska shape 3 oli viivoin piirretty kuten 4, joka voi olla myös kolmio :P

näitä on helvetin helppo specsailal ja kiva ollu tehäkkin joskus kun oli saanu aikasseksi sellasen piirtorutkun että osas leikata pinnat niin että ei tullu jotain divison by zeroa kun meni maalattavan pinnan osat ruudun yli. miä kovasti tykkään c64 pelin musiikista ja pelistäkin nimeltä zoids ja tein sen takia sellasen kartanpiirtosydeemin mikä oli vaan keskellä ruutua pien juttu ja piste liikku sitte siinä ja sitä hitaammin jos oli korkeuseroja, mutta se jäi sitte siihen. mulla tahtoo jäähä asiat aina siihen kun miä huomaan että näyttäs siltä että on mahollista, mutta kun yksin ei vaan jaksa kun alkaa mielikuvitus niin viemään pois siitä yksinkertaisesta toteutuksesta ja tarvis sen takia olla joku tai pari sellasta kaveria jotka nopiasti koodaa sen mitä miä tarvin että voin viedä ideaa eteenpäin, ilman että alan keksimään kaikenlaista vipua ja nippeliä... kyllä se joka tekee paljon tai haluaisi tehä voi tietää että samanlaista se on. vittu, ohjelmointi on kutsumusammatti. näitä pyörii tässä kavereita ja miä olen näyttäny jotain 80-luvin kirjaa missä on vuokaavioita ja basic on keksitty, mutta jos se ei nappaa niin se ei nappaa. miä teen tästä j8utun!

ymmärsinkö - oikeinTorstai 23.09.2010 23:22

[jokseenkin hyvästi, mutta vain sanottu ei hyvästi niin vaan näkemiin, jos niin kuvittelitte. en minä vielä, mutta jonain päivänä kai, kuten kaikki muutkin. aikakin katoaa vai oliko se niin että "pilvet kuun peittää, varjotkin katoaa"]

olkoon miten on, koska se noin on tai sitä tarkoittaa. mutta ja taas se mutta, jota niin aina ihailen. oliko niin:

että tahtoisin tehdä karatekan tapaisen pelin, joka mukautuu ohjauksella pelaajan nopeuteen. hahmot ovat tikku-ukkoja ja ne voi tehdä trigonometrialla kun en noita tai niitä matriisi-laskuja oikein handlaa ja tahdon tehdä jutun kokonaisluvuilla eli integereillä ja sille vanhanaikasesti että minulla on sin-cos ympyrä ja sitä tutkimalla sitte hyörii ja pyörii. jos pelaajista toinen on aina hidas pelaa peli aina sen mukaan, ja ajotus tapahtuu nappia painamalla. näin voi nauttia tappelupelistä esim vähän cp-vammanenkin jotain älytöntä matti-nykäs -reaktio-kykystä jamppaa vastaan ja molemmat on kuitenkin tasa-arvosia, mutta...

jos sitä pelaa kaski keskinkertaista tai kohtalaisen samanlaista pelaajaa niin siinä on se adaptive logig, jolloin pelaajista toinen voi yrittää nostaa pelinopeutta ja toinen hidastaa tempoa, niin että välillä peli tajuaa että nyt voi liikesarjoja todella tehdä ja hidstetussa moodissa yötettyä liikesarjaa nujitaan yht'äkkiä suurella nopeudella, mutta niin että ei tiedetä kumpi (tai KUKA) oli se joka hidasti ja kuka nopeutti peliä niin että moinen tapahtui, kas tuon nopeutumisne jälkkeen tulee tietenkin hidastuma takaisin ja siinä on sauma syöttää kombo, jos tulee uusi nopeutus niin se combo toimii, jos ei nopeutusta tule, hylätään ylimääräinen liikesarja tai säästetään se sellaiseen kohtaan, jossa vastustaja toistaa liikeet, joihin combo toimi, mutta combot eivä ole sisäänrakennettuja vaan peli oppii ne pelaajalta. pelajan kannnatta olla nimellinen ja sanalanat tietenkin, sillä nettiinhän toi peli menee, koska se on rakennettu huomoiomaan viiveet. vähän kehiin fouriaeria, sen miä uskon että voin sinne tunkea jos tarvii, kun nettilagia vähan katellaan, mutta kun meilla on digitaalinen eli on-off toi ohjaus niin siina ei tarvi edes fourieria...

pelinautinto on mitä hienoin, kun se tapahtuu hieman hitaammin niin että meillä on noi tikku-ukot piirretty niin että pannaan persepektiivi niin että kierrepotkut todella näyttää kierrepotkuilta. lisätään siihen sitten kaikkea hilua ja muuta, mutta tehää tollanen ensin, ja 'digitaalinen' käyttis eli ei noita laiskoja potikoita vaan kunnon on-off ja sitte katotaa kun liikkeet on ja tapahtuu.

ne on hienoa totetuttaa niin että jos on nopeat pelaajat niin se on nopiaa, mutta jos on hitaat niin sitte siinä lasketaan vaan animaatiota väliin enemmän ja voidaan jollain yhteisellä combolla käskeä ottamaan vaikka hidastus takaa päin vielä hitaampana tai nopeuettuna kuin se oikeasti menisi jos jotain hienoa tapahtuu.

