Matkailu avartaaSunnuntai 06.07.2008 03:18

Lyhykäisesti matkakertomusta ruottin maalta.

Lauantaina ajoin aamulla varhain Saijan pihaan. Auto täyteen tavaraa ja kohti janakkalaa ajamaan, lopullisena kohteena ruotsin nyköping. Kyydissä Ria, Lulu ja Rico sekä viiko nmatka ja näyttelykamat. Ajomatka meni kivasti pienessä helteessä. Janakkalassa koirat sai käyskennellä hetken pihassa, ja siinä sattui ekan sydämen tykytykset. Ria leikki erään uroksen kanssa, juoksivat Saijan jalkoihin ja Ria satutti itseään hieman, ei onneksi pahasti. Ajattelin jo et nyt jäi näyttelyyn menemättä. Eikä siinä mitä, kohta karkasi autosta toinen uros, joka kävi suoraan Rian päälle takaapäin, paniikki oli niin koiralla kuin omistajillakin. Ei onneksi jälkiä jäänyt kun viimein saatiin uros takaisin autoon. Hyvin ainakin alkoi mein matkailu. Bussiin ahtauduttiin 11 ihmistä, 12 koiraa ja 10 häkkiä joissa koirat ovat mukana tietenkin matkatavatat ja toinen mokoma kevythäkkejä... Tiivis ja hyvin hikinen oli tunnelma. Kohti turkua ajettiin, ja bussi hieman epäilytti kyllä, mutta matkatoimiston kautta tilattu, niin nou hätä. Turussa jätin Ricon uudelle omistajalleen ja eikun käsimatkatavarat ja koirat mukaan ja laivaan, yön aikana meren yli tukholmaan. Meillä oli neljän hengen hytti jossa kolme ihmistä ja kolme koiraa, hyvin mahduttiin. Tuli vähän juhlistettua lähes koko porukan kanssa tulevaa reissuamme ja sen huomasi seuraavana aamuna.

Sunnuntaina Tukholmasta aamulla kamat ja koirat bussiin ja sitten nyköpingiin, huojuva bussi ei miun olotilalle ollut kovin hyvä joten tunnin matka taittui lähinnä bussin vessassa. Loppupäivä lepoa ja valmistautumista maanantaihin.

Maanantaina ajoimme IDC näyttelypaikalle, päivä oli pitkä ja todella tuskainen, vettä satoi. Vaikka mulla oli sadevermeet, niin ei paljoa auttanut. Seurattiin ja tsempattiin matkakavereita juniori ja pentukehissä, ja kaksi sijoitusta tulikin, hienoa! Pystejä suomen tulijaisiksi. Hotellilla oltiin vasta illalla, kiireesti unille.

Tiistaina jälleen IDC alueelle muita kehiä seuraamaan, ja nyt oli omat koiratkin kehissä. Ria oli ruskeiden narttujen käyttöluokassa jossa oli 5 koiraa ja 4 sijoitetaan. Me saatiin SG, ja jäätiin siis 5. Harmitti se vähän, mutta ei enää sen jälkeen kun Lulu mustien avo narttujen kehässä vetäisi kehästä V!!! Sijoitusta ei tullut. Mahtavaa :D Loppukehät seurattiin iltaan saakka ja taas hotellille lähes suoraan nukkumaan. Päivä oli todella kuuma ja aurinko porotti täydeltä terältä, koko porukka paloi aikas lahjakkaasti. Mulla alkoi jo kurkku vähän olemaan karheana eilisestä..

Keskiviikkona oli vapaapäivä, mulla oli tosi karsea olo jo aamusta, kurkku tosi kipeä ja henki ei kulkenut kunnolla. Käytiin kuitenkin kaupungilla kiertelemässä ja shoppailtiin jotain pientä. Illalla miun olo paheni ikäänkuin jatkuvaksi astmakohtaukseksi, henki ei kulkenut makuuasennossa lainkaan ja kaamea pihinä kuului joka henkäyksellä, kuumeen nosti. Hotellin henkilökunta pysyi tavoitettavissa jos tarvian keskellä yötä apua, Saija päivysti miun hengittämistä, kiitos siitä! Ikinä ei ole tuollaista ollut, säikäytti itseänikin.

Torstai aamuna parempi olo jo hieman, ei enää kuumetta, hengitys ei edelleenkään kunnossa. Ja eikun maailmanvoittajaan tukholmaan puoli viideltä aamulla. Kamojen kantaminen oli yhtä tuskaa taudin takia, ja tiistaina kärventyneen niskanahan takia... En saanut Rian luokkaa vaihdettua, joten esiinnyttiin avonartuissa. Pelkäsin omaa vuoroa koska juoksminen oli viimeinen mitä teki mieli tehdä. Kehään kuitenkin Rian kanssa mentiin ja juostiinkin ihan kunnolla, kaverit oli vähän ollu huolissaan että selviänköhän hengissä kehästä pihalle. No, selvisin, ja iloisena, Ria sai V:n!!! Kohta esiintyi Lulu joka sai myös V:n :) Hienosti meni :) Muista kehiä ei juuri ehtinyt katsomaan, se 100 koiraa kuitenkin mein kehässä pyöri arvosteltavana. Matkalla hotellille bussimme alkoi vähän taas huolettamaan, mutta päästiin kuitenkin iltapuuhiin ajoissa, ja jälleen aikaisin nukkumaan.

Perjantain sitten alkoikin tapahtumaan. Bussi oli rikki, vaihteet ei vaihtuneet. Lähdettiin ajamaan 1 vaihteella, maksiminopeus 20km/h moottoritielle!!! Kohta kone alkoi keittää yli ja piti pysähdellä viilentämään moottoria, sitten bussin sisäpatterit ylikuumeni ja koirat oli paahtua autoon. Bussi körötteli huoltoasemalle kahden tunnin ajomatkan jälkeen, jossa oltiin edetty vajaa 30km. Myöhästyttiin laivasta. Parkkerattiin huoltoaseman pihalle kaikki kamat, häkit ja koirat, bussi lähti taivaltamaan kohti tukholmaa, me odotettiin kolme tuntia uutta bussia. Jokseenkin oli hyvin surkuhupaisa meininki ;D Viimein bussi saapui ja löydettiin tukholman terminaalikin. Meillä ei ollut mitään ajoneuvoa nyt sitten menossa lavalla meren yli, joten KAIKKI tavarat piti kantaa laivaan. Läydettiin kaksi rullakkoa terminaali alueelta johon pakattiin laukut, häkit ym. Vietiin kamat terminaaliin, jossa seurasi 8h odotus laivaan, jeah, oli hulppeaa. Oltiin me muuten näky siellä terminaalissa leirimme kanssa :DD Laivaan rullakoiden kanssa, ja hyttimmehän meni edellisessä laivassa. Peruutuspaikoilta oli vapautunut yksi neljän huone ja kaksi kahden huonetta. Rullakot ja puolet koirista häkeissä käytävään ja vuoroin valvomaan sinne, hyvät yöunet tuli juu vedettyä.

Lauantai aamu valkeni aikas totisissa merkeissä, mutta suomeen päästiin kuitenkin, se oli pääasia :) Vaikeuksien kautta Rico tuli taas kyytiimme. Uudella bussilla onnistuneesti kohti janakkalaa jossa purettiin kamamme autoihin, matka oli ohi. Janakkalasta lähdettiin Saijan kanssa ajamaan Mikkeliä kohti ja samalla selvittelin asioita, ja näinhän siinä oli että Ricon omistaja lähti ajamaan perästämme ja treffattiin hollolassa ja Rico palasi taas Turkuun, nyt pysyvästi :D Mahtavaa :) Saijan kanssa ajettiin Mikkeliin Reettaa ja Ramboa moikkaamaan, oli tosi kiva nähdä taas pitkästä aikaa. Ja siitä viimein kotiin.