hommat pitäs pitää ensin simppelinä. menääs sinne missä meillä oli joku 20m sarja-kaapelia vai oliko se rinnakkaiskaapeli perätii mitä amigalla väännettiin stunt car raceria naapurin kanssa. se oli kuitenkin niin että kaapelin ei olis pitäny riittää siihe signaaliin mutta joku kaveri oli sähkömies niin se sano että on olemassa sellanen hommeli kun kapasitanssi eli kyllä hommat saa jotenkin pelaamaan...

ei mennä sinne wii-ohjaimiin vielä, miä olen niin paljo pitemmällä. japanissa pannaan peleihin enemmän rahaa kun jenkit aseteollisuuteen. ja kuitenkin toi peliteollisuus alkaa jo palvella aseteollisuutta ja sodankäyntiä. kun soundblaster julklasi ton sterokorttisa niin miä jo aloin ajatella että viimein tekis tosiaan sellasen kolmiulotteisn tilan, koska korvia on ihmisellä kaksi niin korvalapuilla on luotavissa automaattisesti tila, jossa kuulee kolmiulotteisesti. mene johonkin kartokikoneesaliin ja pane kämmenet korvien eteen tai taaksen niin huomaat kuinka kuulet bassoa tai diskanttia. nyt siihen tarvitaan jotain erikseen rakennettua 5.1-systeemia. itestäänsevlyyksia taas patentoidaan...

(jossain dokkarissa, peleistä ja japanissa, pantiin likka korvalput korvilla jalkapallokentälle ja jätkä väänteli radio-ohjainta vasemmalle ja oikealle, likka käveli ite ja nauro kun se meni vasemmalle ja oikealle kääntymättä vaan kallistumalla, tämä tehtiin äänellä, jokka vaikutti tasapainoasisstiin. miä haluaisin pelata tollasta jalkapalloa tai olla pelaaja, se likka sano että vähän oli paha olo sen jälkeen kun ohjaus lopetettiin eli laput korvilta, mutta ei sen aikana. MIETI anna mulle vaisalan prosessori ja pari tosi koodaajaa!)

joku jamppa, engalntilainen, joka perusti äseken vedonlyönti-yhtiön sano että 10v sisällä lyödään vetoa kuolemasta. tv-esitttää, lastenkanavillakin jotain mma:ta, mutta ei sitä minusta enää voi kieltää eikä tuomita, koska pahempaan pääsee käsiksi internetin kautta.

palataan siihen että pelit ovat pelejä. jätetään se verenlentoleikki siihen kubrikin leffaan ja tehdään tikku-ukoista silppua. tekisi mieli tehä jotain mutta kun ei enää muista asmia eika oikein ehi ja miä en halua mitään javaa optella ja c:llä taas on toi rajapinta-onglema wintoosiin. korppuja ei kukaan pulja. olis kiva tehä homma koruplla, joka boottaa, mut sitte siinä joku nujapää on jo vääntämässä virusta. miä olen joskus ajatellu miten niitä tekis kun tein pirusti jossain vaiheessa itteään muodkkavaa koodia niin myöhäänkin että alko jo olla noita virustorjuntoja jotka on aina ajossa niin voittehan kuvitella lettä ne käy itkemään jos jossain laskuytälössä joka valimstelee jotain toistoa muutetaan subbi addiksi kun asmilla puljataan? häh.

että miä kaipaan niitä aikoja kun miä olin haka :P

tikku-ukko

(opetella javaa. miä sanoin että opetella javaa ei java, sillä kyllä miä sen paskakielenosaan, mutta ei huvita sekuntiakaan uhrata aikaa sille että kävis tutkimaan mistä löytyyy se kirajasto missä on se ja tää kikka ja funktio ja yhtälö jo valmiina. miä pidän ääliömäisenä tollasta paksaa. tehää nyt vittu uniformia näistä graafisista käyttöliitytmistä ilman että ne on käyttöjärejstelmiä. mutta ei, kun pitää sorvata ja säätää. sitte toi hiireen laahaaminen kun on parikymmentä ikkunaa päälekkäin ja jotenkin transparentit ikkunat. voi vittu kun noi on idiootteja. pikkusella pittikartalla vois tehä asiat, mutta menes kattomaan miten noi teää? ikkunoitten raamitkin vois tehä niin että jos on line se millä piiretään niin on sitte vähän parametereja mutta kun jollain vitun pisteelläkin on 40 parametria boolenai ja captionia ja ties mitäv vitun parenttia ja childiä niin itku tulee. tollaset hommat pitäs todellakin jättää sovelluskohtaisiksi eik tunkea käyttikseen, vaikka se on niin mukavaa piirreää 'univormia' ikkunaa ja tohon panna liukuvoidetta ja tohon radio-buttoni ja sitte tohon kirjotetaa anaali kun se on framen otsikko vaikka nimi on my_pixel. uuuhuuhuh...)
väsyttää kiukutella jostain käyttiksistä täälä :P