Olipahan reissu :)

Vielä viimeiseksi, ruattalaiset syö ihan kammottavaa ruokaa, yöks!!! Naamat koko porukalla turpeessa joka aamu. Mutta hotelli ja henkilökunta oli aivan mahtavia! Mukavaa oli :D

Jälkikokeessa outokummussaPerjantai 27.06.2008 02:02

Iiihana päivä :)

Maastolla aloitettiin. Janalla Ria otti takajäljen. Ekat pari sataa metriä oli oikein kivaa maastoa, ja jo alulta napattiin kolme keppiä. Sitten kiivettiin kivikkoiselle harjulle, ja varmaan se 500m siellä harjun päällä mentiin, eikä kepin keppiä.. Jo tuskan hiki alkoi nousemaan jotta näinköhän ollaan edes jäljellä. Viimein laskeuduttiin kivikkoista rinnettä alas ja keppi, huh. Ja vielä kaksi muuta löytyi viime metreiltä, uskalsin tosin laskea kepit vasta luovutuksessa. En vois ylpeempi olla jo tuosta, mutta ei se siinä vielä. Esineruudussa kaksi esinettä ajassa 1min 12sek. Ja eikä sekään vielä siinä, ajattelin että tottiksen on mentävä mönkään kerran maastossa näin hyvin.
Eikä mitä, ihan mielettömän hyvän tottiksen Ria teki, Eija Koistiselta 93p!!! Mie oon niin ylpeä meistä :D

Kivä oli kotiin ajella JK2 ja pystin kera, päivän parhaat pisteet :)

Tottista RialleTorstai 26.06.2008 00:04

Seisomaan jäämistä viilattiin, ja on se vaan niiiiiiiin vaikeeta, argh... Todella epävarma liike, ei voi mitään. Sivulle tuloja, luoksetuloa. Ja pikatreenin loppuun eteenmeno super pitkällä matkalla ja suoralla palkalla, tosi hyvin meni :)

Saas nähdä..

Jälkeä ja esineruutuaTiistai 24.06.2008 23:15

Tänään Ria hommissa.
Ensin esineruutua, kaksi esinettä ilman välillä palkkausta, todella hienosti etsi ja löytyikin :)
Ekaa kertaa treenattiin jälkeä sateessa tänään, vois ehken useamminkin treenata.
Kaveri teki Rialle kolme janaa:
Eka noin 20m, hyvin eteni ja jälki löytyi nopsaan. Keppi meni ohi suun ja kutsuin koiran takaisin tarkentamaan sitä nenäänsä, sattuihan se keppi sitten kohdalle...
Toinen n. 40m, eteneminen surkeaa :( Hyvin sen 20m meni, sit alkoi kieppuminen, kolme lähetystä peräti vaati jotta osautui jäljelle saakka, däm... Treeniä vaan. Keppi ei meinannu tässäkään nousta, en ymmärrä..
Kolmas jana n. 30m, hyvä eteneminen ja jäljen oikea suuntakin vielä. Kaksi keppiä pienellä jäljen pätkällä, ja ne ilmaistiin hyvin.

Jykäkin sai tehdä esineruutua. Taas yhden heitin jonka toi ja loput kierrettiin yhdessä etsimässä ja tosi hyvin on Jykä tajunnut että miun kanssa ne esineet on tosi kivoja, jotta ne kannattaa tuoda :)

Iltapäivällä sitten kaverin luo remppaa tekemään, kolme tuntia tuli väkerrettyä ja siinä ajankulua huomaamatta jäi tottistreenit välistä, huomenna sitten paremmalla ajalla.

Kauheesti pitäis hommia tehdä vielä ennen reissua, kämppä siivota koirien hoitajaa varten, kamat pakata ja ensin päättää mitä sitä edes mukaan ottaisi...

Hakua ja esineruutuaMaanantai 23.06.2008 23:31

Mukana Tessa ja Jykkis.
Tessalle kolme ukkoa, kiintorullalla. Ekan ukon ilmaisi noin viiden metrin päästä ukosta, en tiedä miksi, mutta näyttö meni hyvin. Toka ukko ilmaistiin ukon päältä, eli nyt oltiin riittävän lähellä varmistamassa että tosiaan piilossa on ukko. Kolmas ukko jontkan toisen puolen, pudotti rullan tulless ja toisella lähetyksellä maalimies kämmäsi ja palkkasi kun luuli koiran olevan näytöllä.

Esineruudussa eka esine löytyi ja tuotiin hyvin, toista joutui jo oikeesti etsimään.

Jykkis oli taas mukana makkaran syönnissä, ja tänään tehtiin niin että tallatessa aluetta Jykkis rallatteli ihmisten luona saaden namia. Tosin tässä nyt alkaa vähän huomata, Jykää ei ihmiset kiinnosta. Käy kyllä makkaran, mut sit matka jatkuu... No, mutta katsotaan nyt mitä tästä vielä kehkeytyy.

Mutta Jykä on tosi taitava esineruudussa. Vein neljä esinettä valmiiksi, viidennen heitin, Jykkis meni esineelle ja TOI sen mulle! Loput neljä kierrettiin yhdessä tuttuun tapaan, ja Jykä todellakin toi esineitä mulle, ihmeellistä! :D

TottistaSunnuntai 22.06.2008 15:48

Ria ja Jykkis oli mukana tottistelemassa.

Rialle sivulle tuloja, jotka nyt jo menee oikein hyvin, harvoin enää jää vinoon. Jääviä liikkeitä, Istuminen ok, maahanmenossa tarjosi istumista, mutta sen jälkeen ok. Luosetulossa pariin otteeseen viuhahti ohi kun nostin polven eteen jottei törmää. Kolmannella kerralla täydellinen tiivis luoksetulo. Seisomaan jäämisessä yritti pariin otteeseen tarjota istumista, otin käsimerkin jälleen avuksi jotta muistutellaan se oikea asento oikeaan käskyyn. Tauon jälkeen otin noudot, kaikki meni oikein hyvin, ei mainittavaa. Eteenemnossa oli superpitkä matka ja pallo palkkana. Ria lähti kahteen otteeseen vinoon ja jäi etsimään palloa, otin pois ja eikun uusiksi. Kolmannella kerralla meni suoraan ja riittävän kauas, ja sattuihan se pallo sitten kohdalle. Oikein hyvä treeni.

Jykän kanssa aloitettiin treeni tyynyleikillä, mulla edelleen käytössä ollut sohvatyyny ;D Lennosta vaihdoin oikeeseen purutyynyyn, hyvin saalisti, kiinni kun otti niin meni hämilleen jotta mikäs tämä on. Mutta pienen saalisleikin jälkeen otti jo varmoin otteen kiinni ja taisteli ja kantoi ja piti varmasti. Otehan ei ole vielä pitävä eikä puruote voimakas, mutta teknisesti kuitenkin oikea. Siitä se lähtee.
Tottiksessa treenattiin sivulle tuloa missä ei ole ongelmaa, käsimerkki tietenkin on tässä apuna. Seuraamisia makkaran kanssa pieniä pätkiä sekä eniten painotin tänään noihin maahanmenoihin ja siellä pysymiseen. Paikalla makuussa maltti on valttia, pieniä hetkiä pysyy ja saan otettua jo askeleen pois päin hyvällä tuurilla. Maahan meno on tietenkin vielä hidas. Sitten aloin työstämään liikkeestä maahanmenoa. Pieni seuraaminen ja itse kyykkyyn ja menihän se Jykkis maahan, viiveellä tietenkin kun ei nopeutta vielä tässä vaiheessa edes opetella.

Ei kyllä tosiaan dobberikoulutuksessa voi väenpaljoudesta valittaa...harmi sinänsä.. Hyvin näyttää siltä ettei ensi vuonna tarvia tästä vuorosta enää haaveilla.

[Ei aihetta]Lauantai 21.06.2008 20:36

Aamusta käytiin poikien ja Tessan kanssa metsässä. Pariin otteeseen poijjaat meinasi alkaa otaltamaan yhteen, tunteet käy vähän kuumina.

Retkeilyn jälkeen jätin saman katraan kotiin ja lähdin Rian kanssa kylättelemään, samalla vähän testailen tuota yksin jäämistä. Vaikka koirien kanssa olikin. Kotiin tullessa kaikki oli ok. Rico on lepäillyt pihalla auringossa koko iltapäivän. Poijallekin koti löytyi tänään, viikon päästä muuttaa uuteen kotiinsa.

Illalla vielä mennään Saija pihaan temmeltämään :)

Eilistä juhannustaLauantai 21.06.2008 11:50

Puolilta päivin pakkasin kamppeet ja pikku pojat matkaan ja mökille juhannuksen viettoon.
Molemmat pojat istui veneessä kuin aina olisivan olleetkin. Jykällähän ainakin on jo kokemusta, Ricosta en ole varma, mutta tosi nätisti oli koko matkan. Saaressa kunnon mylläkkä kun lapset pääsi riekkumisen makuun. Grillattiin, syötiin ja kahviteltiin perheen kera, juhannus saunaa ei kuitenakaan kehdattu näin nopean reissun vuoksi lämmittää.

Alkuillasta sitten takaisin maihin ja kotiin :)

Jälkeä ja esineruutuaPerjantai 20.06.2008 12:53

Jälkitreeneihin lähti mukaan Ria ja Rico.
Rialle kaveri teki n. 400m jäljen, viidellä kepillä, 40m janalla. Jana samaa luokkaa kuin aiemminkin, hyvin menee 30m, sitten pyöritään. Mutta jälki meni tosi hyvin :)
Sitten esineruutua. Olin kokonaan unohtanut koko ruudun, ku miunhan piti kokeen jälkeen tehdä se palauttava ruutu. No, hyvähän se näin viikon päästä tehdä. Mutta eipä tuossa ollut mitään ongelmaa, kaksi esinettä Ria toi.

Ricolle tallasin pienen makkarajäljen metsään. Vähän ihmeissään oli että miten täällä nameja on pitkin poikin, loppua kohden kiinnostus maata kohden kasvoi ja jopa etsi makkaran paloja jäljeltä.

Elämää neljän dobberin keraTorstai 19.06.2008 18:08

Aikamoista hulinaa ja järjestelyä on ollut nyt pari päivää, mutta oikein hyvin on mennyt.

Eilen oltiin muuttohommissa kaverille ja Rico oli mukana koko päivän. Oli hieman väsynyttä poikaa kun kotiin päästiin. Tämän päivän ollaan oltu kotosalla pääasiassa, pari tuntia olivat kaikki koirat keskenään kotona. Masu on Ricolla vähän löysällä ja mein tyttösten tiukan nuhteen alla on näin alkuun vähän mälsää olla. Kovasti yrittää protestoida mein Tessan komennuksia vastaan, Rialle ei edes kokeile. Yöt on mennyt tosi hyvin, nukkuu koko yön rauhassa, eilen illalla kun aukaisin portin jotta mennään nukkumaan, Rico pyyhälsi ohi suoraan sänkyyn ja odotti innokkaana että tulen nukkumaan. Ruoka maistuu ja velipojan kanssa on mukava temmeltää :)

Toivon että uusi täydellinen koti löytyisi pian, ennenkuin Rico ehtii kunnolla kotiutumaan tänne. Mutta kiirettä ei näissä asioissa voi pitää, koti löytyy sitten kun sen aika on ja niin kauan Rico saa asustaa täällä meidän kanssa.

Ohessa pääkuva Ricosta, on se hiano miehen alku :)